با گذشت21 روز از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها و طبق وعده بیژن زنگنه مبنی بر افزایش 500 هزار بشکه ای صادرات نفت بعد از برجام، ضروری است مسئولان وزارت نفت توضیح دهند که آیا وعده زنگنه، محقق شده است؟

گروه اقتصادی مشرق- بیژن زنگنه وزیر نفت در ماه‌های اخیر و پیش از اجرای برجام، بارها وعده داده بود که از همان روز اول اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، صادرات نفت ایران 500 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

به عنوان نمونه 27 مهر ماه زنگنه با بیان آنکه اعضای اوپک از بازگشت نفت ایران به بازار استقبال کرده اند، گفته بود: از روز اولی که تحریم ها لغو شود ایران صادرات نفت خود را 500 هزار بشکه افزایش خواهد داد و مشتریان سنتی نیز از بازگشت نفت ایران استقبال کرده اند.

آیا وعده افزایش 500 هزار بشکه‌ای صادرات نفت محقق شد؟

آیا وعده افزایش 500 هزار بشکه‌ای صادرات نفت محقق شد؟وزیر نفت ١٢ آذرماه نیز در حاشیه نشست 168 اوپک در وین به خبرنگاران گفت: ایران می‌تواند بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها حداقل روزانه 500 هزار بشکه به تولید نفت خام خود بیفزاید و پس از آن ظرف مدت کوتاهی روزانه 500 هزار بشکه دیگر نیز به این تولید می‌افزاییم، به طوری که این مقدار در مجموع به یک میلیون بشکه می‌رسد.

وی گفت: این بدان معناست که تولید نفت خام ایران در مجموع به رقم سه میلیون و 800 هزار تا سه میلیون و 900هزار بشکه در روز می رسد.

27 دی ماه با اجرایی شدن برجام
نیز رسانه‌های دولتی از کلید خوردن افزایش 500 هزار بشکه ای صادرات نفت خام ایران گزارش دادند.

ایرنا در این باره نوشته بود: وزارت نفت با دستور به شرکت ها برای افزایش تولید و آماده باش پایانه های نفتی، طرح افزایش 500 هزار بشکه ای صادرات نفت خام را کلید زد.

ایران نیز پیش از لغو تحریم ها خود را برای افزایش صادرات نفت خام آماده و پایانه های نفتی را نوسازی و مجهز کرده تا به محض رفع تحریم، نفتکش های خارجی بتوانند، محموله های نفتی را بارگیری کنند.

آیا وعده افزایش 500 هزار بشکه‌ای صادرات نفت محقق شد؟وزارت نفت در نظر دارد در میان مدت و در 6 ماه، صادرات نفت را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد. بیژن نامدار زنگنه در این خصوص می گوید: ما معتقدیم بلافاصله پس از لغو تحریم ها بتوانیم تولید نفت خود را نیم میلیون بشکه در روز و پس از شش تا هفت ماه نیز مجموع افزایش تولید نفت را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهیم.

اکنون با گذشت سه هفته از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، ضروری است وزارت نفت توضیح دهد که آیا وعده زنگنه، محقق شده یا خیر؟

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، میانگین صادرات نفت ایران در فصل بهار امسال 1.4 میلیون بشکه بوده است. بنابراین در صورت تحقق وعده زنگنه برای افزایش 500 هزار بشکه‌ای بلافاصله با اجرای برجام، رقم صادرات نفت ایران باید به بیش از 1.9 میلیون بشکه در روز برسد که معادل رقم صادرات سال 1391 است.

لازم به ذکر است اظهارات مکرر زنگنه در ماه‌های اخیر درباره افزایش صادرات نفت ایران، تاثیر روانی منفی بر قیمت نفت می‌گذاشت و موجب کاهش بیشتر قیمت نفت می‌شد.

این در حالی است که روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال با اشاره به مشکلات خریداران اروپایی نفت خام ایران نوشته: وعده مقامات در تهران برای افزایش 500 هزار بشکه‌ای صادرات این محصول در هر روز را غیرعملی دانسته است.

 به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، عملی شدن اظهارات مقام‌های ایران برای افزایش 500 هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران در هر روز در کوتاه مدت، و 1 میلیون بشکه در مقاطع زمانی بعدی، تا اندازه زیای به بازگشت خریداران نفت اروپایی ایران وابسته است.

با این وجود، شرکت‌های بیمه تمایلی به بیمه کردن نفت‌کش‌های حامل نفت ایران به اروپا ندارند چرا که چندین لایه از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، علی‌رغم رفع برخی از تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور، کماکان برقرار هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • رعیت ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    وعده افزایش 500 هزار بشکه‌ای صادرات نفت محقق بشه یا نشه چه فرقی به حال من داره؟
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    بذار تحریم ها لغو بشه بعد
  • رضا ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    همین طوری فکر کردی که این شدی... نفت سرمایه مملکتته داراییته
  • بیژن ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    100 روز دیگه؟
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    باید زیرساخت آماده باشه برای فروش بابا
  • زاگرسی ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    این نفتو اصلا نفروشیم سنگین تریم
  • ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    با نفت 20 دلاری چه اصراری به افزایش صادرات هست؟ میخواین نفت 8 دلاری بفروشیم ؟
  • محمد ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    فروش این مقدار نفت نیازمند نامه نگاری هست و بزودی محقق خواهدشد. برای ما فروش نفت هنوزهم به صرفه است و درواقع جنگ ظرفیت بین ایران و عربستان هست که درصورت کوتاه نیامدن انها به زودی ضرر بزرگی بر آنها وارد خواهدشد
  • ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    افزایش تولید نفت توسط ایران اگه حتی باعث نصف شدن قیمت ها بشه در درآمد ما تاثیر چندانی نداره چون با چند برابر شدن صادرات عملا ما ضرر نمی کنیم اما سعودی های کثیف بشدت متضرر میشن و این به نفع ماست
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    جنگ نفتی ایران و عربستان بیشتر به سود آمریکا و اروپا و به ضرر مردم کشورهای تولیدکننده مثل ایران و عربستان و ... است.
  • ناشناس ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    0 0
    بیژن فکر کنم هوس تورم 40 درصدی کردیا؟؟؟؟؟
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    0 0
    کمبوزه و خیار میاد!
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    0 0
    ضرری که از ارزون شدن نفت به عربستان وارد میشه بیشتره! بذار دهنشو سرویس کنیم.
  • ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    0 0
    چون بعضیا عاشق خام فروشی و چوب حراج زدن به سرمایه های کشور هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس