آینده و مشکلات تکراری صادرکنندگان در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران و رئیس سازمان توسعه صادرات در برنامه گفتگوی ویژه خبری بررسی شد.

به گزارش مشرق ، محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ایران و ولی الله افخمی راد رئیس سازمان توسعه تجارت امشب 27 مهر در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آینده و مشکلات تکراری صادر کنندگان پرداختند. 

افخمی راد در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه آیا به هدف‌گذاری 77 میلیارد دلاری پیرامون صادرات در سال جاری دست خواهیم یافت گفت: برخی از محصولات در واحدهای صنعتی متراکم شده اند لذا با توجه به رکود بازار قابلیت عرضه پیدا نمی کنند.

وی ادامه داد: ای کاش می توانستیم این کالاها را به بازارهای صادراتی روانه کنیم اما واقعیت این است که بازار بین المللی به گونه ای نیست که قابلیت هر گونه کالا آن هم به هر قیمت و هر شرایطی داشته باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه کالاهایی امکان حضور در بازار خارجی را دارند که از باب کیفیت مطلوب باشند تصریح کرد: کالاهایی را می توان صادر کرد که به لحاظ کیفیتی قابلیت رقابت را با کالاهای مشابه در بازارهای خارجی داشته باشند.

افخمی راد با اشاره به تحریم بانکی گفت: متاسفانه هنوز در تحریم بانکی هستیم و این مباحث سبب می شود که کالاها قابلیت عرضه نداشته باشند.

در شش ماهه سال جاری 20 میلیارد و 500 میلیون دلار صادرات داشته ایم

وی با بیان اینکه در دولت گذشته 55 میلیارد دلار برای صادرات هدف‌گذاری شده بود خاطر نشان کرد: در حال حاضر در شش ماهه اول سال جاری حدود 20 میلیارد و 500 میلیون دلار صادرات به کشورهای خارجی داشته ایم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه البته در شش ماهه دوم سال جاری حجم صادرات افزایش پیدا می کند گفت: این احتمال وجود دارد که ما نتوانیم به اهدافمان دست یابیم.  
 
افخمی راد با بیان اینکه با کاهش قیمت نفت و فرآورده های مربوطه مواجه شده ایم گفت: این امکان وجود دارد که نتوانیم به 55 میلیارد دلار کالا در طی سال دست یابیم.

وی با اشاره به سیاست های ارزی در کشور گفت: باید سیاست ها به گونه ای باشد که صادرکننده در جریان صادرات خود از منفعت مناسبی برخوردار باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید براینکه سیاست های اقتصادی کلان کشور باید مشخص شود عنوان کرد: باید سیاست های ارزی به گونه ای باشد که صادرکننده توان برنامه ریزی داشته باشد زیرا این مسئله می تواند در میزان صادرات اثرگذار باشد.

به سبب پاره ای از مشکلات صادرکنندگان از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده می گذرند

افخمی راد با اشاره به اینکه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت می شود بیان کرد: وقتی کالایی صادر می شود باید این 9 درصد به صادرکننده مسترد شود اما مشکلاتی وجود دارد که زمان استرداد را طولانی می کند و صادر کننده از خیر دریافت این 9 درصد می گذرد.

بین دو تا شش ماه طول می کشد تا ارز حاصل از صادرات به کشور بازگردد

جلال پور در ادامه برنامه در پاسخ به این سوال که مهمترین گره صادراتی چیست گفت: با توجه به شرایط اجرایی شدن برجام و مباحث مرتبط با تفاهم هسته ای در بازار یک دوران انتظار به وجود آمده است لذا این دوران سبب شده صادر کنندگان عمدتا در صادرات دچار اختلال جدی شوند و آن این است وقتی کالایی را صادر می کنیم بین دو تا شش ماه گاها طول می کشد تا ارز حاصل از صادرات به کشور برگردد.
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه طی شش ماه گذشته هیچ وقت قیمت ارز قابل پیش بینی نبود بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان رکود بازار است به دلیل این که بسیاری از نقدینگی ها دچار مشکل شده بود.

عدم پیش بینی پذیری بازار و رکود از جمله مشکلات صادرکنندگان است

وی با اشاره به عدم پیش بینی پذیری بازار و رکود در داخل کشور و رکود اقتصاد جهانی خاطر نشان کرد: در سال های گذشته شرایط برای ورود ارز به کشور وجود نداشت.

جلال پور با اشاره به اینکه صادرات آخرین حلقه زنجیره است گفت: صادرات از مالیات معاف است و باید در یک مقطعی ارز حاصل از آن برگشت داده شود و آن هم زمان بر است.
 
قانون مالیات بر ارزش افزوده به صورت کامل اجرا نمی شود

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده به صورت جامع اجرا نمی شود گفت: این قانون قانونی است که از صفر تا صد آن باید در کشور اجرا شود اما بخشی از قانون به دلیل این که امکان زیربنایش فراهم نیست و بخشی به دلیل انتظارات و صلاح هایی که اتفاق افتاده به صورت کامل اجرا نمی شود.

درخواست از سازمان امور مالیاتی برای اصلاح مالیات بر ارزش افزوده از صادر کنندگان

افخمی راد در تکمیل اظهارات جلال پور تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی دریافت می شود که این کار پسندیده ای نیست در حالی که ما مالیات بر ارزش افزوده را از تولیدکننده دریافت می کنیم که ایجاد مشکلات عدیده ای دارد.
 
وی تصریح کرد: در راستای حل این مشکل مکاتبه ای با سازمان امور مالیاتی برای اصلاح این قانون در حال انجام است تا بتوانیم مالیات بر ارزش افزوده را از مصرف کننده نهایی دریافت کنیم .

جوایز صادراتی از سال 90 برچیده شده است

جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از این برنامه در خصوص جوایز صادراتی اظهار داشت: این جوایز از سال 90 برچیده شده است در حالی که در خیلی از کشورهای دنیا به صادرکنندگان جوایز داده می شود.  
 
وی یادآور شد: دولت از سال های 88 تا 90 بدهی هایی دارد که عملا موجب شده است بودجه ای برای این امر تخصیص ندهد.
 
افخمی در راستای اظهارات رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در سال 90 که جوایز صادراتی برچیده شد به دلیل مشکلات مالی دولت بوده ضمن اینکه در اقتصاد یک پرش قیمت ارزی در کشور بودیم ضمن اینکه از ابتدا هم ضرورتی احساس نمی شد که ما جوایزی به صادر کنندگان پرداخت کنیم.
 
معاون وزیر صنعت ادامه داد: جایزه نقدی به صادرکنندگان داده نخواهد شد بلکه ما باید موانع سر راه صادرات را برداریم و کاری کنیم که قیمت تمام شده کالاها در داخل کشور کاهش یابد.
 
جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در انتقاد به اظهارات افخمی راد گفت: فضای امروز کشور فضای مناسبی برای رقابت با صادرکنندگان نیست بنابراین در این مقطع باید یک سری جوایز هدفمند برای صادرکنندگان در نظر بگیریم.  
 
در سال 93، 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم

افخمی راد معاون وزیر صنعت نیز با بیان اینکه جایزه این ذهنیت را ایجاد می کند که ما باید به صادرکنندگان پول نقد بدهیم گفت: ما مشوق های صادراتی را برای صادرکنندگان در نظر داریم و در حال نوشتن دستورالعمل هایی برای کاهش کارمزد تسهیلات بانکی برای صادرکنندگان هستیم.
 
در ادامه افخمی راد یادآور شد: در سال 93 ما 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که این رقم نسبت به سال 92 از 20 درصد رشد برخوردار بوده است.  
 
واردات ما کمک حال صادرات نیست 

در بخش دیگری از برنامه جلال پور در پاسخ به اینکه آیا واردات باعث افزایش تولید داخل شده گفت: بخشی از کالاها صرف تولید می شود اما نه تولید صادراتی و بخش دیگری از کالاها کالاهای واسطه ای هستند که برای مصرف داخل کشور وارد می شوند و به اعتقاد بنده واردات ما کمک حال صادرات ما نیست.

در پایان این برنامه افخمی راد در همین باره اظهار داشت: بخش عمده ای از کالاهای وارداتی مواد اولیه و واسطه ای هستیم و اگر به ترتیب واردات نگاه کنیم 15 درصد کالاهایی که به کشور وارد می شود کالای مصرفی است و 85 درصد کالای واسطه ای و سرمایه ای هستند. 
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    ممنون عالی بود
  • ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    خیلی خیلی استفاده کردیم. استاد مایی مشرق جان
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    20 میلیارد و 500 میلیون دلار چند تومن میشه!؟
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    ما بالاخره نفهمیدیم از رکود خارج شدیم یا نه؟
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    صادرات بایست بر اساس مازاد نیاز بازار و مصرف کنندگان داخلی باشد ، آیا غیر از این باید باشد ؟ الحمدالله اقتصاد دان هایمان هم هر کدام یک طرفی غش می کنند.
  • sadegh_fojica ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    20,500,000,000 *3500 تومان 71,750,000,000,000 71هزار و 750 میلیارد تومان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس