کد خبر 649494
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰

رئیس کل بانک مرکزی در حالی پرداخت بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تامین مالی بنگاه های تولیدی را از افتخارات نظام بانکی می داند که کمتر تولیدکننده‌ای امکان دریافت این تسهیلات آنهم با سودهای بالا را پیدا کرده است.

به گزارش مشرق، تشدید رکود در کشور طی ماه های گذشته باعث شد تا دولت برنامه‌های مختلفی را برای مقابله با آن به کارگیرد. یکی از این برنامه‌ها پرداخت تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی به بخش تولید بود تا با پرداخت آن بخشی از مشکلات بنگاه‌های کوچک و زود بازده برطرف شود، اما  با گذشت 8 ماه از اجرای این طرح همچنان رکود در تولید پایدار است و خبری از رونق نیست.

طبق جدیدترین آمار دولت در 7 ماهه نخست امسال 13 هزار و 677 واحد تولیدی 9884 میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند که از این تعداد 6 هزار و 595 واحد تولیدی از طریق ستاد تسهیل در استان‌ها به بانک‌ها معرفی شدند و هفت هزار و 82 واحد دیگر به‌طور مستقیم از بانک‌ها تسهیلات دریافت کردند.

در حالی این آمار مطرح می‌شود که هنوز بخش زیادی از تولیدکنندگان در صنایع مختلف وامی دریافت نکرده و از سختگیری سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات سخن می‌گویند.

به عنوان نمونه سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه امروز سیستم بانکی به واحد گرفتار وام نمی‌دهد می‌گوید: بانک ها بیشترمایل به ارائه وام برای واحدهای تولیدی بزرگ و سودآور هستند.

وی با بیان اینکه براساس آخرین آمار از وضعیت استان‌های مختلف فقط یک چهارم منابع پیش بینی شده در طرح فرایند رونق به واحدهای تولیدی پرداخت شده است، افزود: هنوز هیچ اتفاقی در بخش تولید نیفتاده و همچنان واحدهای تولیدی با مشکلات متعددی روبه رو هستند. البته سیستم بانکی هم صحبت هایی مبنی بر ارائه تسهیلات آنهم به صورت مستقیم به تولیدکنندگان مطرح می کند که باید بگویم عمده این آمار تمدید وامهای گذشته واحدهای تولیدی است.

سهل آبادی با بیان اینکه می‌گویند برخی از واحدهای تولیدی را نمی‌توان کمک کرد، افزود: دولت یا آنها را کور یا نجات دهد از اینکه باز تولیدکننده را برای دریافت مبالغ اندک درگیر سیستم بانکی کنید هیچ مشکلی حل نخواهد شد.

همچنین لشگری رئیس هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران هم با بیان اینکه بانک‌ها به واحدهای تولیدی حائز شرایط تسهیلات پرداخت می‌کنند، گفت: اکثر تولیدکنندگان کفش کمتر از 50 نفر نیروی انسانی داشته و جواز صنفی دارند، در حالی که بانک اصلاً جواز صنفی را قبول نداشته و به واحدهای دارای جواز صنعتی آن‌هم با طی کردن مراحل مختلف تسهیلات پرداخت می‌کند.

علاوه بر این تولیدکنندگان صنایع کاشی و سرامیک، سیمان، فولاد و نساجی هم از عدم دریافت تسهیلات جدید دولت و البته سختگیری های سیستم بانکی برای ارائه وام صحبت می‌کنند اما رئیس کل بانک مرکزی امروز و در جدیدترین اظهار نظر خود گفته "پرداخت بیش از 10 هزار میلیارد تومان برای تامین مالی حدود ١٣هزار بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط از ابتدای سال جاری تاکنون، از جمله افتخارات نظام بانکی است".

البته سیف اعلام کرده که بانک مرکزی برای تسهیل هرچه بیشتر پرداخت تسهیلات به این واحدها، این بنگاه‌ها را از موانع دریافت تسهیلات از جمله داشتن چک برگشتی، مطالبات غیرجاری، رعایت نکردن نسبت مالکانه و کمبود منابع استانی مستثنی کرده است.

اظهارات سیف در حالی مطرح می‌شود که تولیدکنندگان در دریافت تسهیلات همچنان بامعوقات گذشته روبه رو هستند و سیستم بانکی هم حاضر به پرداخت تسهیلات جدید به آنها نبوده و فقط به تمدید وام‌های گذشته اقدام می‌کند؛ البته در برخی از موارد هم شرط سپرده گذاری برای تولیدکنندگان مطرح می‌شود که همین امر مشکلات را برای آنها به وجود اورده است.

به قول رئیس خانه صنعت و معدن ایران بانک‌ها به تولیدکننده گرفتار وام نمی‌دهند و اما سوال اینجاست درحالی که تشدید مشکلات بخش تولید با سیستم بانکی همچنان برقرار بوده و تغییری در آن ایجاد نشده است، آقای رئیس کل به چیزی افتخار می‌کند!
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس