از دهه 50 قرن گذشته تعدادی از کشورهای جهان برای دستیابی به سلاح هسته‌ای با یکدیگر مسابقه‌ای را آغاز کردند که در راس آن‌ها روسیه و ایالات متحده آمریکا قرار دارند.

به‌گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، علاوه بر پنج قدرت هسته‌ای بزرگ همچون روسیه، آمریکا، انگلیس، فرانسه و چین، سه کشور دیگر نیز وجود دارند که از سلاح هسته‌ای استفاده می‌کنند: هند، پاکستان و کره‌شمالی. اسرائیل نیز جزو رژیم‌های دارنده سلاح هسته‌ای به‌شمار می‌آید.

برطبق ارزیابی‌های «اتحادیه دانشمندان آمریکا»، حدود 15700 کلاهک هسته‌ای در جهان تنها در اختیار نه کشور قرار دارد که از این میان، 4100 کلاهک هسته‌ای آماده استفاده است و از 558 کلاهک نیز در راکتورهای هسته‌ای استفاده می‌شود. از این 558 کلاهک، 443 کلاهک هسته‌ای در راکتورها در حال چرخش و 65 کلاهک دیگر درحال آماده‌سازی است. این آمار را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌طور رسمی در گزارش‌های خود ارائه و از آن به‌عنوان «تهدید هسته‌ای» یاد کرده است.

پایگاه اینترنتی «Icanw» که در زمینه گزارش‌ به‌کارگیری سلاح هسته‌ای فعالیت می‌کند، در رصدهای خود گزارش کرده است: «این پایگاه علاوه بر کشورهای دارای سلاح هسته‌ای، پنج کشوری که سلاح هسته‌ای در اختیار ندارند ازجمله بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه را رصد کرده است. گرچه این کشورها سلاح هسته‌ای در اختیار ندارند ولی آمریکا سلاح هسته‌ای خود را در میان این کشورها و چارچوب پیمان ناتو، توزیع کرده است.»

این پایگاه اینترنتی می‌افزاید: «23 کشور دیگر وجود دارند که از سلاح هسته‌ای آمریکا با هدف گسترش امنیت ملی در خاک خود استفاده می‌کنند و عبارتند از؛ آلبانی، استرالیا، بلغارستان، کانادا، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، یونان، مجارستان، ژاپن، اسپانیا و کره‌جنوبی.»

برطبق آمار کلی سال 2015 «اتحادیه دانشمندان آمریکا»، کشورهای قدرتمند حدود 16 هزار کلاهک هسته‌ای موجود را در 98 پایگاه در 14 کشور به‌کار می‌گیرند.


منبع: آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس