کد خبر 474990
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲

اگر هیچکس نداند، «ظریف» که آخرِ دیپلماسی است خوب می داند که در عالم دیپلماسی "اتفاق" معنی ندارد! شاید این دیدار برای ظریف و دستگاه دیپلماسی ایران اتفاقی باشد اما به احتمال زیاد آمریکایی‌ها برای رخ دادن این «اتفاق» برنامه‌ریزی دقیق داشته‌اند

به گزارش مشرق، دکتر محمد صادق کوشکی در یادداشتی به نقد رویکرد و عملکرد دستگاه دیپلماسی به ویژه در سفر به نیویورک و دیدار ظریف و اوباما که برخی رسانه ها از آن به عنوان اتفاقی نام برده اند پرداخت و نوشت:

1- برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی (و ایران) وزیر امور خارجه ایران برای ملاقات با همتای عربستانی اش در نیویورک خود را به آب و آتش زد و پاسخ منفی شنید! وزیر خارجه عربستان نه تنها از دادن وقت ملاقات (حتی در حد ربع ساعت) به ظریف خودداری کرد بلکه حتی افتخار ملاقات «اتفاقی» با خودش را هم از دیپلمات کارکشته و خندان ایرانی سلب کرد!

2- و باز هم برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی یک هیئت عالی‌رتبه ایرانی (مرکب از وزیر ارشاد و معاون کنسولی وزارت امور خارجه و هیئت همراه) آنقدر منتظر صدور روادید از جانب عربستان ماندند که آخر کار عطای سفر را به لقای آن بخشیدند!

3- و این اتفاقات زمانی روی می دهد که بیش از یک سال از خودداری آمریکا از صدور روادید برای سفیر معرفی شده ایران به سازمان ملل (ابوطالبی) می گذرد و صاحبان تدبیر دولت "بیم و امید "به روی خود نیاوردند که پس از بی‌حرمتی "کدخدا "به گذرنامه دیپلماتیک جمهوری اسلامی باید منتظر اهانت مباشر کدخدا (بخوانید دولت سعودی) به گذرنامه دیپلماتیک مقامات ایرانی باشیم!

4- حال در چنین فضایی دیدار «اتفاقی» ظریف و اوباما معنی پیدا می کند! و اگر هیچکس نداند، «ظریف» که آخرِ دیپلماسی است خوب می داند که در عالم دیپلماسی "اتفاق" معنی ندارد! شاید این دیدار برای ظریف و دستگاه دیپلماسی ایران اتفاقی باشد اما به احتمال زیاد آمریکایی‌ها برای رخ دادن این «اتفاق» برنامه‌ریزی دقیق داشته‌اند!

5- پیام این دیدار «اتفاقی» پس از پاسخ‌های منفی و اهانت‌بار سعودی‌ها به درخواست‌های مکرر ظریف برای ملاقات (ولو اتفاقی و چند دقیقه‌ای!) آن است که برای حل مشکل با عربستان هم باید کدخدا را دید و بدون موافقت و اجازه کدخدا در دهکده جهانی کاری پیش نخواهد رفت!

6- آنها که معنی دیپلماسی را فهمیده‌اند می‌دانند که در صحنه سیاست خارجی و عوالم دیپلماتیک، عزت از اقتدار ناشی می‌شود و آنچه در بازار بین‌الملل فراوان است و بی‌ارزش «لبخند» است و «ظرافت»! آنها که ادعای بازگرداندن عزت به گذرنامه‌های ایرانی را داشتند نمی‌دانستند که «بستن با کدخدا» نه تنها عزت را به گذرنامه‌ها و دیپلماسی ایرانی باز نخواهد گرداند بلکه نفهمیدند که ثمره بستن با «کدخدا» زانوزدن در برابر امیر کویت و شنیدن پاسخ‌های منفی اهانت‌بار از وزیر خارجه سعودی است! (آن هم در شرایطی که دولت سعودی و دستگاه دیپلماسی‌اش به واسطه جنایت کشتار حجاج در منا، بیش از هر زمان دیگر محتاج بازسازی چهره خود در سطح بین المللی بود و دیدار با مقامات ایرانی می‌توانست به بهبود وجهه سعودی‌ها در جهان اسلام و منطقه کمک کند!)

7- بماند که «بستن با کدخدا» به عنوان مهم‌ترین تدبیر دستگاه دیپلماسی نه تنها در عرصه دیپلماسی که در عرصه‌های اقتصادی نیز شفایی (هرچند اندک) در پی نداشت! حاکمیت رکود بی‌سابقه در فضای تولید و کسب و کار، تعطیلی رو به گسترش صنایع بزرگ (مانند تعطیلی 21 کارخانه از مجموع 90 کارخانه سیمان کشور!) و تولیدی‌های کوچک، رونق ناامیدی و یأس در فضای بورس، افزایش معنی‌دار قیمت ارزهای خارجی و افزایش جدی واردات و کالاهای قاچاق، نوبرانه‌های اقتصادی تدبیر «بستن با کدخدا» برای اقتصاد بیمار ایران بود و از آنجا که هنوز برای معالجه این بیماری، دخیل مجدد و مکرر بستن به قفل بسته درب سفارت آمریکا در خیابان طالقانی را تجویز می‌کنند بعید نخواهد بود که مدتی دیگر شاهد احتضار و حتی فوت «اقتصاد» کشور باشیم! اقتصادی که می‌خواهند با نوشداروی لغو تحریم‌ها حیات را به آن بازگرداند!

8- دولتی که دیپلمات «ظریف» و کاربلدش دل به دیدارهای «اتفاقی» بسته و سکان‌دار «نوبخت» اقتصادی‌اش چشم‌انتظار لغو یا تعلیق تحریم‌ها نشسته، باید هم وزیر ارشادش در فرودگاه منتظر کسب روادید از آل‌سعود بایستد و دست خالی بازگردد!

9- تنها کسانی به امور «اتفاقی» دل می‌بندند که فاقد «تدبیر» باشند! چرا که هیچ مسوول آینده نگر و برنامه ریزی برای حل مشکلات به «اتفاق» دل نبسته و نخواهد بست! و آنانی که به امید «تدبیر»، دل به مدیران با تدبیر بسته اند نباید چهره دولت تدبیرهای «اتفاقی» در ذهن آنان ترسیم شود.

10-در چنین فضایی آیا رواست سرنوشت و حیثیت انقلاب و نظامی که بر آمده از جان و خون آسمانی ترین بندگان خداست به دست کسانی باشد که در قرن بیست و یکم دل به تدابیر اتفاقی کدخدا بسته اند؟ آن هم اتفاقاتی که اتفاقا به نفع کدخدا و بدست او رقم می خورد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • رضا ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    به هر حال ظریق الممالک.همه کاراش درسته.همینمون مونده بود ظریف اینطوری کوچیک شه.خداوند هرکس در قبال دشمن کوتاه بیاد سرشو بیاره پایین ذلیل میکنه.اینو باید بعضیا بفهمن.
  • ناشناس ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    آقای ظریف و تیم ایرانی در نیویورک حتی حاضر نشدند به احترام هم وطنانشان پیراهن سیاه بپوشند!!!
  • جواد ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    دولت در سیاست خارجی خود " موضوع رفع تحریم ها را به کلی فراموش کرده و دست دادن به این وان وصندلی های پر سازمان ملل را هنگام سخنرانی روحانی " نشانه موفقیت خود میداند . انگار نه انگار که اقایان قرار بود تحریم ها را لغو کنند .
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    والله اگر شهدا راضی باشند سرنوشت و حیثیت انقلاب و نظامی که بر آمده از جان و خون آسمانی ترین بندگان خداست به دست کسانی باشد که در قرن بیست و یکم دل به تدابیر اتفاقی کدخدا بسته اند
  • ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    الان مثلا دولت اگر دست شما دلواپسان میبود عربستان بلافاصله برای مسئولان ایرانی روادید صادر میکرد؟! چرا سعی دارید از آب گل آلود ماهی بگیرید؟! مگر در دولت گذشته هنگام زلزله آذربایجان رئیس جمهور برای حج عمره به عربستان نرفت؟؟ چرا اونموقع صدایی از شما شنیده نشد؟!
  • علی رضا ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    احسنت ،جزاک ا.. خیرا
  • ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    درود بر ظریف شجاع که با شجاع با اوباما روبرو شد و تربیت اسلامی خودشو به رخ دنیا کشید ففط ترسوها از دشمنشون فرار میکنند پیغمبر اسلام هم از دشمنانش عیادت میکرد!!
  • علی ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    ما ازاین دولت نه تدبیردیدیم نه امید نه صداقت آقایون اصلا به دستاوردهای ملت وشهدا که بارزترینش عزت ملی است اعتقاد ندارن فقط دنبال اهداف حزبی اند عزت وافتخار را درملاقات مقامات جنایتکار آمریکا ونوکران منطفه اییش جستجومیکنند ۰أین تذهبون؟!!!
  • ناشناس ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    خیلی اتفاقی با اوباما مکالمه تلفنی میکنند اتفاقی با جان کری پیاده روی میکنند اتفاقی در وقتی که نشریه فرانسوی به پیامبر رحمت و مهربانی توهین میکند به پاریس سفر میکنند و اتفاقی با اوباما دیدار و مصافحه میکنند !!
  • ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    واقعا براتون متاسفم حتی پیامبر هم سلام می داد مگه سلام دادن اشکال داره ؟!؟!بلکه اینکار اونا رو متنبه کنه آدم بشن
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    یه کلام perfect!
  • مهماندار هواپیما ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    اتفاقی با توافق ایران را فروختند
  • ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    درود بر ظریف که ادب اسلامیشو به رخ دنیا کشید!!!
  • ناشناس ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    در این 2 سال چقدر تحقیر شدیم عربستان به بچه هامون در جده تجاوز کرد حالا هم به اجساد حاجی هامون بی حرمتی میکنند .
  • امیر ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    ظریف سیاست مدار قهاری است واین برخورد و دست دادن با اوباما نمی تواند اتفاقی باشد بلکه یک طراحی از پیش تعیین شده است . قبل از رفتن رئیس جمهور با سازمان ملل ، سایت ها و روزنامه های طرفدار دولت داشتند به جامعه القاء می کردند که شاید آقای روحانی با اوباما صحبت کنند یا یک خبر نگار در آمریکا از رئیس جمهور در مورد دست دادن با اوباما را سوال کردند واین موارد دلیلی است بر این که دست دادن ظریف با اوبا ما اتفاقی نبوده است.این دولت می خواهد با آمریکا رابطه برقرار کند واین گونه رفتارها پیش زمینه است.
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    دست دادن به دشمن قسم خورده انقلاب مصداق بارز زاویه گرفتن از خط امام و رهبری است ملت ایران به مقتضای وظیفه شرعی نباید در قبال دستگاه دیپلماسی تسامح و تساهل را در دستور کار قرار دهد چرا که امربه معروف و نهی از منکر صاحبان قدرت و ثروت از منظر اسلام ناب محمدی از اوجب واجبات است
  • مرتضي ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    درود خدا بر دكتر ظريف
  • مشرقی تیر ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    باجناب کوشکی و رضا موافقم !!!
  • ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    چرا زمانیکه دولت قبل 800 میلیارد دلارو دود کرد و همه دنیارو باهامون دشمن کرد صداتون در نیومد.
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    درود بر ظریف و مردم شجاع ایران
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    فکر کنم منظور از سیاست اتفاقی یعنی طراحی اتفاقاتی که بعدا بشه گفت اتفاقی بوده و از زیر بار طراحی کردنش در برن. یه چیزایی تو مایه های دروغ
  • علیرضا ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    اگه دقت کرده باشید و اهل مطالعه بودید میدیدید که آقای ظریف به احترام جانباختگان یه روبان مشکی به یقه کت شون زده بودن که این توی جامعه ی بین الملل نشانه ی عذاست! حالا توی کوردهات های ایران چی معنی میده نمیدونم!
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    جناب ناشناس 23:07 موضوع بی حرمتی ها ربطی به دولت قبل و الان نداره ، آل سعود وحشی باید حسابی ادب بشه ، در همین چند سال اخیر خیلی از توهینها نصیب مردم ایران شده!
  • محمد ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    ( اما به احتمال زیاد آمریکایی‌ها برای رخ دادن این «اتفاق» برنامه‌ریزی دقیق داشته‌اند ) آره آمریکائیها برای شماها تره هم خورد می کنند
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    آمریکا کی باشه که ملت ایران ازش بترسن؟؟؟ اگه اوباما با من روبرو بشه محلشم نمیذارم نه به خاطر ترس یا بی ادبی بلکه به خاطر جنایات و خباستهای بی شمارشان نسبت به مردم ایران.ظریف هم اگه دست داده به خاطر شجاعت و ادب نبوده بلکه رفته کدخدا رو ببینه تا ویزاهای مورد نیاز صادر بشه..آره عزیزم..
  • عبدالله امیر تهرانی ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    اولا موضوع زلزله یک مساله و حادثه طبیعی است و ربطی به جنایت ندارد. ثانیا رییس دولت قبل هم اشتباه کرد و مردم هم اعتراض کردند. ثالثا همواره دولت عربستان از یک دولت مقتدر در ایران حساب میبرد و غلط زیادی نمیکند ولی وقتی ببیند یک دولت بی حال و مماشات کن سر کار است آنوقت فیلش یاد هندوستان می کند...
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    دروغ نگویید که دروغگویان فراموشکارند...
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    حساب ظریف از مردم شجاع ایران جداست. اگر دریوزگی در برابر دشمن نشان شجاعت است مال خودتان و ظریفتان باشد و نه ملت ایران
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    خدایا توبه!... اشتباهی مثبت دادم
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    جوک نگو بنده خدا....
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    این یعنی دهن کجی به چند میلیون انسان بی گناه که به دست امریکا مستقیم و غیر مستقیم کشته شدند
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    بزودی مثل جریان بورسیه این دروغ هاتون هم برملا میشه. فکر کردید تا کی میتونید گند یزنید و بندازید تقصیر احمدی نزاد؟؟!
  • ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    دوسا عزیز حساب کردی 800میلیارد دلار چقدر میشه؟براساس دلار امون 8 سال میشه 1276200000000000 تومان مجموع بودجه کشور در همون 8 سال میشه 3167254527700000 به عبارت دیگه 40درصد بودجه کشور گم شده !!!! واقعا چنین دروغ بزرگی رو جز افراد زودباور قبول نمیکنن....
  • بنده خدا ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    0 0
    معلوم می شود که اطلاع چندانی از دین مبین اسلا م نداری لطفا کمی مطالعه بفرما تا معنی شجاعت در دین را بفهمی.
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    0 0
    جوک گفتی ، لطفا حرف مفت هم نزن . انسان مسلمان به شیطان دست نیمده و سلام نمی کنه بلکه سنگ میزنه .
  • نسل سومی ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    0 0
    توکامنهتای بالا جوابتو دادم
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    0 0
    اونها میخوان به جامعه جهانی بگن که که دیدید کشوری که مخالف استکبار بود و ما را شیطان بزرگ می دانست با تحریم های من به زانو درامد و اکنون تسلیم شده . بله امریکائی ها برای ما هیچ ارزشی قائل نیستد.
  • مهدی از قم ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    0 0
    برای افرادی مثل اقای علی رضا خیلی باید تاسف خورد با این تفکر احمقانه.همین شماها هستید که تا دو روز میرید دوبی همه چیزتون عوض میشه و دیگه هیچ نشونی از ایرانی بودنتون نمیمونه.جوری حرف میزنید و رفتار میکنید انگار هفت نسلتون متولد اروپا هست.حال ادم از این همه وادادگی و ذلت بهم میخوره.به قول مرحوم شریعتی حتی خود غربی ها هم از افرادی با تفکر شما متنفرند
  • مهدی از قم ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    0 0
    ناشناس 20:39 چرا همه چیز را باهم قاتی میکنی؟چرا وقتی از چیزی سردر نمیاری نظر میدی؟؟؟اگر پیامبر اسلام الان بود هیچ وقت حاضر نمیشد با رییس کشوری که در ان افراد اجازه دارند قران را بسوزانند.فیلم علیه اسلام بسازند.دو همجنس با هم ازدواج کنند و.... از در دوستی در بیاد.
  • علی ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    0 0
    په نه په آقای اوباما همینجوری توراه روهای سازمان ملل بیکاروبی عارپرسه میزده ومیچرخیده یهو اتفاقی آقای ظریفو ملاقات میکنه یهوئی.
  • ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    آقای علیرضا وقتی ملتی داغدار عزیزانشان است زدن روبان مشکی کمترین چیزی است که برای همدردی نمادین میشه انجام داد
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    دلواپس هستیم و مثل شما با سیاست وادادگی تو سری خور نیستیم !!!
  • ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    وقتی با ترس حرف بزنیم وقتی فقط دنبال اعتماد سازی یکطرفه باشیم باید هم عربستان برای ما ویزا نده ! خود شما هم دیدید این کشورها زبان تهدید سرشون میشه نه مدارا
  • iqwtwtcn ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    20

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس