کد خبر 645925
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶

در حالی که گروه های سیاسی لبنان ده روز فرصت دارند تا با عبوراز میدان مین سیاست این کشو،ر ژنرال « میشل عون » را به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور انتخاب کنند، در اردوگاه « سعد حریری» همپیمان و حامی جدید ژنرال عون نافرمانی ها رو به گسترش است.

 به گزارش مشرق، سخنرانی سعد حریری برای اعلام رسمی حمایت از نامزدی ژنرال عون پایان نیافته بود که عمق شکاف و اختلاف در اردوگاه او و شمار مخالفان تصمیمش به ویژه در فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان برملا شد و نشان داد که توجیه های او برای این تصمیم قانع کننده نبوده است.

سعد حریری عصر پنجشنبه و بعداز یک ماه رایزنی های داخلی و خارجی ، برخی شخصیت های سیاسی و حزبی را در خانه آل حریری جمع کرد و با اعتراف به شکست همه تلاش هایش برای انتخاب رئیس جمهوری ، از نامزدی ژنرال عون حمایت کرد.

رئیس حزب جریان المستقبل با بیان اینکه در دو سال و نیم گذشته همه گزینه ها و ابتکارهایش برای انتخاب رئیس جمهوری بی نتیجه ماند، اعتراف کرد که چاره ای بجز حمایت از ژنرال « میشل عون» نامزد مورد حمایت حزب الله در انتخابات ریاست جمهوری لبنان نداشته است.

تعداد مخالفان تصمیم حریری به چهار و یا پنج نماینده محدود نمی شود و سرعت افزایش آن زیاد است و برخی از انداختن برگه های سفید در روز انتخابات سخن می گویند و برخی هم با صراحت تاکید کرده اند که علیه تصمیم و گزینه حریری اقدام خواهند کرد.

چهل و ششمین نشست پارلمان لبنان ویژه انتخاب رئیس جمهوری قرار است 31 ماه اکتبر جاری (دهم آبان ماه) برگزار شود.

لبنان حدود دو سال و نیم است که رئیس جمهوری ندارد.

پارلمان لبنان داری 128 نماینده است که نیمی از آنها مسلمان و نیمی مسیحی هستند.

در31 اکتبر در صورت به حد نصاب رسیدن تعداد نمایندگان و تشکیل جلسه، هر کدام از نامزد ها بتواند نصف بعلاوه یک ( 65 رای) را کسب کند، می تواند راهی « بعبدا» کاخ ریاست جمهوری لبنان شود.

با حضور دو سوم نمایندگان ( 86 نماینده) حد نصاب کامل و جلسه پارلمان لبنان برگزار خواهد شد.

روزنامه الاخبار روز شنبه نوشت: فواد سنیوره رئیس فراکسیون المستقبل تماس ها و رایزنی های خود را برای تشکیل گروهی قدرتمند به منظور اعمال فشارها با هدف جلوگیری از انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری شروع کرده است.

الاخبار افزود: گفته می شود که موضع سعودی در خصوص تصمیم حریری برای حمایت از ژنرال عون منفی است و در روزهای آینده این نظر اعلام می شود.

این روزنامه به نقل از منابع در المستقبل خاطرنشان کرد که مخالفان تصمیم سعد حریری مرتکب خطائی بزرگ شدند به ویژه اینکه بلافاصله بعداز سخنرانی او در « بیت الوسط» خانه حریری ها مخالفت خود را اعلام کردند وهیبت سعد حریری را شکستند در حالی که او قبلا خواسته بود مخالفتشان را رسانه ای نکنند.

منابع الاخبار تصریح کردند: این حجم مخالفت و اعتراض حتی برای گفت وگوهای دوجانبه با حزب الله ابراز نشده است.

فواد سنیوره ، محمد قبانی، عمار حوری، احمد فتفت ، معین المرعبی ، فرید مکاری و سمیر الجسر از اعضای فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان تاکنون مخالفت خود را به طور رسمی با تصمیم حریری اعلام کرده اند و امین وهبه ، ریاض رحال ، غازی یوسف، نبیل دوفریج قاسم عبدالعزیز متزلزل و مردد هستند.

علاوه بر فراکسیون المستقبل ، مخالفت ها با تصمیم سعد حریری در گروه 14 مارس هم جدی است و « اشرف ریفی» وزیر مستعفی دادگستری، « نجیب میقاتی» نخست وزیر سابق ، « سامی الجمیل» رئیس حزب الکتائب ، « پطرس حرب» وزیر ارتباطات هم با صراحت مخالفت خود را اعلام کرده اند.

** مخالفان ژنرال عون

اما ژنرال عون تاکنون در گروه 8 مارس هم مخالفانی سرسخت دارد که در راس آنها « نبیه بری» رئیس جنبش امل و رئیس پارلمان و « سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده و رقیب سرسخت او در انتخابات قرار دارند.

فرنجیه تاکید کرده است که با وجود انصراف سعد حریری از حمایت از او، از صحنه مبارزه انتخاباتی کناره گیری نمی کند.

** راهبرد انتخاب عون در دور دوم انتخابات

الاخبار در ادامه گزارش خود نوشت: به نظر می رسد که لحظه اعلام حریری در حمایت از نامزدی ژنرال عون، اسم رمز شروع بسیج نمایندگان مخالف ریاست جمهوری ژنرال عون بود تا زمینه برای مخالفت بزرگ در داخل صحن پارلمان با رای دادن به سلیمان فرنجیه و یا انداختن برگه های سفید در صندوق اخذ آرا گسترش یابد و در این صورت ژنرال عون یا با کمترین رای ممکن می تواند در دور اول انتخاب شود و یا انتخابات به دور دوم کشیده می شود.

این روزنامه لبنانی افزود: این راهبرد در هر دو گروه 8 و 14 مارس حاکم شده است و هدف این است که تعداد 86 رای ژنرال عون بسیار کاهش یابد.

الاخبار پیش بینی کرده است که جلسه چهل و ششم پارلمان لبنان هم مانند جلسه های گذشته باشد و به علت به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان تشکیل نشود تا انتخاب رئیس جمهوری لبنان به جلسه بعد و یا جلسه های بعد موکول شود.

این روزنامه برخلاف پیش بینی خود تاکید کرد که بیتشر مقامات سیاسی از گروه های مختلف سیاسی معتقدند که انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری قطعی شده و سعد حریری بدون دستور پادشاهی سعودی از نامزدی ژنرال حمایت نکرده است.

الاخبار نوشت: منابع نزدیک به حریری این ارزیابی را قبول ندارند و حتی گفته اند که خبر فراخوانی حریری به ریاض صحت ندارد و اگر به عربستان سفر کند بنابر تشخیص خودش برای پیگیری کارهایش می باشد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس