هر یک از این 33 هزار عراقی که در اردوگاه دباگا روزگار اشغال موصل را سپری می‌کنن، داستانی برای خود دارند و خاطراتی معمولاً تلخ.

سرویس جهان مشرق- او نیمی از خانواده‌اش را در جنگ از دست داده و حالا روزهای سختی را در کمپ آوارگان می‌گذراند که البته هر چه باشد، باز بهتر از دورانی است که در شهر اشغال‌شده موصل به سر می‌برد.
 
 

خالد توانست در ژوئیه از روستایی در جنوب موصل بگریزد اما همسر، برادر و برادرزاده‌هایش نه. او می‌گوید همسرش در بمباران کشته شد، برادرش به اتهام جاسوسی برای ارتش عراق توسط نیروهای داعش گردن زده شد. آنها پسران برادرش را نیز با یک گلوله از او گرفتند.

اکنون او، پدر و مادرش، خواهرش و فرزندان به‌جامانده از برادرش در دو خانه موقتی در اردوگاه آوارگان به سر می‌بردند تا شاید التیامی بر خاطرات تلخ آنها از خانه‌های ویران و خانواده قربانی‌شان فراهم شود.

خالد فتحی با چشمان خیس می‌‌گوید:«خانه من خراب شد، خانواده‌ام هم». فتحی کارگری 45 ساله است که حالا مسئولیت اصلی نگهداری از بازماندگان را در اردوگاه دباگا نزدیک اربیل، برعهده دارد، جایی که 33 هزار تن مانند او زندگی می‌کنند.
 
 مسئولان اردوگاه می‌گویند انتظار چنین جمعیتی را نداشته‌اند و با وجود اینکه به نظر می‌رسد دست‌کم یک میلیون نفر دیگر نیز تا آزادسازی موصل به آوارگان اضافه می‌شوند، اما آنها دیگر جایی برای افراد جدید ندارند.
 
اردوگاه اولیه برای 5 هزار نفر ساخته شد اما پس از ورود آوارگان به تدریج امکانات جدیدی به آن اضافه شد. آژانس پناهندگان سازمان ملل تا کنون 5 اردوگاه در شمال عراق تأسیس کرده و سایر بنیادهای خیریه کُرد و غیرکُرد نیز اردوگاه‌‌های مجزایی را اداره می‌کنند.
 
لیزا گرانده معاون مأمور ویژه کمک‌های سازمان ملل به عراق همچنان نگران امنیت آواره‌شدگان است. او می‌گوید وقتی در ماه‌های گذشته «راهروهای بشردوستانه» برای کمک به مناطق محاصره‌شده و خروج خانواده‌ها از فلوجه ایجاد شد، نیروهای داعش با تک‌تیراندازهای خود در کمین نشستند و آرزوهای بسیاری از هموطنان خالد فتحی را برباد دادند.
 
آنها مجبورند ورودی‌های جدید اردوگاه به ویژه مردها را ساعت‌ها و برخی را هفته‌ها مورد بازجویی قرار دهند تا مطمئن شوند از نفوذی‌های داعش نیستند. یکی از زنان که چادرش در نزدیکی خانواده فتحی بنا شده می‌گوید از دو ماه پیش، همسرش بازداشت شده است. گرانده می‌گوید مسئولان اردوگاه به خوبی در این زمینه آموزش دیده‌اند اما معلوم نیست آوارگانی که خسته از جنگ و قربانی‌داده در بمباران‌ هستند، چه برداشتی از این بازجویی‌ها داشته باشند.
 
{$sepehr_album_46584}
 

منابع:
 
http://www.reuters.com/news/picture/black-skies-of-mosul?articleId=USRTX2RCN4 
 
http://www.nbcnews.com/storyline/isis-terror/battle-mosul-civilians-caught-between-isis-iraq-forces-n675631
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    0 0
    این بیچاره ها تا 100 سال باید اعلام عذ ای رسمی اعلام کنند تا این روزها را نسل بعد فراموش نکنند الله اکبر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس