کد خبر 653414
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷

رئیس کمیسیون اروپا در تازه ترین اظهارات خود نسبت به شکست و ناکامی احتمالی قرارداد مربوط به سفر بدون ویزای شهروندان ترکیه به اتحادیه اروپا هشدار داده است.

 به گزارش مشرق، به نقل از رویترز، ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا روز سه شنبه به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هشدار داد که اگر آنکارا نتواند شرایط لازم برای دستیابی به قرارداد سفر بدون ویزا را مهیا کند، وی شخصا مسئول شکست قرارداد ویزا بین اتحادیه اروپا و ترکیه خواهد بود.

پیشنهاد اروپا برای آزادسازی سیستم ویزا برای ترکیه، بخشی از توافق دو طرف در ماه مارس بوده است که بر اساس آن ترکیه متعهد شده تا جلوی ورود مهاجران خارجی به کشورهای اروپایی را بگیرد.

ولی یونکر تاکید کرد: ویزاها تسهیل نخواهد شد اگر ترکیه نتواند معیارهای لازم برای این قرارداد را آماده کند، از جمله اصلاح قوانین مربوط به مقابله با تروریسم. هر کاری که امروز مقامهای ترکیه انجام می دهند، منجر به آن خواهد شد تا من به این باور برسم که ترکیه تمایلی برای احترام گذاشتن به معیارهای اروپا ندارد.

وی در پایان گفت: اگر سیستم ویزاها آزاد نشود، اردوغان باید برای مردم ترکیه توضیح دهد که چرا این طور شده است. ما به ترکیه نیاز داریم ولی نمی توانیم از اصول اساسی خود دست بکشیم.

ترکیه در ماه مارس موافقت کرد تا جلوی ورود مهاجران غیر قانونی به یونان را بگیرد و در مقابل کمکهای مالی برای رسیدگی به وضعیت مهاجران دریافت کند و اتحادیه اروپا نیز رژیم سفر بدون ویزا را برای شهروندان ترکیه تسهیل نماید و روند پیوستن ترکیه به این اتحادیه را تسریع کند.

ادامه بازداشت های گسترده در ترکیه و بازداشت نمایندگان کرد حزب دموکراتیک خلق با واکنش منفی غرب روبرو شده است.

موانع زیادی بر سر راه بهبود روابط اروپا و ترکیه وجود دارد و اتحادیه اروپا تاکنون به قول خود برای اجرای رژیم سفر بدون ویزا عمل نکرده است. مقامهای اروپایی خواستار تغییر قوانین مقابله با تروریسم ترکیه شده اند و آنکارا نیز به شدت با این درخواست مخالفت کرده است.

مقامهای اروپایی از بازداشت و سرکوب مخالفان توسط دولت ترکیه پس از کودتای نظامی نافرجام 15 جولای نیز به شدت انتقاد کرده اند که این مساله نیز موجب تیرگی بیشتر روابط دو طرف شده است.

وزارت خارجه ترکیه: اظهارات موگرینی غیر قابل قبول است

وزارت خارجه ترکیه روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای اظهارات فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را غیر قابل قبول ارزیابی کرده است.

موگرینی روز گذشته در واکنش به تحولات ترکیه تاکید کرد: اتحادیه اروپا عمیقا نگران اقدامات سرکوب گرایانه پس از کودتای ترکیه است ولی آماده ادامه گفتگوی سیاسی با این کشور به عنوان نامزدی برای عضویت است.

موگرینی افزود:کشورهای اتحادیه اروپا نیاز ترکیه برای اقدام در برابر کودتای 15 جولای را درک می کنند ولی هشدار می دهند که ترکیه باید از دموکراسی و آزادی ها، محافظت نماید. در این زمینه، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به دقت و از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارند و آماده گفتگوی سیاسی با ترکیه در همه سطوح هستند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • تبریزلی اصل ترکی ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
    0 0
    پ ک ک وآزادی!!!!!
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 0
    شما پان ترک های گرگ صفت تا کی می خواید به منطقه و مردم بی گناه منطقه آسیب بزنید؟ سوریه ، عراق و... همه دارن تو آتیش حماقت و لجاجت پان ترک ها می سوزن! چرا از گذشته درس نمی گیرید؟ تا کی قراره مسبب جنگ و خونریزی باشید؟ البته همیشه هم بیشترین صدمه رو خود پان ترک ها خوردن. مرگ بر ترکیه مرگ بر عربستان مرگ بر اردوغان مرگ بر پان ترک های گرگ صفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس