به نوشته آلبرت ادواردز، بحران اقتصادی آمریکا نزدیک است و تنها چیزی که اقتصاد آمریکا را روی پای خود نگه داشته، خرج کردن توسط مصرف کنندگان است که حدود 70 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد.

سرویس جهان مشرق - ایالات متحده آمریکا روز به روز بیشتر در باتلاق بدهی فرو می رود. شمار زیادی از تحلیل گران اقتصادی در درون خود آمریکا هشدار می دهند که پیکره اقتصاد آمریکا با همه بزرگی و اندازه آن، زیر بار سنگین بدهی دولتی نحیف شده است. تحلیل گران بدبین تر حتی صحبت از فروپاشی آمریکا در آینده نه چندان دور می کنند. چه این گمانه ها را بدبینانه یا بزرگنمایی شده بدانیم، چه قرین با حقیقت، واقع مطلب آن است که بدهی دولتی(یا بدهی ملی) آمریکا (Public Debt)به مرز 20.000.000.000.000 دلار، یا در یک کلام، 20 «تریلیون» دلار نزدیک می شود.

 بدهی دولتی امریکا به 20 تریلیون دلار نزدیک می شود
وبسایت «ساعت بدهی ملی آمریکا» که به صورت آنلاین و لحظه ای آمار بدهی را نشان می دهد، عدد قرمز پررنگ سمت چپ بالای تصویر مجموع بدهی ملی آمریکاست که لحظه به لحظه بیشتر می شود

این در حالی است که 37 درصد آمریکایی‌ها زیرخط فقر زندگی می‌کنند و یافتن شغل خوب برای خانواده‌های طبقه متوسط آمریکایی روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود، مگر کسانی که برای دولت فدرال کار می‌کنند یا در صنایع دفاعی (نه ارتش) حقوق مطمئن و خوبی دارند.

اخیراً، «آلبرت ادواردز»، تحلیل‌گر ارشد بانک «سوسیته جنرال»، در مقاله‌ای در روزنامه «بیزینس اینسایدر» آمریکا، به ابعاد و تبعات این بدهی مافوق تصور دولتی ایالات‌متحده پرداخته است.

به نظر این تحلیل‌گر، " مصرف‌کنندگان آمریکایی دیگر قادر نخواهند بود که اقتصاد این کشور را سرپا نگه دارند."

به نوشته او، بحران اقتصادی آمریکا نزدیک است و تنها چیزی که اقتصاد آمریکا را روی پای خود نگه داشته، خرج کردن توسط مصرف‌کنندگان است که حدود 70 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد؛ اما امریکا به زودی این ستون نگه‌دارنده را هم از دست خواهد داد:

" دشوار است که بگوییم «مصرف»، اقتصاد آمریکا را به پیش می‌برد، مصرف مانند عصایی موریانه خورده است که پیکر اقتصاد محتضر را سرپا نگه داشته است. این برنامه احیای اقتصادی (دولت اوباما) که چهارمین تلاش از نوع خود در تاریخ بود، قطعاً رو به اتمام است."

طبق استدلال ادواردز، نرخ تورم فزاینده از حالا شروع به فرسایش منابع مصرف‌کنندگان کرده است. این به آتش فروپاشی اقتصادی نفت بیشتری می‌ریزد.

او شرایط کنونی اقتصاد آمریکا را با شرایط آستانه بحران مالی سال 2007 مقایسه می‌کند، یعنی زمانی که مصرف تنها عامل پیشگیری از بحران اقتصادی بود. کمبود سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار و تضعیف بازار کار، مصرف‌کنندگان را تحت تأثیر قرار داد و موجب سقوط GDP ایالات‌متحده شد.

در حال حاضر، به واسطه کاهش شدید قیمت نفت، شرکت‌های انرژی ایالات‌متحده را با معضلات جدی مواجه کرده است و ممکن است به یک چالش بزرگ تبدیل شود. در بدو امر، قیمت پایین نفت شرکت‌های نفتی بزرگ آمریکا را از پرداخت بدهی‌ها و دیون عاجز می‌سازد.

بعد، تورم شروع به گسترش به سایر بخش‌های اقتصاد می‌کند، اما به گفته ادواردز مشکلات اقتصادی آمریکا به همین جا محدود نمی‌ماند. مشکل درازمدت دیگری که در افق پدیدار شده است: مستمری‌ها.

بر اساس، تحلیل شرکت «Citigroup»، غول بانکداری و سرمایه‌گذاری در آمریکا، شکاف میان دارایی‌های صندوق‌های مستمری شرکت‌ها و تعهدات پرداختی آن‌ها در سال 2015 به 376 میلیارد دلار رسیده است. بسیاری از شرکت‌های «سرمایه-بر»(capital-intensive) در بخش‌های زیرساختی مثل ارتباطات، حمل‌ونقل، راه‌سازی و امثالهم، میان این صندوق‌های دچار کسر بودجه قرار دارند.

سیتی گروپ متذکر می‌شود که همه ده بخش اقتصادی که در شاخص «S&P 500» حضور دارند، دچار مشکل کسری بودجه هستند. وضع بخش انرژی از همه خراب‌تر است. تنها 30 شرکت حاضر در شاخص فوق در انتهای سال 2015 دارای توازن در دارایی‌ها و تعهدات پرداخت خود بودند.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، نگران آن است که در 5 سال آینده ایالات‌متحده درگیر جنگی شود که کشور برای اداره آن پولی در اختیار ندارد.

بر اساس مقاله ادوادرز، مقامات ارشد نظامی آمریکا سناریوی یک مواجهه نظامی گسترده با روسیه، کره شمالی و ایران را محتمل می‌دانند. با این حال، به ادعای ادواردز ارتش آمریکا به لحاظ مالی برای چنین جنگی مهیا نیست.

بنابراین، سرمایه‌گذاری برای فناوری‌های جدید برای عملیات زمینی کافی نیست. پولی که در حال حاضر ارتش آمریکا در یک سال می‌تواند خرج نگهداری وسایل نقلیه رزمی و ترابری خود کند، برابر با پولی است که شرکت «جنرال موتورز» در یک هفته درمی آورد.

بودجه نگهداری بالگردها در ارتش امریکا، عمدتاً صرف مدرن کردن بالگردهایی شده که همه مربوط به دوران ریاست جمهوری ریگان هستند، چرا که ارتش این اندازه بودجه برای خرید کلان بالگردهای تازه ندارد.

وقتی پنتاگون می‌گوید که ایالات‌متحده قصدی برای مدرن سازی گسترده ارتش در 10 سال آینده ندارد، اغراق نمی‌کند.

یادآوری این نکته لازم است که میزان بدهی دولتی آمریکا از مرز 19.5 تریلیون دلار عبور کرده است.

به گزارش نشریه «Washington Examiner» در زمان ورود اوباما به کاخ سفید، بدهی آمریکا 10.63 تریلیون دلار بود؛ یعنی در عرض کم‌تر از 8 سال، بدهی دولتی آمریکا به تقریباً دو برابر افزایش‌یافته است. نسبت این بدهی به GDP در بازه زمانی 2007-1983 به طور میانگین 60.7 درصد بود که اکنون به 107.5 درصد رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    دولت امریکا یک دولت بی لیاقت است که نه دنیای شهروندانش را تامین کرد و نه اخراتشان را
  • ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    من فکرمیکنم تعدادی نفوذی در مشرق و صداوسیما هستند که با توجه به جالب نبودن وضعیت کشور در بعضی زمینه ها،میروند دقیقا روی همان موارد در سایر کشورها دست میگذارند و گزارش تهیه میکنند تا بصورت غیرمستقیم با فروکردن مشکلات دیگر کشورها توی چشم ملت،بدبختی های کشور خودمان را یادشان بیاورند میگویید نه؟ فقط داشته باشید چندنفر کامنت کنن: از خودمان هم بگو مشرق!!! البته راست هم میگویند کل ار طبیب بودی سرخود دوا نمودی!
  • ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    متشکرم بخاطر این گزارش خوب.
  • قریشی ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    مشرق دستت درد نکنه مطلب خیلی جالبی بود من خیلی خوشم اومد قابل توجه اوناییکه به امریکا و کشورهای غربی دل بستن، انشاالله به زودی نسل ما شاهد فروپاشی این امریکای جنایتکار باشه . من مجددا از مشرق، هیات تحریریه و نویسنده مطلب تشکر می نمویم لطفا از این نوع مطالب زیاد بذارید، ظاهرا عده ای دل پیچه گرفتن .
  • محمد ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    خب آدم جاهل هر چی که در مورد اقتصاد و FATF میگه که شماها همه رو رد می کنید. یه سری به سایت های مجاز خارجی بزن می فهمی آمریکا در چه وضعیتی گیر کرده. آمار سال 2015 : USA external Debt : 18 trillion USA national GDP : 17 trillion این یعنی کشور آمریکا یک ورشکسته اقتصادی است و مردمش مثل حمال کار می کنند بدون اینکه در درآمد سالانه آنها تغییری ایجاد بشه. (در حالی که نه مثل ما تحریم هستن و نه مشکلی دارند). مردم آمریکا و اروپا به مثل خری می مانند که یک عده سرمایه دار سوار اونا شدن و با نشون دادن هویج به اونا ازشون سواری می گیرن. روز به روز به ثروت کمپانی داران و سرمایه داران بزرگ اضافه میشه ولی مردم و دولت فدرال آمریکا به سمت نابودی و فروپاشی اقتصادی میرن. تنها مخالف federal reserve رئیس جمهور جان کندی بود که اون هم به خاطر حمایت از مردم آمریکا و مخالفت با هسته ای شدن اسرائیل زدن کله اش پاشیده شد روی لباس همسرش. برای همین همیشه آمریکایی ها (شهروندان عادی) میگن کشور ما همراه جان دفن شد. اگه این عدد 20 تریلیون به اثبات برسه با توجه به پیش بینی کاهش GDP آمریکا به 17 تریلیون احتمال تعطیل شدن دولت فدرال آمریکا هست. یکی از دلایل اصلی که آمریکا به تبل جنگ می کویه همین وضعیتی است که توش گیر کرده ان. آمریکا با جنگ زنده است. مردم خوک صفتش هم اهمیتی نمیدن که چی بشه آخرش.
  • وحید ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    دوست عزیز کمی منطق داشته باش نمیشه که همه چی رو یک طرفه بررسی کرد بله ما مشکلات اقتصادی خیلی زیادی داریم اما نمیشه که از دشمن نگفت. مثلا ما اگر صبح تا شب از مشکلات خودمان فقط بگوییم مشکلمان حل میشود؟ یا صبح تا شب از مشکلات دشمنانمان بگوییم آیا اونها نابود میشوند؟!
  • Unknown ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    فقط باید دل آدم به حال عده ای بسوزد که چشم امیدشان به اقتصاد غرب و آرمان شهر دروغین دجالی میباشد. این آمارها همچنان بعضیارو از خواب بیدار نمیکند. فروپاشی و شکسته شدن بدنه سیستم شیطانی سرمایه داری یهودیان در حال وقوع است.
  • مهدی از قم ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    منظور مشرق این است که کشوری که دو قرن است از هر جنایتی از نسل کشی بومیان امریکا و بزرگترین برده داری تاریخ گرفته تا بمب اتم و حمایت از صدام و ایجاد طالبان و داعش و القاعده و کودتا و.... فروگزاری نکرده و برای عده ای احمق هم بهشت برین است خودش دست اخر در همچین منجلابی است
  • م ف ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    میدونی مشکل رسانه هایی مث تو (مشرق) چیه؟ شماها دروغ نمیگید ولی همه حقیقتو هم نمیگید. یک مثال بارز برای این مسئله همین موضوع بدهی آمریکاست. این کشور به خاطر بی پولی و اقتصاد ورشکسته و امثال این بهانه ها نیست که بدهیش رو تسویه نمیکنه بلکه به خاطر قدرتیه که داره از پرداخت سر باز میزنه. قسمت بزرگی از این بدهی ها وامهاییه که از صندوق بین الملل میگیره و پس نمیده. چون زور داره. هرچند میدونم نظرم منتشر نمیشه ولی باز حرفم میزنم. پس لطفا مخاطبت رو احمق فرض نکن و برای توجیه اقتصاد افتضاح داخلی شرایط دیگران رو تشریح نکن.
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    عجب افکار درهمی
  • جواد از یزد ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    م ف 11.49 حرف دل خیلی ها را گفتی
  • شهرام ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    خوشم اومد مردم غیور ما بد جوری زدن توی برجک ۰۲:۲۴ ، ... داداش فتنه 88 با باعث و بانیش دفن شد رفت ! اینجا ایرانه، مهد دلیرانه فک کردی مردم رو تحریک کنی برات خروار خروار کامنت میذارن به کشور خودشون و به سیاسیون خودشون بدوبیراه بگن ... نه داداش برو این دام بر مرغ دگر نه
  • ف م ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    به خارج از امریکا بدهکاره ، اقتصادش از داخل هم چندان تعریفی نداره . اگه قراردادهای اخیر خرید اسلحه عربستان و چند کشور عربی دیگه نبود دو سه سال قبل امریکا اعلام ورشکستگی کرده بود . نه داداش، اینجورام نیست که فک میکنی به زودی ویرانی این کاخ ظلم و ستم رو با چشمای خودت می بینی انشاالله
  • محراب ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    کدوم خیلیا ؟!!! تا الان همه اوناییکه کامنت زدن کلا خلاف همینو گفتن !!! ضمنا اوناییکه حالشون از شنیدن حرف حق بد میشه میتونن برن سراغ رسانه های اصلاح طلبان اونجا خوشایند حالشون زیاد نوشتن
  • ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    موجود فضایی آمریکا با وجود ابلهانی چون شماست که هنوز سرپاست نه به خاطر قدرتش اگر این بدهیها تاثیری بر اقتصاد آمریکا نمیگذارند چرا محاسبه میشوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس