مجموعه دولت دارای ضعف در استراتژی و تاکتیک‌های متناسب با آن است. به نظر من ضعف استراتژی دولت آقای روحانی روزهای آینده نیز تشدید خواهد شد.

روحانی همه چیز را به مسئله اتمی گره زد/ دولت قوه ابتکارش را از دست داده و فاقد راهبرد روشن در اجرای توافق است

گروه سیاسی مشرق - ابراهیم اصغرزاده فعال سیاسی اصلاح طلبی گفتگویی تفصیلی باروزنامه شرق[1] با تاکید بر اینکه دولت قوه ابتکارش را از دست داده، می گوید: مجموعه دولت دارای ضعف در استراتژی و تاکتیک‌های متناسب با آن است. به نظر من ضعف استراتژی دولت آقای روحانی روزهای آینده نیز تشدید خواهد شد.

وی در ادامه به چالش های دوران اجرای توافق اشاره می کند و می گوید: ممكن است در دوران اجرای توافق هر روز با یک مشكل مواجه شویم چراکه دولت فاقد راهبرد روشن است. متأسفانه دولت قوه ابتکارش را از دست داده است.

اصغرزاده با بیان اینکه دولت آقای روحانی کشش و آمادگی لازم را برای هضم چنین تغییراتی پس از توافق نهایی هسته‌ای ندارد، تاکید می کند: اگر مثلا همین منابع ارزی بلوکه‌شده ایران آزاد شود به ریال تبدیل شود یا به سمت واردات اجناس مصرفی جریان یابد در این وانفسای رکود تولیدی دچار بیماری هلندی خواهیم شد. درآمد داریم نمی‌دانیم کجا خرجش کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ضمن اشاره به انتخابات سال 92 ، عنوان کرد: مردم در انتخابات ٩٢ دنبال تغییر این وضعیت بودند؛ خب دولت آمد، همه چیز را به مسئله اتمی گره زد. این‌گونه نیست که ما بگوییم مردم در رفراندوم ٩٢ تنها دنبال حل یک گره از مشکلاتشان بودند. مردم همیشه دلشان می‌خواهد فساد ریشه‌کن شود. اقتصاد رونق داشته باشد، بی‌کاری نباشد و تورم کاهش یابد و خلاصه شاخص‌های اقتصاد کلان بهبود پیدا کند؛ ولی خب دولت نتوانست در مبارزه با فساد اقتصادی از ثمره انتخابات ٩٢ استفاده کند و دستاوردهای آن را تثبیت کند.

وی در ادامه به سیل ثبت نام مردمی برای دریافت یارانه اشاره کرد و گفت: دیدید بلافاصله در ثبت‌نام، چیزی بالای نود و چند درصد مردم برای اخذ یارانه ثبت‌نام کردند. منظورم این است که دولت نتوانست آن جنبشی را که در انتخابات سال ٩٢ شکل گرفت، سازمان بدهد. ٧٣ میلیون نفر خلاف میل دولت رفتند ثبت‌نام کردند و پای ورقه‌ای را امضا کردند که بگویند مستحق دریافت یارانه‌اند.

اصغرزاده اظهار داشت: روحانی بهتر از ما می‌داند که فساد در اقتصاد دلالی و رانتی نهفته است. اگر منابع آزادشده برود در کیسه آن بخش از اقتصاد و سر اقتصاد مولد بی‌کلاه بماند، بنابراین می‌بینید یک فرصت اقتصادی به‌راحتی می‌تواند تبدیل به یک چالش شود.

وی تاکید کرد: اگر روحانی تکلیف دولتش را با بنگاه‌های زیرزمینی و بخش نظارت‌گریز اقتصاد روشن نکند، مطمئن باشد سهم شیر آنها در دوران بعد توافق بیشتر از بقیه ملت خواهد شد.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه اظهار داشت: اعتدال یک حرکت آونگی و سینوسی خنثی نیست، بلکه اراده آهنین و نگاهی جدی به افق می‌خواهد. محتاج ممارست است. دولت یک برنامه برای گفتمان‌سازی آن باید داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در بخش دیگری از این مصاحبه به ناتوانی دولت در گفتمان سازی اشاره کرد و گفت: اگر دولت نتواند گفتمان لازم را برای سیاست‌های اعتدالی خود فراهم کند و نتواند بین بقا و پیشبرد برنامه‌هایش توازن منطقی ایجاد کند، قدرت چانه‌زنی‌اش به صفر خواهد رسید. اصلاح‌طلبان هم نباید منتظر انتخابات باشند که بگویند ما خوبیم و مردم به ما رأی بدهید و انتظار هم داشته باشند که مردم هم به آنها رأی بدهند. باید وارد عرصه گفتمان‌سازی شوند. بدون یک گفتمان بسیج‌کننده و مبتکر بی‌مایه فتیر خواهد بود. تازه دغدغه اصلی اصلاح‌طلبان گفتمان یا غیرگفتمانی‌بودن اندیشه اعتدالی دولت هم نیست بلکه دلسردشدن سرمایه اجتماعی و ریزش سازمان رأی روحانی است.



[1] http://www.sharghdaily.ir/News/75218

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    چه عجب این سایت مزخرف یه خبر هم در مورد بی کفایتی دولت وقت منتشر کرد و داستان سرایی در مورد زمان احمدی نژاد دست براشت!!! البته اگه اینم منتشر نمیکردین دیگه تابلو میشدین که دارین ذهن جامعه رو به سمت یک جریان خاص سوق میدین.
  • بید ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    چی میگی؟
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    درود بر آقای اصغرزاده!!
  • بی شناسنامه ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    خوشمان آمد از فضای نقد منصفانه خوشمان آید
  • مسی خطر ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    آب خوردن چطوری ممکنه گره بخوره؟ اصلا آب قابل گره خوردنه؟؟
  • شناس ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    با کی کار داری!!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس