کارشناسان آمریکایی در تحلیل‌هایی بر توانایی موشک جدید چین ملقب به «قاتل ناوهای هواپیمابر آمریکا» صحه گذاشته و آن‌را چالشی جدید نام نهادند.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی «بیزینس اینسایدر» اخیرا در گزارشی نوشت: با تصمیم پکن در زمینه توسعه موشک‌های موسوم به «قاتل ناوهای هواپیمابر» یا همان موشک‌های ضد کشتی «دانگ فنگ 21» یا لقب ناتوی آن (CSS-5) می‌تواند خسارت‌های فاجعه باری را به کشتی‌های آمریکایی وارد کند. به خاطر این موشک‌ها حال آمریکا کمتر تمایل به رویارویی با پکن را دارد.

«اندرو براون» تحلیلگر آمریکایی در این زمینه گفت: «ناوهای هواپیمابر اینک برای اولین بار  هدف موشک‌های بالستیک ضد کشتی می‌باشند . این موشک‌ها تنها بخشی از ارتقا نظامی بزرگ ارتش چین است و بودجه نظامی این کشور نیز از سال 1966 افزایش 11 درصدی داشته و شکاف نظامی با آمریکا را بسیار سریعتر از آن‌چه که تصور می‌شد پر می‌نماید.»

«جری هندریکس» ناخدای ذخیره نیروی دریایی آمریکا و از کارشناسان اندیشکده مرکز امنیت آمریکای نوین در این باره گفت: «موشک دانگ فنگ 21 ممکن است باعث تدبر آمریکا قبل از  هرگونه استقرار مخاطره آمیزی در منطقه شود. ناو هواپیمابر به طور متوسط بدون سوختگیری می‌تواند 496 مایل دریایی پیش رود در حالی‌که موشک دانگ فنگ 21 بردی بین 800 تا 1000 مایل دریایی دارد.»

هندریکس افزود: «قدرت آمریکا  به دنبال پایان جنگ سرد شدت یافت اما با ظهور قدرت‌های جدید چون چین و تلاش این کشور برای تعیقب راهبرد "دسترسی ممنوع"  و برخورداری از قابلیت‌هایی چون دسترسی به موشک دانگ فنگ 21 با برد 1000 مایل دریایی اینک تهدیدی است که باعث عقب راندن ناوهای هواپیمابر آمریکا می‌شود.»

به گفته این نظامی با تجربه آمریکایی، این موشک به ویژه چالشی برای نیروی دریایی آمریکا به خاطر برد، شیوه و نوع حمله می‌باشد. این موشک با سرعت فرا صوت با زاویه‌ای عمودی حمله می‌کند و قادر است حرکات تدافعی انجام داده و  به همین دلیل به طور قابل توجهی رهگیری آن دشوار می‌شود.

«رابرت فارلی» استاد راهنمای دانشگاه کنتاکی آمریکا نیز در این زمینه گفت: «نیروی دریایی آمریکا به شدت نگران موشک "دانگ فنک 21 دی" است و به همین خاطر به سختی بر کسب فن‌آوری ضد موشک بالستیک فعالیت می‌کند. نیروی دریایی آمریکا بر اقدامات بازدارنده دیگر چون حمله به مکان‌های استقرار موشک‌های دانگ فنگ 21 در شروع جنگ و نیز جنگ الکترونیک افزوده است.»

در خاتمه این مطلب به گزارش سال 2015 پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اشاره شده که بر اساس آن دانگ فنگ 21 موشکی با قابلیت حرکت بسیار بالا  و متحرک است و آتشبارهای این موشک در سرتاسر چین جابجا می‌شوند و بنابر این یافتن و نابودی آن مشکل است.

در این گزارش  تاکید شده است، موشک دانگ فنگ 21 با دارا بودن بردی معادل 810 مایل دریایی ، توانایی هدف قراردادن کشتی‌ها و ناوهای هواپیمابر آمریکا را در اقیانوس آرام غربی و دریای جنوبی چین دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    خیلی بعیده در جنگ واقعی بتونید با موشک بالستیک یک ناو را در فاصله‌ی ۲۰۰۰ کیلومتری هدف قرار بدید (نیاز به اطلاعات به روز از موقعیت ناو و اصلاح دائم مسیر موشک دارد و ناو به سرعت در حال حرکت است) بازم موشک های بالستیک ضدکشتی ما با برد ۳۰۰ کیلومتر واقع‌انگارانه‌تر هستن.
  • بیژن ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    این موشک بالیستیک از جو خارج می شود و سپس کلاهک آن روی سر هدف از موشک جدا شده و با سرعت سقوط آزاد غیر قابل مقابله روی ناوهواپیمابر آمریکا خراب می شود و بنگ !!! تمام . اینها چیزهایی بود که گویا مشرق دریغش آمد آن را برای خوانندگان یادآوری کند
  • ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    اوف چه چیزیه خلیج فارس فقط 300 تاست این 800 تا 900 کیلومتر تعقیب میکنه!!
  • سلمان ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    810 مایل دریایی یعنی بردش 1500 کیلومتره این خیلی عالیه ما هم باید بریم سمت موشکهای دریایی بالای 1000 کیلومتر تا سطح تهدیدات دریایی رو کاهش بدیم
  • علی ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    از فاصله بیشتر که هدایت موشک راحت تر انجام می ‌شود. ضمن اینکه سیستم‌های شناسایی را بر روی موشک‌ها اتفاقا برای همین اصلاح دائم مسیر موشک کار میگذارند لابد دیگه. البته ممکن هست که با فریب موفق شوند سیستم شناسایی اونها را گمراه کنند.
  • علی ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    سقوط آزاد؟! مطمئنی؟ سقوط آزاد اگر باشد که احتمال اصابت به ناو خیلی کم می شود.
  • افشین تهران ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    شاید از ماهواره های نظامی که دارن کمک میگیرن.البته در فاصله ای از هدف شاید رادار موشک روی هدف قفل میکنه.در هر صورت از این بشر دوپا هر چی که بگی بر میاد.
  • افشین تهران ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    بالخره بردش چقدره؟؟بالا یکی میگه 2000شما میگی 800 و سلمان میگه 1500کیلومتر.810مایل دریایی میشه چند کیلومتر؟؟؟
  • افشین تهران ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    این عکس متعلق به همین موشک هست؟؟؟؟بهتره ما هم برای افزایش خلیج فارس مثل فاتح کاری کنیم.هرچند که شاید عزیزان تا حالا اینکار را کردند.
  • بابا ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    ماهم تويك رزمايش هدفي رو تو دهانه اوقيانوس هندزديم اگه اشتباه نكنم موشك تغييريافته سجيل بود، مشرق منظورت چيه كه نوشتي ناوهواپيمابر496مايل دريايي به پيش بره بدون سوخت گيري??!! ناوهاي هواپيمابراتمي محدوديت بردندارن وحتي ناوهاي هواپيمابر غيراتمي هم بردي فراترازاين مقداري كه تومتن گفته شده دارن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس