دیده‌بان محیط عملیاتی ارتش آمریکا می‌نویسد: همکاری آرام ایران و چین در عرضه نظامی موجب تقویت این کشور خواهد شد و ورود ارتش این کشور به عرصه جنگ نامتقارن و نیابتی در کنار سپاه، متضمن این امر است.

گروه جنگ نرم مشرق- رصد فعالیت‌های جمهوری اسلامی از داخل رسانه‌های ایرانی یکی از ماموریت‌های ارتش آمریکا است. "دفتر مطالعات خارجی نظامی" متعلق به ستاد فرماندهی اصول و آموزش ارتش آمریکا به مدت بیش از 25 سال است که پژوهش‌های منابع آشکار مربوط به دیدگاه‌های برون مرزی عرصه دفاع و امنیت را انجام می‌دهد. این دفتر، بر روی موضوعاتی که پتانسیل پژوهش را دارند و یا به آنها پرداخته نشده است، تمرکز دارد.                    

بولتن «دیده‌بان محیط عملیاتی» (OE Watch) متعلق به دفتر مطالعات خارجی نظامی ارتش آمریکا در شماره دسامبر 2015 خود در بخش رصد ایران به سخنان مقام معظم رهبری در مورد اهداف آمریکا در منطقه، همکاری نظامی ایران و چین، آمادگی ایران برای چنگ‌های نیابتی پرداخته است.


رهبر ایران ضد آمریکاگرایی را پرورش می‌دهد

«دیده‌بان محیط عملیاتی» در این شماره به صحبت‌های رهبر انقلاب که در تاریخ 10 آبان 94 در پایگاه اطلاع‌رسانی ایشان منتشر شد پرداخته است. در این بخش آمده که رهبر انقلاب در جمع سفرا، مقامات دیپلماتیک، و مسئولین دولتی به سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه اشاره کرد و سیاست‌های آمریکا در منطقه را 180 درجه متفاوت از ایران خواند.

این بولتن اطلاعاتی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر انقلاب آورد: «حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در دیدار وزیر امور خارجه و سفرا و کارداران جمهوری اسلامی، با تبیین «اصول و راهبردهای ثابت و پایدار سیاست خارجی در قانون اساسی و الزامات ناشی از این اصول و سیاستها»، راه‌حل‌های منطقی و مستحکم ایران درباره مسائل مهم منطقه از جمله سوریه، یمن و بحرین را تشریح و تأکید کردند: اهداف امریکا در منطقه، 180 درجه با اهداف ایران، متفاوت است.

سشیض


و به نقل از همان پایگاه ادامه داد: «حضرت آیت الله خامنه‌ای، سیاست خارجی کشور را همان سیاست خارجی نظام در قانون اساسی خواندند و خاطرنشان کردند: این سیاست خارجی متخذ از اسلام و منبعث از اهداف و آرما‌ن‌های انقلاب است و مسئولان وزارت خارجه و سفرا و کارداران در حقیقت «نمایندگان، سربازان و خدمتگزاران این اصول و آرمانها» هستند. رهبر انقلاب سیاستهای امریکایی ها در منطقه بسیار حساس غرب آسیا را، علت اصلی اوضاع نابسامان منطقه برشمردند و افزودند: برخلاف نظر برخی افراد، امریکا بخش عمده مشکلات منطقه است نه بخشی از راه حل مشکلات.

بولتن ارتش آمریکا در تفسیر این خبر آورده است: «رهبر ایران، با این سخنرانی آب پاکی را بر روی هر گونه خیال آمریکا برای گسترش همکاری با ایران ریخت.


همکاری نیروهای هوایی ایران و چین

دیده‌بان محیط عملیاتی در بخش دیگری به دیدار امیر خلبان حسن شاه‌صفی، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سفر به جمهوری خلق چین با ژنرال «ماشیائوتیان» فرمانده نیروی هوایی این کشور اشاره کرد که فرماندهان پیرامون توسعه مناسبات و همکاری‌های دوجانبه نظامی گفتگو کردند.

سشیض

این بولتن افزود: «ما ژیائوتیان» در دیدار با امیر سرتیپ خلبان «حسن شاه صفی» تاکید کرد که چین خواهان افزایش همکاری با نیروی هوایی ایران است. این مقام ارشد چینی با تاکید بر اینکه به تدریج همکاری دو کشور در زمینه نیروی هوایی در حال بهبود یافتن است، تصریح کرد: «(ما) امیدواریم که این همکاری‌ها به یک سطح به جلو پیش برود». فرمانده نیروی هوایی کشورمان قرار است در سفر چهار روزه خود به چین از شرکت کاتیک (CATIC) از شرکت های زیر مجموعه سازمان هوافضای چین و نریت (NRIET) شرکت فعال در حوزه الکترونیک هوایی و همچنین مرکز کنترل و دفاع هوایی در شهر پکن بازدید کند.

بولتن ارتش آمریکا در تفسیر این خبر آورده است: توافق هسته‌ای در ماه ژوئن 2015 حاصل شد و در 18 اکتبر از سوی شورای امنیت تایید شد. در حالیکه بسیاری از کارشناسان امید دارند که در دوره پسا برجام همکاری تجاری ایران با جامعه بین‌المللی گسترش یابد، این کشور بر روی خرید تجهیزات و تسلیحات نظامی از چین و روسیه تمرکز کرده است. سفر حسن شاه صفی از چین منحصر به دیدار از وی نبود بلکه وی می‌خواست که با کارخانه‌های تولید جنگ‌افزارها و تجهیزات هوایی چین ارتباط برقرار کند. در طی چند سال اخیر، دو کشور همکاری‌های چراغ خاموش و بی‌سابقه‌ای با هم داشتند. طبق برخی گزارش‌ها، ایران دسترسی به ساختار پهپاد US RQ-170 آمریکا که در دسامبر 2011 در ایران ناپدید شده بود را به چین داد. طبق توافقات مندرج در برجام، چین مجاز به یاری ایران در پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز تاسیسات اراک است. از این پس، خرید هرگونه جنگنده و یا تجهیزات نظامی از چین می‌تواند سیگنالی برای گسترش روابط نظامی طولانی‌‌مدت بین دو کشور باشد. در سایه این روابط، جایگزینی جنگنده‌های پیشرفته با جنگنده‌های قدیمی اف 14 و فانتوم‌های اف 4 را می‌توان دید. هر دو طرف، چراغ خاموش و باملاحظه حرکت خواهند کرد و چین ایران را به عنوان یک مشتری پرپتانسیل خواهد دید.


ایران آماده جنگ‌های نیابتی است

دیده‌بان محیط عملیاتی در بخش آخر به صحبت‌های «امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان» فرمانده نیروی زمینی ارتش در جمع دانش‌پژوهان آموزشگاه‌های درجه‌داری ارتش جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و از قول وی آورده است: «رزمایش مشترک محرم ارتش، ارزیابی واقعی برای یگان‌های واکنش سریع نیروی زمینی بود؛ اکثر نیروهای شرکت‌کننده در رزمایش محرم یگان‌های واکنش سریع بودند که مورد ارزیابی قرار گرفتند. در حال حاضر ما در تمامی یگان‌های نیروی زمینی ارتش نیروهای واکنش سریع را داریم و اینها از قابلیت بسیار خوبی برخوردارند و تمامی آیین‌نامه‌ها، سلاح‌ها، تکنیک‌ها و تاکتیک‌های عملیاتی را برای آن‌ها متناسب با تهدیدات مهیا ساخته‌ایم. نیروی زمینی برای حضور در عرصه فضای جنگ‌های نیابتی آمادگی لازم را دارد و یگان‌های نیروی زمینی ارتش نشان دادند که از قابلیت بسیار بالا و انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار هستند».

سشیض


بولتن ارتش آمریکا در تفسیر این خبر آورده است: «دولت و ارتش جمهوری اسلامی دارای مراکز قدرت مختص به خود هستند و در برخی جایگاه‌ها با یکدیگر تداخل دارند. البته این تداخل در بسیاری از موارد عمدی و برای آنها بهتر است. چرا که باعث می‌شود که با وارد گروه‌های رقابتی در بازی، عملا کنترل و ابتکار عمل را در دست داشته باشند. به خوبی می‌دانیم که نیروی قدس سپاه ایران در نوک پیکان جنگ‌های نیابتی این کشور قرار دارد اما وقتی پوردستان از آمادگی ارتش برای جنگ‌های نیابتی سخن به میان می‌آورد، این یعنی ارتش جمهوری اسلامی خود را حسابی برای ورود به جنگ‌های نیابتی مورد پیش‌بینی آماده کرده است. به هر حال، حتی اگر ارتش هم به کمک سپاه که هزینه‌ بسیاری را در سوریه، عراق، و یمن داده است بیاید و حتی اگر پس از رفع تحریم‌ها بودجه کافی به بدنه سپاه تزریق شود، تربیت نیروهای زبده‌ جایگزین برای آن نیروهای متخصص و برجسته‌ای که در این سه کشور از دست داد، اصلا آسان نیست».

سشیض





نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    خوشم میاد از شما ایرانی ها که اینقدر باهوش و حازم و سیاستمدارید به امید آن روز که کمر امریکا را یکبار دیگر و اینبار رسما و علنا بشکنید
  • iran ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    چین در دهه هشتاد موشکهای به عربستان فروخت (هر چند تعدادشان 30 تا 60 تا میگویند) که بردشان تا 3 هزار کیلومتر است و کلاهک بیشا دو تن حمل میکند. این موشکها رو به ایران هدف گیری شده اند. معنی رابطه استراتزیک برای ادمهای عادی مثل من تعریف کنید. آیا چین که روابط تجاری استراتزیک و شریک اصلی امریکاست، واقعا حاضرست حتی موشکی مثل که به رعبستان داده به ایارن بدهد. آیا چین حاضرست سلاحهای خطرناکی به دشمنان ایران مثل سهودی وهابی ندهد. آیا چین حاضرست قطنامه های ضد ایارنی مثل تحریم گسترده وتو کند یا مثل گذشته و مثل روسها رای ممتنع میدهد و عملا خواهد گذاشت دهها میلیارد دلار پول نفت ایران بلوکه شود. آیا چین دست از صادرات محصولات بنجلش به ایرانبرخواهد داشت؟ قطعا چین میتواند به ایارن کمک کند. چینیها سالانه دهها میایلرد دلار سرمایه گذاری در خارج کشورشان مکینیدو میلیونها توریست دارند. ما میتوانیم جنگنده اج 7 را بخریم با تجهیزات رادرای که بتواند موشکهای مثل فونیکس بی فکور شکلیک کند. ولی جی 10 را مشابه صاعقه است. چین کمک کند صاعقه را تغییراتی بدیهم و تولید انبوه کنیم.. ولی بزرگرتین کمک چین اینست نفت ما به قیمت منصافانه بخرد تا و دلارهایش را بدهد
  • سیدیاسر ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    سلام اینکه سپاه پاسداران تعدادی از نیروهای زبده خود را درسوریه از دست داده درست است اما هزاران شاید هم بیشتر نیروهای زبده در بدنه سپاه بصورت گمنام هستن پس جای نگرانی نیست در زمان جنگ هم همین جوانان این مملکت به زبده ترین نیروها تبدیل شدند پس ایرانی ها رو اینگونه پیش بینی نکنید
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    همکاری ایران و چین در زمینه هوایی سالهاست وجود داره. ایران برای چین بدنه هواپیما میزنه. یه چیزایی هم به جاش میگیره!
  • حسین ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    رفیق عزیز اطلاعات غلط به شما داده اند. موشک دانگ فنگ 3 که در دهه هشتاد به عربستان فروخته شد بسیار قدیمی و از رده خارج است و کلا تاریخ مصرف آن گذشته است. جی 10 هم بسیار پیشرفته و در کلاس تایفون و رافال است و اصلا قابل مقایسه با صاعقه نیست.
  • حسن پروانه ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    جهموری اسلامی ایران تنها موشک های ضد هواپیما نیاز دارد ایران نیاز به غیراز خدا به چیزی ندارذ
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    ایران تنها چیزی که نیاز دارد حفظ رابطه محرمانه با امریکا است چین هیچ وقت برای هیچ کشوری متحد خوبی نبوده است تنها کشوریکه در دوستی پایدارتر است امریکا است بعد انگلیس بعد فرانسه بعد المان دست اخر ترکیه و کمتر از همه و خیانتکار تر از همه روسیه محترم
  • بهمن ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    1 0
    ای بابا... آمریکایی که به کاسه لیسش ( ترکیه ) سامانه پدافندی پاتریوت رو نداد کجا متحد خوبیه!!!؟ آقا خیالت راحت که همه کشورها دنبال منافع خودشونن
  • ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    ان شا الله شما هم در جمع ما باشید در شکستن کمر استکبار جهانی
  • ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    دهنتو ببند برا ملت ایران چرت و پرت تفسیر نکن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس