رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور با بیان اینکه انتظارات کارگران از کارمندان بیشتر است گفت:در تعیین مزد کارگران بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار و سبد معیشت هیچگاه رعایت نشده است.

به گزارش مشرق، فتح‌الله بیات ، با اشاره به اینکه حقوق کارگران و کارمندان تفاوت بارزی با هم دارد گفت: کارگران با وضعیت ساعت کاری که دارند در بخش های مختلف اعم از شیفتی، دو شیفت،سه شیفت، نوبتی و سخت و زیان آور کار می کنند به همین دلیل توقعشان از دستمزد و سبد معیشتی که باید به آنها تعلق گیرد متفاوت است.

 وی ادامه داد: اغلب کارگران به صورت دو شیفت و سه شیفت، نوبتی و سخت و زیان آور کار می‌کنند به همین دلیل توقعشان از دستمزد و سبد معیشتی که دارند متفاوت است. کارمندان در مشکلات اداری برایشان مشکلی پیش آید راحت تر از کارگران پیگیری می کنند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور با بیان اینکه کارگران در سنوات گذشته هیچ سالی نسبت به نرخ تورم حقوق نگرفته اند، گفت: از بس که سُمبه کارفرما و پشت آن دولت نسبت به کارگر پُر زور است شکایت کارگران در دیوان عدالت هم به جایی نمی رسد و حقوق قانونی آنها نادیده گرفته می شود.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور افزود: دستمزد کارگران همواره یک اختلاف 7 تا 8 درصدی با نرخ تورم داشته است و نرخ تورم هر عددی اعلام شود مزد 7 تا 8 درصد پایین تر از آن تصویب شده و بند 2 ماده 41 قانون کار و سبد معیشت هیچگاه رعایت نشده است.

بیات با بیان اینکه با وجود تصویب افزایش 17 درصدی مزد کارگران هنوز به معوقات گذشته و دستمزد عادلانه و منطقی نرسیده اند، اظهار داشت: این افزایش دستمزد در شرایطی بود که عمده اقلام مصرفی و مرتبط با معیشت کارگری ارزان نشده بود .

 وی با بیان اینکه حقوق و دستمزد کارگران تا 15 برج بیشتر جوابگو نیست، تصریح کرد: تنها 50 درصد معیشت کارگران با این دستمزد می‌چرخد؛ اگر حق مسکن در کنار حق اولاد و بن کارگری هم افزایش می یافت، باز هم کارگران به سختی امرار معاش می‌کردند اما چنین نشد و حق مسکن افزایش نیافت. امید داشتیم دولت به شکل پلکانی عقب‌افتادگی مزد کارگران را پوشش دهد ولی دولت همواره خود را کنار کشیده و کارگر و کارفرما را روبه روی هم قرار داده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شهروند ایرانی ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    مسؤولین قضاوت کنند ؛ 712 هزار تومان حقوق ماهانه یک کارگر، کمتر از پول تو جیبی برای یکی از فرزندان دلبند وزیران عزیز و نمایندگان محترم مجلس است. کارگر بدبخت با این پول چگونه معاش خانواده را برای یک ماه تأمین کند؟
  • احمد ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    باید از این درد دولتمردان ما بمیرند که اکثر زنان با وجود داشتن شوهر ی که کار میکند برای کمک خرجی به منازل بالای شهر برای کلفتی میروند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس