کد خبر 551281
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱

در حالی حداقل مزد سال ۹۵ کارگران ۸۱۲ هزارتومان تعیین شده که این رقم بدون توجه به قدرت خرید آن برای خانوار ۴ نفره و تنها بر مبنای نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، ۱۶۶ هزار و ۵۰۰ تومان کسری دارد.

 به گزارش مشرق، تعیین حداقل دستمزد سالیانه بیش از ۱۳ میلیون شاغل در بازار کار ایران که تحت پوشش قانون کار هستند بر مبنای ماده ۴۱ این قانون صورت می گیرد که دو بند دارد. یک بند می گوید حداقل مزد باید به دستکم به اندازه نرخ تورم سالیانه اعلامی از سوی مراجع قانونی اعلام آمار باشد و در بند دوم به موضوع لزوم تعیین رقمی برای دستمزد که تامین کننده معیشت خانوار باشد، می پردازد.

با این حال، در طول سال های متمادی شورای عالی کار تصمیماتی تقریبا خارج از چارچوب روشن ماده ۴۱ قانون کار گرفته و دولت ها مرتبا این مسئله را در نشست های سالیانه این شورا برای تعیین میزان افزایش مزد سالیانه کارگران عنوان کرده اند که شرایط اقتصادی ویژه است و اوضاع بنگاه ها خوب نیست؛ بنابراین باید افزایش ها به صورت توافقی تعیین شود.

این مسئله باعث شده تا تعیین میزان افزایش حقوق و دستمزد نیروی کار در ایران دستخوش دگرگونی شود تا جایی که ادامه این سیاست از سوی دولت های مختلف باعث بروز شکاف عمیق بین واقعیت های معیشتی خانوار و دستمزدهای دریافتی شده است تا جایی که نمایندگان کارگری می گویند نه تنها حداقل مزد، بلکه مجموع دریافتی نیروی کار حتی توان تامین هزینه های ۱۰ روز اول ماه خانوار را نیز ندارد.

چالش دائمی دخل و خرج خانوار

برخی کارشناسان بازار کار و نمایندگان کارگری معتقدند دولت ها ابزارهایی انحصاری برای تغییر این روند و بهبود اوضاع قدرت خرید خانوار در اختیار دارند که از طریق آن می توان طی یک برنامه چند ساله، اوضاع دستمزدهای شاغلان را ترمیم و به آن قدرت خرید بخشید.

یکی از این ابزارها مالیات است که دولت می تواند برای ورود واقعی به افزایش قدرت خرید خانوار دستکم برای چند سال از تمام و یا بخشی از درآمد مالیاتی حقوق صرف‌نظر کند و یا حداقل این مسئله را برای حقوق بگیران متوسط به اجرا بگذارد. هرچند سالیانه درصدی به معافیت مالیاتی حقوق ها افزوده می شود، اما کارشناسان معتقدند دولت باید در این زمینه تصمیمات موثرتری اتخاذ کند.

همچنین دولت می تواند با ارائه بسته های تشویقی به کارفرمایان و بنگاه ها در جذب نیروی کار جدید و همچنین بهبود حقوق و دریافتی ها مشارکت کند. حذف و یا کاهش بخشی از ارقام مربوط به حق بیمه گروه های کم درآمد مشمول قانون کار و پیش بینی یک خط اعتباری از سوی دولت در بودجه های سنواتی برای پرداخت به سازمان تامین اجتماعی می تواند نوعی ورود مستقیم دولت به تقویت معیشت و افزایش قدرت خرید خانوار باشد.

با این وجود، متاسفانه به دلیل گرفتاری های متعدد دولت و کسری بودجه های فراوان، نپرداختن بدهی های میلیاردی به تامین اجتماعی و تمایل به ادامه کسب درآمد از نیروی کار؛ نه تنها هیچگاه سخنی از سوی مقامات دولتی در جهت برنامه ریزی برای حمایت معیشتی از شاغلان به میان نمی آید، بلکه در مقابل طرح اینگونه خواسته های جامعه کارگری همیشه سکوت می کند.

کارگران می گویند هزینه های ماهیانه یک خانوار ۴ نفره کارگری از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان عبور کرده، اما دولت می گوید با افزایش ۱۲ درصدی حقوق ها در سال ۹۵، دریافتی شاغلان را به بیش از یک میلیون تومان افزایش داده است!

کارگران همچنان مشکل مالی دارند

همچنین این موضوع مرتبا از سوی مقامات دولت تدبیر و امید شنیده می شود که افزایش حقوق ها در دوره فعالیت دولت یازدهم بیش از نرخ تورم سالیانه بوده و این مسئله به دفعات به عنوان یک سوژه تبلیغاتی مطرح است؛ اما هیچگاه به این مهم پرداخته نمی شود که آیا در روند و مدل افزایش های سال های اخیر تغییری به نفع جامعه کم درآمد ایجاد شده و یا اینکه مانند گذشته، هر ساله مبلغ ناچیزی به دستمزدها افزوده شده و کارگران مجبورند همچنان بار کسری درآمدی و شکاف دخل و خرج خانوار را به دوش بکشند؟

آنها همچنان نمی توانند از پس هزینه های مسکن به ویژه در کلانشهرها بر آیند، در تامین مخارج مربوط به تحصیل فرزندانشان مشکل دارند و مجبورند بخشی از نیازهای غذایی خانوار را حذف کنند. کارگران همچنان از کم درآمدترین گروه های اجتماعی هستند و وابستگی آنها به یارانه ناچیز ۴۵ هزارتومانی قابل کتمان نیست.

در عین حال، بررسی ها نشان می دهد که اگر طی ۳ دهه گذشته میزان افزایش حداقل دستمزدها طبق نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی بدون توجه به بند دوم ماده ۴۱ قانون کار که به لزوم تعیین مزدی تامین کننده معیشت توجه دارد هم پیش می رفت، حداقل دستمزد سال ۹۵ باید ۹۷۸ هزارتومان می شد، در حالی که شورای عالی کار حداقل دستمزد امسال را ۸۱۲ هزارتومان اعلام کرده که ۱۶۶ هزار و ۵۰۰ تومان کسری نشان می دهد.

حال اگر نرخ تورم و معیشت که در ماده ۴۱ قانون کار مورد تاکید قرار گرفته را ملاک تعیین دستمزدها قرار دهیم احتمالا به همان ارقام اعلامی کارگران به عنوان هزینه خانوار می رسیم که ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان است. با وجود اینکه امکان تعیین چنین ارقامی به عنوان حقوق نیروی کار وجود ندارد، اما کارگران پیشنهاد کرده بودند با همکاری دولت و کارفرمایان در یک پروسه ۵ ساله به سمت آن حرکت شود که ظواهر امر و مصوبه امسال دستمزد شورای عالی کار نشان می دهد که این ایده همچنان مسکوت مانده است.

جدول مقایسه‌ای ۳۵ ساله نرخ رشد تورم و دستمزد کارگران

رشدتورم

حداقل‌مزدطبق‌تورم

میزان‌افزایش‌مزد(درصد)

حداقل‌مزدماهیانه(تومان(

سال

۱۱.۴ ۱۷۰۱ ۱۷۰ ۱۷۰۱ ۱۳۵۸
۲۳.۵ ۱۸۹۵ ۱۲ ۱۹۰۵ ۱۳۵۹
۲۲.۸ ۲۳۴۰ ۰ ۱۹۰۵ ۱۳۶۰
۱۹.۲ ۲۸۷۴ ۰ ۱۹۰۵ ۱۳۶۱
۱۴.۸ ۳۴۲۶ ۰ ۱۹۰۵ ۱۳۶۲
۱۰.۴ ۳۹۳۳ ۰ ۱۹۰۵ ۱۳۶۳
۶.۹ ۴۳۴۲ ۱۳.۴ ۲۱۶۰ ۱۳۶۴
۲۳.۸ ۴۶۴۱ ۰ ۲۱۶۰ ۱۳۶۵
۲۷.۷ ۵۷۴۶ ۵.۶ ۲۲۸۰ ۱۳۶۶
۲۸.۹ ۷۳۳۷ ۹.۲ ۲۴۹۰ ۱۳۶۷
۱۷.۴ ۹۴۵۸ ۰ ۲۴۹۰ ۱۳۶۸
۹ ۱۱۱۰۳ ۲۰.۵ ۳۰۰۰ ۱۳۶۹
۲۰.۷ ۱۲۱۰۳ ۶۶.۷ ۵۰۰۱ ۱۳۷۰
۲۴.۴ ۱۴۶۰۸ ۳۶ ۶۸۰۱ ۱۳۷۱
۲۲.۹ ۱۸۱۷۲ ۳۲.۱ ۸۹۸۲ ۱۳۷۲
۳۵.۲ ۲۲۳۳۴ ۳۰.۱ ۱۱۶۸۲ ۱۳۷۳
۴۹.۴ ۳۰۱۹۵ ۳۷ ۱۶۰۰۰ ۱۳۷۴
۲۳.۲ ۴۵۱۱۱ ۲۹.۵ ۲۰۷۲۱ ۱۳۷۵
۱۷.۳ ۵۵۵۷۷ ۲۲.۸ ۲۵۴۴۶ ۱۳۷۶
۱۸.۱ ۶۵۱۹۲ ۱۸.۵ ۳۰۱۵۳ ۱۳۷۷
۲۰.۱ ۷۶۹۹۲ ۲۰ ۳۶۱۸۳ ۱۳۷۸
۱۲.۶ ۹۲۴۶۷ ۲۶.۶ ۴۵۸۰۱ ۱۳۷۹
۱۱.۴ ۱۰۴۱۱۸ ۲۴ ۵۶۷۹۰ ۱۳۸۰
۱۵.۸ ۱۱۵۹۸۷ ۲۳ ۶۹۸۴۶ ۱۳۸۱
۱۵.۶ ۱۳۴۳۱۳ ۲۲.۲ ۸۵۳۳۸ ۱۳۸۲
۱۵.۲ ۱۵۵۲۶۶ ۲۴.۹ ۱۰۶۶۰۲ ۱۳۸۳
۱۰.۴ ۱۷۸۸۶۷ ۱۵ ۱۲۲۵۹۲ ۱۳۸۴
۱۱.۹ ۱۹۷۴۶۹ ۲۲.۴ ۱۵۰۰۰۰ ۱۳۸۵
۱۸.۴ ۲۲۰۹۶۸ ۲۲ ۱۸۳۰۰۰ ۱۳۸۶
۲۵.۴ ۲۶۱۶۲۶ ۲۰ ۲۱۹۶۰۰ ۱۳۸۷
۱۰.۸ ۳۲۸۰۷۹ ۲۰ ۲۶۳۵۲۰ ۱۳۸۸
۱۲.۴ ۳۶۳۵۱۱ ۱۵ ۳۰۳۰۰۰ ۱۳۸۹
۲۱.۵ ۴۰۸۵۸۷ ۹ ۳۳۰۳۰۰ ۱۳۹۰
۳۱.۵ ۴۹۶۴۳۳ ۱۸.۱ ۳۸۹۷۵۴ ۱۳۹۱
۳۶.۷ ۶۵۲۸۰۹ ۲۵ ۴۸۷۱۲۵ ۱۳۹۲
۱۵.۸ ۷۵۵۹۵۲ ۲۵ ۶۰۸۹۰۰ ۱۳۹۳
۱۲.۶ ۸۷۵۳۹۲ ۱۷ ۷۱۲۴۲۵ ۱۳۹۴
۱۱.۸ ۹۷۸۶۸۸ ۱۲ ۸۱۲۱۶۴ ۱۳۹۵
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • فرهاد ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    بهتراست به جای لفظ قانون کار از لفظ قانون برده داری استفاده شود!؟حیف است به این شرایط کاری نام قانون رابگذاریم چون به نظرمن توهین است به قانون وعدالت
  • ناشناس ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    هرچی فشار وکمبود دولت رو چرا باید هزینشو کارگرایی بدن که حقوقشون به زور به یک میلیون میرسه
  • اکبر ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    این چه قانونی هست که کار گران را لح میکنن برده داری هست نه قانون
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    همه صنوف بازار و دکتر و مهندس و مدیر و وکیل ووزیر ! سهم خود را از دلار بطریقی در حقوق خود دریافت کرده اند به جز کارگر و کارمند جزء و حد اقل بگیر !!!اگر حق بود و انصاف و درایت و کاردانی و قسط و عدل ؟؟؟ حالا حد اقل حقوق باید 1800000 تومان باشد !!!!!!!؟؟؟ ما کاری به 3000000 تومان نداریم !!!!!
  • یک تازه بیکار 95 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    امروز اولین روز کار کارخانه بود . در کارخانه بسته و نگهبان گفت امسال معلوم نیست کی باز شه . فکرشو نمیکردم سال 95 و با بیکاری شروع کنیم . امان از این سیاست تدبیر و امید
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    بنظرصاحبنظران درجامعه بالاترین حقوق ودریافتی راباید به نیروهای نظامی انتظامی وقوه قضایه وفرهنگیان هرکشوری داد تا بتوانند آن وظیفه سنگین درقبال جامعه که اجرای صحیح عدالت وامنیت وآسایش وآموزش صحیح وتربیت سالم ودرست آینده سازان این مملکت تحقق یابند...... ولی امروز درکشورما قضیه عکس هست وانتظاروتوقع از این اصناف هم زیاد....امروزبالاترین اضافه حقوق سالانه رابه مدیرانن ومسولان دولتی دادن تابیشتر شاهد..... باشیم
  • علی ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    من که دیگه امیدم رو از این دولت از دست دادم فقط توکلم بخداست .
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    سلام من کارگر نیستم ولی هموطنان عزیزم که کارگر هستند دردشان را می فهمم یک پیشنهاد آقای رئیس جمهور بیایید با حقوق کارگری یک ماه زندگی بکنید بعد بفهمید درد دل کارگر را یک کارمند
  • حسن ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    تا زمانی که دست دولت تو جیب قشر ضعیف باشد همینه اقتصاد سرمایه داری هر روز یه ساز میزنه قشر ضعیف هم باید برقصه
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    آقای رئیس جمهور بهتر از من وشما در جریان زندگی کارگران هستند ،ولی فقط شعار...............
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    کجا دریافت کرده؟؟ من هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر هستم فوق دکترا دارم 28 سال از عمر 35 سالم رو فقط درس خوندم بعد ماهی سه میلیون حقوق میگیرم که کارمند بانک و بقالی و دلال و غیره هم میگیرن.
  • خسرو نایب زاده ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    من یه بازنشسته او و میدونم که چاپ نمیکنین ولی این مسئولین چگونه تو اون دنیا جواب پس خواهند داد که میدونم همشون با وجدان و دلسوز هستند الکی مثلا
  • esmail ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    هر ساله دولت محترم در تقدیم لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی در ارتباط با افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان و کارگران بر اساس نرخ تورم، ضریب افزایش را تعیین و پس از طی مراحل قانونی در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان جهت اجرا به دولت ابلاغ می‌گردد. برای مثال اگر ضریب افزایش را ۱۵٪ در نظر بگیریم، کسانی که پایه حقوقشان ۱۰ میلیون تومان بوده، مبلغ 1/5 میلیون تومان افزایش خواهند داشت و کسانی که حقوقشان ۱ میلیون تومان است، ۱۵۰ هزار تومان افزایش خواهند داشت. اگر این ضریب برای ۵ سال متوالی اعمال شود، در سال پنجم، حقوق ۱۰ میلیونی به ۲۰ میلیون تومان و حقوق ۱ میلیونی به ۲ میلیون تومان خواهد رسید. اختلاف حقوق این دو قشر در سال اول ۹ میلیون تومان بوده و در سال پنجم این اختلاف به ۱۸ میلیون تومان خواهد رسید که با این روند هر ساله اختلاف طبقاتی را بیشتر نموده و از دستیابی به عدالت اجتماعی فاصله خواهیم گرفت. حال جای این سوال باقی است که اگر تورم بار 1/5 میلیون تومانی بر دوش مردم قرار داده پس چرا به حقوق عده‌ای 1/5 میلیون تومان و به حقوق عده‌ای دیگر۱۵۰ هزار تومان اضافه می‌گردد؟ چرا دولت و مجلس محترم رقم ثابتی را مانند عیدی برای افزایش حقوق اعمال نمی‌کنند؟ این رقم ثابت را می‌توان از میانگین درصدی افزایش حقوق کارکنان و کارگران و بازنشسته‌ها تعیین نمود. به نظر می‌رسد مشکل اساسی در اجرای این طرح تصمیم‌سازان ما در دولت و مجلس باشند، چرا که رقم بالای حقوق را دریافت می‌کنند و هرگز راضی به اجرای این طرح نمی‌باشند. امید است دولت و مجلس تصمیم سازیشان به نفع اکثریت جامعه باشد و نه اقلیت و اگر ثروتمندان حق جامعه را پرداخت می کردند ( و از پرداخت سهم جامعه استنکاف نمی کردند) هر آینه نه کاخ نشینی میماند و نه مستمندی
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    قانون مدار برو اول املا یاد بگیر. کلاس چندمی؟
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    آفرین. توکلت به خدا باشه و تو کار بزرگترا هم دخالت نکن
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    رئیس جمهور چی کار کنه؟ وقتی که نفت به اندازه کافی نداریم بفروشیم. بفروشیمم پولشو نمیدن
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    شما تشریف ببرید مسجد آخرتتونو آباد کنید دنیا رو به اهل دنیا وا بگذارید
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    باید بسیج عمومی افکار عمومی جهت مطالبه کوچک ساختن دولت شکل بگیره و الا با این فساد حاکم همین آشه و همین کاسه
  • بی نام ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    به این مملکت دیگه امیدی نیست هر کس که به قدرت میرسد دیگه فقیر فقرا را رها میکندو سرمایه داران را چاق و فربه تا وقتیکه رای میخواهند سراغ فقرا را میگیرند وقتی که خرشان از جوی گذشت دیگه اگه شتر پشت گوشش رادید تو هم آنها را میبینی
  • قانونمند ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    با یک نگاه به واگذاریها در دولت هاله و دووستان و به این نتیجه خواهید رسید که قانون کار در این هشت سال کلا از چرخه خارج شد و چیزی به نام قانون در هیجا دیده نشد خود هاله و عزبز دلش معاون اول در قانون شکتی سرامدترین مدیران طول تاریخ و عرض جغرافیا بودن لطفا دلرایهای هاله و نزدیکان و نوکران انها را قبل و بعد از سمت ببنید اینها عمده ی قانون شکنیها بودند و این چرخه معیوب همچنان ادامه دارد
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    عزيزدل برادر فكر كرديد اين رييس جمهور نبود اون بود وضعتان بهتر بود شايد درصدي اضافه ميكرد ولي 100 درصدش را پس ميگرفت شايد هم بيشتر كارگر كه خودم هم جزوش هستم همينه تمام
  • ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    سلام دوست عزیز اگر شما با فوق دکترا نمیتونی بالای 3 میلیون در آمد داشته باشی به نظر من شما بی سواد و یا کم سواد هستی زیرا با این همه درس خواندن و سواد هنوز راه کسب در آمد و کار آفرینی را یاد نگرفتی و انتظار داری دولت دو دستی کل در امد نفت را به شما تقدیم کند
  • ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    فوق دکترا ديگه چه صيغه ايه دوستمون گفت الان باور کنيم سه تومن ميگيره
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    بابا این عیدی ما رو هم حتی ندادند تا حالا شما دلتون خوشه هااااا فرزند خانواده بازنشسته حقوق بگیر راه اهن وزین!!
  • ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    عمرا اگه برده ها هم با اين شرايط و قانون كار كنند
  • ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    به خدا كارخونه ايي ما هم همين طور بود گفتن بريد خونه هاتون بهتون زنگ ميزنيم برا كار سال 95 رو با بيكاري شروع كرديم ....
  • یک تازه بیکار 95 ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    امروز اولین روز کار کارخانه بود . در کارخانه بسته و نگهبان گفت امسال معلوم نیست کی باز شه . فکرشو نمیکردم سال 95 و با بیکاری شروع کنیم . امان از این سیاست تدبیر و امید
  • یک تازه بیکار 95 ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    امروز اولین روز کار کارخانه بود . در کارخانه بسته و نگهبان گفت امسال معلوم نیست کی باز شه . فکرشو نمیکردم سال 95 و با بیکاری شروع کنیم . امان از این سیاست تدبیر و امید
  • ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    در کل به هیچ دولتی امید نداشته باش.
  • ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    اگر با وجدان و دلسوز بودند اولین کاری که می کردند این بود که از پست و مقامشون دست می کشیدند. این میز و صندلی ها به هیچ کس وفا نکرده.
  • ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    چون کارکنان رسمی دولت نور چشم دولت هستند و اگر آنها را راضی نگه ندارد دولت را کله پا می کنند.
  • علي ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    امام زمان فقط تو فرياد رسي
  • ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    فقط می توانم بگوییم خدا حق مظلوم را خودت بگیر .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس