کد خبر 495887
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷

مدیر عامل شرکت نفت خزر با اشاره به شناسایی مخزن قزل تپه در استان گلستان، اعلام کرد: به زودی حفاری اولین چاه اکتشافی این مخزن به منظور تکمیل مطالعات ذخیره سازی گاز آغاز خواهد شد.

به گزارش مشرق ، علی اصولی درباره جزئیات طرح جدید ذخیره‌سازی گاز طبیعی در شمال کشور، گفت: پروژه احتمال ذخیره سازی گاز طبیعی در در ساختار قزل تپه استان گلستان با همکاری شرکت نفت خزر و شرکت ذخیره سازی گاز ایران در حال بررسی است.

مدیر عامل شرکت نفت خزر با اعلام اینکه در طول چند سال اخیر مطالعات امکان سنجی ذخیره سازی گاز طبیعی در ساختار قزل تپه استان گلستان با همکاری دانشگاه‌های صنعتی امیر کبیر و تهران انجام شده است، تصریح کرد: مطالعه مخازن زیرزمینی به ویژه مخازن تخلیه شده هیدروکربوری با هدف ذخیره سازی گاز طبیعی و استفاده از گاز ذخیره شده در فصول سرد سال یکی از سیاست های انرژی کشور است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ساختار طاقدیسی قزل تپه در منتهی الیه غرب استان گلستان قرار گرفته است، اظهار داشت: مخزن قزل تپه از ذخیره قابل توجه گاز طبیعی برخوردار نیست و یکی از مناسب ترین مخازن زیر زمینی به منظور ذخیره سازی گاز طبیعی به شمار می رود.

وی با یادآوری اینکه وجود گاز درجای کم در این ساختار طاقدیسی و غیر اقتصادی بودن استخراج گاز از آن، موجب شده است تا مطالعه امکان سنجی ذخیره سازی گاز در این ساختار در دستور کار قرار گیرد، تاکید کرد: به زودی عملیات حفاری با نگاه اکتشافی و ذخیره ای گاز طبیعی در مخزن قزل تپه استان گلستان انجام خواهد شد.

شرکت ملی نفت ایران از سال ۱۳۸۹ تاکنون مطالعات مجدد شناسایی پتانسیل های هیدروکربنی در استان گلستان را آغاز کرده است، به طوری که سال ٩٠ پروژه لرزه نگاری دو بعدی با هدف شناسایی ذخایر احتمالی موجود در مرز ایران و ترکمنستان اجرا شد و نتیجه این لرزه نگاری و مطالعات قبلی را به ساختار قابل توجهی در نقاط مرزی و سایر نقاط استان گلستان رساند.

بر این اساس از تیر ماه امسال دور جدید فعالیت‌های اکتشافی در استان گلستان کلید خورده و پیش بینی می شود با ایجاد برخی از زیرساخت ها همچون جاده های دسترسی و محل استقرار دکل های حفاری، حفر اولین چاه اکتشافی در این منطقه آغاز شود.

از این رو آبان ماه سال جاری علی اصولی مدیرعامل شرکت نفت خزر و حیدر بهمنی مدیرعامل شرکت ملی حفاری قرارداد حفاری اکتشافی منطقه صوفیکم گلستان را امضا کردند.

پیش بینی می شود به زودی نخستین چاه اکتشافی در منطقه صوفیکم استان گلستان تا عمق ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ متری زمین حفاری شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس