وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مدیریت نرخ بلیت هواپیما پس از خرید هواپیماهای جدید گفت: قیمت‌ها رقابتی شد و بعد از این فرایند قیمت‌ها در غیر از پیک به شدت کاهش پیدا کرده و همچنان رقابتی بودن بازار و حقوق مردم از اهمیت ویژه نزد ما بر خوردار است.

به گزارش مشرق، عباس آخوندی با حضور در برنامه بخش خبری ساعت 21 شبکه اول سیما با اشاره به صدور مجوز فروش هواپیما به ایران از سوی وزارت خزانه داری امریکا، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و این موفقیت بزرگ به ملت ایران اظهار داشت: توافق کلی ما با ایرباس برای خرید حدود 118 فروند با ATR برای دریافت 20 فروند و با بوئینگ برای خرید 108 فروند هواپیما است که باید طی 8 سال به ایران تحویل داده شود.
 
وی افزود: مجوزها از OFEC اخذ شده است و حالا بعد از 40 سال تحریم خرید بویینگ، می‌توانیم مستقیم از این شرکت هواپیماسازی خرید کنیم و این اتفاق بسیار بزرگی در صنعت هوانوردی و همچنین جهان بازرگانی و تجارت بین‌المللی برای ایران است.
 
وزیر راه و شهرسازی با بیام اینکه "به تدریج تمام مجوزهای لازم اخذ خواهد شد" گفت: دریافت این مجوزها خواست بازار جهانی است بنابر این هیچ کس نمی‌تواند در آن خللی ایجاد کند.
 
آخوندی با اشاره به زمان تحویل هواپیماها بیان داشت: طبق مفاد قرارداد تحویل این هواپیماها در سال 2016 شروع‌ می‌شود و تا هشت سال روند تحویل هواپیما ادامه دارد و امیدواریم در پاییز و زمستان اولین هواپیما را وارد ایران کنیم.
 
وی با اشاره به اظهارات برخی مبنی بر درخواست ایران برای کاهش تعداد هواپیماهای سفارش داده شده تصریح کرد: چنین مساله‌ای مطرح نیست و طبق قرارداد در طول هشت سال این هواپیماها تحویل ایران خواهند شد و همانطور که می‌دانید تولید هواپیما بر اساس سفارش انجام می‌شود. همچنین این حجم از هواپیما در هیچ نقطه‌ای از جهان یک‌جا تحویل نمی‌شود.
 
به گفته وزیر راه و شهرسازی اولین سری هواپیماها از هر دو شرکت ایرباس و بویینگ تحویل ایران ایر خواهد شد. اما این چراغ سبزی برای تمام ایرلاین‌های ایرانی جهت ورود به مذاکره و خرید هواپیما است به طوری که چند ایرلاین ایرانی هم اکنون با هر دو شرکت بوئینگ و ایرباس وارد مذاکره شده‌اند.
 
آخوندی در پاسخ به این سوال که «آیا امکان صدور مجوز برای خرید هواپیماهای دست دوم وجود دارد یا خیر؟» گفت: شرط خرید هواپیماهای دست دوم لزوم پایین بودن سن ناوگان و بعد از سال 2000 میلادی است. همچنین باید خرید به صورت مستقیم انجام شود تا تمام شرایط پشتیبانی دریافت شود.
 
این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه «با صدور این مجوز سدهای پیش رو شکسته شد» ابراز داشت: روش پرداختی ما در این قرارداد، اجاره به شرط تملیک است و در واقع تامین کننده مالی خرید را انجام می‌دهد و هواپیماها به ما واگذار می‌شود. لذا کمترین مشکل در نقل و انتقال پول با این مدل انتخابی نسبت به سایر مدل‌های موجود در بازارهای بین‌المللی است.
 
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قرارداد تامین هواپیماها یک خرید تجاری و بین‌المللی است، تمام تضامین از جانب ایران ایر ارائه می‌شود و دولت هیچگونه دخالتی در خصوص تضامین ندارد.
 
آخوندی با اشاره به قرارداد خرید هواپیماهای 80 نفره از شرکت میتسوبیشی ژاپن ابراز داشت: یکی از شرکت‌های ایرانی در حال مذاکره با این شرکت ژاپنی برای خرید هواپیمای 80 نفره و پیشرفت در مسیر مذاکرات است.
 
این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به دلایل طولانی شدن صدور مجوز فروش هواپیما خطاب به ملت ایران یادآورشد: باید در نظر داشت که رژیم صهیونیستی بزرگترین دشمن ملت ایران است و همواره لابی صهیونیست‌ها اقدامات گسترده‌ای علیه ایران انجام می‌دهند و نکته دیگر مربوط به بی‌تدبیری‌های 10 سال گذشته است که تمام بازار هوایی ایران را در اختیار سایر شرکت‌ها قرار داد و حذف نقش ایران نکته بسیار مهمری است که توسط دیگران پر شده شده است. لذا کسانی که آسمان ایران را تصاحب کرده‌اند در زمان بازپسگیری ساکت نخواهند نشست و اقداماتی علیه ما انجام خواهند داد.
 
وی با اشاره به دوری پنجاه ساله ایران از امکان خرید مستقیم از بویینگ و ایرباس خاطرنشان کرد: امروز شاهد حضور مجدد در بازارهای جهانی برای خرید بزرگ هواپیما هستیم به همین خاطر کسانی که در این میان نقش دلال را ایفا می‌کردند با توجه به حجم مبالغ در گردش خرید و فروش هواپیما، ایران را راحت نخواهند گذاشت
 
وزیر راه و شهرسازی بیان خاطرنشان کرد: علاوه بر نکات فوق، با توجه به زمان تحریم‌ها و عدم حضور مستقیم ایران در بازارهای جهانی، شناختی میان طرفین وجود ندارد. لذا مسائل تکنیکی نیز از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
 
آخوندی گفت: مباحث تامین مالی و قراردادی را پیش بردیم و هفته آینده مسائل مربوط به قرارداد ایرباس و بوئینگ را به پایان خواهیم رساند و امیدواریم هر چه زودتر کار قرارداد را تمام کنیم اما باید در نظر داشت که این یک کار فرایندی بزرگی است و هزاران نکته پیش روی آن است.
 
وی با اشاره به سابقه ایران ایر در عرصه بین المللی گفت: این ایرلاین در سال 1345 بازار جهانی را در دست داشت و اینکه ما باید برگردیم و سهم خود را پس بگیریم به این دلیل است که ایرلاین‌های خارجی مسافر اصفهان و شیراز را از داخل کشور به مقاصد مختلف حمل می‌کنند در حالی که 400 میلیون مسافر منطقه را هواپیماهای ایران باید جابجا کنند.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مدیریت نرخ بلیت هواپیما نیز گفت: قیمت‌ها رقابتی شد و بعد از این فرایند قیمت‌ها در غیر از پیک به شدت کاهش پیدا کرده و همچنان رقابتی بودن بازار و حقوق مردم از اهمیت ویژه نزد ما بر خوردار است.
 
وی با ابراز امیدواری نسبت به دست آوردن سهم ایران از بازار جهانی تاکید کرد: امیدواریم ارتباط 60 فرودگاه موجود در کشور را در جهت گسترش دسترسی ملت ایران، فعال کنیم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • میلاد ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    من کلا 4 بار تو عمرم سوار هواپیما شدم
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    هواپیمای نو بخرید
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    از هواپیمای ملی چه خبر؟ بهتر نبود این هزینه رو برای خرید موتور هواپیما درنظر میگرفتید
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    اگر بتونید تکنولژی ساخت موتور هواپیما رو وارد کنید شاهکار کردید
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    خخخخخخخخخخ
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    اااااگر
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    من تو این 23 سال عمرم 1 بار اونم چون عشق خلبان شدن داشتم ولخرجی کردم!
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    امبرائر برزیل و میتسوبیشی ژاپن موتورش ساخت p&w آمریکاست. امبرائر برزیل بیش از ده ساله تولید میشه ولی میتسوبیشی هنو راه نیفتاده. ایران ایر امبرائر بخره بهتر از میتسوبیشی هست .
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    بودجه ی درخواستی هواپیمای 160 نفره ایرانی 2 میلیارد دلار گفتن . یعنی اندازه 5 تا ایرباس380 . اونو حتمن سرمایه گذاری کنید که دیگه تضمین بشیم هواپیمارو تحریم نمیکنن
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    شروطی را هم گذاشته اند برای استفاده از انها اعلام فرمایید
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    کلا در ایران بیش از هشتاد درصد مسافران هواپیما ؛ مسافران ثابتی هستند که بیش از ده بار در سال سوار هواپیما میشوند و اغلب در مناطق ثروت نشین شهرها اسکان دارند ؛ وزارت راه همیشه به دنبال دو چیز هست (اغلب وزرا ) الف) خرید از خارج(حتی اگر توجیه اقتصادی و فنی نداشته باشد مانند خرید قطار توربوترن و ... ب) بودجه عمرانی عظیم برای احداث (بدلیل اینکه وزارت خانه هم فعال ترقی شود و هم درصد خارج از الشمول ان بودجه در اختیار وزیر است برای .....
  • مجید ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    اگه بشه ایرباس رو با فناوریش آورد عالی میشه.
  • احمد ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    اگر یه شرکت خصوصی می خواد بخره که هیچی، ولی اگر دولتیه خیلی کار عاقلانه ای نیست که هواپیماهای جورواجور بخریم که بعدها تعمیر و پشتیبانی اونها دردسر بشه. قبل از این نمیشد از این همه شرکت هواپیماسازی که اخیرا این ور اون ور پیدا شدن خرید کرد؟!
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    پس قطعا بلیط هواپیما گران خواهد شد. با توجه به عملکرد گذشته و قولهای دیگر داده شده
  • موسوی ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    هواپیما خریدن آن هم مسافربری فقط به درد پولدار جماعت میخوره ما که پول نداریم تاکسی هم سوارشیم مجبوریم اتوبوس داغون و متروی شلوغ سوارشیم
  • شجاعی ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    اولا مگر چند درصد مردم سوار هواپیما میشوند شاید یکی دو درصد و بقیه با فطار و اتوبوس و سواری جابجا میشوندو البته وقتی انها شرط میگذارن که مسولان و مدیران دولتی و ارتش و سپاه و سربازان و.. حق ندارن سوار هواپیمای ما بشوندلذا این چه خریدی است پس هیچ کس سوار نشود بعدش هم لذا دولت بجای ان به طرح های دیگر رسیدگی کند چرا که اتوبوسها و قطارهای ما پیشرفته است و نیازی به نوسازی نیست .یهتر است صرف ساخت کارخانجات و تولید شود و ما خودمان صادر کنیم همین ایران 140 را خیلی کشورها میخواهند داشته باشند ارزان و پیشرفته است الان همین ژاپن و برزیل و هند و چین شاید حدود 2000 فروند سفارش بدهند و البته بقیه کشورها را هم که جمع کنیم یه 4000 سفارش میرسیم خوب کجا بویینگ وایرباس چنین سفارشاتی را میتوانند جمع کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس