کد خبر 520457
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷

بررسی‌های IAAF درباره اخاذی‌ها و دریافت رشوه در ورزش د‌و‌و‌مید‌ا‌نی مشخص کرد علاوه بر روسیه، در کشورهای ترکیه و مراکش نیز چنین اتفاقاتی برای پنهان کردن دوپینگ ورزشکاران افتاده است.

به‌ گزارش ‌مشرق، فدراسیون جهانی د‌و‌و‌مید‌ا‌نی (IAAF) با توجه به اخبار اخیر درباره اخاذی برای پنهان کردن رشوه در کشورهای روسیه، ترکیه و مراکش، اعلام کرد که مسئولان همه کشورها در صورتی که اطلاعاتی در این زمینه دارند باید آن را به فدراسیون جهانی ارائه دهند.

اخیرا پلیس فرانسه بررسی‌های خود را درباره لامین دیاک، رییس پیشین IAAF و پسرش آغاز کرده است. دیاک متهم به دریافت رشوه برای پنهان کردن دوپینگ ورزشکاران شده است.

در این اتفاقات دیاک، پسرش، رییس فدراسیون د‌و‌و‌مید‌ا‌نی روسیه و مربی دوی استقامت و پیاده روی روسیه از سوی کمیته‌ اخلاق IAAF محروم شدند. آنها متهم شدند که از سال 2011 تاکنون در پنهان کردن دوپینگ نقش داشتند.

گزارش‌هایی که اخیرا از سوی وادا به IAAF ارائه شده است نشان می‌دهد ترکیه و مراکش نیز مشکلات این چنینی داشته‌اند. گفته می‌شود که چاکیر آلپتکین، دونده دوی 1500 متر المپیک 2012 لندن نیز برای پنهان کردن دوپینگ خود رشوه پرداخت کرده است.

سخنگوی IAAF در این باره به Inside the games گفت: اخاذی کردن یک جرم است. اگر کسی اطلاعاتی در این زمینه دارد، بهتر است به مسئولان مربوطه در کشورش مراجعه کند و این اطلاعات را ارائه دهد.

ترکیه و مراکش هر دو پیشینه بدی در دوپینگ دارند. عادل کائوچ مراکشی، مدال آور نقره دوی 1500 متر جهانی در سال 2005 به دلیل دوپینگ در سال 2007 محروم شد. عبدالرحیم گمری، دونده ماراتن این کشور که در سال 2008 رکوردار بود. در سال 2012 به دلیل دوپینگ محروم شد و سال بعدش در یک تصادف کشته شد.

ثریا آیهان کپ، دونده 1500 متر ترکیه که در سال 2003 مدال نقره جهانی را کسب کرده بود. در سال 2009 به دلیل دوپینگ محروم شد. نوین یانیت، قهرمان دوی 100 متر با مانع این کشور نیز که دو بار قهرمان اروپا شده بود، در سال 2013 محروم شد.

بیش از 30 تن از ورزشکاران ترکیه در سال 2013 به دلیل دوپینگ محروم شدند. در همان سال لامین دیاک گفته بود که دولت ترکیه باید بیشتر به مبارزه با دوپینگ بپردازد. به خصوص اگر می‌خواهد برای المپیک 2020 نامزد میزبانی شود.

مشخص است که چنین مشکلاتی باعث شد که ترکیه در انتخابات میزبانی 2020 مغلوب ترکیو شود. رییس کمیته‌ المپیک ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرده است: کمیته‌ المپیک ترکیه تمام تلاش خود را برای مقابله با دوپینگ انجام می‌دهد. کمیته‌ المپیک ترکیه در مقابل دوپینگ و فساد سکوت نمی‌کند. ورزش در جامعه ترکیه ریشه دارد و ما تلاش می‌کنیم تا برای ورزش پاک بجنگیم.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس