اصلاح‌طلبان همسو با دولت خواهان لیستی جبهه‌محور درمقابل گزینش افراد براساس عیار اصلاح‌طلبی هستند؛ آنان معتقدند که لیست مشترک برای «مجلس اصلاحات» را به جای «مجلس اصلاح‌طلبان» رقم خواهد زد و این از شکست بهتر است.

درخواست اخراج تئورسین اصلاحات پس گرفته شد/ برنامه اصلاح‌‌طلبان برای فرار از شکست احتمالی
گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز چهارشنبه کاری خود را با تمرکز بر لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان و دفاع با تمام توان از زنگنه آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1. زنگنه در پاسخ منتقدان به قراردادهای نفتی؛ «چرا زمان احمدی نژاد ساکت بودید؟» / سرانجام بیژن زنگنه لب به سخن گشود و به جای پاسخگویی به منتقدان به آنان برچسب سیاسی زد تا روزنامه‌های جریان اصلاحات آن را تیتر اصلی خود قرار دادند.

2. اتاق تخریب لیست اصولگرایان فعال شد؛ روزنامه‌های اصلاح‌طلب پس از اعلام خبر دروغ تعهد نامزدهای لیست شورای ائتلاف اصولگرایان مبنی بر التزام به رای به ریاست حداد عادل؛ از حضور تندروها و غیبت افراد معتدل در لیست سخن گفتند.

3. روزنامه خانوادگی آرمان‌امروز درخواست اخراج عبدی از جریان اصلاحات را پس گرفت؛ پس از انتقادات عباس عبدی به سخنان هاشمی رفسنجانی در حمله به حق‌الناس و شورای نگهبان، روزنامه‌های همسو با خانواده هاشمی رفسنجانی خواهان برخورد حذفی با منتقدان شدند اما پس از واکنش رسانه‌های اصولگرا نسبت به رفتار متناقض اصلاح‌طلبان نسبت به شعارهای مانند «زنده باد مخالف من» در خواست حذف را پس گرفتند و این اقدام اصولگرایان را «اشک تمساح» نامیدند.

4. حامیان دولت یازدهم از لیست مستقل کوتاه آمدند؛ دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه که پیش از این از لیست مستقل سخن می‌گفت در جدیدترین گفت‌وگو خود از لیستی مشترک برای حضور در انتخابات یاد کرد؛ وی اظهار داشت: «در واقع ما به دنبال يك ليست مشترك بين جريان اصلاحات، معتدلين اصولگرا و اعتدال‌گرايان بوديم و در اين جهت تلاش مي‌كرديم. دليل اصلي كه ما عنوان مي‌كرديم حزب اعتدال و توسعه ليست اختصاصي نخواهد داشت تجربه ناموفق «رايحه خوش خدمت» در سال1385 بود»

5. انتقاد از عدم پخش سخنان رییس‌جمهور در صدا و سیما؛ موج جدید انتقاد حامیان دولت از جام‌جم از روزنامه دولتی ایران آغاز شد و به نظر می‌رسد با نزدیک‌شدن انتخابات سیر صعودی به خود بگیرد.

6. اعدام فرجام زنجانی؛ نماینده دادستان در آخرین جلسه دادگاه درخواست اشد مجازات برای بابک زنجانی کرد.

7. روزنامه‌های اصلاح‌طلب به معرفی افراد تایید صلاحیت شده این جریان پرداختند؛ روزنامه ابتکار و اعتماد تمرکز ویژه‌ی بر عملکرد مدیر مسئول های خود محمدعلی وکیلی و الیاس حضرتی داشتند.

درخواست اخراج تئورسین اصلاحات پس گرفته شد/ برنامه اصلاح‌‌طلبان برای فرار از شکست احتمالی•    تردید اصلاحات در چینش لیست انتخاباتی / تکاپو برای کرسی بهارستان؛ هشدار نسبت به سوء استفاده از پایگاه رای اصلاحات

اصلاح‌طلبان در تردید به سر می‌برند؛ با وجود حملات فراوان از سوی نیروهای سیاسی و رسانه‌های زنجیره‌ای جریان اصلاحات به حق‌الناس و شورای نگهبان، این نهاد مرّ قانون را برای افراد اجرا کرد. برخی از اصلاح‌طلبان همسو با دولت خواهان لیستی جبهه‌محور در مقابل گزینش افراد بر اساس عیار اصلاح‌طلبی هستند؛ آنان معتقدند که لیست مشترک برای «مجلس اصلاحات» را به جای «مجلس اصلاح‌طلبان» رقم خواهد زد و این از شکست بهتر است و از سوی دیگر پیشنهاد تغییر حوزه انتخابیه برخی از اصلاح‌طلبان را مطرح می‌کنند.

روزنامه اعتماد در خبری از اجرای شدن این طرح روایت می‌کند و در همین راستا نوشت: «ليست نهايي تهران به صورت مرحله به مرحله تدوين مي‌شود و در نخستين گام از بين كانديداهايي كه بيشترين امتياز را كسب كرده‌اند تعدادي انتخاب مي‌شوند تا در پالايش‌هاي بعدي ليست ٣٠ نفره تهران طي روزهاي آتي تدوين و به اطلاع مردم برسد.

درخواست اخراج تئورسین اصلاحات پس گرفته شد/ برنامه اصلاح‌‌طلبان برای فرار از شکست احتمالی اما اين پايان كار نيست. در بسياري از حوزه‌هاي انتخابيه هيچ اصلاح‌طلبي با تاييد صلاحيت شوراي نگهبان مواجه نشده و امكان رقابت در اين حوزه‌ها كه عمدتا تك نماينده هستند به هيچ عنوان وجود ندارد. با اين حال قانون انتخابات اجازه مي‌دهد كانديداها پس از احراز صلاحيت نهايي حوزه انتخابيه خود را تغيير دهند. آن طور كه احمد حكيمي‌پور، عضو شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان اعلام كرد آنها مي‌خواهند با استفاده از اين فرصت قانوني كانديداهايي كه در ليست نهايي قرار نمي‌گيرند را به حوزه‌هاي فاقد كانديدا بفرستند تا امكان رقابت در همه حوزه‌ها فراهم شود.»

اما از آن سو طیفی دیگر از اصلاح‌طلبان مدعی هستند که تجربه تاریخی عدم رای الهه راستگو به محسن هاشمی در انتخاب شهردار تهران باید سرلوحه چینش افراد در لیست باشد زیرا عیار اصلاح‌طلبی افراد بر کسب کرسی مجلس ارجحیت دارد. در همن راستا صادق زیباکلام در روزنامه خانوادگی آرمان امروز نوشت: « هيچ تضميني وجود ندارد. بايد پذيرفت تعدادي از كساني كه با حمايت اصلاح‌طلبان به مجلس راه مي‌يابند ممكن است به سمت جريانات ديگر متمايل شده و احساس كنند اصولگرايان قدرت دارند و به آنان بپيوندند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    قراردادهای جدید نفتی مغایر اصل 44 و منافع ملی است و باید لغو بشوند .
  • ناشناس ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    اگر کاندیداهای همسو با دولت مجلس جدید را تشکیل دهند سال آینده یارانه ها قطع خواهد شد و مدارس هم پولی می شوند .
  • مسعود ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    قراردادهای جدید نفتی شبه کرسنت باید لغو بشود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس