کد خبر 629016
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸

همزمان با سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر و شمارش معکوس برای تصویب قانون موسوم به «اجرای عدالت علیه حامیان تروریسم» پیش بینی می‌شود تصویب این قانون در آمریکا جنجال برانگیز شود.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه السفیر، در استانه سالگرد حادثه 11 سپتامبر قرار است نماینگان آمریکا به پیش نویس قانون «عدالت علیه حامیان تروریسم» رای دهند که بر اساس آن به خانواده قربانیان این حادثه اجازه داده می شود برای گرفتن غرامت مالی از عربستان علیه آن شکایت کنند.

رویارویی احتمالی کنگره و کاخ سفید

پیش بینی می شود موافقت نمایندگان مجلس با پیش نویس قانون مزبور که مجلس سنا آن را در ماه می گذشته تصویب کرده است، جنجال برانگیز شده و رویارویی احتمالی با کاخ سفید را به دنبال داشته باشد، زیرا باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پیش از این تهدید کرد که در صورت تصویب این پیش نویس قانونی از سوی کنگره (مجلس سنا و نمایندگان) از حق وتو استفاده خواهد کرد.

اما گر این قانون بتواند موافقت بیش از دو سوم اعضای کنگره را به دست آورد، دیگر وتوی اوباما کارساز نخواهد بود.

این در حالی است که بر اساس  قانون آمریکا شکایت از یک کشور خارجی در دادگاه آمریکا امکان پذیر نیست، اما اگر پیش نویس قانون «عدالت در قبال حامیان تروریسم» به یک قانون تبدیل شود، این مصونیت نیز برطرف خواهد شد و می توان علیه کشورهایی که دست داشتن آنان در حملات تروریستی در خاک آمریکا ثابت می شود، در دادگاه شکایت کرد.

امکان شکایت خانواده قربانیان از عربستان

بر این اساس خانواده قربانیان حملات 11 سپتامبر می توانند از عربستان به دلیل دست داشتن 15 سعودی در حملات مزبور که جان باختن بیش از سه هزار نفر را به دنبال داشت، غرامت مالی درخواست کنند.

این در حالی است که عربستان مسئولیت دست داشتن تعدادی از شهروندان خود را در حملات 11 سپتامبر نپذیرفته و پیش از این تهدید کرد که در صورت تصویب پیش نویس قانون مزبور، دارایی های خود را از آمریکا خارج خواهد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس