کد خبر 455119
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱

این اولین بار نیست که پرسپولیس در انتهای جدول رده‌بندی لیگ قرار گرفته؛ فصل ۵۴-۵۳ که همزمان با اولین سال مربیگری همایون بهزادی در پرسپولیس بود، همین اتفاق برای‌شان افتاد؛ فصلی که با قهرمانی قرمزها تمام شد

به گزارش مشرق، اگر به روز پنج‌شنبه هشتم مرداد ماه و هفته اول لیگ برتر برگردیم هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که پرسپولیس با برانکو ایوانکوویچ در پایان هفته سوم در انتهای جدول قرار گیرد. برای هواداران پرسپولیس این واقعیتی تلخ بوده و آنها همچنان امیدوار به بازی‌های آینده لیگ هستند تا از این شرایط بحرانی خارج شوند. آنچه طبیعی است قرمزهای پایتخت با توجه به پتانسیل و سابقه‌ای که دارند جایگاه‌شان بهبود پیدا خواهد کرد اما اینکه چه زمانی این اتفاق می‌افتد اهمیت دارد. هواداران نسل امروز و حتی دو دهه قبل هم به یاد ندارند که تیم محبوب‌شان در انتهای جدول جا خوش کرده باشد. آنها همیشه با افتخار از تیمشان بخصوص در دهه‌های 40، 50 و 60 یاد می‌کنند تیمی که به گواه تاریخ در 30-20 دقیقه اول اکثر بازی‌هایش یکی دو گل از حریفانش پیش بود. اما چند سالی است که آنها تیم‌شان را در قامت یک قهرمان نمی‌بینند. مسائل بسیاری باعث این اتفاقات شده که در حوصله این مطلب نمی‌گنجد و طی ماه‌ها و سال‌های گذشته به دفعات به آن اشاره شده است.

پرسپولیس 41 سال پیش قعرنشین بود و قهرمان شد +عکس

اما این اولین مرتبه‌ای نیست که پرسپولیس در انتهای جدول رده‌بندی لیگ قرار گرفته است. سال 54-53 که همزمان با اولین سال مربیگری همایون بهزادی در پرسپولیس شد این اتفاق برای‌شان افتاد. او پیش از سرمربیگری، به واسطه کاپیتانی تیم و قدرت رهبری‌اش در غیاب آلن راجرز، سرمربی آن زمان پرسپولیس، تیم را تمرین می‌داد و مربیگری می‌کرد. بهزادی در اواخر سال ۱۳۵۳ به سرمربیگری پرسپولیس رسید و دست به جوانگرایی زد. نخستین بازی او به عنوان مربی بازی دوستانه‌ای با ملوان بود که پرسپولیس آن بازی را یک – 3 برد. در آن سال بهزادی تغییراتی را در تیم ایجاد کرد که به تبع آن پرسپولیس جوانتر از قبل شد که یکی از جوانان آن موقع دکتر محمد زادمهر بود که برای اولین بار پیراهن تیم بزرگسالان پرسپولیس را به تن می‌کرد. قرمزهای پایتخت در حالی‌که بهزادی را به عنوان سرمربی روی نیمکت داشتند در اولین بازی لیگ و در میان بهت و حیرت هواداران‌شان در ورزشگاه شهید شیرودی با سه گل مغلوب راه‌آهن شدند. محمود ساطری، تابانی و اکبر حقیقت گل‌های راه‌آهن را به پرسپولیس زدند. با اینکه هواداران بشدت از این باخت ناراحت بودند اما بهزادی و مجموعه‌اش به کاری که می‌کردند اعتقاد داشتند. آنها این باخت را با دو پیروزی متوالی و دو تساوی جبران کردند. حالا جوانان پرسپولیس اعتماد به نفس بسیار زیادی را به دست آورده و روند صعودی آنها آغاز شد و پرسپولیسی که فصل را با پیروزی راه‌آهن خیلی بد شروع کرده بود و در پایان هفته اول در انتهای جدول قرار داشت در پایان فصل جام قهرمانی را بالای سر برد.
این قهرمانی از چند جهت شیرینی داشت. اول اینکه همایون بهزادی جوانان مستعدی را به فوتبال معرفی کرد که سال‌ها برای پرسپولیس و تیم ملی درخشیدند و اینکه در روز پایانی اتفاق جالبی افتاد که آنها رکورد گل‌های زده لیگ را که در اختیار استقلال بود شکستند. در آن سال بر اساس قرعه مسابقات پرسپولیس که در هفته اول به راه‌آهن باخته بود در هفته پایانی به مصاف این تیم رفت. شاگردان بهزادی برای این بازی انگیزه‌های بسیاری داشتند. اول اینکه می‌خواستند با پیروزی لیگ را تمام و جشن قهرمانی بگیرند و دوم اینکه مسوولان وقت باشگاه پرسپولیس به بازیکنان گفته بودند که اگر بتوانند رکورد 40 گل زده استقلال را شکسته و آن را به عدد 45 برسانند مبلغ 50000 تومان به عنوان پاداش دریافت می‌کنند (البته این پاداش برای تمام بازیکنان بود) پرسپولیسی‌ها با انگیزه و اینکه شکست بازی رفت را جبران کنند به میدان رفتند. در آن بازی دکتر محمد زادمهر هت تریک کرد و یک روز رویایی را برای خودش و هواداران رقم زد. پرسپولیس آن بازی را 4-1 برد و تعداد گل‌های زده‌اش هم به عدد 45 رسید و آنها هم جام قهرمانی را بالای سر بردند هم رکورد گل‌های زده استقلال را شکستند هم 50 هزار تومان پاداش را گرفتند. زادمهر در آن فصل 8 گل و مرحوم صفر ایرانپاک 14 گل برای پرسپولیس زدند.

البته بازگو کردن این اتفاق به آن معنا نیست که پرسپولیس حتما در پایان فصل جاری قهرمان می‌شود اما اینطور هم نیست که شرایط فعلی‌شان را ملاکی برای قضاوت کلی برای این فصل دانست. پرسپولیس اشکالات فنی دارد که برانکو به عنوان مسوول فنی تیم باید پاسخگو باشد چون با اختیار کامل بازیکنانش را جذب کرده است.


منبع: روزنامه ایران ورزشی


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 0
    اون موقع ها مرد و مردونه بازی میکردند . چشم و دلشان پاک بود . جامعه سالم بود . و الان ...... میلیارد کمتر یعنی توهین . پورشه نباشه یعنی قهر .......
  • ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 0
    پرسپولیس همیشه قهرمانه منتها از آخر
  • ناشناس ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 0
    آرزو بر قعرنشینان عیب نیست !!!
  • ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    تعداد موافق و مخالفتو ببین
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    فقط سپاهان همیبشه قهرمانه
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    رفتین تاریخو زیر و رو کردین بلکه بدیلی پیدا کنین که تیمتونو از بحران خارج کنین اما محض اطلاع شما پرسپولیس سالهای زیادیه قعر نشینه و هیچ کاری هم نتونسته بکنه!
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    خوشم می آدمشرق نیوز کم تجربه خودشوبااین کارها وتعریف وتمجید یه تیم آخر جدولی دل خوش می کندچی شد ما دیروز کلی درباره متن بازی خیر خواهانه ونبو استقلالی ها که مشرق نیوز را خوشحال کرده بود نظر نوشت بودیم چی شد جواب بدید
  • موریس ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    خیلی رو دارید
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    يعنى شما ميگين پرسپوليس قهرمان ميشه !!!!!!! خواب ديدين ممكنه بره دسته دو
  • علی ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    برای دلداری بد نیست!
  • مهدی ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    سلام ای آرزو که برجوانان عیب نیست .بماند که شتر در خواب بیند پنبه دانه و بماند که کلا" این تیم فلک زده همش در خواب وخیال عهد عتیق زندگی میکند .راستی از اردوهای آمادگی خارج کشور چه خبر؟؟؟واقعا"مثمر ثمر بود .چه ثمری!!!
  • هادی ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    سلام آقا شما چقدر بخیل هستید!!!بیچاره ها به همین زیر خاکی ها دل خوشند .همین بلا سر خودتون میامد خوشتون میآمد.بذارین بدرد خودشان گرفتار باشند آقا!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس