معاون سازمان صنایع هوایی گفت: در صورت تولید انبوه پروژه «موتور توربوجت ملی»، سالانه ۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در کشور رقم خواهد خورد.

به گزارش مشرق، مراسم افتتاحیه پنجمین همایش ملی توربین گاز، در سالن آمفی تئاتر دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

در این مراسم کریمیان، معاون سازمان صنایع هوایی در خصوص طراحی و ساخت پیشرانه توربوجت ملی هوایی (اوج) گفت: این پروژه در سال ۱۳۹۰ به سازمان صنایع هوایی ابلاغ شد و علت این بود که هواپیمای جنگنده ای داشتیم که نیازمند تعمیر موتور بودند.

وی بهره گیری از رویکرد مهندسی سیستم را برای تولید محصولات پیچیده و اجرای پروژه هایی نظیر طراحی و ساخت پیشرانه توربوجت ضروری دانست و ادامه داد: تیرماه ۱۳۹۵ تست عملکردی پیشرانه با موفقیت انجام شد.

وی در مورد دستاوردهای مهم این پروژه توضیح داد: برای شکل گیری و توسعه زنجیره تامین کیفی و قدرتمند در اجرای این پروژه از همکاری ۱۰ دانشگاه و ۳۰ شرکت صنعتی و دانش بنیان بهره گرفته شده است و در صورت تولید انبوه موتور توربوجت ملی، سالانه ۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در کشور رقم خواهد خورد.

در این مراسم تورج محمدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه موضوع فناوری و فناوریهای نو، بحث بسیار جدی در کشور است و دانشگاههای ما مصمم اند در انتقال و بومی سازی این فناوریها، نقش اساسی ایفا کنند، اظهار داشت: دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در راستای توسعه فناوری و ارتباط با صنعت، این بحث را جدی پیگیری کرده و نمونه آن، موضوع توربین گاز است که در دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه پی‌ریزی و دنبال شده است.

رضا تقوی دبیر همایش نیز با اشاره به پیشرفتهای عمده و اساسی کشور در زمینه توربینهای گاز و موتور توربو جت «اوج» گفت: محفظه احتراق و کنترل حرارت، ارتعاشات و استحکام، کمپرسور و توربین، کنترل و عملکرد، مواد و ساخت، ۵ موضوع نشستها و محورهای تخصصی این همایش دو روزه را تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۷۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که ۶۴ عنوان پذیرش شده و ارایه شفاهی می شوند توضیح داد: ۷۸ درصد مقالات را مراکز دانشگاهی ارسال کرده اند که در بین آنها بیشترین مقالات مربوط به دانشکده های مهندسی مکانیک و مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه علم و صنعت ایران است.

دراین مراسم پروفسور نسترینکو استاد دانشگاه هوایی مسکو در مورد «کاربرد موتورهای توربینی کوچک در هواپیماهای مدرن» و دکتر منتظری رئیس پژوهشکده توربین گاز در مورد شبکه توربین ایران، سخنرانی کرد.

وی گفت: ما بیش از سه دهه پر افتخار را در حوزه توربین گاز در کشور سپری کردیم و محصولات مختلفی تولید شده که در حال استفاده است. در دهه اول، تمرکز بر تعمیر و نگهداری و قطعه سازی در صنایع هوایی و تعمیرات نیروگاهی بود. دهه دوم ویژگی اش سه اتفاق همزمان بود. یکی ایجاد صنعت موتورهای توربین، دیگری ایجاد اولین دفتر طراحی موتورهای توربینی و سوم، تولید اولین محصول توربینی کشور به نام طلوع چهار که در طی این سالها، یکی از پر مصرفترین موتورهای کشور بوده است.

منتظری افزود: در دهه سوم، اتفاق بزرگتری رخ داد و دو توربین ساز بزرگ - شرکت توگا و توربو کمپرسور نفت- در کشور شروع به فعالیت کردند که با استفاده از بهترین فرصت های زمان خود، زیرساخت تولید توربین در کشور را فراهم آوردند.

وی گفت: دهه چهارم که حدودا از سال  ۱۳۹۰ شروع می شود ویژگیها و الزامات خودش را دارد از جمله اینکه در این دهه، طرح های کلان و ملی و مجموعه ای از فعالیتهای بزرگ را آغاز کردیم که طرح کلان ملی موتور هواپیما از آن جمله است.

وی اظهار امیدواری کرد دهه آینده و سال ۱۴۰۰، دهه حضور جهانی کشور در عرصه توربین باشد.

 این همایش ملی توسط دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران و با هدف آگاهی از آخرین دستاوردهای دانشگاهی و صنعتی در حوزه توربین گاز؛ هموارسازی نقشه راه طراحی، ساخت و بهره برداری صنعت توربین گاز؛ استحکام بخشی بیشتر به همکاری های صنعت و دانشگاه و نیز شناسایی گلوگاهها و نیازهای صنعت برگزار می شود.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    البته تا قبل از سال ۹۰ خیلی از قطعات موتور j-85 داخلی سازی شده بود! نکته بعدی این هست که چقدر هزینه راه اندازی خط تولید انبوه این موتر هست و چند فروند در سال باید تولید شه تا صرفه جویی سالی فلان میلیون دلار محقق شه؟ مثلا اگه دو میلیارد دلار هزینه ساخت بشه ، سالی هم باید حداقل ۲۰ عدد موتور تولید شه تا از سال ۵ پروژه سود ده بشه اما تولید سالی ۲۰ عدد محقق نشه یعنی صرفه که نداشته هیچ، ضرر هم داشته! یا اگه مثلا ۱۰۰ عدد نیاز داریم در ۵ سال و بشه این موتور را از بازار سیاه ۱۰۰عددش رو ۸۰۰ میلیون خرید ، سود نداره! (چون این موتور در مسابقات تریلی های جت استفاده میشه و در هواپیما های غیر نظامی هم نمونه هایی اش استفاده شده ،خریدش اسون تر از موتوری مثل j-79 و غیره هست) اما در بحث های نظامی، سود و ضرر مهم نیست! مهم انتقال و بدست اوردن تکنولوژی ، عدم وابستگی و رفع نیاز هست! امیدوارم با ساخت نمونه های توربوفن موتور ملی، شبیه به موتور cf700 ، و استفاده از نمونه توربو فن در هواپیما اموزشی ، هواپیمایی مثل اسکورپین ساخته بشه!
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    ی بارکی برقی اش را بسازیم . جنگنده با موتور برقی خیلی باحال میشه ، بی سرصدا ، بدون رد حرارتی
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    اونوقت الكتريسته بايد با چي توليد بشه ؟! لابد باتري...!
  • مهندس ناصر ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
    0 0
    خود F-5 مگه چند میلیون دلار هست که موتورش 50 میلیون دلار باشه!؟؟؟ یه جنگنده 5 میلیون دلاری موتورش 50 میلیون دلاره!؟؟مگه موتور F22 هست!!! این موتور نهایتا 1-2 میلیون دلار هست...و زیر ساخت تولید انبوه میلیارد دلاری هم نیاز نداره مگر قراره چند هزار فروند ازش تولید بشه!!..نهایتا در یه تولید نیمه صنعتی با صد میلیون دلار میشه سالی ده فروند ساخت..
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
    0 0
    بعد حتما نیروی برقش رو هم با خط سراسری تاامین کنیم
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    آقای مهندس ناصر، دوست گرامی خبر را با دقت نخوانده ای وگرنه میدانستی که موتور جت مذکور بتنهایی 50 میلیون دلار نمی ارزد بلکه در خبر اینگونه آمده که ((در صورت تولید انبوه موتور توربوجت ملی، سالانه ۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در کشور رقم خواهد خورد.)) ملتفتی دوست عزیز "سالانه" 50میلیون صرفه جویی خواهد شد...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس