آذر منصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد هشدارهای جدی به یاران سیاسی خود می‌دهد؛ وی انشعاب و تک روی را یکی از مهم‌ترین معضلات اردوگاه چپ‌نشینان سیاست کشور معرفی می‌کند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز سه‌شنبه را با حمایت از آخوندی و انعکاس زمان پاسخ به منتقدان از سوی رییس‌جمهور آغاز کردند.

از سوی دیگر آذر منصوری با هشدار نسبت به انشعاب در اردوگاه چپ‌نشینان سیاست کشور، خواهان به روز رسانی گفتمان سیاسی از سوی تئوریسین‌های اصلاحات است و در همین راستا اظهارداشت: «با توجه به تجربیاتی که کسب شده است، تئوریسین‌های اصلاحات باید تلاش بسیار جدی‌ای را برای به‌روزرسانی این گفتمان در شرایط فعلی جامعه داشته باشند. اگر این اتفاق رخ دهد دغدغه تولد انشعاب‌ها و قرائت‌های متعدد از جریان اصلاحات به حداقل خود خواهد رسید. به روزرسانی هم گفتمان اصلاحات را با توجه به واقعیت‌های زمان تبیین می‌کند و هم انسجام لازم را در پس این گفتمان ایجاد می‌کند، این نکته‌ای است که در آینده باید به آن بپردازیم و اصلاح‌طلبان باید به آن توجه داشته باشند.»

روزنامه قانون

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اصلاح‌طلب قانون سه‌شنبه را با تیترهای «استیضاح یک تیر و دو نشان؟!» و «مردی که می‌خندد» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· استیضاح به خاطر باجناق!

سرانجام استیضاح آخوندی رقم خورد؛ استیضاحی که حامیان وزیر دولت یازدهم آن را «سیاسی» و «غیرفنی» می‌دانند و تعداد کم امضاء کنندگان را یکی از اصلی‌ترین موید سخنان خود بیان می‌کنند. در جدیدترین دلیل حمایت از آخوندی، روزنامه اصلاح طلب قانون مدعی است این استیضاح به دلیل بغض به یکی از «اقوام» وزیر است!

گروه سیاسی روزنامه قانون یکی از دلایل استیضاح آخوندی را باجناق وی می‌داند و در همین راستا نوشت: «این تنها سناریوی این نمایش نیست و شائبه‌های دیگری نیز برای استیضاح وجود دارد. برخی بر این باورند که متقاضیان استیضاح آخوندی برای زهرچشم گرفتن از ناطق‌نوری و خط و نشان کشیدن برای اوست که سعی می‌کنند باجناق شیخ‌نور را از قدرت به پایین بکشانند و بایک تیر هر دورا بزنند. آخوندی که در ابتدای روی‌کار آمدن نیز با این مشکل مواجه بود، با شکست تندروها رأی اعتماد نمایندگان را گرفت و به وزارت رسید. برای بررسی علل این استیضاح حاشیه‌دار، به سراغ نمایندگان و چهره‌های سیاسی رفتیم.»

روزنامه ابتکار

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ابتکار سه‌شنبه را به تیترهای «جواب مخالفان؛ به وقتش!» و «سورپرایز «ب.ز» برای دادگاه» اختصاص داد.

· برجام انتخاباتی!

سیدعلی محقق در سرمقاله روزنامه ابتکار مدعی است که برجام دارای سویه های انتخاباتی برای اسفند 1394 است تا در این میان پیوندهای سیاسی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ایجاد شود؛ سرمقاله نویس روزنامه ابتکار «موافق» یا «مخالفت» با برجام را شاخص جدید آرایش سیاسی گروه های فعال در عرصه رقابت انتخابات هست.

سیدعلی محقق در همین راستا نوشت: «در مقابل این تفکر گروه موافقان قطعی و مشروط برجام قرار دارند. در این طیف گسترده هم اعتدالیون حامی پر و پا قرص دولت قرار دارند، هم اصولگرایان منصف و میانه رو و باسابقه و هم قاطبه اصلاح طلبان. این طیف فراگیر آنچه که به عنوان نتیجه نهایی بیش از 20 ماه مذاکره در وین به دست آمد را اگرچه ایده آل ترین متن برای تحصیل مطالبات ایران و احقاق حقوق مسلم کشور نمی‌دانند اما با در نظر گرفتن برخی دشواری‌ها و نگرانی‌ها و با شناخت و اعتمادی که به دولت منتخب مردم و دیپلمات های مورد وثوق نظام دارند این توافق را معقول‌ترین و منطقی‌ترین راهکار برای خروج کشور از بن بست بی دلیلی که به واسطه قطعنامه‌های نظام سلطه و تحریم‌ها به کشور تحمیل شده بود و نیز تثبیت و تأیید حق مسلم هسته ای کشور از سوی جامعه جهانی می‌دانند. در این بین برخی اما و اگرها درباره برخی بندهای توافق و قطعنامه اخیر شورای امنیت از یک سو و همچنین عدم توان رویگردانی برخی از فعالان سیاسی از منافع جناحی و سیاسی باعث شده و خواهد شد که افراد و گروه‌هایی علی‌رغم موافقت با اصل برجام و تأیید دستاوردهای آن برای نظام و جامعه، بنا به ملاحظات و یا عادات جناحی خود به دیده تردید و اغماض بدان نگریسته و محافظه‌کارانه با این مساله برخورد کرده و برای پرهیز از نشستن در کشتی اصلاح طلبان و اعتدالیون به ناگزیر خود را در زمره موافقان مردد و مشروط برجام معرفی کنند.»

روزنامه اعتماد

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «در انتظار نه به استیضاح» و «روحانی: به وقتش جواب می‌دهم» اختصاص داده است.

· هشدار؛ انشعاب در اصلاحات نزدیک است

آذر منصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد هشدارهای جدی به یاران سیاسی خود می‌دهد؛ وی انشعاب و تک روی را یکی از مهم‌ترین معضلات اردوگاه چپ‌نشینان سیاست کشور معرفی می‌کند.

آذرمنصوری در پاسخ به این سؤال که آیا گفتمان منسجمی نباید درون جریان اصلاحات شکل گیرد؟ آیا جریان اصلاحات نباید به هویت خود بیشتر بپردازد؛ اظهار داشت: «با توجه به تجربیاتی که کسب شده است، تئوریسین‌های اصلاحات باید تلاش بسیار جدی‌ای را برای به‌روزرسانی این گفتمان در شرایط فعلی جامعه داشته باشند. اگر این اتفاق رخ دهد دغدغه تولد انشعاب‌ها و قرائت‌های متعدد از جریان اصلاحات به حداقل خود خواهد رسید. به روزرسانی هم گفتمان اصلاحات را با توجه به واقعیت‌های زمان تبیین می‌کند و هم انسجام لازم را در پس این گفتمان ایجاد می‌کند، این نکته‌ای است که در آینده باید به آن بپردازیم و اصلاح‌طلبان باید به آن توجه داشته باشند.»

این فعال سیاسی اصلاحات همچنین پیرامون تک‌رویی‌ها در بدنه اصلاحات افزود: «چنین تک‌رویی‌هایی در هر انتخابات محتمل است و ممکن است وجود داشته باشد. اتفاقاً هنر شخصیت‌ها و اعضای مؤثر جریان اصلاحات تلاش برای جلوگیری از این تهدید است. به عقیده من بیشتر این تک‌روی‌ها ناشی از عدم واقع‌بینی و درک واقعیت‌های موجود در کشور است. اگر با نیم‌نگاهی به انتخابات ۹۲ به انتخابات مجلس بنگریم به این پرسش باید پاسخ دهیم که انتظار ما از انتخابات آینده چیست. چه مجلسی می‌خواهیم تشکیل دهیم؟ آیا قرار است که این مجلس بیشترین مشابهت‌ها را با مجلس ششم داشته باشد؟

از سوی دیگر باید توجه داشت که اصلاح‌طلب‌ستیزان به دنبال خدشه‌دار کردن اتحاد و انسجام اصلاح‌طلبانند و بر همین اساس همه نیروهای اصلاح‌طلب باید با درک شرایط موجود کشور بدانند که منافع ملی و اهداف اصلاحات مهم‌تر از هر امر دیگری است. باید بدانیم اگر در تله جریان‌های رقیب گرفتار شویم دوباره برای چند سال باید بنشینیم و به آسیب‌شناسی شکست بپردازیم. همین‌جاست که ازخودگذشتگی و تن دادن به خردجمعی عیار اصلاح‌طلب بودن اصلاح‌طلبان را نشان می‌دهد.»

روزنامه شرق

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «سانسور هاشمی در صداوسیما» و «همه می‌خندیم شک نکنید» اختصاص داد.

· هر روز یک بحران با اجرای توافق هسته‌ای

ائتلاف حامیان و منتقدان دولت یازدهم رقم خورد. هشدارها به دولت از منتقدان به حامیان دولت رسیده است؛ ماه‌های قبل منتقدان دولت از امکان رکود سخن می‌گفتند و حالا وزیران دولت یازدهم در نامه‌ای به روحانی سخنان آنان را واگویی می‌کنند و حامیان اصلاح‌طلب دولت از ایجاد بحران با اجرای توافق هسته‌ای هشدار می‌دهند.

اصغرزاده از فعالان سیاسی اصلاحات در همین زمینه اظهار داشت: «متأسفانه دولت قوه ابتکارش را از دست داده است. مجموعه دولت دارای ضعف در استراتژی و تاکتیک‌های متناسب با آن است. به نظر من ضعف استراتژی دولت آقای روحانی روزهای آینده نیز تشدید خواهد شد. ممکن است در دوران اجرای توافق هر روز با یک مشکل مواجه شویم چراکه دولت فاقد راهبرد روشن است درحالی‌که مخالفان دارای ستاد و تشکیلات و بودجه‌های چند میلیاردی هستند. در این مقطع زمانی مردم توقع تصمیمات مهم، تغییرات بنیادی در مناسبات خارجی و اصلاحات جدی‌تر در اقتصاد کشور را دارند. این در حالی است که دولت آقای روحانی کشش و آمادگی لازم را برای هضم چنین تغییراتی پس از توافق نهایی هسته‌ای ندارد.»

وی به دولت برای مقابله با منتقدان توصیه می‌کند که «دولت یک برنامه برای گفتمان‌سازی آن باید داشته باشد. برای بسیج افکار عمومی طرح لازم است. اوباما را ببینید در مقابل آیپک و کمپین چندمیلیون دلاری صهیونیست و جمهوری‌خواهان چگونه با برنامه ایستاد. اوباما می‌دانست باید از دستاورد خودش در توافق، محکم و قاطعانه حمایت کند، این کار باید در ایران هم انجام می‌شد، ولی در ایران اوضاع دارد در جهت عکس پیش می‌رود.»

اصغرزاده همچنین پیرامون شرایط آینده سیاسی کشور گفت: «اگر در دولت سازندگی یا اصلاحات سؤال می‌کردید که امکان دارد روزی کسی مثل احمدی‌نژاد بیاید، به شما می‌خندیدند؛ البته من جزء کسانی بودم که پیش‌بینی برآمدن او را می‌کردم و در مصاحبه‌ها گفتم و داد زدم که کم‌توجهی دوستان اصلاح‌طلب به اقتصاد، موجب قدرت‌یابی جریان مدعی حمایت از تهیدستان خواهد شد، الان هم می‌گویم که امکان بازتولید رادیکالیسم و بنیادگرایی را نباید دست‌کم گرفت.»

روزنامه آرمان‌امروز

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «ظریف قهرمان ملی است» و «شوک مجلس به شوراهای شهر» اختصاص داد.

· وحدت اصلاحات؛ خار چشم یا رؤیا!

تلاش‌های برای ایجاد مکانیزم واحدی در بدنه اصلاح‌طلبان با تعدد شوراهای تصمیم‌گیری تاکنون ناکام بوده است و حتی افرادی مانند محمدرضا عارف و صادق خرازی شورای مشورتی مجزایی را شکل داده‌اند تا از تمکین تصمیم‌سازی شوراهای سیاسی متعدد رهایی یابند.

گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز در همین راستا نوشت: «ظاهراً هجمه‌گران به این واقعیت آشنا نیستند که اعضای شورای مشورتی و کمیته راهبردی را نمی‌توان جدا از اصلاح‌طلبان حزبی دانست و نمایندگان احزاب در این شوراها حضور دارند. پس از این تلاش نافرجام تندروها بود که دبیرکل مجمع نیروهای خط امام گفت: اگر در شرایط فعلی، اصلاح‌طلبان به وحدت مطلوبی دست یابند می‌توانند به‌رغم فشارها و مشکلات وارده سرنوشت مجلس آینده را تغییر دهند. حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای تحقق دوم خرداد را دستاورد وحدت اصلاحات خواند و افزود: اگر در شرایط فعلی، اصلاح‌طلبان از انتخابات سال ۸۴ درس گرفته باشند و به وحدت مطلوبی دست یابند و همچنین شکافی میان اصلاحات ایجاد نشود می‌توانند موفقیت خوبی به دست آورند و سرنوشت مجلس آینده را تغییر دهند. توصیه می‌شود اصولگرایان هم به‌جای برنامه‌ریزی برای تخریب اصلاح‌طلبان به انتخاباتی بیندیشند که در اسفندماه برگزار می‌شود و شرایط اردوگاه اصولگرایی به نحوی نشود که کاسه چه کنم چه کنم به دست بگیرند.»

روزنامه ایران

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «مهر تأیید صاحبنظران پای کارنامه آخوندی» و «دیوارهای ظالمانه بزودی فرو می‌ریزد» اختصاص داد.

· سانسور هاشمی در جام جم؟!

گروه سیاسی روزنامه ایران در صفحه سیاسی خود به انعکاس انتقاد پایگاه اطلاع رسانی دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت به صدا و سیما می‌پردازد.

و در همین راستا در ستون «دیگه چه خبر؟!» نوشت: «پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل روابط عمومی دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت در یادداشتی به سیاست رسانه ملی در مورد سانسور حضور آیت‌الله هاشمی در مراسم بیت رهبری برای گرامیداشت حجاج جان‌باخته اعتراض کرد.

به گزارش ایلنا، در این یادداشت آمده است: «رسانه ملی در ادامه سیاست میلی خویش برای تحریف فیلم‌های تاریخی و سانسور واقعیت‌ها که سابقه فراوانی در سال‌های اخیر دارد، اخیراً پا را فراتر گذاشت و تیغ سانسور را متوجه برنامه‌های رهبر معظم انقلاب نیز کرده است.»

این گزارش می‌افزاید: «براساس مستندات موجود و تصاویری که می‌توانید در سایت‌های دفتر رهبر معظم انقلاب و همچنین سایت روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام ببینید، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت حجاج جان‌باخته در حسینیه امام خمینی و با حضور آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شده بود، شرکت کرد. اما رسانه ملی در تمام بخش‌های خبری 24 ساعت گذشته چنان ماهرانه با تیغ سانسور فیلم‌ها را برش داد که هر بیننده‌ای متوجه نمی‌شود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز در این مراسم حضور داشته است. جای شگفتی است که رسانه ملی برای اجرای سیاست‌های خود از کجا خط می‌گیرد که حتی جسورانه چنین اقدامی می‌نماید که امیدواریم مسئولان مربوطه به وجدان خویش، به مردم ایران و به تاریخ انقلاب اسلامی پاسخ دهند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    خوب شد اقای هاشمی به این موضوع مهم اشاره کردند! اخه همه مشکلات حل شده بود فقط همین مانده بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس