پس از گذشت بیش از ۴ سال از افتتاح فاز نخست بوستان بزرگ ولایت در محل اراضی پادگان قلعه مرغی، این روزها شهرداری تهران مشغول طراحی فاز دوم توسعه این اراضی ۳۰۰ هکتاری است و تاکنون احداث یک بیمارستان هسته ای ۱۰۰۰ تختخوابی در این اراضی قطعی شده است.

 به گزارش مشرق، حدود دو ماه پیش بود که علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران از برنامه‌ریزی برای احداث بزرگترین بیمارستان تخصصی هسته‌ای غرب آسیا خبر داد و اعلام کرد کلنگ‌زنی این بیمارستان در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت.

در آن زمان هنوز خبری از مکان یابی این بیمارستان منتشر نشده بود اما سید مازیار حسینی، مشاور ویژه شهردار تهران در امور زیرساخت های شهری، در این رابطه می گوید: طی یک توافق سه جانبه میان شهرداری تهران، سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار است این بیمارستان فوق تخصصی در اراضی بوستان ولایت احداث شود.

به گفته وی، این بیمارستان یک هزار تختخوابی بخشی از پروژه‌ای موسوم به «دهکده سلامت» خواهد بود که برای نخستین بار در کشور تنها به درمان نخواهد پرداخت، بلکه موضوع سلامت را پیش از درمان و با تمرکز بر پیشگیری پوشش داده و پس از درمان نیز مقوله بازتوانی را دنبال می‌کند.

حسینی با اشاره به محوریت فناوری هسته‌ای در شیوه‌های درمانی این بیمارستان، گفت: مقرر شده موضوع «پروتون‌درمانی» و «گاما نایف» به عنوان تکنولوژی های برجسته درمان در جهان، سطح بسیار بالایی از درمان را برای کشور میسر کند و دیگر کشورهای منطقه نیز از مواهب این فناوری بهره‌مند شوند. ضمن اینکه احداث این بیمارستان در بوستان ولایت یک موقعیت ممتاز برای جنوب شهر محسوب می‌شود.

مشاور ویژه شهردار تهران با اشاره به اینکه این پروژه ظرفیت تبدیل به قطب توریسم سلامت در سطح منطقه را دارد، خاطرنشان کرد: قاعدتا موضوع اسکان مراجعان به این بیمارستان باید در قالب‌های گوناگون پیش‌بینی شود و به  این ترتیب احداث هتل در طراحی اولیه حوزه شهرسازی و معماری پیش‌بینی شده است.

آخرین شانس تهران برای طراحی ایده آل شهری

او از اراضی 300 هکتاری پادگان سابق قلعه مرغی به عنوان آخرین فرصت و شانس پایتخت برای یک طراحی شهری ایده آل یاد می کند و می افزاید: بوستان بزرگ ولایت که 63 هکتار وسعت دارد، به صورت فعلی حفظ خواهد شد و در عین حال 15 درصد از کل این عرصه به مستحدثات جدیدی اختصاص خواهد یافت که بخشی از آنها در قالب دهکده سلامت صورت می گیرد.

اما از آنجا که ایده راه اندازی یک دهکده سلامت در شهر آفتاب و در مجاورت حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی از سال های گذشته در استانداری تهران مطرح بوده است، این نگرانی وجود دارد که سرانجام اجرای این طرح به موازی کاری ختم شود و یا دست کم ناهماهنگی شهرداری و استانداری مشکلات و حاشیه هایی به دنبال داشته باشد. حسینی در این رابطه پاسخ می دهد: شهرداری تهران راسا این پروژه را اجرا نمی کند، بلکه مرجع این تصمیم گیری دستگاه های مسوول تراز اول شامل سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت هستند. قاعدتا مراجع بالادستی و صاحب رای که در این پروژه مشارکت می کنند باید از بروز مشکلات یا موازی کاری احتمالی جلوگیری کنند.

احتمال احداث بیمارستان در ضلع غربی بوستان ولایت

رضا نثاری، شهردار منطقه 19 نیز به نقش هماهنگ‌کننده و هموار کننده منطقه برای اجرای این پروژه، گفت: اقدامات لازم برای آماده‌سازی اراضی بیمارستان پس از نهایی شدن مکان‌یابی توسط منطقه صورت می‌گیرد. افزون بر این، مراحل قانونی صدور پروانه ساختمانی باید در شهرداری منطقه 19 طی شود.

هر چند مکان‌یابی بیمارستان در اراضی پادگان سابق قلعه‌مرغی هنوز نهایی نشده است اما شهردار منطقه 19 می‌گوید احتمالا ضلع غربی بوستان ولایت گزینه نهایی خواهد بود چراکه علاوه بر فراهم بودن دسترسی‌های لازم، جزو اراضی بایر محسوب می شود و احداث ابنیه بیمارستان در این محدوده آسیب زیست محیطی به دنبال نخواهد داشت. همچنین طی بازدیدهای اولیه صورت گرفته توسط نمایندگان سازمان انرژی اتمی و مشاور ویژه شهردار تهران این گزینه مطلوب شناخته شده است.

نثاری با اشاره به اینکه شهروندان کم و بیش در جریان برنامه‌های آتی بوستان ولایت هستند، گفت: مالکان املاک پیرامون بوستان حاضر نیستند به راحتی املاک خود را خرید و فروش کنند چراکه نسبت به ایجاد ارزش افزوده ملک خود به دنبال اجرای پروژه های آتی در این پهنه خوشبین هستند. قاعدتا احداث بیمارستان تخصصی در این مکان، کاربری املاک اطراف بوستان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

شهردار منطقه 19 با بیان اینکه در دو سال اخیر 4 ایستگاه مترو جدید به این منطقه اضافه شده و دسترسی عمومی به ضلع شمال و غرب بوستان را فرهم کرده است، یادآورشد: ظرف دو ماه آینده یک ایستگاه مترو جدید نیز در این منطقه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تاکید کرد: پیوست های اجتماعی، امنیتی، فنی و زیست محیطی برای اجرای هر یک از پروژه های آتی بوستان ولایت از جمله بیمارستان هسته ای قطعا تهیه خواهد شد.

ایده‌های سبز برای باغ شهر ولایت

مازیار حسینی با تاکید بر اینکه 85 درصد از این اراضی 300 هکتاری کاربری فضای سبز خواهد داشت، از توافق با ریاست دانشگاه تربیت مدرس در این رابطه خبر می دهد و می گوید: پردیس کشاورزی این دانشگاه مسئولیت انجام مطالعات تخصصی در رابطه با گونه‌های گیاهی مناسب کاشت در اراضی سبز این پهنه را بر عهده گرفته است. گونه‌های گیاهی با توجه به اقلیم تهران و وضعیت منابع آبی انتخاب می‌شود، ضمن اینکه پوشش گیاهی نباید به صورت انبوه و بوته‌ای باشد تا از تبدیل آن به فضای بی‌دفاع شهری جلوگیری شود.

به گفته وی، در مرحله طراحی مفهومی ایده های تازه‌ای مطرح شده که از آن نمونه می‌توان به تحویل بخشی از اراضی بوستان ولایت به افراد به منظور کشت سبزی و صیفی جات بدون انتقال مالکیت زمین اشاره کرد تا به این ترتیب شهروندان تهرانی که به آپارتمان نشینی ناچارند، در اوقات فراغت خود از این فرصت برای بهره مندی از مواهب طبیعت استفاده کنند.

حسینی تاکید کرد: این موضوع در حد یک ایده مطرح شده و هنوز قطعی نیست اما ایده‌هایی از این جنس قطعا در بوستان ولایت اجرا خواهد شد تا در نهایت شاهد یک «باغ شهر» باشیم.

جزییات انتقال ساختمان شورا و شهرداری به بوستان ولایت

اما بیمارستان هسته‌ای تنها بنای جدید در عرصه بوستان یا باغ شهر ولایت نخواهد بود. مشاور ویژه شهردار تهران در امور زیرساخت‌های شهری از برنامه‌ریزی برای احداث یک مرکز بزرگ فرهنگی با محوریت مهدویت و همین طور احداث مجموعه «تالار شهر» را از دیگر برنامه‌های آتی شهرداری تهران می‌داند که به عنوان بخش‌هایی از طرح جامع اراضی بوستان ولایت در 15 درصد از این اراضی اجرا خواهد شد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که طی دو هفته اخیر، اخباری از انتقال ساختمان شورای اسلامی شهر تهران به بوستان ولایت منتشر شده و حتی شایعاتی مبنی بر انتقال کامل ساختمان ستادی شهرداری از خیابان بهشت به این نقطه نیز دهان به دهان چرخیده است؛ موضوعی که اعضای شورای اسلامی شهر تهران اغلب از آن بی‌اطلاع بوده‌اند.

مشاور ویژه شهردار تهران در امور زیرساخت‌های شهری در این رابطه می‌گوید: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این رابطه ایده‌پردازی کرده است اما مراحل قانونی آن برای اجرا باید از سوی همین معاونت طی شود.

وی می افزاید: قاعدتا درباره جزییات این ایده و سطح اشغال در کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرسازی و معماری تعیین تکلیف خواهد شد. البته با توجه به اینکه نظرات این مراجع حین ایده و طراحی اخذ شده است، احتمالا مخالفتی وجود نخواهد داشت. اما هنگام اجرا در صورت نیاز در کمیسیون ماده 5، شورای عالی شهرسازی و معماری و شورای اسلامی شهر تهران مطرح خواهد شد.

رفع معارض باقی مانده در آینده نزدیک

مازیار حسینی با تاکید بر اینکه تلاش می شود در مکانیابی تمام طرح های توسعه آتی اراضی بوستان ولایت به ویژه بیمارستان هسته ای به مسایل ترافیکی پرداخته و مطالعات پخته و جامعی درباره آن انجام شود، خاطرنشان می‌کند: کاربری‌های مختلفی که در اراضی بوستان ولایت پیش بینی خواهد شد، به نحوی پیاده می شود که نظم لازم برقرار باشد و تداخلی میان پهنه های مختلف ایجاد نشود.

آن گونه که مشاور ویژه شهردار تهران می‌گوید: با توجه به شکل بیضی اراضی بوستان ولایت، احداث ابنیه جدید با کاربری های مختلف در رئوس اقطار این بیضی صورت خواهد گرفت و قرار نیست ساخت‌وساز سنگین به صورت بلوک‌های متعدد کنار هم چیده شود و منظر این مجموعه را به کلی تغییر دهد.

وی از پیش بینی تونل مشترک تاسیسات، پارکینگ های زیرزمینی و مسیرهای دسترسی کافی بدون ایجاد مزاحمت ترافیکی برای معابر اطراف بوستان ولایت خبر می دهد و اضافه می کند: 98 درصد از این اراضی هم اکنون در اختیار شهرداری تهران قرار دارد و سازمان املاک و مستغلات و شهرداری منطقه 19 ماموریت رفع معارض باقی مانده را بر عهده دارند که در آینده نزدیک محقق خواهد شد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس