هاشمی رفسنجانی با توجیه پول‌های بادآورده به سازنده و غیر سازنده، دولت میرحسین را به دزدی متهم می‌‌کند و دزدی‌های در زمان خودش را ایراد نمی‌داند.

گروه سیاسی مشرق - اگرچه رهبر انقلاب در دوران سازندگی به پول‌های بادآورده و دزدی‌ها اشاره می‌کند اما هاشمی رفسنجانی با توجیه پول‌های بادآورده به سازنده و غیر سازنده در دوران ریاست‌جمهوری‌اش، دولت میرحسین را به دزدی متهم می‌‌کند و دزدی‌های در زمان خودش را ایراد نمی‌داند.

آنچه در ادامه می‌آید، سوال و جواب هاشمی و با کیهان است.

سوال خبرنگار: یک سری اصطلاحات در سال‌های آخر دولت شما وارد ادبیات سیاسی و اقتصادی ما شد که عمدتاً هم منبعث از کلام رهبری بود و به‌عنوان آفات انقلاب – که از قِبل سازندگی عارض شده – شناخته شدند؛ ثروت‌های بادآورده، ایجاد طبقه جدید سرمایه‌داران، غارتگران بیت‌المال و نظایر این تعابیر.

رهبر انقلاب یک‌بار خطاب به دولت شما فرمودند: نباید عده‌ای از مردم در اولیات زندگی خودشان درمانده شوند و در عوض عده‌ای دست و پادار، با تمسک به قانون و دور زدن قانون و راهکارهای قانونی بتوانند به ثروت‌های بادآورده دست پیدا کنند. ایشان از این پدیده به‌عنوان یکی از آفات انقلاب – که از قِبل سازندگی به وجود آمده- یادکردند. ولی ما کمتر دیدیم شما در مورد این مواضع حرفی زده و در تأیید یا رد آن موضع گرفته باشید. الآن یک‌بار موضع‌گیری بفرمایید.

جواب هاشمی: رهبری هر وقت حرفی می‌زدند، در جای خودش درست است. ولی من از یک مقوله دیگر صحبت می‌کنم. فکر می‌کنم ثروت بادآورده در دوران قبل از سازندگی بیشتر بود؛ یعنی آن‌هایی که از ناحیه تفاوت قیمت ارز که بسیار زیاد بود، سرمایه‌دار می‌شدند، خیلی بیشتر بود. اگر کسی می‌آمد و می‌گفت می‌خواهد خدمت کند و کارخانه‌ای بسازد، موافقت اصولی می‌گرفت و در توجیه کارش می‌گفت: ده میلیون دلار ارز می‌خواهد، ارز می‌گرفت و بخشی را هزینه می‌کرد و بخشی را تبدیل به ریال می‌کرد و اصلاً به‌حساب سرمایه نمی‌آورد.

در خریدها و خیلی از معاملات این‌گونه بود؛ بادآورده آن‌ها بود. بادآورده همان چهار میلیون کوپن اضافی در کشور بود که کسانی برای اشخاصی بدون اینکه وجود خارجی داشته باشند، با تقلب، اجناس کوپنی را به قیمت ناچیزی می‌گرفتند و در بازار آزاد به قیمت‌های گزاف می‌فروختند. خواهش می‌کنم یک‌بار به زمان قبل برگردید و ببینید تفاوت اجناس در بازار آزاد و در بازار رسمی دولتی چقدر بود.

آقای وهاجی وزیر بازرگانی بود. هر هفته یک جزوه می‌آورد که قیمت‌ها را در دو، سه ستون نشان می‌داد. همه این اجناس دولتی بود. مثلاً کاغذ و امثال این‌ها وارد می‌شد و به قیمت دولتی می‌دادیم، اما در بازار گاهی صد برابر بود؛ این‌ها بادآورده است. حالا از چه راه و چه جوری در بازار می‌رفت، بماند. اگر ثروت‌های بادآورده در دوران سازندگی بود، از یک جریان سازنده بود. این بادآورده‌ها با آن دزدی‌ها فرق دارد.[1]



[1] - بی‌پرده با هاشمی رفسنجانی، قدرت الله رحمانی، تهران، کیهان، 1382، چاپ دوم، صص 181-182

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 29
  • دریجانی ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    اصلا حق با شما حاج اقا..فقط بگو بقیه جرا پول بادآورده نصیبشون نشد؟؟؟؟بگم؟ بگم جوابو؟؟
  • جمشید ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    جناب آقای رفسنجانی دزدی دزدی است چه در زمان شما وچه بعد از زمان شما نفس عمل مهم است که دزدی نباید صورت گیرد . شما که خود از روحانیت درس خوانده ی حوزه هستید شما چرا؟!
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    شماها اینقدر بی ادبانه صحبت میکنید وهر دولتی در انقلاب با شما همفکر نبوده متهم به دزدی میکنید ..وای به بیگانگان ..مشرق تفرقه افکن ؟؟؟
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    2 0
    نگو عزیزم، همه می دونند. بخاطر آبتنی ایشان در روز تاسوعا در دریاچه سد لتیان است.
  • علی ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    قبلا هم گفتم شما حق دارید اصن همه حق دارند این کشور بدون فسادو رانت و ویژه خواری چرخش نمی چرخه ............
  • رضوی ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    اصلا تغییر ریل انقلاب از زمان این عالیجناب شروع شد ایشان ... مجبور بود هرچی که میگن روباورکنه والبته واسطه هم فرزندانش بودن
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    اینهم پیر شده
  • ناشناس ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    2 0
    در دولت هاشمی با اجرای سیاست نئولیبرالی(سرمایه داری)فاصله طبقاتی افزایش یافت و یک طبقه فوق سرمایه دار با استفاده از رانت ایجاد شد و فقرا و طبقات متوسط جامعه فقیرتر شدند .
  • ناشناس ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    1 0
    در دولت هاشمی رفسنجانی نرخ دلار و سکه و مسکن چندین و چند برابر شد و دلال ها و واسطه ها به ثروت های هنگفت و باد آورده رسیدند اما اکثریت مردم زیر چرخ اقتصاد سرمایه داری له شدند.
  • محمد ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    هاشمی هیچ وقت پیر نمیشه فقط منطبق با منافع از دورانی به دوران دیگه منتقل میشه!
  • محمود ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    خیلی باحالی مشرق خیلی.خخخخخخخ
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 1
    هاشمی مردیه که از جیب خودش 3ماه کل حقوق کارمندان انقلاب رو داد.چقدر زود فراموش میکنیم!!!!!
  • امیر ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    واقعا ؟ یعنی اینقدر وضعش خوب بوده از اول ؟ پولش رو از کجا آورده ؟ من میگم چرا هی دارن از حقوق کارمندا میزنن کارگرا هم که وضعشون وخیمه نگو آقا داره حقوقایی داده رو کم کم برمیداره سودش هم به صورت بانکداری اسلامی حساب کرده .
  • حسن ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    دوران انقلاب 3ماه حقوقش را داد بعداز انقلاب طلافیش را در آورد
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    1 0
    می توان رجوع کنیدبه اسناد موجودبانک مرکزی درسالهای زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی ؛ به جای سازندگی؛ بخش اندکی ازحدوددوازده میلیلرددلارارز رابه اسم وشناسنامه افرادی درصف های درمقابل بانک ها می ایستادند،می دادند. که برای خوشگذارانی بروند تایلند، ترکیه..... و بخش عمده آن مشخص نیست!!!! کجا جذب شده......!!!!
  • الناز ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    پول ها زمان شما خرج اسکی روی آب و تفریح در ویلای لتیان و هلی کوپتر دربست تحت اختیار خانواده شما میشد
  • محمود ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    خجالت بکشید شما دارید به ستون انقلاب تهمت میزنید
  • ناشناس ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    فتنه 88 فتنه اکبر بود.
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    پولهای باد اورده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ از کجا حالا اورده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس