امید است ایشان با پندگیری و بازنگری در مواضع و روندنمای خود از تکرار تلخ و تاسف بار تاریخ در مورد پایان حیات سیاسی شان جلوگیری نمایند و مواضع خود را اصلاح نموده و خود را در مسیر امامین انقلاب اسلامی قرار دهند و به جای اصرار بر پیاده شدن از قطار انقلاب به جایگاه خود در آن بازگردند.

مخاطرات آخرین پیچ سیاسی حیات آقای هاشمی رفسنجانیبه گزارش مشرق، دکتر رضا سراج کارشناس ارشد مسائل راهبردی در یادداشتی به تحلیل رفتارهای سیاسی هاشمی رفسنجانی پرداخته که متن کامل آن بدین شرح است: انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، شاید آخرین پیچ سیاسی از حیات آقای هاشمی رفسنجانی باشد. رفتار و مواضع ایشان در این پیچ آخر، شباهت بسیار زیادی به رفتار و مواضع برخی افراد خارج شده از مسیر انقلاب در آخرین پیچ سیاسی حیاتشان دارد. در این نوشتار تشابه رفتارها و مواضع آقای هاشمی، با آقایان لاهوتی و منتظری در پیچ آخر حیات سیاسی شان در محورهای زیر مورد بررسی قرار گرفته است تا شاید بازخوانی این بخش از تاریخ انقلاب، ایشان را متوجه این شباهت عبرت آموز بکند و ایشان را در مسیر اصلاح خود و بازگشت به انقلاب و امام قرار دهد. به طور کلی از لا به لای اوراق تاریخ انقلاب اسلامی، فصل مشترک رفتار و مواضع آقای هاشمی با اشخاص مذکور را می توان در محورهای زیر جستجو نمود:
•    شکار شخصیت و یا تاثیر پذیری از جربان نفوذ، اطرافیان و حلقه های پیرامونی نا اهل و نامحرم
•    برجسته سازی شخصیت شکار شده از سوی مخالفین، معاندین و رسانه های بیگانه
•    اقدام به تضعیف ارزشهای الهی نظام (جایگاه ولایت و رهبری) از سوی شخصیت نفوذپذیر
•    ایجاد دو قطبی کاذب در جامعه و تضعیف انسجام و وحدت ملی توسط شخصیت نفوذپذیر
•    تقویت جبهه ی نا اهلان و نامحرمان انقلاب (نفاق و نفوذ) توسط شخصیت نفوذپذیر
•    تضعیف و تخریب جبهه ی مومن به انقلاب اسلامی توسط شخصیت نفوذپذیر

الف)حجت الاسلام شیخ حسن لاهوتی اشکوری

حجت الاسلام و المسلمین لاهوتی از زندانیان سیاسی برجسته در دوران رژیم شاهنشاهی و پس از انقلاب نماینده ی امام در سپاه، نخستین امام جمعه رشت و نماینده ی مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی بود. وی یار امام شناخته می شد و بسیاری هنوز عکس او را به همراه امام، بر روی پلکان هواپیمای ایرفرانس در 12 بهمن 1357 به خاطر دارند.
آقای لاهوتی از سوی جریان نفود به صورت کاملا زیرکانه و هدفمند نشان شده و شکار می¬شود. نفود پذیری ایشان از یک طرف و تاثیر گذاری فرزندش به نام وحید از اعضای سازمان مجاهدین (منافقین) از طرف دیگر، وی را در زمره ی مدافعین لیبرال ها، منافقین و بنی صدر قرار داد تا جایی که جریان های مذکور به وی لقب آیت الله دادند.
استمرار حمایت¬های ایشان از ضد انقلاب و مخالفین امام، مورد اعتراض جبهه ی انقلاب به ویژه مردم رشت قرار گرفت و آقای لاهوتی به جای تدبر و عبرت، راه تضعیف امام، تخریب انسجام و وحدت ملی و تخریب پیروان خط امام را در پیش گرفتند. در این راستا آقای هاشمی در خاطرات روز 30 فروردین ( کتاب عبور از بحران ) می نویسد: «شب مهمان آقای لاهوتی بودیم؛ از امام و ماها شکایت داشتند که چرا در جریان حادثه کوچصفهان از ایشان حمایت نشده است » و در خاطرات جمعه 22 خرداد 1360 (دفترچه خاطرات ) نوشته است: « شب آقای لاهوتی آمد و بحث زیادی در باره مواضع ایشان داشتیم ایشان از موضع امام، ما، مردم، صداوسیما و مجلس انتقاد داشت »
رفتار و مواضع آقای لاهوتی در آخرین پیچ سیاسی حیات شان، باعث طرد وی از جبهه ی انقلاب شد. شخصیتی که روزی امام  او را " نور چشم خود " نامیده بود، عاقبت کارش به جایی رسید که وقتی از دنیا رفت، امام هیچ پیامی برای او ندادند و در بیاناتشان هم به او اشاره ای نکردند.

                            مخاطرات آخرین پیچ سیاسی حیات آقای هاشمی رفسنجانی

ب) آیت الله حسینعلی منتظری

آقای منتظری نیز تاثیرپذیری زیادی از جریان نفوذ ( به ویژه باند مهدی هاشمی و... ) اطرافیان و حلقه ی پیرامونی نااهل و نامحرم داشتند.آنان توانستند آقای منتظری را که "امید امام و امت" بودند، از امام جدا کرده و تدریجا در رویاروی امام قرار دهند. پس از محاکمه مهدی هاشمی و اعتراف وی به انجام چندین فقره قتل، دادگاه برای وی حکم محارب و مفسد فی الارض صادر می نماید. آقای منتظری در راستای  "تهدید نظام برای تحمیل خواسته های خود،" در 5 مهر 1366 در نامه ای خطاب به حضرت امام می نویسد: «..او نه مرتد است و نه محارب و نه مفسد و بالاخره به انقلاب و اسلام، اعتفاد کامل دارد، هر چند در سلیقه خطا کار باشد و هست. او هنوز طرفداران زیادی از حزب الهی ها و جبهه بروها و افراد انقلابی دارد و اعدام او در روح آنان اثر بد باقی می گذارد. اعدام او سبب می شود در شهرهای مختلف، افراد خوب را به اتهام ارتباط با او خراب و منزوی سازند و قطعا حضرت عالی به این امر راضی نیستید. اعدام او پیروزی بزرگی برای دشمنان و سوژه طلبان است؛ و بالاخره آنچه گفته شد، نه بخاطر علاقه شخصی است...بلکه فقط از نظر مصالح اسلام و آینده انقلاب است و این که اعدام و خونریزی بالاخره بسا کدورت و خون در پی دارد...»
حضرت امام برای جلوگیری از شکار شدن آقای منتظری توسط جریان نفوذ، طی پیامی (در تیر ماه 1362) که وی از مهمترن مخاطبان آن بودند، فرمودند: « ... باید بدانید که تبهکاران و جنایت پیشگان بیش از هرکس ،چشم طمع به شما دوخته اند و با اشخاص منحرف و نفوذی در بیوت شما با چهره های صد در صد اسلامی و انقلابی ممکن است خدای ناخواسته فاجعه به بار آوردند و با یک عمل انحرافی، نظام را به انحراف بکشانند و با دست شما به اسلام و جمهوری اسلامی سیلی زنند. الله،الله در انتخاب اصحاب خود ...» که متاسفانه آقای منتظری از این پند امام عبرت نگرفته و خود را در ورطه ی سقوط قرار دادند.
روند سقوط آقای منتظری حضرت امام خمینی(ره) را به این نتیجه رساند که برای حفظ نظام اسلامی که بالاترین مصلحت می باشد راهی جز جراحی جدی در بدنه نظام وجود ندارد. نامه حضرت امام در 6/1/68 به آقای منتظری حاوی این حقیقت تلخ عبرت آموز است:
«از آنجا که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز و مردم مسلمان ایران را پس از من به لیبرال ها و از کانال آنها به منافقین می سپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آینده نظام را از دست داده اید....، مطالبی که می گفتید دیکته شده منافقین بود، معتقدید منافقین و لیبرال ها باید بر کشور حکومت کنند.» همچنین آقای منتظری در ادامه روند افول حیات سیاسی شان و دور شدن از مسیر انقلاب بعد از امام با اقدامات زیر، به ورطه سقوط رسیدند.
•    تضعیف و سیاه نمایی نظام ج.ا.ا
•    تضعیف و نفی جایگاه ولایت و رهبری
•    تلاش برای ایجاد دو گانگی در حاکمیت
•    تضعیف جبهه ی مومن به انقلاب اسلامی
•    غائله آفرینی و نقش آفرینی در فتنه ی 88
نتیجه اقدامات فوق، منجر به سقوط کامل آقای منتظری شد، روندی که امام آن را پیش بینی و خطاب به ایشان گفته بودند: «شما مشغول نوشتن چیزهایی می شوید که آخرتتان را خراب تر می کند » آقای منتظری ابتدا با صدور اطلاعیه ای، نتیجه ی انتخابات 88 را رد و سپس در 29 آذر 88 مقابله با فتنه ی آمریکایی-اسرائیلی را حرام شرعی اعلام نمود. همچنین ایشان در اواخر عمر خویش از نظریه ولایت مطلقه فقیه عدول کرد و مدعی شد حتی پیامبر (ص) هم دارای ولایت مطلقه نبودند.

ج) حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی
شکار شخصیت و یا تاثیر پذیری از جربان نفوذ، اطرافیان و حلقه های پیرامونی نا اهل و نامحرم
آقای هاشمی نیز متأسفانه تاثیر پذیری زیادی از جریان نفوذ ( بقایای باند مهدی هاشمی و ... )، اطرافیان و حلقه های پیرامونی نا اهل و نامحرم داشته و دارند. اینان توانسته اند از سال 1384 روند جدایی آقای هاشمی از نظام و رهبری انقلاب را پر شتاب نمایند.
رهبر انقلاب در 28 بهمن 1387 ( چند ماه قبل از وقوع فتنه ی 88 ) با هشداری که شاید یکی از مخاطبین آن آقای هاشمی بود، فرمودند: «... همه بدانند که امروز دشمنان نظام جمهوری اسلامی از برکندن این بنیان مستحکم، احساس عجز میکنند؛ سعیشان این است که به وسایل گوناگون به دست خود کسانی که تو این انقلاب بودند و هستند، از این محتوا ذره ذره بکنند. جمهوری اسلامی، اسمش جمهوری اسلامی باشد، اسمش نظام انقلابی باشد. اما از محتوای اسلام، از محتوای انقلاب در آن خبری نباشد...» اما متاسفانه آقای هاشمی به این هشدار رهبر انقلاب توجه نکردند و با رفتار سؤال برانگیز و مغایر با رهنمودهای رهبری در فتنه عمل نمودند.
                               مخاطرات آخرین پیچ سیاسی حیات آقای هاشمی رفسنجانی

تهدید نظام برای برای تحمیل خواسته های خود

همچنین در چند سال اخیر"تهدید نظام برای تحمیل خواسته های خود" همچون شخصیت های مورد اشاره در رفتار و مواضع آقای هاشمی نیز مشاهده می شود. در این رابطه می توان به نامه ی بدون سلام ایشان در 19 خرداد 1388 به رهبر معظم انقلاب اشاره داشت که در آن به صورت کاملاً عیان رهبر معظم انقلاب اسلامی را با شکل گیری آتشفشان هایی که از درون سینه ها تغذیه می شوند تهدید می کنند. ایشان در نامه ی مذکور می نویسند: «... با این همه بر فرض این که اینجانب صبورانه به مشی گذشته ام ادامه دهم، بی شک بخشی از مردم و احزاب و جریان ها این وضع را بیش از این برنمی تابند و آتشفشان هایی که از درون سینه های سوزان تغذیه می شوند، در جامعه شکل خواهد گرفت...»
در روزهای اخیر هم یک بار دیگر شاهد همان خط " تهدید نظام برای تحمیل خواسته های خود " از سوی آقای هاشمی هستیم. وی در مصاحبه با روزنامه ی آرمان تلویحا اشاره دارد، اگر شورای نگهبان مطابق با خواسته ی ایشان عمل نکند و یا نتیجه ی انتخابات آنچه که ایشان می خواهد نباشد، کشور دچار نا امنی ناشی از شرایط منطقه ای می شود.
حمایت افراد معلوم الحال و رسانه های بیگانه
در این راستا مرور خاطرات فؤاد شمس یکی از فتنه گرانی 88 که در حمایت از آقای هاشمی در نماز جمعه 26 تیر آن سال بسیار تامل برانگیز است. وی می گوید: «آن روز شعار می دادیم هاشمی هاشمی سکوت کنی خائنی! من در عمرم نماز نخوانده بودم. آن روز هم نمازی نمادین خواندم با کفش و بدون وضو، آخر نماز هم با یک خانم جوان کنار دستم که نمی شناختم، دست دادم با خنده قبول باشد گفتیم تا میدان ولی عصر رفتیم و آنجا صف ما را در هم شکستند، چشممان از گاز اشک آور خیس بود اما در قلبمان خوشحال که هاشمی با ماست » روندی که آقای منتظری را به سقوط کشاند، عیناً از سوی آقای هاشمی در حال باز تکرار است. این روند در فتنه ی 88 تشدید شده و به ویژه اکنون در آستانه ی انتخابات خبرگان با طرح برخی مباحث، تداوم آن کاملاً مشهود است.
نتیجه گیری:
حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی در 4 دهه اخیر یکی از مهره های سیاسی تأثیرگذار در نظام جمهوری اسلامی بوده است. اما شاید بتوان انتخابات مجلس خبرگان رهبری سال 94 را به علت کهولت سن و ناتوانی جسمی آقای هاشمی و به خصوص با اتخاذ مواضع و رفتارهای تأمل برانگیز توسط ایشان که تلاش دارد تا خود را در مسیر دیگری تعریف نماید، آخرین پیچ حیات سیاسی ایشان دانست.
 از آنجا که یکی از ویژگی های کاربردی تاریخ، عبرت گیری از اتفاقات و شرایط مشابه است امید است ایشان با پندگیری و بازنگری در مواضع و روندنمای خود از تکرار تلخ و تاسف بار تاریخ در مورد پایان حیات سیاسی شان جلوگیری نمایند و مواضع خود را اصلاح نموده و خود را  در مسیر امامین انقلاب اسلامی قرار دهند و با شهامت از آنچه تاکنون مغایر آرمان های انقلاب اسلامی انجام داده اند توبه نمایند و به جای اصرار بر پیاده شدن از قطار انقلاب به جایگاه خود در آن بازگردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 159
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 83
  • ناشناس ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    ایشان از پایه های محکم انقلاب هستند. تا هاشمی هست انقلاب زنده است.
  • ناشناس ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 1
    شورای نگهبان بایستی بر اساس مصلحت اندیشی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی از تایید صلاحیت آقای هاشمی برای این دوره مجلس خبرگان امتناع نماید .
  • هما ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    اقای هاشمی رفسنجانی به عنوان سیاست مدار کار کشته اگر بصیرت داشته باشد باید در اخرین فرصت هائی که دارند به صف انقلاب - امام. رهبری . مردم بازگردد. اگه ایشان تا حالا هرچه ابرو داشته در سایه انقلاب بوده . الان هم ملت چیز زیادی از ایشان نمی خواهند . در خط انقلاب بودن . اعلام بیزاری از دشمنان نظام اسلامی .اعلام صریح عقیده اش در باره فتنه اکبر 88؟؟؟
  • تازه مسلمان نروژی ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    ای لیبرال ... لختی اندیشه کن تا در پرتو اندیشه سره از ناسره و حق از باطل تمیز دهی در ضمن کامنت گذاشتن بدون نام نهایت بزدلی است
  • ناشناس ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    ما هم امیدواریم که حجت الاسلام هاشمی به مسیر امام (ره) و انقلاب برگردند و به سرنوشت آقایان لاهوتی و منتظری دچار نشوند .
  • جواد ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    پیر مرد بیچاره گمان میکند کسانی که برای او صوت و کف میزنند " واقعا طرفدارش هستند .
  • حسن ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    درود بر هاشمی تا هاشمی زنده است انقلاب هم زنده است،حالا کار بجایی رسیده که هر که از راه میرسه به خودش اجازه توهین به شخصیتی مانند هاشمی میکنند خدا همه را هدایت کند
  • ناشناس ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    آقای هاشمی زنده بودن خود را مدیون این انقلاب است و اگر خدای نکرده انقلاب از دست برود سرنوشت ایشان معلوم نیست .
  • ناشناس ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    انشاءالله که هاشمی و فرزندانش به مسیر امام و آرمانهای امام بپیوندند و شعار مرگ بر امریکا فراموش نکنند .
  • سیری ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    آیت الله هاشمی رفسنجانی از بزرگ مردان تاریخ و سیاست این کشور هستند.دست این پدر بزرگوار را میبوسم.
  • ناشناس ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    متاسفانه هاشمی با نوشتن نامه بی سلام والسلام به رهبری باعث جرقه فتنه 88 شد و فرزندانش هم آتش بیار این معرکه شدند و خسارت زیادی به کشور و جمهوریت نظام وارد کردند .
  • جاوید ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    شورای نگهبان باید بدون استثنا طرفداران آمریکا رو رد صلاحیت کنه .چه برای خبرگان چه برای مجلس شورا.اعتراض رد صلاحیت شده ها هم اصلا مهم نیست چون حساسترین نقطه نظام هست که اگه غفلت بشه آمریکا در خیابانها رژه خواهد رفت.مخصوصا کسانی که شورایی شدن رهبری رو مطرح میکنن حتما باید جلوشون گرفته بشه حالا با رد صلاحیت یا تذکر.
  • ناشناس ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    به کامنت شما مثبت دادم اما ایشان اگر سیاستمداری کار کشته بود هرگز نمیگفت ما در زمان جنگ بدنبال ساخت بمب اتم بودیم و بهانه بدست اسرائیل و امریکا برای هجمه برعلیه ایران نمیداد !
  • ناشناس ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    افساد طلبانی که تا دیروز ایشان را عالیجناب سرخپوش خطاب میکردند امروز طرفدار پرو پا قرص هاشمی شده اند و این نشانه تغییر مواضع و زاویه ایشان با انقلاب است .
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    فقط داری نظرات متمایل به خودتونو منتشر میکنی دقت کردی؟
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    یادداشت روشنگرانه ای بود
  • ناشناس ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    ما دعا میکنیم که هاشمی به سرنوشت منتظری ها دچار نشود و به صراط مستقیم برگردد انشاءالله .
  • ناشناس ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    مشرق نظرات مخالف و موافق رو منتشر میکند و مثل سایت های افساد طلبان نیست که نظرات مخالف رو بر نمی تابند .
  • ناشناس ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    فتنه 88 فتنه اکبر بود که به لطف خداوند و با درایت رهبری و بصیرت ملت ایران در 9 دی خاتمه یافت و روسیاهی آن به اخلال گران ( اصلاح طلبان) باقی ماند .
  • محسن تهران ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    آقای هاشمی امکان نداره از مواضع خودش که سالهای سال است در رگ و خون و پوست اوست عقب نشینی کند مگر اینکه.... بروند ! ! ! و انقلاب هم دارد با ایشان اتمام حجت میکند که حجت شرعی با ایشان تمام شود . یاعلی
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    درود بر هاشمی رفسنجانی.
  • ناشناس ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    هاشمی همانند منتظری داره همه حسنه هاش رو خروار خروار آتش میزند خدا عاقبت همه مون بخیر کند که غرور و اشرافیگری چی بر سر آدم میاورد .
  • مهدی ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    اگه منظورت کلام امام خمینی هست که امام فرمودند: هاشمی زنده است چون نهضت زنده است. صفحه 495 جلد 7 صحیفه این کلام امام رو هم یادت باشه در کنار جمله ی معروف “ملاک وضعیت فعلی افراد است
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    ما خود را برای مقابله با فتنه اکبر آماده کرده ایم
  • ناشناس ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    بدرود .
  • ناشناس ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    انشاءالله انتخابات اسفند ماه = حذف هاشمی و فرزندانش از صحنه سیاسی کشور خواهد بود .
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    انشااللللللللللللللللللللللللله
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    و البته با اغراض سیاسی
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    ممکن است خیلی ها رای نیاورند اما نه بدلیل کینه توزی که شما از خیلی ها دارید!
  • ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    همه اش تقصیر احمدی نژاد است
  • ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    آيت هاشمي بزرگترين شخصيت انقلاب بعد از امام هستند . آنهايي بايد در افكارشان تجديد نظر كنند كه تفكرشان به آقاي احمدي نژاد نزديكتر است . باز هم لازم است مسئله را توضيح دهم ولي مطمئا" آنها كه بايد بدانند فهميدند منظور كيست . هوشمندي آيت الله هاشمي را در آن سال كه احمدي نژاد را فتنه دانست بر مردم پوشيده نيست
  • محمد از همدان ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    وقتي زمام انقلابي كه با خون صدها هزار شهيد و زحمات علماي بزرگي همچون امام و شهيدان دستغيب و مدني و قاضي و شيخ فض الله نوري با دست خودمان و از روي جهل داديم دست فراماسون ها اون وقت ميفهميد كه آقاي هاشمي كجاها رو ميديد و چي ميگفت اون وقت ايا ميتونيد جواب شهدا رو بديد جواب امام رو بديد؟؟؟؟؟؟ ميدونم تعصب نميذاره به اين چيزا فكر كنيد ولي يه احتمال بديد كه داريد اشتباه ميكيند دارند از جهلتون سو استفاده ميكنند از احساساتتتون
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    انشاءالله انتخابات اسفند ماه = حذف هاشمی و فرزندانش از صحنه سیاسی کشور خواهد بود .
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    حیات سیاسی و عیر سیاسی مهم نیست - مهم رضایت خداوند و رضایت مردم است - هاشمی در این زمینه سر بلند است
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    مشرق هيچ سايتي كامنت هاي توهين اميز منتشر نميكنه اما شما...متاسفم براتون كه بويي از اخلاق و انسانيت نبرده ايد اينقدر اين همه عقده ميشه ؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    تندروها افول خواهند کرد-درود بر هاشمی
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    با پدر بزرگوارت محشور بشی
  • شریف ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    خدا به شما عقل بده.خب حقیقتا منتقد هاشمی شدن شاید شما را مشهور کند تا اسم و رسمی برای خود دست و پا کنید.الحق که چون غراب فقط سرو صدا می کنید.
  • امهدی ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    اینقدر دق کرده اید که آرزو میکنید این انتخابات اخرین پیچ عمر سیاسی حضرت ایت الله هاشمی رفسنجانی باشد ولی این انتخابات اخرین پیچ مشرق ومشرقیان است
  • ناشناس ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    درود بر هاشمی رفسنجانی
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    مشرق فقط نظرات موافق خودش و نظرات افراطی مخالف رو منتشر میکنه وگرنه دیدگاه های معتدل مخالف رو منتشر نمیکنه
  • اسفندیار ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    فقط احمدی نژاد
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    هاشمی در مصاحبه با روزنامه ی آرمان تلویحا اشاره دارد، اگر شورای نگهبان مطابق با خواسته ی ایشان عمل نکند و یا نتیجه ی انتخابات آنچه که ایشان می خواهد نباشد، کشور دچار نا امنی ناشی از شرایط منطقه ای می شود!!!!!...
  • سید ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    هاشمی با این وضعیت و طی طریق مسیرش سر از ناکجا اباد است مگر اینکه تا فرصت باقیست وچشم به دنیا باز است راه حق را در پیش گیرد واز مسیر انحراف باز گردد وگرنه با به به وچه چه ظاهری که به ان دلخوش کرده خسرالاخره است دنیا که فعلا در ظاهر بر وفق مرادش چرخ میزند
  • ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    سیری دیگه که این حرفارو میزنی
  • سلیمی ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    سوت درست است!
  • سلیمی ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    اگر مردم ایران را فهیم می دانید بگذارید خودشان تصمیم بگیرند.
  • hojat ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    خدایا تو شاهدی که دلباختگان خمینی کبیر با جان و دل به هاشمی اعتماد داشتند اما صد هزار افسوس که دست پرورده این آقا مهدی هاشمی و فائزه هاشمی است که برای مبارزه با اصول جمهوری اسلامی سنگ تمام گذاشتند . خدایا به روح پاک امام خمینی قسمت می دهیم آقای هاشمی را از شر جریان نفوذ نجات عنایت بفرما.
  • محسن ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    آقای هاشمی عمری مبارزه کرده و از آنچه به آن ایمان و اعتقاد داشته دفاع کزده است. اکنون هم همان راه را ادامه می دهد و پای اعتقادات خود ایستاده است. کسانی که ایشان را به برگشتن توصیه می کنند، مطمئن باشند که از نظر آفای هاشمی هم، آنان هستند که باید برگردند.
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    گفته معروفی است که میگویند زمان انسان ها را تغییر نمی دهد بلکه هویت واقعی آنها را رو میکند نگاهی کنید به قرآن که به ش ....می فرماید اعلم ما تبدون و کنتم تکتمون
  • اهوازی ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    هاشمی باید رد صلاحیت شود.ایشان به ولایت فقیه اعتقاد ندارد چون میگوید رهبری باید شورایی شود.
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    هنوز فتنه اکبر رو ندیدی چند ماه دیگه صبر کن
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    تاریخ انقلاب با هاشمی رقم خورده است.
  • omid ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    این متن خیلی بی شرمانه است. آقای هاشمی بعد از امام راحل مهمترین رکن پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. بعد از انقلاب نیز ایشان همواره پاسدار اصلی این انقلاب کبیر بوده است و تاکنون خون این انقلاب به خون ایشان بند بوده است و اصلا جایز نیست که عده ای افسار گسیخته این چنین چهره دلسوزان انقلاب را تخریب کنند. به خصوص که مقام رهبری نیز در چندین مورد به همایت از ایشان برخاسته اند و آقایانی چون سراج در حدی نیستند که بخواهند کارهای گرانبهای ایشان را تفسیر کنند.
  • ناصر ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    درود برهاشمی ویارانش اینطور قضاوتهای مغرضانه که میخواهند بین امام خامنه یار دیرینه آیت اله هاشمی فاصله ایجاد کنند خودرا دایه مهربانتر از مادر نشونمیدهند خطرناک هست گول نخورید امثال امام خامنه ایی وهاشمی معماران این انقلابند هیچوقت راضی به تفرقه نمیشوند چون سالها در کنار حضرت امام زحمت این انقلاب را کشیده اندمواظب باشیم امنیت واتحاد نشانه گرفته شده است
  • جوان ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    درودبرهاشمی
  • مهدی ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    متاسفانه هاشمی با نوشتن نامه بی سلام والسلام به رهبری باعث جرقه فتنه 88 شد و فرزندانش هم آتش بیار این معرکه شدند و خسارت زیادی به کشور و جمهوریت نظام وارد کردند رهبر عزیز مان 20میلیون بسیجی دارند هر کس وهر مقامی از خط قرمز عبور می کند که به لطف خداوند و با درایت رهبری و بصیرت ملت ایران در مقابل انان ایستادگی خواهیم کرد
  • آفتاب ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    هاشمی وخانواده اش سالهاست ازقطارانقلاب پیاده وراه اشرافیگری رو انتخاب وبه ارزشهای الهی انقلاب ترجیح داده اند امیدی به بازگشتشون نیست الا‍ّ لطف پروردگار.
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    سلام ما نباید به بزرگ مردان کشور بی احترامی کنیم ایشان یکی از بزرگ مردان کشور و طرفدار اسلام ناب محمدی هستن
  • رضا110 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    چرا هاشمی و حامیانش تریبون ندارند تا از خود دفاع کنند ؟جان مادرت نظر مارا هم بزنید . من طالب حقیقتم دنبال بحث و جدل نیستم عاشق اسلام وانقلاب اسلامی و جمهوری اسلامیم از اول هم بودم .
  • ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    بایدمحاکمه شوند
  • ناشناس ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    این نروژیه این وسط چی میخواد حتما چند سال دیگه میشه مدیری مثل مدیر عامل فراری بانک ملی
  • رحمن ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    من باشم این خانواده را از ایران بیرون می کنم
  • ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    من امیدوارم اقای هاشمی رفسنجانی موقعیت را بسنجد و قبل از اینکه دیر شود از خواب بیدار شود آقای هاشمی داستان طلحه و زبیر داستان بسیار تلخ برای مولایمان و مقتدایمان حضرت امام علی علیه السلام بود و مایع عبرت برای تاریخ بشر است من فکر نمی کنم کسی بتواند ادعا کند که از طلحه و زبیر بالاتر است پس هوشیار
  • مصیب ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    امیدوارم مشرق نظرحقیررامنعکس نماید؛واماسوالی ازطرفداران آیت الله دارم که چرادرجوابنظرات کارشناسی بجای ااظهارنظر منطقی صرفاشعارمیدهیدآیا هاشمی بانظرات فعلی وظیفه شرعی اش راانجام میدهدیا به استعمارودنباله های داخلی خدمت میکندبینی وبینالله قضاوت کنید
  • مصیب ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    امیدوارم مشرق نظرحقیررامنعکس نماید؛واماسوالی ازطرفداران آیت الله دارم که چرادرجوابنظرات کارشناسی بجای ااظهارنظر منطقی صرفاشعارمیدهیدآیا هاشمی بانظرات فعلی وظیفه شرعی اش راانجام میدهدیا به استعمارودنباله های داخلی خدمت میکندبینی وبینالله قضاوت کنید
  • ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    ملاک حال افراد است نه گذشته آنها
  • رضا ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    میزان حال فعلی افراد است
  • ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    ايشان نه دكتر سراج كه احدي را در حد و قواره خود نمي داند كه بخواهد به نصيحت ناصحي وقعي نهد!!!!!!!!!!
  • میلادهما ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    ما فقط و فقط وفقط پشتیبان ولایتیم این را بدانید. مرگبر خیانت کار و خائنین داخلی
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    اخرین میچ؟؟ اشتباه کردی تازه شروعه
  • ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    بعضي براي توجيه دفاع خود از هاشمي جمله معروف امام ره .........زنده است تا نهضت زنده است راعلم مي كنند، در حالي كه آن مرد بزرگ فرمود :ملاك حال فعلي افرادست!!!!!!!!؟؟؟ايشان الان نقطه اتكاء مخالفان براي به چالش كشاندن اصل انقلابست!!!!!كاش اينقدر جوانمرد بودند كه با وجود آسيب هاي وارده ايشان ،خانواده و همفكرانش در نفي عملي عدالت اجتماعي ،فاصله هاي طبقاتي ،فقر ،فساد،تبعيض ، محنت و رنج محرومان در زندگي و توليد هزاران ميليارد خلق الساعه نظير وزير هزار ميلياردي كابينه فعلي !!!!!بر آرمان هاي بلند امام راحل ره و رهبر حكيم و فرزانه ،حد اقل طلبكار مردم ،رهبري و انقلاب اسلامي نباشد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    نان به نرخ روز خوران را بشناسید
  • ناشناس ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    بزرگترین شخصیت بعد از امام (ره) آِیت الله خامنه ای هستند و ایشان چه نیکو فرمودند که در دولت دکتر احمدی نژاد انقلاب به ریل اصلی خودش برگشته است .
  • شرفی ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    مردم در زمان آقای رفسنجانی خیلی راحت زندگی میکردند و یکی از ارکان مهم انقلاب و امام راحل هستند . درود بیکران بر رفسنجانی
  • ناشناس ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    انشاءالله به لطف خداوند .
  • ناشناس ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    ایشان بدلیل عملکرد خودش و فرزندانش باید سرافکنده در مقابل مردم باشد .
  • ناشناس ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    حجت الاسلام هاشمی عمر سیاسی شون به پایان رسیده است .
  • ناشناس ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    تاریخ انقلاب منتظری ها و لاهوتی ها را هم به خود دیده است اما ملاک حال فعلی افراد است .
  • ناشناس ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    هاشمی با نوشتن نامه بی سلام و السلام به رهبری و دمیدن در شیپور فتنه از مسیر امام و رهبری فاصله گرفت و پازل دشمن را تکمیل کرد .
  • ناشناس ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    اسلام آمریکایی .
  • ناشناس ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    امان از کبر و غرور .
  • ناشناس ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    متاسفانه طرفداران ایشان سواد سیاسی ندارند و مجبورند با شعارهای کلیشه ای پاسخ بدهند .
  • ناشناس ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    دم نروژی گرم که ایمان و غیرتش از خیلی ها بیشتر است .
  • ناشناس ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    عاشق اسلام و انقلاب باید بصیرت داشته باشد و عاملان اصلی فتنه اکبر را به خوبی بشناسد .
  • ناشناس ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    هاشمی از خط امام و ولایت فقیه فاصله گرفته زیرا آرمان اصلی انقلاب امام و رهبری مبارزه با استکبار جهانی و شیطان بزرگ است اما ایشان میگوید امام مخالف شعار مرگ بر امریکا بود !
  • ناشناس ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    ناشناس 18:49 جواد جان هیچ بی حرمتی نکرده است .
  • ناشناس ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    بدرود .
  • ناشناس ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    مردم ایران در 8 سال دوران ریاست جمهوری هاشمی از نظر اقتصادی و معیشتی بسیار در تنگنا بودند و نرخ تورم 50 درصد بود بدون اینکه حتی یک ریال یارانه به کسی پرداخت شود .
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    باز هم اشنباها منفی دادم.خدا ببخشه. کاملا موافقم. لطفا یکی ار منفیها کم و به مثبتها اضافه کنید.
  • ناشناس ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    هاشمی و خانواده اش در سال 88 داشتن انقلابی رو که حاصل خون هزاران شهید و زحمات امام (ره) بود به باد میدادند .
  • ناشناس ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    تندرو کسانی هستند که آراء 40 میلیونی مردم در سال 88 را به سخره گرفتن و اردوکشی خیابانی راه انداختن و دل نتانیاهو و اوباما رو شاد کردند .
  • ناشناس ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    انشاءالله خداوند به شما بصیرت عنایت فرماید و یک پولی هم بما بدهد .
  • ناشناس ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    عمری مبارزه کرد اما حالا با مواضع غلط دارد آنچه رو کاشته بود برباد فنا میدهد !
  • ناشناس ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    ملاک حال فعلی افراد است و فرزندان ایشان بقدر کافی ایشان را تخریب کردند و نیازی به تخریب دیگران نیست .
  • ناشناس ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    کسانی که با تهمت دروغ تقلب به نظام باعث فتنه اکبر شدند و امروز منتقدین دلسوز کشور را به کلاغ و غیره تشبیه میکنند از ریل اصلی انقلاب خارج شده اند و دشمن چشم امید به آنها دارد و آنها هم چشم امیدشون به کدخداست .
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    درود
  • محمد ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    برو جمله امام را بخوان بعد بیا صدمن یه غاز بنویس برای بزرگ کردن افراد .مشک آن است که خود ببوید .طلحه وزبیر هم درتاریخ بودن و خدمات زیادی کردن اما درمقابل امیرالمونین ایستادن وعاقبت به شر شدن .من هم امید دارم یاران زمان امام و انقلاب دوباره از جاده خاکی بیان روی جاده انقلاب
  • ناشناس ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    انشاءالله که شورای محترم نگهبان ایشان رو رد صلاحیت نماید تا بحث مربوط به شورایی شدن رهبری که مغایر با قانون اساسی است خاتمه یابد .
  • امیرعباس ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    دعا میکردند اخر عاقبت بخیر شوی بعید میدانم اگر برای ایشان هم دعا کنیم با زمان کوتاهی که از عمر او باقیست این اتفاق بیافتد اما می توانیم برایش دعا کنیم که خدا از سر تقصیرات او بگذرد
  • مشرقی تیر ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    انسان تا زمانیکه در قید حیات است میتواند توبه نصوح کند وگذشته خود را اصلاح نماید !!!خداوند به همه ما توفیق توبه واصلاح امور مرحمت فرماید !!!
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    خواهشا دوستان با هم دعوا نکنید این کار به نفع دشمنه اگه هاشمی از قانون تجاوز کنه مملکت قانون داره با هاش برخورد میشه شماها بهتره بشینید و نگاه کنید و پند گیرید
  • ناشناس ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    فتنه 88 فتنه اکـبـر بود .
  • ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    ملاک حال فعلی افراد است این هم از فرمایشات حضرت امام میباشد
  • ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    بله ایشان متاسفانه به دلایل مختلف دیگر کارکشته و زیرک محسوب نمیشوند
  • ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    بله
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    متاسفانه عده ای هم هرگز متوجه نمیشوند که امام فرمایشات دیگری هم داشته اند از جمله ملاک حال فعلی افراد است این مثل این میماند البته قصد قیاس ندارم که در جنگ جمل یاران امام علی ع پیاپی به همدیگر بگویند زبیر سیف الاسلام هست ها نباید با او مخالفت کنیم
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    انشالله باهاش محشور بشی
  • ایمانی ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    اصلا ایشون نمیدونه نروژ کجاست
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    فقط شما سواد دارید؟ واقعا شرم وحیا را قورت داده اید
  • ناشناس ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم.خدا منو ببخشه
  • ناشناس ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    اتفاقا ایشان و حامیانش تریبونهای بین المللی! در اختیار دارند. از روزنامه های زنجیره ای داخل گرفته تا شبکه های ماهواره ای. به طوری که گفته های معنی دار!!! هاشمی را در بوق و کرنا میکنن و به گوش همه می رسونن. حالا چرا شما فکر کردی که تریبون نداره نمیدونم!!!!!
  • ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    سایتای خبری و تحلیلی رو هم تعطیل کنیم شما راضی میشی؟ مگه کسی به مردم گفته به کی رای بدن؟ خبرنگار میدونی کارش چیه؟؟
  • مرتضی ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    تو شهر شما روزنامه نمیاد یا اینترنت ندارید؟ خدا رحم کرده تریبون ندارن وگرنه نمیزاشتن کسی حرف بزنه. 1000 سایت و روزنامه زنجیری! دارن.
  • مرتضی ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    شما اون موقع چند سالت بود؟ ما که یادمونه تورم بالای 70درصد هم داشتیم. شاید هم ایران نبودی؟ یا نوکرتون خرید میکرد؟؟
  • بی نام ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    اقای سراج تو کجابودی ان زمان هاشمی توزندان طاغوت برای پیروزی انقلاب چه سختی هاکه نکشیده اند ترا بخدا تفرقه نیندازید هاشمی یار ویاور رهبریست مشرق سانسورنکن
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    تو جاده خاکی بهتر میتونند غبار فتنه درست کنند
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    مهدی بابا خودتی ؟؟؟ اشکم در اومد
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    فتنه اکبر در راهست
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    اغراض سیاسیش چی بود ؟ مگر میشه حقیقت را کتمان کرد ؟
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    درود بر اشعث ابن قیس
  • سحر ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    واقعا همینطوره بنده خدا حاج آقا و خانوادش داشت خوابهایی برای این انقلاب و مردم میدید همه نقش برآب شد
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    شاید میخواستی بگی بعد از پیامبر اشتباهی گفتی بعد از امام
  • حمید ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    بزرگترین شخصیت بعد از امام ؟؟؟ شاید از نگاه شبکه عنکبوتی بی بی سی و فارسی وان آمریکا این باشه ولی از نگاه ملت مرد بازنشسته پولداره !!!
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    جهل اینه که چشمت رو روی واقعیت ببندی و راه بیفتی دنبال اشرافیت جدید و آقازاده های دزدشون که نمیونند خون شهید یعنی چی
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    پیش دشمن سربلندتر است تا پیش مردم
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    ما خدا را سپاسگذاریم که پیرو امامی هستیم که تندروتر از همه بود و آمریکا را شیطان بزرگ مینامید و ما فرزندان روح الله هستیم و پشت سر ولایت فقیه مثل رعد برسر منافقین و اشرافیت انقلاب فرود خواهیم آمد انشاالله
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    خدا به شما هم عقلی بده تا دید شما به منتقدین شاید عوض بشه و مثل اربابت مردم را کلاغ ندونی ... برو سکه ات رو بگیر
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    مرگ خبر نمیکنه
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    به کجا چنین شتابان ؟؟؟؟؟
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    افسار گسیخته کسانی هستند که با پول بیت المال دانشگاه میسازند و برای فتنه گری حاضرند با دشمن سر یک سفره بشینند
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    تو چرا افسارت را دادی دست بابای فتنه
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    یار دیرینه امام و رهبری داره ساز دشمن را کوک میکنه و خواب و خیال داره برای خودش
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    ملت بعد از سال 88 نزدیکی بین امام خامنه ای و هاشمی ندیدند بیخود برای خودتون داستان نبافید
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    بدرود هاشمی
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    امام خمینی معمار انقلاب هستند و شاگرد بزرگوارشان ادامه دهنده راه ایشان و هاشمی جز به رسیدن قدرت و ثروت برای خود و خانواده در طی این سالها در اندیشه چیز دیگری نبوده !!!
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    نامه بی سلامش مردم را یاد منتظری میندازه و زخمی که بر دل امام گذاشت
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    تلمبه بدم خدمتتون
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    مگر تو اسلام ناب محمدی اشرافیت فتنه گر هم جا داره ؟
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    خاوری که مدیر هاشمی بود
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    شاید ندونه نروژ کجاست اما میدونه وطن فروشها چه شکلی هستند
  • بشیری ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    انشاء الله هر که به این نظام خدمت می کند بر توفیقات وی بیفزاید و هرکه خیانت می کند اگر قابل هدایت است هدایت و اگر نیست شرش را به خودش باز گرداند
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    من منطقی در جوابهای طرفدارانش نمی بینم جز درود فرستادن براش و پرخاش به منتقدین
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    ایشان برای اینکه خودش را در بازی سیاسی نگه دارد و منقضی نشود، عمداً سنگ های بزرگ را بدست میگیرد و بحث های خاصی را مطرح میکند.
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    اسم بدبختی و فلاکت و تورم 52 درصدی برای تو متعصب کور راحتیه ؟ ارکان انقلاب مردم و خانواده شهدا و جانبازان هستند نه اشراف نوکیسه و منحرف از انقلاب و آرمانهای امام
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    انشاءالله
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    در فتنه 88 اکبر جواب شهدا و خانوده هاشون رو کی باید بده ؟
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    حرفهای دشمن شاد کن حاج آقا به نفع دشمن نیست جوابش رو بدیم به نفع دشمنه ؟
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    قانون برای این خانواده پدرسوخته بازیه
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    و باز هم بوی فتنه اکبر میاد
  • حمید ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    خدا مردم و انقلاب و نظام را از شر کدخداپرستان و انصار و اعوانش حفظ کند و شرشان را به خودشان برگرداند
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    البته "ان شاء الله" درست است، ناشناس 23:30 !! و ان شاء الله مردم این قاعده و بازی هایش را برای همیشه تمام کنند. فکر میکنم دیگر کافی باشد، خسته شدیم از این غائله مسخره. به جای کسب قدرت بیشتر، سهم خواهی، یرارکشی به فکر خدمتگزاری باشید
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    معیارت در تندرو بودن دیگران چیه و کیه؟! بگو، تا بخندیم به سوادت
  • جناب خان الکی ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    خدافض عزیزم !! ستاره بچینی، ماه سفر کنی
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    وات!؟
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    عزیزم، کسی که ولایت فقیه رو قبول نداره و حرف از شورایی شدن میزنه، طبق قانون رد صلاحیت است.
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    یارکشی!!!
  • ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    راست میگه باید بشینیم و از سرگذشت آن ها عبرت بگیریم
  • ايراني ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    اسلام اگر به اندازه مو هم باريك شود اما از هم گسسته نخواهد شد وبه دست صاحب برحقش خواهد رسيد اين ما هستيم براي اينكه به نيازهاي دنيوي واخروي خود برسيم دم از اسلام ميزنيم واز ديدگاه خود ان را تفسير و اجرا ميكنيم به قول شاعر هركسي ازظن خود شد يار من - از درون من نجست اسرار من

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس