سرپرست دفتر تجارت الکترونیک با بیان اینکه متولی سامانه تجارت الکترونیک وزارت صنعت است گفت: گمرک معتقد است متولی این امر است، در حالی که ما به این تفاسیر توجهی نداریم و برای راه‌اندازی سامانه مشغول برقراری ارتباط با سیستم‌های مرتبط هستیم.

به گزارش مشرق، رمضانعلی صادق‌زاده شیخان سرپرست دفتر تجارت الکترونیک در مورد سامانه جامع تجارت و اقدامات انجام شده برای راه‌اندازی آن گفت : کارهایی که در رابطه با راه‌اندازی این سامانه به وزارت صنعت، معدن و تجارت مرتبط است، انجام شده و هم‌اکنون در حال هماهنگی با دستگاه‌های دیگر هستیم.

معاونت آموزش پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: اعتقاد ما در وزارت صنعت براساس آئین‌نامه‌های قانونی این است که نقطه تماس اصلی در رابطه با تجارت و بازرگانی داخلی و خارجی و متولی صدور مجوزهای مورد نیاز این بخش سامانه جامع تجارت است.

وی تصریح کرد: اما برخی نهادها و سازمان‌های مرتبط با تجارت از جمله گمرک معتقدند که با توجه به اینکه کارهای مربوط به تعرفه‌های وارداتی و یا کنترل و نظارت ورودی و خروجی کالاهای وارداتی و صادراتی را بر عهده دارند، بنابراین متولی سامانه جامع تجارت هم آنها هستند.

سرپرست دفتر تجارت الکترونیک بیان داشت: اینگونه مسائل در رابطه با راه‌اندازی سامانه تجارت الکترونیک تفاسیری است که از قانون می‌شود که وزارت صنعت به این تفسیرها توجهی ندارد و در رابطه با راه‌اندازی سامانه تجارت الکترونیک در حال انجام اقدامات لازم است.

صادق‌زاده شیخان تصریح کرد: با راه‌اندازی سامانه تجارت الکترونیک تمام سامانه‌های تجارت در سیستم بانکی، پست، گمرک و .... باید به سامانه تجارت الکترونیک وصل شود تا مبادلات بین‌المللی بازرگانی از طریق یک سامانه انجام شود.

معاون آموزش پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال طی کردن مراحل راه‌اندازی و حل مشکلات سامانه جامع تجارت الکترونیک است، گفت: ما معتقدیم که همه دستگاه‌ها و نهادها از این قضیه استقبال می‌کنند، اما انجام کار نیازمند فرهنگ سازی است.

وی در پاسخ به این سؤال که استدلال گمرک در مورد راه‌اندازی سامانه تجارت الکترونیک و اینکه مرکزیت این سامانه باید بر عهده گمرک باشد آیا مانعی برای پیشبرد طرح شده است، گفت: خیر، فعلا در حال ایجاد ارتباطات بین دستگاه‌های مختلف از جمله بانک، بیمه، پست، و ... هستیم و امیدواریم با گمرک هم به نتیجه برسیم.

سرپرست دفتر تجارت الکترونیک زمانی را برای راه‌اندازی این سامانه مشخص نکرد و گفت: راه‌اندازی سامانه تجارت الکترونیک بستگی به همکاری سازمان‌ها دارد.

صادق‌زاده شیخان بیان داشت: سامانه تجارت الکترونیک متضمن کلیه فرآیندهای تجارت داخلی و خارجی از جمله صدور، تمدید و ابطال کارت بازرگانی و مجوزهای تجاری بوده و انواع رویه‌‏های تجاری اعم از واردات، صادرات و عبور (ترانزیت) را در بر گرفته و یکپارچه می‌کند.

وی گفت: این سامانه با اشتراک‌‏گذاری اطلاعات موجود در سامانه‏‌های مرتبط از جمله سامانه پنجره واحد، سامانه ارزی، سامانه جامع حمل و نقل و سامانه جامع بیمه مورد بهره‏‌برداری قرار می‌گیرد، به نحوی که بازرگانان بتوانند تمام امور خود را در مورد تجارت از طریق درگاه این سامانه مشاهده و پی‏گیری کنند و از ورود چند باره اطلاعات یکسان و تکراری جلوگیری می‌شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس