بخشنامه تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد اروند در خوزستان و ورود بیش از 25 هزار خودرو خارجي، آن هم بدون پرداخت عوارض گمرکی طی کمتر از یک سال حالا حالا همانند تبعات اقتصادی آن مناقشه برانگیز است.

گروه اقنصادي مشرق- بخشنامه ای که این روزها صادر کننده آن یعنی عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان را به تناقض گویی انداخته است ، روزی توپ واردات بیش از 25 هزار خودرو آن هم بدون پرداخت عوارض گمرکی را به زمین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور می‌اندازد و روز دیگر مي‌گويد: سازمان‌های نظارتی مطالب خلاف واقع به نقل از ایشان مطرح می‌کنند.
 
اخیراً سرهنگ احمد رستمی معاون فنی، مهندسی و خدمات ترافیکی پلیس راهور ناجا در خصوص تردد خودروهای پلاک در استان خوزستان در گفت و گو با برنامه پایش گفته بود که تردد خودروهای پلاک اروند در سراسر استان خوزستان غیرقانونی است.

وی همچنین افزوده بود: ما به پلیس راه استان خوزستان اعلام کردیم که این بخشنامه استاندار خلاف قانون است و هر خودرویی که خارج از محدوده مصوب باشد به عنوان پلاک غیرمجاز تلقی می‌گردد و بنا بر قوانین باید با آن خودرو برخورد کنند. پلیس راه استان خوزستان مسئول اعمال قانون در این زمینه است و ما به همکارانمان اعلام کردیم که تردد در سراسر استان خوزستان غیرقانونی است و باید این خودروها توقیف شوند.

قبل از اظهار نظر از استاندار خوزستان سوال كنيد!

عبدالحسن مقتدایی اخیراً با متهم کردن نهادهای نظارتی به بیان مطالب خلاف واقع با اشاره به انتشار مطلبی به نقل از وی مبنی بر صدور مجوز ورود 26 هزار دستگاه خودروی خارجی با مجوز معاون اول ریس جمهوری گفت: این خبر کاملاً کذب و عاری از حقیقت است و چنین مطلبی را تاکنون بیان نکرده‌ام.

سکوت مبهم اسحاق جهانگیری / اتهام استاندار خوزستان به دستگاه های نظارتی

وی تاکید کرد: متأسفانه برخی دستگاه‌های نظارتی رفتار درستی نسبت به منطقه آزاد اروند نداشته‌اند و از قول من و معاون اول رییس جمهوری مطالبی را مطرح کرده‌اند که اصلاً صحت نداشته و هیچ‌گونه تخلفی در این زمینه صورت نپذیرفته است.

این در حالی است که عنوان وارد کردن بیش از 25 هزار خودرو بدون عوارض گمرکی با مجوز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور  از قول ایشان بوده و نه دستگاه های نظارتی .

استاندار خوزستان پیش‌تر نیز گفته بود سازمان بازرسی کل کشور فاقد صلاحیت اظهار نظر درباره تردد خودرو پلاک اروند است و جایگاه هیچ کدام از مسئولینی که در مورد تردد خودروهای پلاک اروند در استان خوزستان اظهار نظر کرده‌اند اعم از وزیر و دیگران در جایگاهی نیستند که در این ارتباط نظر دهند و نمی‌توانند به این قضیه ورود بکنند، اگر کسانی که مخالف تردد این خودروها هستند، از خود من می‌پرسیدند، من آن‌ها را توجیه می‌کردم.

متأسفانه آقای نعمت زاده و بازرسی کل کشور و همه آن‌هایی که جنجال به راه انداختند؛ با بنده که مسئول هستم و باید توضیح و پاسخ بدهم، تماس نگرفتند.

قبل از این اظهار نظر مقتدایی ، ناصر سراج در مراسم توديع و معارفه بازرس كل استان آذربایجان غربی گفته بود: متأسفانه شاهد بوديم در برخي مناطق آزاد ماشين‌هاي لوكس و گران‌قيمت وارد كشور مي‌شد و در شهرها تا شعاع ۱۲۰ كيلومتر و فراتر از آن با اخذ مجوزهايي در مناطق ديگر تردد مي‌كردند و اين در حالي بود كه عوارض مربوطه را پرداخت نمي‌كردند و دولت متضرر مي‌شد.

در اين زمينه گزارش جامعي از سوي سازمان بازرسي به ریيس‌جمهور ارسال شد كه اين گزارش به آقاي جهانگيري ارجاع و هفته گذشته در دولت مطرح و مصوب شد هيچ‌كس تحت هيچ شرايطي حق ندارد از مناطق آزاد به مناطق ديگر كه داراي گمرك هستند، ماشين وارد كند و همچنين تردد این به کل ممنوع شد.

سکوت دفتر جهانگیری/ آيا این سکوت به معنای تایید ادعای مقتدایی است ؟

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان می‌گوید: ۲۵ هزار و ۱۰۰ خودرو خارجی از طریق منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند از ابتدای امسال ترخیص و وارد شده است، این خودروها با مجوز معاون اول رئیس جمهوری وارد کشور شده است. تردد خودروهای پلاک اروند در سطح استان خوزستان با هدف رفاه حال شهروندان و ایجاد جاذبه برای استانی که مهاجرت از آن به دیگر مناطق خوش آب و هوا زیاد شده است، صورت می‌گیرد. (خبرگزاری صدا و سیما ۱۷ شهریور ۹۴)

در این بین مصاحبه های مختلف استاندار دولت تدبیر و امید که واردات بیش از 25 هزار خودرو لوکس را با مجوز جهانگیری می‌داند و سکوت دفتر معاون رئیس جمهور این احتمال را تقویت می‌کند که واردات این تعداد خودرو با مجوز معاون اول رئیس جمهور صورت گرفته است . 

آیا تردد خودروهای اروند از روز اول در سراسر استان مجاز بود ؟

وی در جدیدترین اظهار نظر خود گفته بود ،  بیش از ۱۷ شهر در استان خوزستان در شعاع ۱۲۰ کیلومتری منطقه آزاد اروند قرار دارند و از اول هم تردد در این شهرها وجود داشت. 

مقتدایی در حالی عنوان می‌کند که ۱۷ شهر در محدوده ۱۲۰ کیلومتر شعاع تردد هستند که پیش‌تر در برنامه تلویزیونی پایش گفته بود: ۱۴ شهرستان استان ما در مسافت ۱۲۰ کیلومتر با منطقه آزاد هستند و فقط ۷ یا ۸ شهر وجود دارند که خارج از این محدوده‌اند. 

 این گفته ایشان با واقعیت هم‌خوانی ندارد و در سایت منطقه آزاد اروند نیز محدوده تردد چند شهر محدود شده است، همچنین اگر از روز اول هم تردد در سراسر استان آزاد بود – که قطعاً نبود – چه نیازی به صدور بخشنامه و مصاحبه و اطلاق عیدی دولتی به این کار بود. کما اینکه در یک سال گذشته استاندار خوزستان در مصاحبه های مختلف تردد این خودروها را آزاد اعلام کرده است .

سکوت مبهم اسحاق جهانگیری / اتهام استاندار خوزستان به دستگاه های نظارتی

نامه علی لاریجانی در سال 91 به رئیس جمهور وقت در این رابطه و اعلام مغایرت تردد این خودروها تا اهواز – چه برسد به کل استان – این گفته مقتدایی که تردد از اول هم در شهرها وجود داشت را رد می‌کند . 

سکوت مبهم اسحاق جهانگیری / اتهام استاندار خوزستان به دستگاه های نظارتی

همان‌طور که در نقشه های بالا کاملاً مشخص است فقط شهرهای اهواز ، شادگان ، ماهشهر ، بندر امام و بخشی از رامشیر در محدوده 120 کیلومتر شعاع هوایی به مرکزیت سازمان منطقه آزاد اروند قرار می‌گیرند. شهرهایی همچون هندیجان ، امیدیه ، بهبهان ، رامهرمز ، باغملک ، ایذه ، هفتکل ، مسجد سلیمان ، اندیکا ، شوشتر ، شوش ، دشت آزادگان ، لالی ، گتوند و مخصوصاً دزفول و اندیمشک اصلاً در محدوده شعاع 120 کیلومتر قرار نمی‌گیرند.

سکوت مبهم اسحاق جهانگیری / اتهام استاندار خوزستان به دستگاه های نظارتی

محدوده تردد اعلام شده توسط منطقه آزاد اروند نیز مهر باطلی بر گفته های استاندار خوزستان می‌زند . محدوده تردد خودروهای پلاک اروند: 1. تا پلیس‌راه اهواز در ابتدای محور اندیمشک. 2. تا پلیس‌راه اهواز در ابتدای محور رامهرمز. 3. تا پلیس‌راه اهواز در ابتدای محور ماهشهر (اتوبان اهواز – ماهشهر). 4-. تا ابتدای محور ملاثانی تقاطع کمربندی شمالی اهواز. 5. تا کیلومتر ۵ جاده اهواز – حمیدیه.

چه كسي بايد جلوی تخلف استاندار را بگيرد؟

طبق قانون تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد در محدوده مشخصی است و به جز مصوبه هیئت وزیران ان هم با تایید فرماندهی کل قوا هیچ مسئولی نمی‌تواند خودسر شعاع تردد این خودروها را افزایش دهد . در مغایرت قانونی بخشنامه مذکور هیچ شکی نیست . 

مطابق ماده (۴) قانون اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران - مصوب ۱۳۷۲ تصميم گيري در خصوص مناطق آزاد تجاري - صنعتي در صلاحيت هیئت محترم وزيران است و هيچ مقامي حق تصميم‌گيري در خصوص مسايل اين منطقه را ندارد.

ضمناً طي يک قاعده‌ي حقوقي صلاحيت‌هاي تعيين شده توسط قانون، قابل واگذاري به غير نيست مگر اينکه خود قانون اجازه دهد که در اين مورد هم اتفاق نيفتاده است. نکته مهم‌تر آن که تردد خودروهاي منطقه‌ی آزاد گرچه تابع تصميمات هیئت وزيران است ولي: (۱) تصميم هیئت وزيران مطابق «ت» ماده‌ي (۴) منوط به تاييد فرماندهي کل قوا است: «تصویب مقررات امنیتی و انتظامی مناطق با تأیید فرماندهی کل قوا». (۲) با قبول اينکه فرماندهي محترم کل قوا مقررات انتظامي مربوط به تردد خودروهاي پلاک مناطق آزاد را تاييد کرده است. اين مقررات صرفاً در داخل منطقه آزاد معتبر است و نه خارج از منطقه‌ي آزاد.

آزادي تردد خارج از مناطق مصوب، مغاير صريح ماده (۱) قانون و روح حاکم بر قانون است چرا که صلاحيت هیئت وزيران تنها محدود است به محدوده‌ی منطقه آزاد که مصوب مجلس مي‌باشد (تبصره ۳ ماده ۱ ) به اين ترتيب تصميم گيري در خصوص تردد خودروهاي منطقه آزاد در محدوده‌ي منطقه آزاد در صلاحيت انحصاري هیئت وزيران است و البته آن‌ها هم نمي‌توانند مجوز تردد خارج از محدوده را صادر کنند. در نتيجه استاندار هيچ صلاحيتي در اين زمينه ندارد.

اما نکته جالب اینکه در پروانه تردد موقت یک ساله این خودروها آمده است ،با توجه به تعهد محضری به شماره ........ مورخ ......... از صاحب خودرو چنانچه به هر دلیلی ( به جز مواردی که از گمرک خرمشهر و پروانه گمرکی اخذ نماید ) خودرو مذکور از محدوده مصوب  ( تردد تا مرکز استان ) خارج گردد ، قاچاق تلقی شده و با دارنده ان اعم از صاحب خودرو و راننده وفق مقررات برخورد قانونی به عمل خواهد آمد . 

حال باید دید با توجه به اینکه بیش از 25 هزار خودرو خارج از محدوده مجاز خارج و در سراسر استان خوزستان در حال تردد هستند که کالای قاچاق حساب می‌شوند، عدم واكنش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اين بخشنامه چه علتي می‌تواند داشته باشد؟ 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • پدرام از اهواز ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    خداوکیلی تا کی میخوان مردمو اذیت کنن؟ من نخریدم چون میدونستم همچین مشکلاتی پیش میاد با توجه به اینکه در محدوده ۱۲۰ هستم ولی خدایی واسه خدا بگید آیا حقه که شخصی مثلا در دزفول و بنا به حرف استاندار که بالاترین مرجع قانونی استان است استناد میکنه و ماشین اروندی میگیره الان بیان کالای شما قاچاقه؟؟؟ آقا نفس این عمل از اول اشتباه بود اشتباهی که متوجه دولت بود نه مردم!! حالا دیگه نمیشه چمعش کرد و دولت باید همچنان متضرر باشه چون خودش مسول ضرر خودش بوده و مردم بابت گناه و اشتباه دولت نباید جواب بدن!
  • ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    مشرق فرافکنی نکن...
  • زیلابی از اهواز ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    در استانی که گرد و خاک...عوارض جنگ نحمیلی و بیکاری بومی های استان و بدی اب و هوا بدجوری زندگی مردم رو گرفتار کرده...چه مشکلی ایجاد میشه که مردم بخوان ماشین خوب با قبمت مناسب سوار بشن...
  • علی ارزانی ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    درجواب فرافکنی شما باید عرض کنم وقتی توی تهران از تن ماهی تا روغن و ابلیمو و رب گوجه و سوسیس وکالباس و ...تقلبی بامجوز رسمی از وزارت بهداشت تولید میشه وبه خورد مردم بی پول و کم درامد داده میشه کسی صداش در نمیاد..حالا که از احساس خطر نسبت به مهاجرت مردم از استان همیشه در خطر جنگ و گرد وخاک و کلی محرومیت دیگه یه اوانس داده شده هی جارو جنجال میکنید
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    میدونم انشار نمیدی ولی اینو بدون که خوزستان دین خودش رو به اسلام وانقلاب ادا کرده
  • رحمان رحیمی ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    مشرق عزیز شما که انقلابی وطرفدار مردم هستید چرا از روزنه ای کوچکی که برای تنفس وسلامت مردم از قبل ورود تعداد اندکی خودرو باز شده است ناراحت هستید آیا همچنان دلتان می خواهد جان ومال مردم گروگان خودروسازان بی لیاقت باشد آیا سوار خودروهای جدید وایمن امروزی شدید تابدانید از لحاظ ایمنی چقدر با خودروهای 40 سال پیش ما فرق دارند چرا ما می توانیم موشکهای فضایی ونانو وقایق های پرنده،زیر دریایی... بسازیم ولی نمی توانیم خودرو بسازیم خودرو سازی ما را یاباید نیروهای متدین مانند سپاه متحول کند یا بخش خصوصی در بازار رقابت وبدون انحصار ، با مدیران ضعیف و سوء استفاده کننده دولتی حالا حالا مردم بایدهم پولشان را بدهند وهم کشته هایشان را
  • سید ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    جل الخالق!!!!! یعنی الان به خاطر ماشین اروندی خوزستانیها دیگه مهاجرت نمی کنن؟؟؟؟؟؟؟ ورود ماشین خارجی به نفع قشر ضعیفه یا قشر مرفه؟؟؟؟؟؟؟ داشتن ماشین اروندی خارجی چه دردی از کسانی که آب شرب ندارن و برقشون توی اوج شرجی قطع میشه دوا خواهد کرد؟؟؟؟؟؟؟ برای جلوگیری از مهاجرت خوزستانیها کافیه امکانات اولیه مثل آب و برق ثابت بهشون داده بشه!!!! آدم فقیر چه فرقی براش داره ماشین خارجی هزار تومان باشه یا یک میلیارد؟؟؟؟
  • حسین ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    اشکال نداره ماشین های اروندی را جمع کنید ولی تاسیساتی نفتی و پتروشیمی که در جاده اهواز ماهشهر احداث شده است که مایه آلودگی بیش از حد اهواز شده و این عامل عدم بارش به اهواز و شهره های اهواز شده هم جمع کنید. چطور برای آلودگی هوا در خوزستان توسط وزارت نفت کسی جوابگوی مردم نیست
  • علی ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    من موندم که دزفولیها سوار ماشین میشن شما چرا می سوزین؟؟!!!!!
  • سالاری از اهواز ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    باسلام اینقدر که متاسفانه جار و جنجال سر ماشین های اروندی هست سر گرد و خاک و یا به قول مسئولین ریز گرده ها نیست .معموله که میگن یه جایی اب و هواش باید خوب باشه خوزستان نه آب داره نه هوا اینو همه میدونن و هیشکی صداش در نمیاد .هیچکس نمیگه چرا امار سرطانی ها استان خوزستان و شهرای غرب کشور از جمع آمار سرطانی های استان های دیگه بیشتره .اینا به خاطر این خاکیه که سرشار از هزاران مریضیه و آب الوده مردم خوزستان مخصوصا اهواز و ماهشهر و خرمشهر و آبادان که بیشترین ضربه ها رو تو جنگ خوردن . ظاهراً خوزستان با این بیشترین منابع رو داره و بیشترین آسیب رو دیده حقش نیست یه امتیاز مردمش داشته باشن .
  • مهران ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    تعجب میکنم چرا فقط راجب منطقه آزاد اروند صحبت میشود؟؟؟ پس مجوز تردد خودروهای پلاک انزلی در کل استان گیلان و پلاک ارس در تبریز را چه کسی صادر نموده؟؟ حتی یک کلام از آن صحبت نمیکنند و فقط به خوزستان گیر داده اند.
  • SIAMAK58 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    باهات موافقم داداش
  • محسن از اصفهان ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    با وجود تمام این مشکلاتی که شما فرمودید، من خودم شاهد هستم که هر ساله تعدتد زیادی از کشاورزان اصفهان برای کشاورزی به استان خوزستان می روند و انواع محصولات تابستانی (صیفیجات) را در انجا تولید می کنند و خوشبختانه سود خوبی هم می برند( البته اگر بلائی مانند قیمت هندوانه پارسال بر سر محصولات نیاید.). من تنها نتیجه ای که می گیرم این است که همه این موارد فقط بهانه است. وقتی فردی غیر بومی می تواند آنجا کشاورزی کند آن هم با زمین اجاره ای و نه ملک شخصی، پس چطور افراد بومی نمی توانند این کار را انجام دهند؟
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    بگو در جامعه ای که پایبندی به قانون نباشد چه مشکلاتی پیش می اید؟
  • آرش ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    واقعا غیر قانونی است و بی عدالتی محض است. به نظر شما سیستان محروم تر است یا اهواز و یا لرستان و ایلام و ....اهواز الحمدلله محروم نیست. به نظر بنده یا همه استانها باید از این خودروها استفاده نمایند و یا هیچ یک از آنها.گردو خاک و ازاین صحبت ها که نشد حرف حساب.
  • ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    حالا یکی پیدا شده یه کار درست انجام داده اینقدر غر بزنید که پشیمون بشه!
  • رحیم از اهواز ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    متاسفم برای ادم های حسود
  • خوزستان ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    0 0
    در جواب آرش خان باید بگوئیم برا ی خوزستان مدافعین حرم فکر کنم کافی باشد کدوم استان ها تا الان مدافع حرم داد کدوم استان بیشترین شهید را داده. کدوم استان بیشترین آمار بیکاری را دارد در صورتی که خود قطب اصلی کار است راجب گرد خاکی که فرمودید باید عرض کنم اگر این گردخاگ داخل گرما 60 درجه سمت استان شما میآمد این حرف رانميزديد کمی عادلانه تصمیم بگيريد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس