وزیر بهداشت گفت:‌ وزارت بهداشت سالانه ۱۶ تا ۱۷ میلیارد خسارت به خانواده‌های قربانی فرآوردهای خونی آلوده از فرانسه می‌دهد، در حالیکه ایران از این مسئله شکایت کرد و وکیل گرفت اما به خوبی نتوانست از قربانیان این پرونده حمایت کند.

به گزارش مشرق، سید حسن هاشمی با حضور در نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل که در دانشگاه تهران در حال برگزاری است طی سخنانی با اشاره به سالروز 28 مرداد و کودتای 28 مرداد اظهار کرد: اتفاقی که در دوران آقای مصدق رقم خورد سرنوشت کشور را به شکل دیگری رقم زد. این کودتا دولت را از کانون قدرت کنار زد، مردم دچار گمراهی کرد.

وی با اشاره به اینکه مردمی که صبح شعار درود بر مصدق سر می‌دادند، عصر شعار مرگ بر مصدق و درود بر شاه می‌دادند اضافه کرد: تصور مردم این بود که زندگی‌شان در این شرایط بهتر می‌شود غافل از اینکه استکبار با چهره جدیدی وارد کشور شده و شاه برمی‌گردد.

وزیر بهداشت با اشاره به آشنایی و دوستی خود با برخی از شهدای انقلاب و دفاع مقدس تصریح کرد: شهید دیالمه، شهید حسین علم‌الهدی که مدتی با وی هم‌اتاقی بودند، شهید مهدی رجب‌بیگی و مرتضی آوینی از جمله شهدای انقلاب و نظام اسلامی هستند که سرنوشت آنها به گونه‌ای رقم خورد که به شهادت رسیدند.

هاشمی به عملکرد گروه‌های مخالف نظام اسلامی مانند مجاهدین خلق و شهادت برخی از شهدای انقلاب توسط این گروه اشاره و تصریح کرد: شهید مهدی رجب‌بیگی که قلم خوبی داشت یا شهید مطهری که از معلمان و پرورش یافتگان مکتب امام بود و همچنین شهید دیالمه از جمله افرادی بودند که توسط همین گروه در ترورهای صورت گرفته به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه وقتی دیدگاه فکری و تفکری مجاهدین خلق را بررسی می‌کنیم می‌بینیم همان مسیر را طالبان و داعش ادامه می‌دهند و همه این گروه‌ها در یک خط قرار دارند، افزود: کسانی که عمدتا در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی فعالیت می‌کنند بخصوص در محیط دانشگاه‌ها با چهره واقعی‌شان ظاهر نمی‌شوند و تشخیص باطل و غیرباطل در این بخش بسیار مشکل است. لذا دانشجویان وظیفه مهمی در این زمینه دارند و منظور سیاسی بودن دانشگاه‌ها از سوی رهبری این است که در این بخش به قدرتی از تفکر و تحلیل برسیم که توانایی شناسایی حق و باطل را داشته باشیم.

وزیر بهداشت در این بخش ازسخنان خود با بیان اینکه مردم ایران 28 مرداد خوب تشخیص داده و بهتر عمل می‌کردند شاهد بیش از دو قرن از عمر پهلوی در این کشور نبودیم، یادآور شد: بنابر این باید تمرکز داشته و مطالبه‌گر باشیم. شما دانشجویان باید تاریخ ایران را به خوبی مطالعه کنید، آن زمانی که من دانشجو بودم توصیه بزرگان به ما مطالعه کتاب خداشناسی بود زیرا در آن زمان گروه‌های الحادی و چپ و همچنین مارکسیست‌ها در دانشگاه فعال بودند لذا باید مراقبت کرد تا دچار لغزش نشویم.

هاشمی افزود: انشاءالله در این راه انصاف، عدل و عتدال که همان راه اسلام است بتوانیم به موفقیت‌هایی در عرصه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی دست یابیم.

وزیر بهداشت در ادامه به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی درباره وضعیت دانشجویان گروه بهداشت و درمان و همچنین شرایط اشتغال آنها اظهار کرد: تعداد زیادی دانشجو در حوزه بهداشت بدون توجه به مسئله اشتغال گرفته شده است البته این هم مشکل وزارت بهداشت و هم وزارت علوم و فناوری است. اما مسئله وزارت علوم در این بین کمتر است زیرا آنها خودشان را متعهد و موظف به ایجاد کار و اشتغال برای دانشجویان خود نمی‌‌دانند.

وی درباره اینکه در دوره‌های گذشته به دلیل فشارهای منطقه‌ای نماینده یا امام جمعه و شورای شهر دانشکده‌ای در نقاط مختلف ایجاد شده است گفت: کیفیت به جز افزایش نیرو تربیت و کیفیت آموزش آنها از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

هاشمی با بیان اینکه برای بهداشت برنامه‌هایی را باید انجام دهیم، افزود: امیدواریم بتوانیم به استخدام بین 3 تا 4هزار نیرو در قالب نیروی خرید خدمت در این بخش بپردازیم.

وزیر بهداشت با اشاره به جایگاه بهداشت در طرح تحول سلامت گفت: این مسئله در طرح تحول سلامت دیده شده است و شهرهای زیر 20 هزار نفر دارای مراکز و خانه‌های بهداشت شده‌اند تاکنون 1500 خانه بهداشت در این مراکز احداث شده است که امکانات خوبی را دارا هستند.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه در پاسخ به سوال  دیگری مبنی بر اینکه با توجه به توافقنامه هسته‌ای و کاهش غنی‌سازی از 20 درصد به 3.5 درصد این مسئله در ساخت رادیوداروها اثر نخواهد گذاشت و سرنوشت بیمارستانهای هسته‌ای کشور گفت: آنچه که بنده از آن مطمئن هستم این است که در تهیه رادیوداروها به هیچ مشکلی نخواهیم خورد ضمن اینکه این مسائل شرایطی را فراهم می‌کند تا بتوانیم رادیوداروهایی را تهیه و تجهیزات جدیدتری را در این بخش به کشور وارد کنیم. آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در این بخش زحماتی را صورت دادند و اقداماتی را آغاز کردند.

وی با اشاره به اینکه بحث ساخت بیمارستان هسته‌ای در مشهد مطرح نبوده است بلکه آنجا مدرسه هسته‌ای ایجاد شده است، تصریح کرد: طی دو هفته آینده زمینی را با کمک شهرداری در تهران برای ساخت بیمارستان هسته‌ای ایران تهیه می‌کنیم که این خود جای بسیار خوشحالی است.

وزیر بهداشت در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره اقدامات صورت گرفته در خصوص وضعیت اساتید دانشجویان و کتب علوم پزشکی وهمچنین رشته‌های بین رشته‌ای علوم انسانی و علوم پزشکی اظهار داشت: در حوزه اساتید و دانشجویان کار جدیدی صورت نگرفته است. اما در زمینه تاسیس رشته‌های بین‌رشته‌ای رشته‌هایی را در نظر گرفتیم که هنوز به طور کامل اجرا نشده اما رشته طب دینی در قم راه‌اندازی شده که امیدواریم در مشهد نیز ایجاد شود.

هاشمی در خصوص وضعیت طب سنتی و حمایت از آن اضافه کرد: در خصوص طب سنتی چندین دانشکده دایر شده ولی آن چیزی نیست که به آن افتخار کنیم طب ملی ما دچار فراموشی شده و اشتباه بزرگی در این بخش صورت گرفته است. بخصوص اینکه ما در معرض طب چین و هند قرار داشتیم و می‌توانستیم از آن به خوبی بهره‌برداری کنیم اما تلاشهایمان در این خصوص جدی نبوده است.

وی با بیان اینکه آفت احیای طب سنتی عطاری‌ها هستند، افزود: عطاری‌ها باعث هجمه بیشتری از مدرنیسم به سنتی می‌شوند و امیدواریم در این دولت شاهد ایجاد و تاسیس  مراکز طب سنتی باشیم.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از حضور در این نشست در پاسخ به سوال دانشجویی درباره پذیرش دانشجوی پولی بین‌المللی و در تضاد بودن این مسئله با عدالت اجتماعی گفت: ما بحث دانشجویان بین‌المللی را از اول توجیه کردیم اما بنده درباره این مسئله تصمیم نگرفتم و دیگران تصمیم گرفتند البته مجلس هم قانون آن را تصویب کرد که دانشگاه‌های بزرگ می‌توانند 20 درصد از ظرفیت دانشجویی خود را از طریق دانشجویان بین‌المللی پذیرش کنند. البته این باعث شده است بسیاری از دانشگاه‌ها در کنار دانشگاه خود به اسم بین‌المللی دانشگاهی را تاسیس کند و چندین برابر پول از این دانشجو دریافت کند به جز اینکه امکانات بیشتری برای آنها در نظر بگیرد.

هاشمی ادامه داد: بخشی از این ظرفیت می‌توانست از طریق همین دانشجویانی که پول می‌دادند برطرف شود و در این بین هر کس پول بیشتری و یا پارتی بهتری داشت می‌توانست وارد دانشگاه شده و ادامه تحصیل دهد. در زمانی که من مسئولیت را در وزارت بهداشت گرفتم به 26 دانشکده برای این مسئله مجوز داده شده بود و در حالیکه در سال 57، فقط 5 مرکز بود اما هم اکنون 91 دانشکده داریم.

وی با اشاره به اینکه ما گفتیم پول مردم را خرج مسائل آموزشی این دانشگاها کنید، گفت: به این دانشکده‌ها اعلام کردیم نام بین‌المللی را خراب نکنید و بر آن نام واحدهای خودگردان گذاشتیم و شرط گذاشتیم این دانشجویان از مسیر کنکور سراسری پذیرش شوند و همچنین اجازه تاسیس دانشکده دیگری ندادیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ما زمانی باید اجازه دانشگاه خصوصی می‌دادیم که این اقدام را صورت ندادیم گفت:‌در این شرایط فرزندانمان به جای تحصیل در خارج در همین دانشگاه‌ها تحصیل می‌کردند و ما امروز با انبوهی از فارغ‌التحصیلانی که در دانشگاه‌هایی مانند فیلیپین درس خواندند روبرو نبودیم. لذا به دانشگاه‌های خودگردان اعلام کردیم که هر پولی که از این مسیر به دست می‌آید باید هزینه حوزه آموزش شود.

هاشمی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره حمایت وی از ورود فابیوس به ایران و کسی که عامل انتقال فراورده‌های خون‌س آلوده به ایران بوده است، گفت: صحبت من در آن فضا با این هدف بود که نباید دستگاه دیپلماسی کشور را دچار چالش کرد. این سخنان چند روز پس از سخنان رهبری مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه بنده افتخار می‌کنم که در همسایگی من شخصی مانند آقای ظریف است که رهبری صفاتی را برای ایشان به کار بردند که برای کسی به کار نبردند، افزود: رهبری با کسی رودربایستی ندارد بنابر این سخنان ایشان در حمایت از آقای ظریف برای بنده مهم است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در پرونده خونهای آلوده تنها ایران درگیر نبوده است، گفت: سهم ایران از این مسئله بیش از 10 درصد نبوده است در حالی که در فرانسه 90 درصد دریافت کنندگان پول مبتلا به ایدز یا هپاتیت شدند در کنار این مسئله فابیوس در آن زمان نخست وزیر بودند و منظور من این بود که این دو مقوله را یعنی بحث دیپلماسی و این بحث را نباید به هم ربط داد. خودم فکر می‌کردم حرف درستی می‌زنم حالا دوستان سلیقه دیگری دارند.

هاشمی با اشاره به اینکه عملکرد ما در پرونده قضایی فرآورده‌های خونی آلوده خوب نبوده است، گفت: وزارت بهداشت سالانه 16 و 17 میلیارد خسارت به این خانواده‌ها می‌دهد و در حالیکه ایران از این مسئله شکایت کرد و وکیل گرفت اما به خوبی نتوانست از قربانیان این پرونده حمایت کند در حال حاضر این پرونده باز است اما به نظر می‌رسد تمام مراحل قانونی آن گذرانده شده و دست طرف مقابل در این بخش پرتر است.

وی گفت: دو سال پیش آقای آیت‌الله آملی لاریجانی با من در این خصوص صحبت کردند و در خصوص این پرونده با بنده هم‌عقیده‌اند البته حاشیه‌های بی‌جای اقتصادی در این پرونده ایجاد شده و منبع درآمدی برخی شده است.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه یکی از افراد ادعا کرده است که شما در دوران کسالت رهبری پس از عمل ایشان که برای عیادت به حضورشان می‌رفتید واسطه برای عیادت رئیس دولت اصلاحات از رهبری شدید پاسخ داد: چنین چیزی نبوده است من خدمت رهبری رسیدم و هیچ وقت از فردی و کسی صحبت نشد بنابر این این حرف غیرواقعی است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه‌های وزارت بهداشت پس از تاکید و تذکر رهبری در حوزه باروری و تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری گفت: صحبت و نگرانی رهبری و مراجع در این خصوص مطرح شد و رهبری به واسطه این موضوع از ملت ایران عذرخواهی کردند و گفتند تصمیم نظام در این بخش تصمیم اشتباهی بوده است.

هاشمی با اشاره به اینکه این نگرانی رهبری نگرانی درستی است و سطح باروری کشور کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: ما با خانواده‌های تک فرزند و دو فرزند در کشور مواجهیم و دلایل مختلفی در این زمینه وجود دارد که وضعیت اقتصادی بخشی از آن است.

وی با اشاره به اینکه ما اعلام کردیم همان اقدامات خلاف و نادرست در زمینه باروری متوقف شود افزود: مسائلی از جمله بستن لوله رحم، وازکتومی و یا ترویج فرزند‌آوری کم از جمله اقداماتی بود که در این راستا صورت گرفت و ما امروز شاهد آمار باروری بیشتری در کشور هستیم که البته نه به خاطر اقدامات ما که توصیه‌های اعتقادی رهبری است.

وزیر بهداشت در این بخش از سخنان خود که برخی در این حوزه اشتباهاً اعلام می‌کنند که سیاست‌های باروری در مناطق سنی‌نشین از قبل وجود نداشته است، گفت: تمام نقاط کشور پیش از این کاهش باروری داشته است و رشد باروری از اول انقلاب که حدود 6 درصد بوده است به 1.7 یا 1.8 دهم درصد رسیده است. لذا وزارت بهداشت تمام اقداماتی که در این خصوص انجام می‌شد را تغییر داد و به جز مواردی که سلامتی مادر یا نوزاد در خطر است و پس از تایید 3 دکتر متخصص یعنی بیش از 5 زایمان و سن بالای 40 سال از جمله مواردی است که مورد توجه است و با دقت پیگیری می‌شود.

وی در پایان گفت: امیدواریم روزی برسد که مردم ما در این حوزه اقنا شوند و به آینده ملی و آینده کشور بیشتر توجه کنند تا شاهد نیروهای جوان و بانشاطی در اداره کشور باشیم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس