پس از گذشت چندسال از دستیابی ایران به فناورى غنى‌سازى اورانیوم و راه اندازى یک زنجیره کامل غنى سازى با سانتریفیوژهاى ساخت ایران، محققان کشور علاوه بر آنکه توانستند با تولید رادیو داروها، ساخت شتاب دهنده 10 میلیون الکترون ولت و بیمارستان هسته‌ای گامی در جهت ارتقای سلامت کشور بردارند، موفق شدند با مطالعاتی که در زمینه گداخت هسته‌ای انجام دادند نام ایران را در میان کشورهای فعال در زمینه تولید سوخت پاک قرار دهند.

از تولید رادیو دارو تا سوخت پاک با گداخت هسته‌‌ای به گزارش مشرق، جمهوری اسلامی ایران در روز 20 فروردین ماه 1385 از طریق افتتاح پروژه راه اندازی دومین مجموعه جدید سانتریفیوژهای تأسیسات هسته‌ای نطنز با ورود به مرحله صنعتی غنی سازی اورانیوم، به بزرگترین دستاورد فناوري تاریخ خود دست یافت.

اين موفقيت موجب شد تا ايران به فناورى غنى‌سازى اورانیوم و راه اندازى یک زنجیره کامل غنى سازى توسط سانتریفیوژهاى ساخت ایران دست يابد. در پی این موفقیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ايران را در زمره کشورهای صاحب تکنولوژی غنی‌سازی اورانیوم قرار داد.

ادامه اين مطالعات منجر به دستبابي به ساير محصولات دانش بنيان بر اساس فناوري هسته‌اي شد كه از آن جمله مي‌توان به انواع راديو داروها،‌ ساخت شتابگرها و توليد محصولات كشاورزي عاري از بيماري با استفاده از فناوري هسته‌اي اشاره كرد.

اهم دستاوردهای علمی محققان هسته ای:

توليد راديو دارو گامي در جهت ارتقا سلامت جامعه

داروهای نشاندار رادیواکتیو که به بیمار تزریق یا خورانده می‌‌شوند، به رادیو داروها معروف هستند. با توجه به اهمیت این نوع داروها در درمان برخی بیماری‌ها سازمان انرژی اتمی ایران توانست به تولید انبوه رادیو داروی مولیبدن 99 - تکنسیم M99 دست یابد.

این ماده دارویی که در تشخیص بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌هایی که نیاز به اسکن از ماهیچه‌های قلبی، مغز استخوان، غدد بزاقی، تیروئید، پاراتیروئید، شش‌ها، کبد و کلیه دارد كاربرد دارد.

ماده مولیبدن 99 - تکنسیم M99 در حال حاضر تنها در چند کشور از جمله بلژیک، کانادا، آفریقای جنوبی، هلند، انگلیس، چین و هند تولید می شود و ایران جزء معدود کشورهای تولید کننده این رادیو داور است.

در جدول ذيل برخي از راديو داروهاي توليد شده در كشور كه براي تشخيص و درمان برخي بيماري‌ها توليد شده است نشان مي‌دهد.

رديف عنوان راديو داروي توليد شده
1 راديو داروي 20Anti-CD
2 ميكرو اسفرهاي شيشه ايتريم 90
3 كپسول خوراكي راديو داروي يد 123
4 راديو دارو پاتني In-rituximab 111
5 راديو داروي Cu-ATSM 64
6 ژنراتور Ga 68 با هدف گاليم طبيعي
7 راديو دارو يوبيكويسيدين
8 راديو داروي كلوبيدي ايتريوم 90
9 راديو داروي اينديوم 111 كلرايد
10 نشاندار سازي تركيب متايدو بنزيل گوانيدوين با يد 131 تشخيصي
11 هيدروكسي هيپوسفونات
12 كلوبيدهاي رنيوم 189 و رنيوم 188
13 MIBG با يد 131
14 راديو داروي mt c-Bombesin
15 راديو دارو FDG

 ايجاد بيمارستان هسته‌اي رهاورد جديد محققان براي مصرف راديو داروها

بهروز کمالوندی- سخنگوی سازمان انرژی اتمی چندی پیش در گفتگو با مهر، با اشاره به تحقیقات این سازمان در زمینه رادیو داروها، اظهار داشت: در حال حاضر حدود یک میلیون بیمار داریم که از انواع رادیو داروها استفاده می‌کنند و در این راستا اقدام به مطالعاتی برای تولید این رادیو داروها شده است و تاكنون حداقل 15 نوع رادیو دارو از سوی پژوهشگران سازمان انرژی اتمی توليد شده كه این رادیو داروها دارای طول عمرهای مختلف است.

وي با تاكيد بر اينكه راديو داروهاي توليد شده برای تشخیص و درمان برخی از بیماری‌ها به کار برده می‎شوند، ادامه داد: برخی از رادیو داروها دارای عمر کمی در حدود 15 دقیقه هستند به این معنا که 15 دقیقه پس از تولید باید مصرف شود. این نوع رادیو داروها برای تشخیص برخی از بیماری‌ها وارد بدن ‌می‌شود و پس از مدتی از بین می‌روند و آثاری بر بدن ندارند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر ضرورت فاصله کم بیمارستان تا بیمار برای استفاده از رادیو داروها با عمر کوتاه، خاطر نشان کرد: از این رو در بسیاری از کشورها بیمارستان‌هایی تاسیس شده است که در کنار بیمارستان رادیو دارو تولید و بلافاصله پس از تولید از سوی بیمار مصرف می‌شود.

کمالوندی از راه اندازی این نوع بیمارستان‌های تخصصی در کشور خبر داد و یادآور شد: در برنامه جدید سازمان انرژی اتمی قرار است نسبت به تاسیس بیمارستان هسته‌ای اقدام شود که امیدواریم ظرف چند ماه آینده کلنگ اولین بیمارستان هسته‌ای در کشور زده شود. با راه اندازی این بیمارستان تخصصی قادر خواهیم بود تا در محل بیمارستان رادیو داروهای با عمر کوتاه را تولید و به مصرف برسانیم.

کمالوندی با بیان اینکه رئیس سازمان انرژی اتمی پیگیری‌های لازم در این زمینه را انجام داده است، اضافه کرد: مذاکراتی با بخش خصوصی برای ایجاد این بیمارستان شده است که در صورت نهایی شدن این مذاکرات در سال آینده اقدام به احداث این بیمارستان می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی، محل احداث این بیمارستان را در تهران عنوان و خاطر نشان کرد: در صورتی که این ایده نتایج خوبی داشته باشد می‌توانیم این نوع بیمارستان‌ها را در سایر استان‌ها دایر کنیم.

كشاورزی هسته‌ای در خدمت تامین مواد غذایی سالم

با استفاده از فناوري هسته‌ای محققان قادر خواهند بود تا محصولاتي مقاوم به شوري و سرما و همچنين افزايش زمان ماندگاری محصولات كشاورزی را ارتقا دهند به گونه‌ای كه محققان کشور با استفاده از فناوری هسته‌ای موفق به تولید ارقام اصلاح شده گونه‌های گیاهی چون گندم مقاوم به خوابیدگی در مناطق شور چون گرمسار، ورامین، طبس، یزد، قم و اشتهارد، جو اصلاح شده متحمل به سرما برای کشت در مناطق سرد، پنبه اصلاح شده دارای مقاومت نسبی به بیماری قارچی و "رتیسیلیوز" و بهبود خواص کیفی، ایجاد تیپ‌های مختلف زودرس و بی دانه نارنگی شدند.

تاثیر شدت‌های پرتو دهی گاما در زمان‌های مختلف پس از برداشت در انبارهای توده‌ای پیاز، افزایش زمان نگهداری سیب و سیر با استفاده از روش پرتو دهی و ارزیابی کمی و کیفی موتانت‌های زودرس از دیگر موفقیت‌های کشور در زمینه کشاورزی هسته‌ای به شمار می‌رود.

کمالوندی با اشاره به مزایای استفاده از روش‌های کشاورزی هسته‌ای خاطر نشان کرد: با استفاد از این فناوری موفق به تولید گندم و جو مقاوم به سرما و شوری شدیم.

اجرای پروژه کلان در جهت رفع نیازهای پزشکی کشور

طراحی و ساخت سیکلوترون با توان 10 میلیون الکترون ولت پروژه کلانی است که با تصویب آن در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری محققان کره جنوبی در حال اجرا است.

توان این شتاب دهنده 10 میلیون الکترون ولت (EMU) است و برای تولید رادیو داروهای PET به کار برده می‌شود. رادیو داروهای PET ، تصویربرداری به روش همزمانی است به این صورت که با استفاده از این رادیو داروها تصویربرداری دینامیک از بیمار صورت می‌گیرد و اطلاعات بسیار مهمی از بیمار ارائه می‌دهد. در صورتی که بیمار در کما باشد این دستگاه قادر است تشخیص دهد که بیمار در کما ناراحت یا شاد است.

منبع مولد این دستگاه در دانشگاه صنعتی شریف در حال اجرا است و از آنجایی که دانشگاه تهران به تازگی به این طرح پیوسته است از این رو مقرر شد تا طراحی و ساخت چشمه یونی این دستگاه به این دانشگاه واگذار شود.

کشور به این شتاب دهنده 50 دستگاه است که در حال حاضر 2 دستگاه از این نوع در کشور در کرج و بیمارستان مسیح دانشوری وجود دارد که این محققان امیدوارند با تامین اعتباری بالغ بر 10 میلیارد تومان بتوانند نیازهای کشور را در این زمینه برآورده کنند.

قرار گرفتن ایران در میان کشورهای تولید کننده سوخت پاک از طریق گداخت هسته‌ای

همجوشی (گداخت) هسته‌ای یا فیوژن فرآیندی عکس عمل شکافت هسته‌ای است. در فرآیند همجوشی هسته‌ای هسته‌های سبک مانند هیدروژن، دوتریوم و تریتیوم با یکدیگر همجوشی داده شده و هسته‌های سنگین‌تر قادر به تولید انرژی هستند.

دکتر محمود قرآن نویس- رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما، با تاکید بر اینکه ایران در منطقه خاورمیانه تنها مرکزی است که در حوزه گداخت  هسته‌ای فعال است، خاطر نشان کرد: ایران در خاورمیانه تنها کشوری است که در پروژه ایتر در زمینه گداخت هسته‌ای فعالیت دارد.

رآکتور گداخت هسته‌ای ایتر (International Thermonuclear Experimental Reactor (ITER یکی از پروژه های پر هزینه جهان است که قرار است با استفاده از همجوشی هسته ای انرژی پاک دریافت شود.
وی با اشاره به نقشه منتشر شده یادآور شد: ایران در خاورمیانه تنها کشوری است که در پروژه ایتر همکاری دارد و فعالیت هایی در زمینه گداخت هسته ای دارد.

از تولید رادیو دارو تا سوخت پاک با گداخت هسته‌‌ای
 نقشه کشورهایی که در پروژه ایتر (طراحی نیروگاه گداخت هسته‌ای) مشارکت دارند

بر اساس نقشه فوق نقاط نارنجی رنگ کشورهایی هستند که در زمینه گداخت هسته‌ای و تولید انرژی پاک فعالیت دارند و ایران در میان کشورهای خاور میانه تنها کشوری است که در این زمینه فعال است.


اگر از سفرهای نوروزی امسال گزارش مکتوب، گزارش تصویری یا فیلم تهیه کرده‌اید به آدرس همیشگی ما یعنی "culture@mashreghnews.ir" ارسال کنید تا به نام خودتان و در سریع‌‌ترین زمان ممکن منتشر شود. به خاطر داشته باشید به بهترین آثار ارسالی که تا پایان فروردین ماه به دست ما برسند، علاوه بر درج اثر آنها در بخش "اخبار ویژه" پنج جایزه نقدی 2 میلیون ریالی از طرف تحریریه مشرق نیوز اهدا خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • دکتر ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 0
    فناوری گداخت هسته ای آینده بشریت در انرژی هست که وابستگی به نفت و گاز رو برای ابرقدرت ها بصورت استاندارد و همیشگی به صفر خواهد رساند جالب اینجاست که یک ماه پیش امریکایها اعلام کردن تونستن به بیشترین مدت زمان پایداری فیوژن برسن فناورهای تجدید پذیر مثل انرژی بادی خورشیدی و زمین گرمایی به غیر اینکه به دلال جوی و زمینی پایدار نیستن به دلیل بر هم زدن بالانس یا همان تعادل چرخه انرژی در روی کره زمین یک نقطه اپتیمم دارن یعنی اینکه شما اگر بیش از حد از انرژی خورشیدی یا بادی استفاده کنی انرژی که باید صرف حرکت ابرها بخار کردن آبهای اقیانوس ها و یا خارج شدن از زمین و بالا نرفتن درجه حرات زمین بشه رو به صورت غیر مستقیم به بهانه تولید انرژی بیشتر جذب کردی در حالی که بر اساس قانون فیزیک انرژی هیچ وقت از بین نمیره بلکه از صورتی به صورت دیگر تبدیل میشه از یک طرف با رسانه های سفارشی کار فناوری اتمی رو برای کشورهای جهان سوم بد نشون میدن از این طرف بیشترین تعداد بمب اتمی نسل سه و چهار و بیشترین تعداد رئاکتورهای قدرت شتاب دهنده های تحقیقاتی برای ذرات بنیادین و علم فیزیک و تلسکوپ ها و لیزرهای اتمی رو برای رصد اعماق فضا و ارتباطات نسل جدید و نیز ساخت رادیوداروهای نسل جدید بیماری هایی مثل سرطان و...رو دارن می سازن و از همه مهمتر روی فناوری گداخت که وابستگی به نفت رو برای امریکایها به برای همیشه به صفر خواهد رساند به شدت دارن محرمانه کار می کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس