کد خبر 650862
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵

رئیس انجمن صنایع نساجی با بیان اینکه مشغله‌های پتروشیمی و خودرویی وزیر صنعت باعث کم‌لطفی وی به صنعت نساجی شده است، گفت: برای پرداخت وام 10 میلیون تومانی کالا هیچ اقدامی صورت نگرفته و کارخانه‌های نساجی با انباشت کالا روبرو هستند.

به گزارش مشرق، محمد مروج حسینی اظهار داشت: تا زمانی که از صنعت نساجی حمایت همه جانبه نشود، رشد و توسعه این بخش از صنعت کشورمان امکان پذیر نیست.

وی با گلایه از رویکرد وزارت صنعت نسبت به صنعت نساجی، افزود: متأسفانه آقای وزیر صنعت مشغله های زیادی دارند، به طوری که بیشتر به صنایع خودرو و پتروشیمی توجه دارند و به صنعت نساجی کم لطفی می شود.

وی تصریح کرد: ایران کشوری است که به شدت پنبه نیاز دارد و اگر پنبه تأمین نشود مجبور هستیم الیاف مصنوعی استفاده کنیم.

به گفته مروج، نزدیک به 180 هزار تن پنبه در کشور نیاز است، اما تولید داخل 30 هزار تن است و مابقی این حجم از پنبه باید از طریق واردات تأمین شود که واردات آن با تعرفه 10 درصدی به هیچ وجه منطقی نیست.

وی در ادامه به سایر مشکلات صنعت نساجی اشاره کرد و گفت: با اقدام دولت در پرداخت وام، برای صنعت خودروسازی در کشور تقاضا تحریک شد و 25 میلیون تومان تسهیلات خرید خودرو به افراد پرداخت شد که خالی شدن انبارهای خودروسازان را به همراه داشت، اما در خصوص پرداخت وام 10 میلیون تومانی کالا هیچ اقدامی صورت نگرفته است. به همین دلیل انبارهای تولیدکنندگان صنایع نساجی پر شده است.

رئیس انجمن نساجی افزود: ما انتظار داریم یک سری از مشکلاتمان در سطح وزیر حل شود، مشکل مالیات داریم و صدور فاکتور برای ما مشکل است، چرا که فروشندگان به هیچ وجه با صدور فاکتور موافق نیستند.

وی تصریح کرد: چند ماه است که از رئیس سازمان امور مالیاتی برای برگزاری جلسه، وقت درخواست کرده ایم اما هنوز جوابی نگرفته ایم.

وی گفت: طبق قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، هر تصمیمی که توسط سازمان‌ها و نهادهای دولتی گرفته می شود، باید ذی‌نفعان آن صنعت در این تصمیم گیری‌ها دخالت داده شوند.

مروج ادامه داد: این در حالی است که شنیده‌ایم برای واردات محصولات هندوستان به ایران، تعرفه ترجیحی در نظر گرفته اند و این برای ما مشکل بسیار بزرگی است.

وی در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای صنایع نساجی نیز گفت: تعدادی از واحدهای نساجی برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کرده‌‌اند، گلایه ما این است که اگر با ما مشورت می کردند حتماً روش بهتری را ارائه می کردیم.

وی تأکید کرد: متأسفانه تصمیمات را در پشت پرده می گیرند و بانک ها نیز به دلیل نداشتن منابع از پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان به روش های مختلف طفره می روند.

* گشایش اعتبار 120 میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی

گلناز نصراللهی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور نساجی نیز در خصوص برنامه های این وزارتخانه برای حل مشکلات صنعت نساجی، گفت: صنعت نساجی از اهمیت خاصی برای وزارت صنعت برخوردار است و خرید مواد اولیه صنعت نساجی بر اساس ارز مبادله ای صورت می گیرد.

وی افزود: برای حل مشکلات صنعت نساجی رایزنی هایی با وزارت جهاد کشاورزی انجام داده ایم و در این زمینه پیگیر مشکلات این صنعت هستیم.

نصراللهی افزود: یکی از اقدامات موثر، ادامه برخورد قاطع با مقوله قاچاق است که همچنان پیگیر آن هستیم و از سویی دیگر نیز تلاش کرده ایم که با مشورت صاحبان صنعت، مشکلات را برطرف کنیم.

وی با اشاره به مشکل خاص برخی واحد های صنعتی که هنوز تسهیلات دریافت نکرده اند، گفت: این واحدها را شناسایی و مشکلاتشان را بررسی می‌کنیم.

مشاور وزیر صنعت افزود: مورد دیگر این است ما برای واحدها ضمانت هایی صادر می کنیم و این اقدام می تواند مشکل افرادی که سند ندارند را برطرف کند.

به گفته وی، در حال حاضر صنعت نساجی توسط بخش خصوصی پیشران به جلو می رود و بخش خصوصی با به روزرسانی دستگاه ها و ماشین آلات خود توانسته است بیش از 120 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی گشایش اعتبار کند و خود را در عرصه بازار داخلی به صورت قوی حفظ کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس