کد خبر 574298
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹

دیده بان حقوق بشر ضمن انتقاد صریح از امارات به خاطر نقض آزادی بیان، خواستار آزادی فوری دو منتقد از زندان شد.

 به گزارش مشرق، دیده بان حقوق بشر روز یکشنبه از امارات خواست تا هر چه سریع تر یک شخصیت دانشگاهی و یک روزنامه نگار اردنی را که به اتهام انتقاد مسالمت آمیز از مقام های مصر و اماراتی بازداشت کرده است، آزاد کند.

'ناصر بن غیث' استاد دانشگاه امارات پس از انتقادهایش در اینترنت به 'خصومت علیه مصر' متهم شده است. 'تیسیر النجار' روزنامه نگار اردنی ساکن امارات نیز به خانواده اش گفته است که وی را به خاطر انتقاد از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و نیز اقدام نیروهای امنیتی مصر در تخریب تونل های میان غزه و سینا بازداشت کرده اند.

'جو استورک' قائم مقام بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر گفت: مقام های امارات فکر می کنند حق دارند هرکسی را که در هرجا خلاف میل آن ها اظهارنظر کرد، بازداشت کنند، در حالی که برای حبس یک روزنامه نگار و یا هر فردی که به صورت مسالمت آمیز ابراز عقیده می کند، هیچ توجیهی وجود ندارد.

منابع مطلع که خواستند نامشان فاش نشود به دیده بان حقوق بشر گفتند احتمالا بن غیث و النجار در یک زندان امنیتی در ابوظبی به سر می برند که تا کنون بارها در زمینه شکنجه و بدرفتاری با زندانیان خبرساز شده است.

جزییاتی از بازداشت و اتهام های بن غیث هنوز به دست نیامده است. وی در تاریخ 4 آوریل (16 فروردین) و 2 مه (13 اردیبهشت) 2016 در دادگاه عالی فدرال در ابوظبی حاضر شد. گزارش رسانه ها درباره جلسه 2 مه نشان می دهد که وی به نقض قوانین جزایی، سایبری و ضد تروریسم متهم است.

بر اساس گزارش رسانه های محلی، برخی از این ا تهام ها به شش پیام توییتری مربوط می شود که این شخصیت دانشگاهی در آن ها دولت و رئیس جمهوری مصر را به سخره گرفته بود.

دیده بان حقوق بشر تاکید کرد که مقام های امارات باید هر چه سریع تر به گزارش های منتشر شده درباره شکنجه بن غیث رسیدگی کنند. بر اساس این گزارش، وی در جلسه استماع دادگاه در 2 مه از شکنجه در زندان های امارات سخن گفته بود. تاریخ بعدی دادگاه وی 23 مه است.

این گزارش اضافه کرد که مقام های امارات به نمایندگان دیده بان حقوق بشر اجازه ورود ندادند. افراد مقیم این کشور نیز در صورت گفت و گو با گروه های حقوق بشری با خطر بازداشت خودسرانه و حبس مواجه خواهند بود.

قانون مبارزه با تروریسم امارات (2014) مجازات مرگ را برای افرادی که جرمشان 'تضعیف انسجام ملی و آرامش اجتماعی' باشد در نظر گرفته است؛ قانونی که برای هیچ یک از دو جرم یاد شده تعریفی ارائه نکرده است.

استورک گفت: آن چه امارات خصومت علیه دولت های خارجی می نامد، برای بیشتر مردم حکم نقد و تحلیل را دارد. این مثال آشکاری از توسل امارات به مساله امنیت ملی برای پیگرد و سرکوب منتقدان صلح جو است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس