کد خبر 650389
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲

نشست اخیر وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سوریه و روسیه در مسکو، گامی عملی برای مبارزه با تروریسم و نشان دهنده هماهنگی سه کشور در رویارویی با این پدیده شوم است.

 به گزارش مشرق، به نقل از روزنامه تشرین سوریه، در حالی که اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نبش قبر می کند تا امپراتوری عثمانی را از داخل استخوان های پوسیده بیرون کشد، روسیه، ایران و سوریه سرگرم درمان بیماری های زندگی و ریشه کن کردن غده تروریستی کشنده و ویرانگر در همه جا هستند.

حتی اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا، هفته گذشته هنگامی که از جلسه دیدار با اردوغان خارج شد، عصبانی بود. او نزد یکی از معاونان وی از بلندپروازی های رئیس جمهوری ترکیه و تصمیم او برای عکس العمل در برابر توافق نامه لوزان که در دهه 20 منعقد شده است، گله کرد. اردوغان با این عکس العمل می خواهد بار دیگر در شمال موصل و حلب قدرت و نفوذ داشته باشد و این سرزمین ها را به ترکیه ملحق کند. با وجود چنین مساله ای آشتون کارتر حق دارد که از دست اردوغان عصبانی باشد. زیرا او بارها به اردوغان هشدار داده است که ما در سال 2016 میلادی زندگی می کنیم و در سال 1920 به سر نمی بریم. اما این هشدارهای وی سودبخش نبوده است.

افزایش همکاری در مبارزه با تروریسم

در برابر، بلندپروازی های سیاسی اردوغان برای احیای امپراتوری عثمانی، وزیران امور خارجه سوریه، ایران و روسیه گرد هم آمدند تا درباره مرحله آینده، دفاع از زندگی، امنیت و ثبات منطقه و جهان با هم رایزنی کنند. ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه درباره نشست مسکو گفت استراتژی مرحله آینده که بر سر آن توافق حاصل شد آزادسازی سراسر حلب را به عنوان سرفصلی برای تقویت و همسو کردن تلاش ها با هدف مبارزه با تروریسم و نابودسازی آن قرار خواهد داد. این یک هدف راهبردی در همکاری روسیه، ایران و سوریه است. همچنین ولید المعلم گفت در این نشست توافق شد که همزمان با نبرد حلب به نبرد موصل هم تمرکز شود. در این توافق قرار شده است از رفتن تروریست های داعش به الرقه جلوگیری شود. به ویژه این در شرایطی است که کسانی که در نشست مسکو حضور داشتند به خوبی می دانند که هدف واشنگتن انتقال تروریست ها از موصل به الرقه است. بند سوم توافق مربوط به افزایش کمک های اقتصادی روسیه و ایران به سوریه است. این اقدام عکس العملی به سیاست تحریم های مردم سوریه توسط کشورهای غربی است.

بر این اساس توافق مسکو، همکاری میان سوریه ، ایران و روسیه را در مبارزه باتروریسم افزایش می دهد. برپایه این توافق جهان مرحله تازه ای از مبارزه با تروریسم را شاهد خواهد بود که عنوان نخست آن آزادی حلب و بازگرداندن آن به آغوش دولت قانونی سوریه است. راهبرد این مرحله حمایت نظامی، سیاسی و اقتصادی از سوریه تا زمان پیروزی بر تروریسم به طور کامل است. این دیدگاه همپمانانی است که از استقلال و حاکمیت سوریه دفاع می کنند. برپایه این دیدگاه برای نابودی تروریسم بسنده کردن کردن به دستاوردهای اندک کافی نیست بلکه باید این گروه را به طور گسترده آماج حملات قرار داد.

مقابله سوریه با اشغالگری های ترکیه

کسانی که از فقه کلام سوریه آگاهی دارند و پیام های سخنان ولید معلم را دریافت می کنند می دانند که عباراتی را که او در مسکو بر زبان آورد و این سخن که «صبر هم حد و اندازه ای» دارد در مرحله نخست خطاب به ترکیه بود. موضع رسمی سوریه هم اینگونه است. دولت سوریه هم اعلام کرده است که حضور نیروهای ترکیه در سوریه به منزله اشغال این کشور است و با اشغال گران با همه ابزارهای مقاومت عمل خواهد کرد. این نشان می دهد که سوریه با اشغالگری های ترکیه مقابله خواهد کرد.

سوریه در مسکو اعلام کرد که برای مذاکره در ژنو آمادگی دارد. اما تروریست ها با بمباران شهروندان سوریه در حلب موضع خود را درباره مذاکره اعلام کردند. این بمباران مانند آخرین نفس های عمر است. تروریست ها با این اقدام می خواهند جان خود را نجات دهند. در برابر لجبازی های مخالفان با راه حل های سیاسی برای حل بحران سوریه، اما نظام سوریه راهبردی آشتی و آینده سوریه را به پیش می برد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس