در سال 1929 و پس از کش و قوس‌های فراوان،‌ برای نخستین بار لیگ قهرمانی در اسپانیا برگزار شد.

به گزارش مشرق، مسابقات لیگ در انگلیس از فصل 89-1888شروع شد. در این بازی ها، همه تیم ها به مصاف هم می رفتند. پاسخ دادن به انتظاراتی که فوتبال به وجود آورد، یکی از دلایل شکل‌گیری لیگ بود. دلیل دیگر آغاز برگزاری لیگ فوتبال، نیاز به پیدا کردن منابع درآمدزا برای پرداخت هزینه های حرفه ای شدن این ورزش بود.

انگلیس پیش از همه در این مسیر قرار گرفت و کشورهای دیگر، خیلی دیرتر مسابقات لیگ را برگزار کردند. در اسپانیا پس از دهه 20، فوتبال به ورزشی مهم تبدیل شد. برگزاری اولین لیگ، بحث های طولانی را به همراه داشت. در ابتدا، اختلاف میان افرادی بود که برگزاری آن را راحت می دانستند و گروهی که مخالف این نظر بودند. دومین اختلاف میان مینیمالیست ها و ماکسیمالیست ها بود. مینیمال ها معتقد بودند تنها تیم هایی که قهرمان جام حذفی شدند باید در لیگ حضور داشته باشند اما مکسی ها شرکت دیگر تیم ها را نیز جایز می دانستند.

قوانین آنها کاملا متفاوت بود و هر گروه قصد داشتند یک لیگ جداگانه برگزار کنند. لیگ مینیمالیست ها با حضور تیم های قهرمان برگزار شد و در لیگ ماکسیمالیست ها، اتلتیکو مادرید، سلتاویگو، اسپانیول، ایبریا (ساراگوسا)، مورسیا، راسینگ سانتاندر، سویا، اسپورتینگ خیخون و والنسیا حضور داشتند. هیچ یک از این دو گروه اما نتوانستند برنامه بازی های خود را کامل کنند و پس از گفت و گو های فروان، بالاخره به توافق رسیدند که در این رقابت ها 10 تیم حضور داشته باشد. 6 تیم از مینیمالیست ها و سه تیم فینالیست کوپا بودند و تیم دهم نیز از طریق بازی های حذفی انتخاب شد.

در نهایت یک هفته پس از فینال کوپا آن سال (فینال در باتلاق) که اسپانیول به عنوان قهرمانی رسید، در دهم فوریه، لالیگا با حضور 10 تیم شروع شد. برای اولین دوره، یک موفقیت محسوب می شد. خوسه پارت، مهاجم اسپانیول گل اول این بازی ها را وارد دروازه آنتونیو امری، بازیکن رئال اونیون د ایرون کرد. نتایج اولین هفته بدین شرح بود:

آرناس د گوئچو 2 - اتلتیکو مادرید 3

اسپانیول 3 - رئال اونیون 2

رئال سوسیداد یک - اتلتیک بیلبائو یک

رئال مادرید 5 - اروپا صفر

راسینگ د سانتاندر صفر - بارسلونا دو

قهرمان این بازی ها در آخرین دیدار لیگ مشخص شد. بارسلونا بازی آخر خود را در گوئچو برگزار کرد. امتیاز تیم کاتالانی با رئال مادرید برابر بود ولی بارسا تفاضل گل بهتری داشت و در صورت شکست یک بر صفر، جام را از دست می داد. قهرمانی با یک تساوی نیز به دست می آمد اما بارسلونا دو بر صفر پیروز شد و نخستین قهرمان لالیگا لقب گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • م ج ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    به افتخار بارسا هيپيپ هورااا هيپيپ هورااا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس