رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید بیشترین اهتمام خود را صرف هدایت منابع به سمت تولید کند، گفت: در کنار این مساله نیازمند تعریف استراتژی مناسب مناطق روستایی هستیم.

به گزارش مشرق، غلامرضا تاجگردون با تبریک در پیش بودن 15 مهر، روز ملی روستا، اظهار داشت: جایگاه روستا و روستانشینان به دلیل سهم و نقش آنها در اقتصاد کشور، تولید و منابع تولیدی همواره مهم است.

وی با بیان اینکه تصمیم گیران و مجریان کلان کشور باید طرح های منسجم، منظم و اجرایی برای مناطق روستایی داشته باشند، افزود: مساله اصلی این است که در وهله نخست باید انتظارات خود از روستاها را به طور دقیق مشخص کنیم.

تاجگردون افزود: در تمام ادوار پس از انقلاب، دولت ها و مجلس های مختلف نگاهی متفاوت نسبت به مساله روستا داشته اند، اما مساله مهم تعریف استراتژی مناسب برای روستاها است.

وی بیان داشت: در کشوری زندگی می کنیم که با وجود منابع محدود، نیازهای مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و غیره در روستاها وجود دارد و برقراری یک ارتباط بهینه بین آنها کار دشواری است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: متاسفانه عادت کرده ایم تا برای تامین امکانات مختلف خدماتی و زیربنایی از قبیل آب، برق، گاز، مخابرات، تلویزیون و غیره در همه روستاها تلاش کنیم و دامنه این تلاش امروز حتی به روستاهای کمتر از 20 خانوار نیز رسیده است، در حالی که این موضوع به تنهایی رافع مشکلات نیست.

وی با اشاره به سهم افزون بر 28 درصدی روستانشینی در ترکیب جمعیتی کشور و انتقال جمعیت صورت گرفته از روستاها به شهرها، تصریح کرد: نظریه انتقال و تامین امکانات و خدمات به منظور تثبیت جمعیت در روستاها بدون ارتقای وضعیت تولید صحیح نیست و به نتیجه مطلوب نمی رسد.

تاجگردون ادامه داد: اما اگر در کنار این مساله، با تجمیع و هدایت منابع به سمت ارتقای وضعیت تولید حرکت کنیم، امکان آسیب پذیری اقشار ضعیف کمتر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید بیشترین اهتمام خود را مصروف هدایت منابع به سمت تولید کند، خاطرنشان کرد: در آن صورت و سوق دادن منابع به صورت تلفیقی به سوی چند هدف، با افزایش تولید، مهاجرت ها به مناطق شهری کاهش یافته و بسیاری آسیب های اجتماعی و هزینه های سربار جامعه تقلیل می یابد.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس گفت: در این زمینه نمایندگان خانه ملت با تخصیص 25 درصد از شش هزار میلیارد تومان اعتبار ماده 180 به کمک های فنی و اعتباری گام برداشته و امروز نوبت دولت است تا در تکمیل این فرآیند در راستای بهبود تولید حرکت کند.

وی با پیش کشیدن مساله اعتبارات هدفمندی یارانه ها، خاطرنشان کرد: هرچند با پرداخت مساوی این اعتبارات به همه اقشار جامعه، توزیع درآمد در کشور بهبود یافت و ضریب جینی از رقم 0.41 بین سال های 80 تا 92 به 0.36 تنزل یافت (که حاکی از توزیع بهتر درآمدها است)، اما این مساله منجر به بهبود شرایط روستانشینان نشده است.

تاجگردون تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد به دلیل فاکتورهای مختلف، تورم در قشر ضعیف جامعه به دلیل نوع مصرف این اقشار شش درصد بالاتر از اقشار ثروتمند است و به هیمن خاطر نمی توان الزاما انتظار داشت که توزیع مستقیم پول منجر به بهبود شرایط زندگی روستاییان شود.

وی در پایان با تاکید بر لزوم مشخص شدن ظرفیت بهینه جمعیتی در نقاط مختلف روستایی کشور، خواستار مشخص شدن استراتژی تلفیقی توسعه مناطق روستایی با توجه به منابع و اعتبارات موجود دولتی شد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس