اندیشکده آمریکایی نوشت: جامعه اطلاعاتی آمریکا در هفت سال گذشته از پیش گویی درباره وقوع بیداری اسلامی، ماجراجویی‌های رییس جمهور روسیه، رویکردهای تجاوزکارانه چین و تهدیدهای ایران ناتوان مانده است.

به گزارش مشرق، اندیشکده آمریکایی «هریتیج» در مطلبی در زمینه لزوم بازنگری در جامعه اطلاعاتی آمریکایی در زمینه پیشگویی مناسب و درست  از رویدادهای جهان نوشت: با وجود اصلاحات صورت گرفته در جامعه اطلاعاتی آمریکا (IC) بعد از ماجرای 11 سپتامبر، اقدام‌های بسیار بیشتری وجود دارد که باید صورت گیرد.

بر این اساس،در هفت سال گذشته جامعه اطلاعاتی آمریکا از پیش گویی درباره وقوع بهار عربی (بیداری اسلامی)،القاعده،ماجراجویی های «پوتین» رییس جمهور روسیه،  رویکردهای تجاوزکارانه چین و تهدیدهای تروریستی چند منظوره علیه آمریکا ناتوان مانده است.

در این بین شکست‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره بهار عربی بسیار مهم بوده زیرا آنجایی که این جامعه پیامدهای تغییرات در لرزه‌های راهبردی را در چشم انداز راهبردی که نشان می‌داد تحلیل این جامعه با مشکلات جدی مواجه است را تشخیص نداد.

هریتیج در بخشی دیگری نوشت: با توجه به افزایش خشونت‌های محیطی از سوی عوامل غیردولتی چون افراط گرایان اسلامی و کشورهایی چون ایران، روسیه و چین و ضعف مجموعه‌‌ای از شرکای آمریکا در سطح جهان  که آمریکا باید در برخورد با این تهدیدها از آن ها حمایت کند، نیاز به اصلاحات بسیار ضروری است.

هریتج در خاتمه نوشت: ضرورت دارد جامعه اطلاعاتی آمریکا  مبدل به سازمانی شود که به طور مدام توان یادگیری و انطباق با محیط ناپایدار را داشته باشد. تاریخ نشان داده که رویدادهای غیرقابل پیش‌بینی و عملیاتی وجود دارند که نیاز به ساختار انعطاف پذیر، تغییرات و تحلیل دارد.

 در همین زمینه نیز یک تحلیلگر ارشد مسائل ایران در مرکز تحقیقات کنگره آمریکا در گزارشی به شرح بودجه‌هایی اشاره کرده که دولت‌های متوالی این کشور از سال 2004 برای ایجاد تغییرات مطلوب واشنگتن در داخل ایران در قالب برنامه‌هایی موسوم به «پیشبرد دموکراسی» و حقوق بشر اختصاص داده‌اند. 

 در بخشی از گزارش «کنث کزمان» به موضوع تلاش‌های دولت‌های متوالی آمریکا برای ایجاد تحولات همسو با واشنگتن در داخل ایران اشاره و ادعا کرده نام تلاش‌های دولت‌های آمریکا و کنگره آمریکا را نمی‌توان براندازی حکومت ایران دانست، زیرا آن‌ها به دنبال «تحول سیاسی در ایران از طریق ترویج دموکراسی و تحریم‌های حقوق بشری بوده‌اند.»

کزمان در این گزارش به بیان مختصر نام برخی قانون‌هایی پرداخت که بودجه‌هایی را در قالب برنامه‌هایی با عنوان «ترویج دموکراسی» برای انتقال به مخالفان داخلی در ایران در نظر گرفته‌اند .

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس