تحرکات سنگین ناتو در سه کشور دریای بالتیک و لهستان «اقدامات اطمینان بخش» خوانده می‌شود، ولی همه اعضاء اشتیاقی ندارند که جزئی از چیزی باشند که وزیر خارجه آلمان، اخیرا آن را «شمشیر‌کشی و جنگ‌طلبی» خوانده است.

 سرویس جهان مشرق - به گزارش راشاتودی، رهبران ناتو در ورشو گرد هم آمدند تا نشان دهند که این ائتلاف در مقابل تهدیدات جدید محکم ایستاده است، که از جمله این تهدیدات «روسیه به پا خاسته» است. اما برخی اختلافات خاموش درون این سازمان نشان می دهد که شماری از اعضاء چندان هم در مقابله با روسیه اراده محکمی ندارند.

اتحاد، بدون همدلی؟ اختلاف در ناتو بر سر خصومت با روسیه

اجلاس ناتو روز جمعه در ورشو آغاز شد در حالی که گفته می‌شود به دلیل موضوعاتی از قبیل مباحثات ناخوشایند پس از خروج بریتانیا از اتحادیه و آن چه روسیه «به پا خاسته» نامیده می‌شود، از اهمیت بسیار بالایی برای کشورهای دو سوی آتلانتیک برخوردار است.

اتحاد، بدون همدلی؟ اختلاف در ناتو بر سر خصومت با روسیه

باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده، در مقاله‌ای که در آستانه شروع اجلاس در روزنامه «فایننشال تایمز» منتشر کرد، چنین نوشت: «این شاید مهم‌ترین لحظه برای اتحاد دو سوی آتلانتیک ما از پایان جنگ سرد باشد. خصومت روسیه علیه اوکراین، چشم‌انداز ما را از یک اروپای یکپارچه، آزاد و صلح آمیز تهدید می‌کند.»

«ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو، همین سخنان رییس جمهور آمریکا را بازتاب داد: « ناتو بار دیگر یک پیام روشن را برای روسیه خواهد فرستاد.» اشاره او به استقرار سربازان، سخت افزار نظامی و مانورهای ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه بود.

اتحاد، بدون همدلی؟ اختلاف در ناتو بر سر خصومت با روسیه

علی رغم این جملات قدرت‌نمایانه، استولتنبرگ این را هم اضافه کرد که ناتو به دنبال « یک گفتگوی اساسی و سازنده با روسیه» است تا ریسک‌ها را کاهش، پیش‌بینی‌پذیری را افزایش و شفافیت را ارتقاء دهد، آن هم «در زمانی مانند امروز.»

تحرکات سنگین ناتو در سه کشور دریای بالتیک و لهستان به طور رسمی «اقدامات اطمینان بخش» خوانده می‌شود، ولی همه اعضاء اشتیاقی ندارند که جزئی از چیزی باشند که وزیر خارجه آلمان، فرانک والتر اشتاین‌مایر، اخیرا آن را «شمشیر کشی و جنگ طلبی» خوانده است:

اتحاد، بدون همدلی؟ اختلاف در ناتو بر سر خصومت با روسیه
فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه المان

«هر کسی که گمان می‌کند رژه نمادین تانک‌ها در مرزهای شرقی ائتلاف موجب امنیت می‌شود، در اشتباه است.» او این اظهارات را در نکوهش مانورهای جنگی چندگانه در منطقه بیان کرد. نظرسنجی اخیر موسسه «یوگاو» نشان می‌دهد که حدود 64 درصد آلمانی‌ها با نظر او موافق هستند و تنها 16 درصد آن‌ها با صحبت‌های او مخالف بودند.

اتحاد، بدون همدلی؟ اختلاف در ناتو بر سر خصومت با روسیه
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو

«زیگمار گابریل»، معاون صدراعظم آلمان، که سیاستمدار بانفوذ همچنان معتدلی محسوب می شود، اخیرا خواستار تجدیدنظر ناتو در خط مشی آن شد:

«باید پرسید که آیا اگر طرفین در نزدیک مرزهای هم مانور نظامی برگزار و برای هم قدرت نمایی کنند، دنیا جای بهتری می شود.» او که روز پنجشنبه در مصاحبه با روزنامه «پاسیور نویه پرزه» این سخنان را بیان کرد، اضافه کرد که زمان آن رسیده است که ناتو یک «طرح خلع سلاح» را در دستور کار قرار دهد.

اتحاد، بدون همدلی؟ اختلاف در ناتو بر سر خصومت با روسیه

اتحاد، بدون همدلی؟ اختلاف در ناتو بر سر خصومت با روسیه
تمرین های نظامی ناتو در نزدیک مرزهای غربی روسیه

ایتالیا، دیگر قدرت نظامی ناتو، نیز از سیاست خصمانه ناتو نسبت به روسیه ابراز نگرانی کرده است. «روبرتا پینوتی»، وزیر دفاع ایتالیا، روز چهارشنبه به «کوریره دلاسرا» گفت که ناتو باید در مرزهای شرقی «پل‌هایی ایجاد کند» و به همکاری با مسکو برای مقابله با تهدید تروریزم جهانی بپردازد: «ما با آن چه اشتاین‌مایر گفته موافقیم.»

اتحاد، بدون همدلی؟ اختلاف در ناتو بر سر خصومت با روسیه
روبرتا پینوتی، وزیر دفاع ایتالیا

بر اساس مطالعه «مرکز پژوهشی پیو» در ماه ژوئن، تنها 34 درصد اروپایی‌ها مسکو را عامل تهدید قاره می‌دانند، و بیشتر کسانی که در نظرسنجی شرکت کردند دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و بی‌ثباتی اقتصادی را خطرهای مهم‌تری معرفی کردند.

مسکو که همواره با تحرکات ناتو در مجاورت خود مخالفت کرده است، اعلام کرد که به دقت اجلاس ورشو را زیر نظر دارد و با این حال درها را برای گفتگو باز می‌گذارد. «دمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین، در همین رابطه روز جمعه به رویترز اظهار داشت: «ما امیدواریم که عقل سلیم غالب شود. این بسیار مضحک است که روسیه را تهدید بدانیم در حالی که چند دوجین انسان در قلب اروپا کشته شده‌اند و در غرب آسیا هر روز صدها نفر جان می‌دهند.» او اضافه کرد که «هیستری ضد روسی» ناتو و استقرار سربازان در مجاورت مرزهای آن هیچ کمکی به یافتن زمینه مشترک همکاری میان دو طرف نمی‌کند.

در حال حاضر، بلوک ناتو طرح استقرار 4 گردان از نیروهای چندملیتی را در لهستان و جمهوری‌های بالتیک در دست اجرا دارد. این 4 گردان قرار است با 1200 وسیله نقلیه رزمی، از جمله 30 فروند هواپیما، تجهیز شوند. گسترش ناتو به مرزهای شرقی همچنین با مانورها و تمرین های سنگین نظامی هم همراه است که در سرتاسر شرق اروپا در خشکی، هو.ا و دریا انجام می شود.

«جان اوبرگ»، استاد مطالعات صلح، روز جمعه به راشاتودی گفت: «مخارج نظامی ناتو، 12 برابر مخارج روسیه است. مشتی کوتوله فکری ناتو را اداره می کنند و بسیاری از کشورهای اروپایی هیچ تصوری از حل مناقشه و مصالحه ندارند.»

نظامیان روسیه اعلام کرده‌اند که مجبورند به چالش امنیتی پدیدار شده با اقدامات دفاعی متناسب پاسخ دهند، که از جمله آن ایجاد یگان‌های جدید ارتش و تقویت ناوگان دریای بالتیک و دریای سیاه است.

رییس جمهور پوتین در اواخر ژوئن گفت: «ما همواره به انجام تحرکات نظامی متهم می‌شویم، در کجا؟ در درون قلمرو خود. ولی تحرکات نظامی در مرزهای ما هیچ مشکلی ندارد!»

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    به نظر دولت ایران هم باید دنبال یک پیمان نامه ظامی در میان کشورهای اسلامی باشد
  • علی بی غم ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    نوشتی "رییس جمهور پوتین" !!! شما هیچ آقای روحانی رو به عنوان رئیس جمهور خطاب نمی کنی، همیشه توی تیترها می زنی روحانی بعد پوتین رو رئیس جمهور خطاب می کنی !! مشرق روس ها دوباره جهان خواری رو شروع کردند براشون هم شرق و غرب نداره، اون ها یک کشور مستقل رو اشتغال کردند و به خاک خودشون ضمیمه کردند بعد تو اینقدر روس پرستی !!! اعضای ناتو اگر مصاحبه هاشون رو کامل بخونی نمی خوان اقدامی کنند که منجر به درگیری نظامی و مشکلات اقتصادی ناشی از اون بشه
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    ناتو تجهیزات پیشرفته ای داره
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    درود بر روسیه
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    داعش کی نابود میشه؟
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    ناتو کیلویی چنده؟!؟!؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس