خبرگزاری انگلیسی در گزارشی اتکای تنها به گزینه‌های اقتصادی و تهدید جنگ برای تضمین اجرای «برجام» از سوی ایران را ناکافی دانسته و خواستار توجه به گزینه‌های دیگر از جمله ترور دانشمندان هسته‌ای این کشور شده است.

رویترز از احتمال بروز جنگ بین ایران و آمریکا خبر داد به گزارش مشرق، رسانه انگلیسی رویترز روز دوشنبه در گزارشی نوشته اجرای موثر توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 کماگان معما است.

«رویترز»، ماده بازگشت‌پذیری خودکار تحریم‌ها یا «مکانیسم ماشه»، در صورت نقض توافق از سوی ایران را از جمله ابزارهای تعبیه شده‌ای در این توافقنامه دانسته که با توجه به هجوم شرکت‌های اروپایی، روسی و چینی به سمت بازار ایران پس از رفع تحریم‌ها عملاً کارآمدی خود را از دست می‌دهد.

این رسانه انگلیسی، بر همین اساس نوشته، مقام‌های آمریکایی در ماه‌های گذشته با آگاهی از اینکه فشارهای اقتصادی نمی‌توانند تنها ابزار بازدارنده باشند، بر گزینه‌های نظامی تأکید کرده‌اند.

بیشتر مقامات آمریکایی، از ارائه جزئیات درباره این گزینه‌ها خودداری کرده‌اند، اما در ماه‌های گذشته سخن‌هایی درباره استفاده واشنگتن از بمب‌های بتن‌شکن مظرح شده است. به نوشته رویترز، اینگونه صحبت‌ها به این گمانه‌زنی‌ها منجر شده که واشنگتن، در صورت تخطی ایران از «برجام»، به حملات هوایی متوسل خواهد شد.

رویترز در ادامه می‌افزاید: «با این وجود، تاریخ نشان می‌دهد که گزینه‌های مبتنی بر زور، یا کارآمد نیستند و یا بیش از اندازه خطرناک و هزینه‌بر هستند.»

این رسانه انگلیسی، بر همین مبنا، خواستار توجه تصمیم‌گیران سیاسی به گزینه‌هایی که واشنگتن قبلاً آنها را مورد استفاده قرار داده، مانند ترور دانشمند هسته‌ای، شده است: «علاوه بر این، حملات هوایی قبلی، غیرقابل اعتماد بوده‌اند. بنابراین، سیاست‌گذاران بایستی در واقع تمامی گزینه‌ها را مد نظر قرار دهند. تاکتیک‌های قبلی، اعم از ترور، کارشکنی با نیروهای ویژه، خرابکاری‌های تکنولوژی، بسیج نیروهای مسلح، بمب‌گذاری‌های گسترده و جنگ،  شایان بررسی دوباره هستند.»

رویترز در ادامه به تشریح تک تک این گزینه‌ها پرداخته و ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، حمله با ویروس استاکس‌نت به تأسیسات هسته‌ای نطنز، تهدید به حمله نظامی و موارد دیگر را اقداماتی دانسته که قبلاً هم علیه ایران یا کشورهای دیگر به کار گرفته شده‌اند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • اميد ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    خدا نكند بين ما ودنيا،جنگي شروع شود
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    شما هم مثل اینکه بدت نمیاد ا
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    پس مواظب کشور جعلی آذربایجان (آران و مغان) باشین که اکثر دانشمندامون از همین ناحیه توسط صهیونیست ها ترور شدند. جال نیست واقعا استانی که تا همین چند وقت پیش جزیی از ما بوده و هست و خواهد بود میاد دانشمندامونو ترور میکنه
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    لعنت به جهانخواران که کمر به نابودی ملت های جهان بسته اند
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    دنیای متمدن!!!!
  • جوادیان ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    حقوق بشر بزنه به کمر غربِ دروغگو
  • سوسن ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    گزینه های کثیف خدایا تو شاهد این همه ظلم و جور دنیا باش خودت کمک کن از شر اشرار دنیا خلاص شیم
  • ایرانی ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    ایران کوتاه نمی آید تا نخبگانش هستند کم نمی آورد
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    اره
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    هعی جهان خوبی نیست
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    اميدوارم در مرحله اجراي برجام اطلاعات دانشمندان ايراني به نهادهاي بين‌المللي داده نشود تا اسرائيل مثل قبل آنها را ترور كند. رسانه هاي وابسته به آمريكا از حالا در مورد نقض عهد ايران صحبت مي‌كنند، در حالي كه آمريكا به فكر نقض عهد است كه تحريمها را بر ندارد و درعين حال پيشرفتهاي ما را محدود كند.
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    ایران هم باید دانشمندان اونا رو ترور کنه. اول از همه، باید. اعضای ارشد آیپک رو ترور کنه.
  • محمد ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    قال الامام حسین علیه السلام انی لا اری الموت الا السعادت والحیات مع الظالمین برما
  • افشین تهران ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    حالم از این جمله بهم میخوره جهان!!!مگه همین چندتا لاشخور جهان هستند؟؟
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    ایران هم باید دانشمندان اونا رو ترور کنه. اول از همه، باید. اعضای ارشد آیپک رو ترور کنه.
  • افشین تهران ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    باید به این رسانه گفت که خاک بر سرت با این تمدن و حقوق بشرتون.ما هم وایمیستیم که شما این غلط رو بکنید!!باید به اینها فهموند که با هر دانشمند ایرانی که ترور بشه 10تا ازانها را نفله خواهیم کرد.هرچند که این بیشتر بخاطر ترساندن دانشمندان ایرانی هست تا انها کمتر کار کنند ولی بدانید که با هر گونه عمل خلافی انچنان برخورد خواهد شد که تا قرنها ان را بیاد داشته باشید.ایران هیچ وقت قولی رو که بده زیر ش نمیزنه ولی اگه شما بخواین غلطی اضافه بکنید و برجام رو زیر ش بزنید انوقت خواهید دید که چند صدتا دانشمند هسته ای سر از دانشگاههای ایران در میارن و چند صد هزار سانتریفوژ خواهند چرخید.این همان اخطارهایی هستکه رهبر عزیزمون همه را نسبت به ان هوشیار کردند .بنازم به این دشمن شناسی .رسانه ای که در کشوری که خودش پر از بمب هسته ای هست برای ما تهدید تعبیه میکنه.یادتون رفته که کماندوهاتون خودشونو خیس کردن در خلیج فاس .هرگونه اطلاعاتی که هر مسئول ایرانی از دانشمندان هسته ای به اژانس بده خیانت به ملت هست.در هر مقامی با هر توجیهی که میخواد باشه.
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    قدر مسلم با بازتر شدن درهای روابط بویژه توریسم باید به مراقبت هرچه بیشتر از دانشمندان وتامین امنیت آنها پرداخت و به خواب خوش خیالی فرو نرفت ساخت اماکن ومحله های امن، خودکفا و محافظت شده متعدد با عناوین جعلی در اطراف شهرهای مورد نظر شاید یکی از اینگونه راهها باشد که حفاظت گروهی ایمنتر را میسر والبته ضعفهایی نیز خواهدداشت هرچند که مسئولین امنیتی قطعا میتوانند از تجارب دنیا وکشورهای دوست بهره ببرند.
  • منهدم کننده دشمن ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    قربون ملت ایران و عظمتش اینا شب وروز خواب ندارن از دست ما شب تو خواب یه ا ایرانی رو میبینند که میخواد جونشون بگیره صبح فوری برعلیه ما حرف میزنن
  • میثم ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    خدا نکنه جنگ بشه اما اگر هم بشه نباید از دشمن ترسید. خدا با ماست . ما چه بکشیم چه کشته بشیم پیروزیم . به یاری خدا آمریکا رو به خاک سیاه مینشونیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس