کد خبر 606138
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در حالی شاگردانش را مهیای حضور در المپیک ریو می‌کند که در تصمیمی جالب و تاریخی، ترجیح داده همان ترکیب المپیک قبلی را بدون هیچ کم و کاستی، روانه برزیل کند.

به گزارش مشرق، شاید کمتر کسی پیش بینی می‌کرد ملی‌پوشان کشتی فرنگی ایران در المپیک 2012 لندن دوباره بعد از گذشت چهار سال گردهم آیند و این بار ترکیب تیم اعزامی به المپیک ۲۰۱۶ ریو را تشکیل دهند. به هر حال این اتفاق تاریخی یا شاید کم نظیر در کشتی ایران بوقوع پیوست و آقای خاص دوباره تصمیم گرفت از همان نسخه و فرمول قبلی برای فتح المپیک پیش رو استفاده کند. حال از آنجایی که محمد بنا نشان داده همواره می‌تواند هر غیر ممکنی را ممکن سازد، باید این بار هم منتظر ماند و دید که آیا این بار هم شاهد روزهای طلایی کشتی فرنگی ایران در المپیک خواهیم بود یا خیر؟ به هر حال مردم و اهالی کشتی با اعتماد و علاقه‌ای که به محمد بنا و شاگردانش دارند هنوز معتقدند آقای خاص توانایی خلق این شگفتی را دارد و می‌تواند همان شکوه و افتخار المپیک قبلی را در برزیل تکرار کند.

مرد تمام نشدنی کشتی در رویای فتح ریو
حمید سوریان در حالی دوبنده وزن ۵۹ کیلوگرم ایران در المپیک ریو را بر تن خواهد کرد که هیچ اما و اگری در انتخاب و حضور مجدد او در المپیک نیست و مطمئنا به عنوان یکی از مفاخر کشتی ایران و جهان به کاروان ورزشی ایران، اعتباری خاص خواهد بخشید. او که مسیر پر فراز و نشیبی را از جهانی لاس وگاس تا گزینشی استانبول ترکیه برای کسب سهمیه پشت سر گذاشت به چیزی جز کسب دومین مدال طلای المپیک نمی‌اندیشد. دارنده هفت مدال طلای جهان و المپیک با کوله باری از تجربه یکی از امیدهای اصلی کسب طلا در ریو محسوب می‌شود و مطمئنا تمام توجه و نگاه مسئولان و اهالی کشتی را به سوی خود معطوف خواهد کرد.

دورخیز نوروزی برای دومین طلای المپیک
امید نوروزی هم همچون سوریان بدون هیچ حرف و حدیثی به دوبنده وزن ۶۶ کیلوگرم تیم ایران در المپیک رسید و مطمئنا با فاصله‌ای زیاد نسبت به مدعیان هم وزن خود توانست مسافر ریو شود. نوروزی با توجه به مدال طلای المپیک لندن و همچنین یک طلا و نقره جهان که در کارنامه دارد جزو امیدهای اصلی کاروان ورزشی ایران در المپیک ریو به حساب می آید و همه از جمله محمد بنا از او انتظار تکرار قهرمانی المپیک را دارند. البته نوروزی بارها ثابت کرده اگر در شرایط روحی و روانی مطلوبی قرار داشته باشد به هیچ حریفی برای کسب قهرمانی رحم نخواهد کرد.

بدشانس‌ترین فرنگی‌کار ایران به دنبال مدال

دوبنده وزن ۷۵ کیلوگرم تیم کشتی فرنگی ایران در حالی با نظر محمد بنا به سعید عبدولی سپرده شده تا شاید او بتواند به سریال بدشانسی‌های خود در المپیک وبازیهای آسیایی پایان دهد. سعید در تمرینات نشان داده چیزی برای جبران ناکامی و ناداوری المپیک قبلی کم ندارد و می تواند با تکیه بر توان بالای فیزیکی خود جزو مدال آوران کشتی ایران باشد. البته تنها دغدغه اهالی کشتی و کارشناسان، تکرار فیتوهای عجیب و غریب و کُشنده عبدولی روی حریفان است، چون هیچ بعید نیست دوباره گرفتار  وسواس و حساسیت داوران المپیکی شود و برای چندمین بار خود را قربانی این فن بحث برانگیز کند!

آخرین میدان برای مدعی بااخلاق
نماینده وزن ۸۵ کیلوگرم تیم ایران، همان مرد بااخلاق و همیشه خندان کشتی فرنگی است که با وجود ناکامی در رقابتهای انتخابی تیم ملی، دوباره فرصت حضور در المپیک را پیدا کرد. حبیب اله اخلاقی، دارنده دو مدال برنز جهان، تجربه کافی از میادین سخت بین‌المللی را دارد و به خوبی قدر این فرصت را می‌داند، چون شاید بعد از این المپیک ریو ، دیگر مجالی برای حضور در میادین بزرگ و معتبر بدست نیاورد. هر چند در این وزن از رامین طاهری و حضور احتمالی او در المپیک هم یاد شده اما بعید به نظر می‌رسد آقای خاص با خط زدن گزینه اصلی خود فرصت را به طاهری جوان و آینده‌دار دهد.

دوبنده جنجالی ۹۸ کیلو به گزینه سرمربی رسید
انتخاب ملی‌پوش المپیکی وزن ۹۸ کیلوگرم ایران را باید جنجالی‌ترین و پرحاشیه‌ترین تصمیمات محمد بنا و شورای فنی خواند. حضور دو مدعی هم سطح و باتجربه یعنی مهدی علیاری و قاسم رضایی در این وزن باعث شد تا انتخاب برترین نماینده، بسیار سخت و حاشیه ساز شود. هر چند مهدی علیاری در هر میدانی که محمد بنا گفت حضور یافت و پیروز شد، اما انگار گزینه اصلی این وزن یعنی قاسم رضایی به رغم غیبت یکساله در میادین و نمایشی کم فروغ در جام جهانی از مدتها قبل از سوی سرمربی برای المپیک انتخاب شده بود. به هر حال دوبنده این وزن هم به رضایی رسید تا شاید با تکیه بر طلای المپیک لندن بتواند یکی از مدال‌آوران ایران در المپیک ریو باشد. انتظار درخشش از رضایی بسیار بالاست و همه منتظرند تا ببینند گزینه اصلی محمدبنا توان انجام چه کاری را دارد که از عهده علیاری خارج بود. البته در این بین نباید از  رفتار و منش پهلوانی علیاری به سادگی گذشت چراکه در اوج بی‌مهری و نامهربانی سرمربی و از دست دادن المپیک در اردو ماند و میدان را خالی نکرد، اما محمد بنا ترجیح داد با عدم دعوت او به اردوی آخر ، خیال خود را راحت و کارش را یکسره کند!

بشیر خیلی راحت المپیکی شد
شاید خود بشیر باباجانزاده هم فکر نمی‌کرد چقدر راحت می‌توان با نظر محمد بنا و همکارانش، المپیک شود. در روزهایی که ناکامی باباجانزاده در کسب سهمیه وزن ۱۳۰ کیلوگرم المپیک، حضور دوباره او در ترکیب تیم ملی را با اما و اگر همراه کرد، امیر قاسمی منجزی که به تازگی در آسیا قهرمان شده بود، راهی میدان گزینشی شد و قاطعانه سهمیه گرفت، اما این بار نیز  سرمربی تیم ملی صلاح دید با توجه به وضعیت سنگین وزن‌های اردوی تیم ملی، برای دومین بار به بشیر باباجانزاده فرصت دهد تا شاید او این بار بتواند بر خلاف میادین قبلی در المپیک نتیجه بگیرد.

به هر حال ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی ایران در شرایطی برای اعزام به المپیک ۲۰۱۶ ریو شکل گرفت که محمد بنا ترجیح داد با توجه به دانش و بینش شخصی و االبته پتانسیل موجود، از همان نفرات المپیک قبلی بهره ببرد که امیدواریم همان نفرات قبلی نیز بتوانند نتایج المپیک قبلی را نیز در المپیک ریو رقم بزنند. البته هنوز این سوال باقی است که آیا کشتی فرنگی ایران در مدت چهار سال فاصله بین دو المپیک، هیچ پشتوانه مطمئن و ستاره جدیدی نداشت که اکنون مجبوریم از یک ترکیب برای حضور در دو المپیک استفاده کنیم؟  

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس