کد خبر 540341
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۲

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری در حالی تا ساعاتی دیگر آغاز می شود که تمامی امکانات برای برگزاری یک انتخابات پرشور آماده می باشد و ایران اسلامی یک بار دیگر آماده تجلی حضور، وحدت و همدلی مردم کشورمان است.

به گزارش مشرق، فرآیند برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری از سوی وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور به خوبی تدوین و مدیریت شده و کلیه امکانات مورد نیاز برای برگزاری انتخاباتی با شکوه و با حضور حداکثری مردم فراهم است.
براساس آمار اعلام شده توسط مقام های وزارت کشور، برای انتخابات امروز 52 هزار شعبه و120 هزار صندوق اخذ رأی تدارک دیده شده ویک میلیون نفرعوامل اجرایی درحوزه های اخذ رأی حضور دارند.
ساعات رای گیری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی وپنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز حداقل 10 ساعت و از 8 صبح تا 18 بعدازظهر امروز (جمعه ) است و اگر در حوزه های انتخابیه ای احساس شود که نیاز به تمدید زمان است، طبق درخواست آنها و دستور وزیر کشور از طریق رسانه ملی اطلاع رسانی خواهد شد.
همچنین بر طبق آخرین آمار اعلامی، با احتساب نامزدهایی که استعفا داده اند، اکنون 4979 نفر نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی و 159 نفر برای انتخابات مجلس خبرگان در عرصه باقی مانده اند که با این حساب برای هر صندلی مجلس شورای اسلامی 17 نفر رقابت می کنند.
گفتنی است در انتخابات امروز (جمعه) در کل کشور 54 میلیون و 915 هزار و 24 نفر واجد شرایط رای دادن هستند که سه میلیون رأی اولی در میان آنها حضور دارند.
اما انتخابات مجلس شورای اسلامی که تاکنون 9 دوره آن در کشور برگزار شده از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا مردم هر شهر نمایندگانی را برای حضور درمجلسی که به قانون گذاری و نظارت بر کار مسئولان نهادهای اجرایی می پردازد انتخاب می کنند تا سرنوشت شهر، منطقه و کشور خود را به دست شایسته ترین فردی بسپارند که در این مجلس نامزد شده است.
قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در ماده یک فصل نخست می گوید: «انتخابات مجلس شورای اسلامی برطبق مقررات این قانون انجام می گیرد و دولت موظف است در برگزاری انتخابات ترتیبی اتخاذ نماید که پیش از پایان دوره قبل، انتخابات را برگزار نماید به طوری که کشور در هیچ زمان بدون مجلس نباشد.»
ماده دوم این قانون نیز تعداد نمایندگان این مجلس را 290 تن اعلام کرده و افزایش آن را منوط به اصل 64 قانون اساسی دانسته است. در این میان برقراری نظامی دموکراتیک در جمهوری اسلامی ایران سبب شده است که در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی پنج کرسی به اقلیت های دینی اختصاص پیدا یابد.
اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریم های ظالمانه، سبب شد تا ایران بیش از پیش در مسیر پیشرفت و توسعه در زمینه های گوناگون قرار بگیرد و این امر حساسیت و دشمنی های دشمنان نظام اسلامی را برانگیخت تا با ترفندهای مختلف در برابر ایران صف آرایی کنند، بنابراین این مساله ضرورت حضور مردم را در انتخابات پیش رو دو چندان می سازد.
مردم همچنین در آرای خود، رفتارهای نامزدهای انتخابات وگروه ها وجناح های حامی آنها را نیز در نظر خواهند گرفت وبا نه گفتن به کسانی که درمدت تبلیغات انتخاباتی، برای حذف رقیب به هر حیله وترفندی ازجمله «فریب، دروغ، دادن نسبت های ناروا به رقیب، طرح سخنان نادرست درباره دیگران، تبلیغات پر زرق وبرق یا گزافه گویی» روی آوردند، نشان خواهند داد که نه تنها برای جامعه ما، رعایت اخلاق ازسوی همگان همواره اهمیتی فراوان دارد بلکه مردم نیز قدر وقیمت رای خود را می دانند وحاضر نیستند آن را به ثمن بخس به کسی ببخشند.
درچنین فضایی، عدم حضور درانتخابات نیز به معنای نادیده گرفتن ارزش رای است، چون ممکن است با رای ندادن ما، کسانی به مجلس راه یابند که ما رفتار وگفتارشان را در دوران تبلیغات انتخاباتی ویا پیش ازآن قبول نداشتیم ولی حالا آنها به عنوان نماینده مردم می توانند برای ما و شهر وکشورمان تصمیم بگیرند، قانون تصویب کنند ودولت و همه نهادها و سازمان ها نیز موظف به پیروی از آن باشند.
پس ملت ایران باردیگر با رأی دادن و مشارکت حداکثری درانتخابات، اراده خود را به ادامه راهی که خود برگزیده به نمایش می گذارد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس