کد خبر 549075
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴

در حالی‌که منابع آگاه یمنی از تلاش عربستان برای ترور رهبران انقلاب یمن از جمله جنبش انصارالله خبر می‌دهند، محکومیت‌های گسترده عربستان در عرصه بین‌المللی، موجب شده تا غرب پروسه رویگردانی تدریجی از ریاض در یمن را کلید بزند.

به گزارش مشرق، سرهنگ «حسن الزیدی»، از فرماندهان میدانی جنبش انصارالله تصریح کرد: عربستان درصدد ترور رهبران انقلاب یمن و جنبش انصارالله است.

وی کمیته‌های مردمی و انقلابی این کشور را نماد مقاومت یمن در برابر استکبار و متجاوزان سعودی دانست.

این فرمانده میدانی انصارالله خاطرنشان کرد: عربستان با حمایت گروه‌های تروریستی عملیات مسلحانه تروریستی در یمن را اداره می‌کند و خواهان از پیش رو برداشتن رهبران انقلاب یمن است، لذا عامل ترورهای جاری در استان‌های عدن و تعز است.

این منبع نظامی یمنی افزود: عربستان درصدد اشاعه تروریسم در کشور برای حفظ منافع خویش و مزدورش «منصور هادی» است، لذا از ارتش و نیروهای مسلح یمن خواسته می‌شود، کنترل اوضاع امنیتی را در دست داشته باشند، چراکه ریاض خواهان روی کار آمدن حکومتی مردمی و برگزاری انتخابات در یمن نیست.

ادامه ارسال کاروان‌های مردمی حمایت از ارتش و کمیته‌های انقلابی

از سوی دیگر، مردم یمن در بسیاری از مناطق این کشور کاروان‌های مردمی از جمله منطقه السبعین صنعاء و شهر ذمار و منطقه عبس از توابع حجه عزله در منطقه بنی حسن حمایت از ارتش و کمیته‌های انقلابی تشکیل داده تا با آنها در مبارزه با متجاوزان مشارکت داشته باشند.

در مناطق نهد از توابع جحانه و قبایل بنی سحام، در منطقه خولان الطیال، همچنین قبایل خیران المحرق در استان حجة نیز کاروان‌های مردمی مشابهی در حمایت از ارتش و کمیته‌های انقلابی یمن تشکیل و به جبهه‌های عملیاتی این کشور ارسال شد.

این درحالی است که مناطق مختلف یمن از جمله منطقه خولان الطیال و دانشجویان دانشگاه‌های جامعه شناسی و اقتصاد منطقه عبس و عزلة الخضاریة وابسته به 2 منطقه باجل و الحوک استان الحدیدة با برگزاری تجمعات اعتراض‌آمیز بمباران پنج‌شنبه بازار منطقه «مستبأ» را محکوم کردند.

همچنین سازمان‌های مردم نهاد استان جوف با برگزاری تظاهراتی درج حزب الله لبنان و دبیرکل آن در فهرست سازمان‌های تروریستی و سکوت جامعه بین المللی و عربی را محکوم و همبستگی خود را با مواضع این حزب اعلام کردند.

رویگردانی غرب از عربستان در یمن

در جدیدترین تحولات میدانی جاری در عرصه یمن شاهد رویگردانی کشورهای غربی و قطع حمایت‌های نظامی و اطلاعاتی خود از عربستان و ائتلاف عربی به رهبری این کشور هستند که بدون تردید بر توانایی و کارآیی نظامی آن در عرصه نظامی تاثیر خواهد گذاشت.

از زمان آغاز تجاوز نظامی عربستان علیه یمن کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس حمایت‌ همه جانبه‌ای از عربستان سعودی در دو عرصه نظامی و اطلاعات میدانی علیه نیروهای یمنی به گمان اینکه این تجاوز یک یا دو ماه بیشتر طول نخواهد کشید و به واسطه آن انصارالله را وادار به نشستن پای میز مذاکره خواهند کرد، به عمل آوردند.

اما انصارالله و کمیته‌های مردمی و ارتش یمن با ایستادگی و مقاومت خود، متجاوزان و حامیان آنها را غافلگیر کردند و تصمیم اخیر پارلمان اروپا در تحریم فروش سلاح به عربستان اولین اقدام در راستای این رویگردانی شمرده می‌شد.

در این راستا، منابع آگاه غربی تاکید می‌کنند که کشورهای اروپایی با توجه به اوضاع میدانی و معادلات حاکم بر آن که به زیان عربستان و ائتلاف عربی و موجب انتشار بیش از پیش پدیده تروریسم و دو گروه تروریستی القاعده و داعش در یمن شده، رویگردانی خود از سعودی‌ها را آغاز کردند.

به گفته این منابع حکومت‌های غربی خواهان حضور در دادگاه‌های جنایی بین المللی به اتهام دست داشتن در جنایات جنگی نیستند، به ویژه پس از آنکه نهادهای حقوق بشری بین المللی شکایاتی را علیه مسئولان عربستانی و شرکت‌های اسلحه سازی غربی به خاطر کشتار هزاران غیرنظامی یمنی در دادگاه‌های جنایی انجام دادند.

پس از آنکه رئیس جمهوری آمریکا عربستان را به اشاعه افراط گرایی و هرج و مرج در یمن متهم کرد، کاخ سفید تلاش دارد، هرچه بیشتر خود را از بحران دور کند.

منابع آگاه تاکید می‌کنند، پس از پیروزی‌ها و موفقیت‌های مستمر انصارالله و ارتش یمن در جنوب این کشور و عدم پیشبرد اهداف مورد نظر عربستان و آمریکا توسط هادی، وزارت دفاع آمریکا از اوضاع جاری در یمن به شدت نگران است و از این بیم دارد، مبادا القاعده و داعش بر گذرگاه‌های دریایی راهبردی یمن مانند تنگه باب المندب سیطره یابند.

از سوی دیگر، لندن تلاش دارد، خود را از حمایت و پشتیبانی نظامی از عربستان تبرئه کند، وزیر خارجه انگلیس به همین منظور خواستار استفاده سلاح‌های انگلیسی در حمله به غیرنظامیان یمنی شد.

دولت انگلیس فشار بسیاری را به خاطر حمایت از عربستان در جنگ علیه یمن به خصوص پس از محکومیت عربستان از سوی اتحادیه اروپا در زمینه ممنوعیت فروش سلاح به این کشور مواجه است.

صرف نظر از انگلیس، فرانسه نیز به خاطر فروش تسلیحات نظامی به عربستان تحت فشار است تا پس از کاهش حمایت‌های غربی به خاطر بیم از حضور در دادگاه‌های جنایی به اتهام همکاری با عربستان سعودی در تجاوزش علیه یمن، ریاض وادار به بازنگری در سیاست‌هایش در جنگ یمن شود و درخواست مذاکره و گفت‌وگو با طرف‌های یمنی را کند.

هم اکنون عربستان به سختی جنگ در یمن به خوبی پی برده و به همین دلیل خود را مجبور به پایان دادن به آن می‌بیند، به گونه‌ای که سخنگوی ائتلاف عربی در این خصوص تصریح کرد که عملیات نظامی ائتلاف عربی در یمن رو به پایان است تا از تبدیل شدن آن به لیبی دیگر جلوگیری شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس