تلاش‌های سعودی‌ها برای «سیاسی» کردن فاجعه منا افزایش یافته است؛ آنان با یارگیری منطقه‌ای از کشورهای مانند بحرین و امارات خواهان تشکیل بلوک ضد ایرانی هستند تا از این طریق از مسئولیت‌پذیری فاجعه فرار کنند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز یک‌شنبه را با تمرکز بر دادگاه ب - ز و تحصن منتقدان نسبت به برجام در مقابل مجلس شورای اسلامی آغاز کردند.

از سوی دیگر روزنامه ابتکار به بررسی نقاط ضعف دو جریان سیاسی کشور برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی پرداخته است و معتقد است که اصلاح طلبان به دلیل احراز صلاحیت و اصولگرایان به خاطر فقدان رهبرسیاسی دچار ضعف هستند.

روزنامه قانون

تمرکز ویژه اصلاح‌طلبان روی متحصنین مخالف برجام/روزنامه اصلاح‌طلب قانون یک‌شنبه را با تیترهای «استقبال سران از معراجی‌ها» و «دلواپسان متحصن رفتند» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· دلواپسان متحصن رفتند

سرانجام پس از شش روز تحصن منتقدان برجام روبه‌روی مجلس شورای اسلامی پایان یافت؛ این تحصن با حضور حجت‌الاسلام عمارلو و خانواده‌اش آغاز شد و به سرعت با استقبال منتقدان توافق هسته‌ای همراه شد. گروه سیاسی روزنامه قانون افزایش جمعیت را «تبلیغات در فضای مجازی» می‌داند و ازحضور برخی «چهره‌های‌خاص» روایت می‌کند.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه قانون نوشت: «نزدیک ظهر بود که زمزمه‌هایی مهم به گوش رسید. خبرهایی که اعلان می‌کرد رهبرمعظم انقلاب با این اقدامات متحصنین مخالف است. خبرها می‌گفت از سوی دفتر مقام معظم رهبری تماسی گرفته شده واین نهاد خواهان پایان تحصن شده است. تابناک در این‌باره می‌نویسد: «عمار عمارلو از سرگروه‌های تحصن، به میان جماعت آمد وضمن تشکر از آنان گفت: از چند مسیر موثق، مطلع شدیم که رهبر معظم انقلاب با ادامه این تحصن مخالف هستند. وی با بیان اینکه وظیفه ما اطاعت محض از رهبری است تاکید کرد: صدای ما به معظم له رسیده و ایشان با تدبیر خود، تصمیم به مخالفت با این اجتماع گرفته‌اند. عمارلو به حضور رئیس پلیس تهران بزرگ در جمع اجتماع کنندگان اشاره کرد و افزود: من از طریق تلفن سردار ساجدی نیا با سردار وحید از مسئولان ارشد دفتر رهبر معظم انقلاب گفت‌وگو کردم و ایشان تأکید کرد، نظر دفتر رهبری پایان دادن به این اجتماع است.» در نهایت عصر دیروز عمارلوکه خود آغازگر تحصن بود با تأکید بر اینکه برای من مسجل شده که ادامه این تجمع مخالف نظر رهبری است، اعلام کرد: از این لحظه از نظر ما، تجمع پایان یافته است و ما پس از برچیدن چادرها و موکت‌ها به تجمع خود پایان می‌دهیم.»

روزنامه ابتکار

تمرکز ویژه اصلاح‌طلبان روی متحصنین مخالف برجام/روزنامه ابتکار یک‌شنبه را به تیترهای «محو برجام پشت غبارهای سیاسی» و «سپیدپوش برگشتند» اختصاص داد.

· اصلاحات بدون یار؛ اصولگرایان بدون رهبر

گروه سیاسی روزنامه ابتکار به بررسی نقاط ضعف دو جریان سیاسی کشور برای حضور در عرصه رقابت های انتخاباتی پرداخته است؛ نویسنده معتقد است که اصلاح طلبان به دلیل احراز صلاحیت و اصولگرایان به خاطر فقدان رهبرسیاسی دچار ضعف هستند.

در همین راستا مصطفی پاینده نوشت: «اصلاح‌طلبان اما برخلاف اصول‌گرایان مشکل رهبری ندارند. آن‌ها بعد از انتخابات ریاست جمهوری 92 به صورت قطعی محوریت مثلث «هاشمی، خاتمی و روحانی» را بر جبهه اصلاحات/ اعتدال پذیرفته‌اند. جریان اصلاحات با پذیرفتن محوریت این سه روحانی سرشناس کشور (رییسان جمهوری پیشین و کنونی) به دنبال فتح مجلس شورای اسلامی بعد از فتح قوه مجریه‌اند. اصلاح‌طلبان اما به دلیل حوادث بعد از انتخابات سال 88 و ماجرای تحصن مجلس ششم، با مشکل فرستادن نیروهای سرشناس و کارکشته به کارزار انتخابات مجلس روبرو است. رهبران جریان اصلاحات به خوبی می‌دانند که بسیاری از نیروهای سرشناس نمی‌توانند از سد شورای نگهبان عبور کنند و پشت نظرات استصوابی این نهاد خواهند ماند. همین باعث شده است آن‌ها سخت به دنبال یافتن نیروهای سفید باشند و حتی حاضرند از اصول‌گرایانی مانند علی مطهری نیز استفاده کنند. اصول‌گرایان اما از این بُعد با هیچ مشکلی روبرو نیستند. آن‌ها هیچ نگرانی یی بابت شورای نگهبان ندارند. سه انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی نشان داده است که اصول‌گرایان نیروهای فراوانی برای انتخابات مجلس دارند. همین امر باعث شده است تا آن‌ها با خیالی آسوده تر از جریان مقابل خود را برای انتخابات آماده کنند.» همانگونه که مشاهده می‌کنید اصلاح طلبان با مشکل نیروهای آماده برای انتخابات مجلس رو به رویند و اصول‌گرایان مشکل رهبری و همین دو مسئله باعث می‌شود که نشود به صورت قطعی گفت این دو جریان بتوانند به صورت کامل به وحدت برسند.»

روزنامه اعتماد

تمرکز ویژه اصلاح‌طلبان روی متحصنین مخالف برجام/روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «فساد فی‌الارض اتهام میلیاردر نفتی» و «توافق را معطل نکنید» اختصاص داده است.

· برنامه اصلاحات برای انتخابات؟!

گروه سیاسی روزنامه اعتماد در گزارشی به چگونگی اجرا راهبرد انتخاباتی اصلاح طلبان در شرایط فعلی پرداخته است. عبدالله ناصری از اعضای سازمان منحله مجاهدین انقلاب مدعی است که برنامه انتخاباتی اصلاح طلبان پیشرفت محسوسی داشته است و در همین راستا اظهار داشت: «سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس جامع و دارای زمانبندی معینی است. شورایعالی سیاستگذاری متشکل از دبیران کل احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، ۱۱ نفر عضو شورای راهبردی، تشکیلات آقای عارف، حزب اعتماد ملی و احزاب جدیدالتاسیس در هفته جاری به‌طور رسمی کار خود را آغاز می‌کند. از طریق این سازوکار اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند تا انسجام خود را تقویت کنند. اکنون فعالیت کمیته‌هایی که به نام کمیته‌های انتخابات مطرح بود، ملغی شده است و مکانیزم جدید مورد نظر اصلاح‌طلبان لازم‌الاجراست. شوراهای تشکیل‌شده در هر استان کار اجرایی خود را انجام می‌دهند. شورای سیاستگذاری در هفته آینده در ابتدای کار به ستاد تهران رسیدگی می‌کند. ستادهای استانی را همان شوراهای استانی تشکیل‌شده در زمان کار کمیته راهبردی پیش خواهند برد که البته با هماهنگی شورایعالی سیاستگذاری کار خود را ادامه خواهند داد. اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم از انسجام قوی برخوردار هستند و هیچ نگرانی برای زمانبندی فعالیت‌های انتخاباتی در مدت‌زمان باقی‌مانده ندارند.»

روزنامه شرق

تمرکز ویژه اصلاح‌طلبان روی متحصنین مخالف برجام/روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «بازگشت ب.ز» و «کلت توی جیبم جا نمی‌شد» اختصاص داد.

· کلت توی جیبم جا نمی‌شد

گروه سیاسی روزنامه شرق در گفت وگو با عبدخدایی به رخدادهای ترور فاطمی پرداخته است؛ عبدخدایی از جوان‌ترین اعضای فدائیان اسلام پیرامون تحلیل چرایی ترور فاطمی در این گروه اظهار داشت: «یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌های مصدق واسطه قراردادن دکتر فاطمی میان جبهه ملی و دربار بود. دکتر فاطمی زمانی که از بیمارستان مرخص شد از شاه نشان افتخار گرفت. به عقیده شهید نواب صفوی رابطه هماهنگی میان جبهه ملی و دربار دکتر فاطمی، وزیر خارجه دکتر مصدق بود؛ کسی که زمینه را برای تحت‌فشار قراردادن اعضای گروه فدائیان اسلام فراهم کرده بود. ولیکن ما هیچ کجای تاریخ نداریم که فدائیان اسلام با دربار پهلوی کوچک‌ترین همکاری‌ای داشته باشد.»

عبدخدایی در پاسخ به این سؤال که از وقایع مربوط به روز ترور دکتر فاطمی بگویید، چه اتفاقی افتاد؛ اظهار داشتند: «سنم کم بود و شرایطم طوری بود که کلت در جیبم جای نمی‌گرفت، به همین دلیل یک جیب با چلوار دوختند و اسلحه را در آن جا دادند. قرار شد در این کار آقای گل‌دوست هم برای خبر بردن همراه من باشد. من فقط یک اسلحه داشتم. همراه آقای گل‌دوست با اتوبوس آمدیم تا شمیران و از شمیران هم به دربند و سر قبر ظهیرالدوله رفتیم. آقای نیک‌پورنائینی، همراه دکتر فاطمی بود. در همان حال من آمدم بالای قبر محمد مسعود روزنامه‌نگار ایستادم. دسته‌گلی روی قبر مسعود گذاشته بودند. نیک‌پورنائینی به من گفت: بچه بیا پایین. من آمدم پایین. آرام اسلحه را کشیدم و به طرف دکتر فاطمی گرفتم و ماشه را چکاندم. این ماجرا در ۲۶ بهمن سال ۱۳۳۰ ساعت سه یا سه‌ونیم بعدازظهر اتفاق افتاد. فقط یک گلوله شلیک کردم و اسلحه را انداختم زمین و آمدم کنار. جمعیت از هم پاشید؛ با صدای گلوله، یک عده فرار کردند و من ناظر جریان بودم. آن لحظه کسی هم نیامد مرا دستگیر کند.

یک جگرکی بود توی تجریش به اسم عباس گودرزی -که چندی قبل فوت کرد- وقتی دید اسلحه روی قبر محمد مسعود افتاده، خم شد اسلحه را بردارد، در همان وضعیت بود که مردم ریختند سر او. عباس گودرزی را دو روز بازداشت کردند. درحالی‌که مردم داشتند او را می‌زدند، من شروع کردم به تکبیر گفتن. جمعیت برگشت به سمت من و شروع به زدن من کردند. من فریاد می‌زدم: الله‌اکبر، الله‌اکبر، الاسلام یعلو و لایعلی علیه. وقتی من این شعارها را دادم آن‌هایی که سر قبر مسعود بودند، متوجه شدند این تیراندازی از طرف من بود. آن‌ها مرا کتک می‌زدند و من الله‌اکبر می‌گفتم. خیلی از دماغ من خون آمد تا پاسبان‌ها ریختند و مرا روی دست بلند کردند و از میان جمعیت بیرون کشیدند و به کلانتری شمیران بردند.»

روزنامه آرمان‌امروز

تمرکز ویژه اصلاح‌طلبان روی متحصنین مخالف برجام/روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «افساد فی‌الارض!» و «عربستان زیرتیغ» اختصاص داد.

· ... و سرانجام دادگاه ب - ز

روزنامه آرمان‌امروز در گفت‌وگو با سیدحسین دهدشتی نماینده مردم آبادان و عضو کمیته پیگیری پرونده جنجال‌برانگیز ب - ز به روایت اولین جلسه دادگاه ب - ز پرداخت؛ این نماینده مجلس پیرامون وضعیت جلسه اول دادگاه رسیدگی به تخلفات اقتصادی  ب - ز اظهار داشت: «در جلسه اول فقط بخشی از کیفرخواست خوانده شد و همین بخش خوانده شده به نظر خوب و دقیق می‌آمد و ابعاد مختلف پرونده بررسی شده بود. بنده شخصاً بعد از دو سال که از ماجرای این پرونده می‌گذرد و اندکی نگران بودم، با این جلسه دوباره امیدوار شدم. البته باید صبر کرد و جلسات دیگر را مشاهده کرد. اما به کیفرخواستی که بخشی از آن خوانده شد، به نظر بد نمی‌آمد. بخشی از مطالبی که ما اطلاع داشتیم در این کیفرخواست به شکل کامل‌تری بیان شده بود و چیزهایی را هم که ما اطلاع نداشتیم، بیان شده بود که جای امیدواری دارد و جلسه اول را قابل قبول کرده بود.»

وی در پاسخ به این سؤال که درباره اینکه وکیل ایشان گفته است اتهامات موکلش سیاسی است، چه نظری دارید؛ پاسخ داد: «من این‌طور فکر نمی‌کنم. لااقل تا جایی که من اطلاع دارم و بررسی کرده‌ام، سیاسی نیست. وقتی پرونده ایشان در کمیسیون انرژی مجلس مطرح شد، آقای میرکاظمی که وزیر نفت دولت قبل بودند، این ماجرا را باز کرد. ممکن است که شخصیت‌های سیاسی‌ای هم با زنجانی ارتباط داشته‌اند، اما در کل نمی‌توان موضوع را سیاسی دید. تخلفی انجام شده است. این انگ سیاسی بودن بیشتر شبیه یک پوشش است. باید بدون ملاحظه رفتار کرد. کیفرخواست دادگاه این‌طور می‌نمایاند که بی‌ملاحظه عمل خواهد شد.»

روزنامه ایران

تمرکز ویژه اصلاح‌طلبان روی متحصنین مخالف برجام/روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «روحانی: ازمقصران حادثه منا نخواهیم گذشت» و «رونمایی از کیفرخواست میلیاردر نفتی» اختصاص داد.

· یارگیری منطقهای عربستان؛ سکوت وزارت خارجه!

تلاش‌های سعودی‌ها برای «سیاسی» کردن فاجعه منا افزایش یافته است؛ آنان با یارگیری منطقه‌ای از کشورهای مانند بحرین و امارات خواهان تشکیل بلوک ضد ایرانی هستند تا از این طریق از مسئولیت‌پذیری فاجعه فرار کنند.

گروه سیاسی روزنامه ایران در همین راستا نوشت: «بازی عربستان با مهره متحدان منطقه‌ای‌اش برای مقابله با مواضع ایران در شرایطی که خواسته بحق ایران برای قبول مسئولیت عربستان در قبال فاجعه منا و دیگر حوادث حج امسال با مقبولیت بین‌المللی مواجه شده بود؛ تا به آنجا رسید که برخی سیاستمداران مستعفی و متواری یمن نیز به میدان موضع‌گیری دیپلماتیک علیه ایران کشیده شدند. چنانکه روز جمعه تلویزیون یمن گزارش داد که دولت این کشور، مستقر در «عدن»، تصمیم گرفته روابط سیاسی خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کند.

شبکه تلویزیونی «اسکای نیوز» عربی نیز همان روز در «خبری فوری» گزارش داد که «ریاض یاسین» وزیر امور خارجه دولت مستعفی یمن اعلام کرد این کشور روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد. اگرچه در فاصله کمی از انتشار این خبر، خبرگزاری «رویترز» گزارش داد که «راجح بادی»، از سخنگوهای دولت یمن گزارش‌های مربوط به قطع روابط دیپلماتیک با ایران را تکذیب کرده و گفت: «موضوع قطع روابط دیپلماتیک با ایران تا کنون در کابینه مطرح نشده و تصمیمی هم درباره این مسأله گرفته نشده است.» اما همزمانی موضعی که به عنوان تصمیم دولت یمن بر قطع رابطه با ایران از برخی تلویزیون‌های عربی اعلام شد بیش از هر چیز حکایت از آن داشت که عربستان و جریان حامی‌اش قصد دارد بیش از هر چیز هجمه‌ای خبری و رسانه‌ای علیه ایران به راه اندازد تا مگر مفری از زیر سایه سنگین بازتاب جهانی فاجعه منا به عنوان مؤید بی‌کفایتی‌های خود بیابد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ناشناس ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    تحصن خوبی بود و انشاءالله که نمایندگان مجلس به نظرات متحصنین هم توجه داشته باشند .
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    متاسفانه این روزها که همه باید برای اثبات مظلومیت زائران ایرانی خانه خدا تلاش کنند و توطئه های سعودی را خنثی کنند و مسئولان سیاست خارجی اقدامات لازم برای جلوگیری از یارگیری عربستان را انجام دهند. اصلاح طلبان فقط به فکر انتخابات هستند و اینکه مجلس را تسخیر کنند الان که دولت را دارید این دولت ضعیف در مقابل عربستان گستاخ و آمریکا که حامی سرسخت اوست بسیار ناتوان عمل می کند. مجلس را می خواهید چه کار؟
  • محمد ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    متاسفانه درد مملکت ما همینه دیگه گروهی دنبال قدرت بودن از همون روز های اول انقلاب
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    دلم میسوزه برای متحصنین نه روزنامه دارن نه پشتوانه ای تنها چیزی که دارن غیرته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس