در این مجموعه گلخانه‌ای حدود 2.7 میلیون تن به ارزش 2.5 میلیارد دلار محصول تولید می‌شود و سه‌چهارم محصولات تولیدی این شهرک گلخانه‌ای به سایر نقاط اروپا صادر می‌گردد و آلمریا 48 درصد از کشاورزی تحت پوشش و چهارده درصد از کل کشاورزی اسپانیا را به خود اختصاص داده است.

گروه اقتصادی مشرق- گلخانه‌ها به دلیل قابلیت کنترل شرایط محیطی (دما، رطوبت و نور)، كشت در بسترهاي مصنوعی و صرفه‌جویی در مصرف آب، در مناطقی با محدودیت‌های منابع آب و سطح زیرکشت، گسترش‌یافته است.

در گلخانه به دلیل قابل کنترل بودن شرایط اقلیمی و رشد گیاه، بهره‌وری تولید افزایش می‌یابد. نکته مهم در احداث گلخانه این است که گسترش گلخانه معمولاً در مناطقی است که شرایط اقلیمی از قبیل دما، رطوبت و نور نامناسب داشته و یا خاک غیر حاصلخیز دارند.

در شرایطی که امکان کشت معمولی در مزرعه وجود دارد احداث گلخانه مقرون‌به‌صرفه نبوده و می‌بایست به تولید محصولات کشاورزی با چرخه‌های طبیعی در مزرعه اقدام کرد.

همچنین، امکان تولید تمامی محصولات کشاورزی در گلخانه وجود ندارد و معمولاً محصولاتی از قبیل گل‌های زینتی، گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل دلمه‌ای و دیگر سبزیجات به صورت اقتصادی در گلخانه قابل تولید است.

فرصت 60 برابری کسب درآمد از تولید کشاورزی هر متر مربع زمین /شهرکی در اسپانیا که بیش از 3 برابر ایران گلخانه دارد 
آلمریا بزرگ‌ترین شهرک گلخانه‌ای دنیا

در سال 1980 بزرگ‌ترین شهرک گلخانه‌ای دنیا در شهر آلمریا در جنوب کشور اسپانیا و در منطقه نیمه‌خشک احداث شد.

آلمریا یکی از خشک‌ترین مناطق در اروپا است که دارای حداقل متوسط بارش سالانه، دسترسی به مقدار آب کم و میزان زیادی تبخیر و تعرق است.

توسعه کشاورزی گلخانه‌ای در طی سی سال گذشته در این منطقه از جنوب اسپانیا باعث تولید قابل توجه محصولات کشاورزی در این منطقه شده است.

فرصت 60 برابری کسب درآمد از تولید کشاورزی هر متر مربع زمین /شهرکی در اسپانیا که بیش از 3 برابر ایران گلخانه دارد


وسعت گلخانه‌های آلمریا بیش 30000 هکتار می‌باشد که در قطب کشاورزی اسپانیا واقع شده است.

در این مجموعه گلخانه‌ای حدود 7/ 2 میلیون تن به ارزش 5/ 2 میلیارد دلار معادل 8 هزار و 200 میلیارد تومان محصول از قبیل کاهو، خیار، گوجه‌فرنگی، بادمجان، اسفناج، فلفل، لوبیا، هندوانه و کدو تولید می‌شود.

سه‌چهارم محصولات تولیدی این شهرک گلخانه‌ای به سایر نقاط اروپا صادر می‌گردد. آلمریا 48 درصد از کشاورزی تحت پوشش و چهارده درصد از کل کشاورزی اسپانیا را به خود اختصاص داده است.

طبق آمار"فاو "تولید ناخالص کشاورزی ایران در سال حدود 21.5 میلیارد دلار برآورد شده است. با این وجود گلخانه‌های آلمریا که مساحتی حدود 0.2 درصد اراضی کشاورزی ایران را دارد، 12 درصد کل ارزش تولید ناخالص کشاورزی ایران محصول به بازار عرضه می‌کند.

به عبارت دیگر اسپانیایی‌ها از هر متر مربع زمین‌های خشک آلمریا، 60 برابر اراضی کشاورزی ایران ثروت تولید می‌کنند.

فرصت 60 برابری کسب درآمد از تولید کشاورزی هر متر مربع زمین /شهرکی در اسپانیا که بیش از 3 برابر ایران گلخانه دارد 

روش‌های مختلف هیدروپونیک مورد استفاده در این گلخانه‌ها باعث تولید میوه و سبزیجات با مقدار آب کم شده است. حدود 8 درصد این گلخانه‌ها هیدروپونیک بوده که 54 درصد از کل صنعت هیدروپونیک در اسپانیا را شامل می‌شود. در حال حاضر بیشترین بستر کشت مورد استفاده در گلخانه‌های این منطقه پرلیت می‌باشد (جدول 1).

فرصت 60 برابری کسب درآمد از تولید کشاورزی هر متر مربع زمین /شهرکی در اسپانیا که بیش از 3 برابر ایران گلخانه دارد


پرليت مورد استفاده در باغباني (شکل 4) از سرد شدن سریع مواد مذاب آتشفشاني ریولیتی با دماي حدود 900 درجه سانتی‌گراد حین تماس با آب سرد تشکیل می‌شود.

تحت این شرایط آب مولکولی این مواد بخار شده و سطح ذرات آن به بیرون پف کرده و حجم آن بيش از 13 برابر افزايش مي‌يابد. پرلیت حاصل بسيار سبك، استريل و سفيد رنگ می‌باشد که به ‌دليل داشتن سطح وسيع،  قابلیت نگهداری آب 3 تا 7 برابر وزن خودش دارد.

همچنین، به دلیل سبکی زیاد آن امکان نفوذ و رشد ریشه در پرلیت مطلوب می‌باشد. پرلیت پی اچ خنثی داشته در قلیایت یا اسیدیته محیط کشت تغییری ایجاد نمی‌کند. خصوصیات مطلوب پرلیت باعث شده تا در بیشتر کشت‌های هیدروپونیک از این بستر کشت استفاده شود.

فرصت 60 برابری کسب درآمد از تولید کشاورزی هر متر مربع زمین /شهرکی در اسپانیا که بیش از 3 برابر ایران گلخانه دارد 

اثرات اقلیمی گلخانه‌های آلمریا

وجود پوشش‌های سفید در سطح گلخانه‌های وسیع این منطقه باعث افزایش 9 درصدی انعکاس نور نسبت به قبل شده است. تحت این شرایط انرژی بیشتری در این منطقه نیمه‌خشک منعکس می‌شود و روند گرم شدن کره زمین کاهش می‌یابد.

این شرایط باعث شده تا متوسط درجه حرارت آلمریا از سال 1980 تاکنون حدود 9/ 0 درجه سانتی‌گراد کاهش یابد در صورتی که در مدت مشابه درجه حرارت شهرهای مالاگا، گرانادا و مورسیا حدود 1 تا 3 درجه افزایش یافته است که این مسئله تأثیر گلخانه‌ها در جلوگیری از افزایش دما در شهر آلمریا را نشان می‌دهد.

وضعیت گلخانه‌ها در ایران

افزایش بهره‌وری آب در شرایط تولید گلخانه‌ای باعث شده تا مسئولین کشورمان نیز به اهمیت گسترش گلخانه در کشور توجه بیشتری نمایند.

در این راستا محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به ضرورت حمایت دولت از کشت گلخانه ای برای حفظ منابع آب و خاک تأکید کرده و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و متراکم را از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب شمردند.

در حال حاضر بنا به گفته مسئولین سطح زیر کشت گلخانه‌های کشور حدود هشت هزار و هشت هکتار (Ha8800) می‌باشد که کمتر از 30 درصد گلخانه‌های آلمریا است. این در حالیست که کشور در کمربند خشکی قرار گرفته و منابع آبی نقش اساسی در توسعه کشاورزی جمهوری اسلامی ایران دارد.

ملاحظات توسعه گلخانه در ایران

راهبرد توسعه گلخانه به شرطی مقوم امنیت غذایی کشور خواهد بود که اولاً چرخه کامل تولید طبیعی محصولات در تولید گلخانه‌ای طی شود، ثانیاً ملاحظات بهینه‌سازی مصرف سوخت در سیستم‌های گرمایش و سرمایش جهت کاهش مصارف انرژی و هزینه تولید جدی گرفته شود.

ثالثاً در یک برنامه میان‌مدت، تجاری سازی تولید بذور اصلاح شده، کشور را به مرز خوداتکایی برساند و رابعاً با شناسنامه‌دار کردن محصولات گلخانه‌ای و کدگذاری گلخانه‌ها امکان شناسایی تولیدات پر خطر برای ارگان‌های نظارتی مهیا شود.

البته راهبرد توسعه گلخانه‌ها تنها جوابگوی تولید سبزیجات، برخی میوه‌جات و بذور اصلاحی اغلب گیاهان زراعی بوده ولی تأمین کننده نیازهای کلان کشور به محصولات زراعی نخواهد بود.

گزارش از مهدی فلاح

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 71
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 17
  • مهدی ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    1 3
    مشکل ایران تو زمینه گلخانه هزینه بالا نگهداری اقلامه که معمولا بعد از دو فصل کشت خودشو نشون میده باید این مشکلو با دادن سوبسید رفع کرد منتها باید به شرکت های اجرا کننده وتعمیراتی داد نه خود کشاورز
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    5 0
    لطفا تسهیلات دولت اسپانیا برای تاسیس گلخانه توسط مردم را با تسهیلات دولت ایران در همین زمینه مقایسه کنید تا بفهمید چرا آنجا توانسته اند صنعت گلخانه را اینگونه توسعه دهند.
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    9 0
    آقا این جنوب کشور رو نمی خوایم یه فکری به حالش بکنیم مردمش در کنار این همه فرصت هستند ولی همچنان فقیرند
  • حدیدچی ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    4 0
    کو گوش شنوا؛ کو انسجام در برنامه ریزی
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    4 6
    شما فکر کن 60 برابرب تولیدات کشاورزی ایران فقط تو یه شهر گلخانه ای!!!! وای خدا
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    4 1
    بزرگترین شهر گلخانه ای جهان هم بندر داره و فرودگاه اونوقت هنوز بعضی شهرهایجنوبی ما جاده ندارن بعد انتظار دارین پیشرفت کنن ؟؟؟
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    2 0
    بزرگترین شهر گلخانه ای جهان هم بندر داره و فرودگاه اونوقت هنوز بعضی شهرهایجنوبی ما جاده مناسب ندارن بعد انتظار دارین پیشرفت کنن ؟؟؟
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    1 0
    2.5 میلیارد دلار تولید کشاورزی ؟؟؟
  • غربت ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    2 0
    تو شهر ما اونایی که گلخونه زدن پشیمونن . وقتی باد و طوفان میشه کاسه کوزه گلخونه رو میریزه به هم.
    • محمدآبادی IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      0 0
      وظیفه گلخانه دقیقا همینه گلخانه دقیقا بر کنترل همین تفاوت ها بوجود امده
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    2 2
    از آنجاکه کشور ما چهار فصل است،نگهداری گلخانه ها(از هر نظر)بسیار هزینه بر است.کاش در این مورد هم می نوشتید
  • سبحان ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    1 0
    جدا از هر انتقادی که وارده به دولت مقاله خوبی بود
  • وحید ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    4 0
    باید دودستی بزنیم تو سرمون که یک نفر تو کشور بیاد بگه خودکفایی در کشاورزی مزخرف است. باید نظر مسئولان رده بالای کشور در خصوص خودکفایی در بخش کشاورزی معلوم بشه. وگرنه یکی به نعل زدن دو تا به میخ زدن دردی از این کشور دوا نمیکنه.
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    2 0
    لطفا قیمت زمین را مقایسه کنید در ایران بیابان سند دار با مجوز ساخت کمتر از متری 200 هزار تومان نیست
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    3 0
    عزیز دلم ما 4 کیسه پرلیت برای پای گلدون هامون می خواستیم یه مسخربازی شده بود که نگو(زنگ می زدیم معادن شیراز(اصفهان) و تبریز که تو تهران کجا نمایندگی دارید)....شما هنوز در مورد توزیع کود شیمیایی به صورت استاندارد هیچکاری نکردید(باید بری ناصر خسره.....)......پوشش گلخانه های مدرن هم که هیچی......
  • سوسان ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    1 2
    آلمریا گرمترین نقطه اسپانیا میباشد و یخ زدگی در آن وجود ندارد و نگهداری گلخانه ها در این نقطه با کمترین هزینه امکان دارد مثل دشت مغان و استان گیلان آلمریا اب فراوانی دارد و بارندگی در آن سه برابر آزربایجان است و کنار دریا و رطوبت دائمی کی نیاز به تقطیر هوا دران وجود ندارد این نقطه یک گلخانه طبیعی است که فقط سر ان را پوشانده اند امما درچین گلخانه هایه واقعی را میتوان دید با طبقات مختلف و ساختمانهای کامل
  • شایان ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    7 1
    من فکر میکردم اسپانیا فقط رئال و بارساست
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    3 0
    سیستان و بلوچستان بهترین جا برای اینکار هستش چون بازارهای هدف زیادی دراختیار خواهد بود مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس و پاکستان و افغانستان و آسیای مرکزی
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    1 6
    میوه و سبزیجاتی که از این شهرک های اسپانیا یا هلند وارد بازار اروپا میشود فقط ظاهر میوه را دارند و داری کیفیت بسیار پایینی هستند و فقط در فروشگاه های زنجیره ای ارزان قیمت میتوانند بفروش برسند . در اروپا محصولات " بیو " یا همان صد در صد طبیعی مشتری دارد و نه این محصولات اسپانیایی .
    • امیر ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
      0 0
      هر چقدر هم که کیفیت میوه ونجا پاین باشه که نیست تو بهترین جا دارن میفروشن ولی اینجا یا میوه پای درخت باید به پوسه یا بریزن جلو حیوان چون کیفیت نداره. حتا ارزش جمع کردن و پول دادن به کارگر هم نداره که سیب تو بازار بشه کیلو 5 هزارتومن. کمی علم و استفاده از ارقام خوب و کمی تلاش میتونیم حتا اینجا هم موفق شد.
  • علی ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    1 0
    با این اوصاف فکرت مغشوشه...
  • علی ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 1
    اونجا مگه توفان شن نداریم؟ با بادهای فصلی چه نوع سازه هایی نیاز هست؟
  • مصطفی ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    تو کشور ما خیلی از مواقع تولید برخی محصولات کشاورزیمون در سال بیشتر از نیاز سالانمون هست اما مسئولین ما زحمت به خودشون نمیدن که محصولات این کشاورز رو که کلی زحمت براش کشیده تو بازار های هدف دیگه ای برای فروش عرضه کنن بطوری که اون کشاورز حتی قید برداشت کردن اون محصول رو میزنه. بهتون قول میدن اگه برخی مسئولای ما جای مسئولان اون شهر بودن اکثر محصولاتشون تو انبارا پوسیده بود
  • مهماندار هواپیما ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    2 4
    تا مدیریت جهادی در ایران پا نگیره وضع به همین منوال ادامه دارد باید مدیرانی که خودکفایی را مزخرف می پندارند حذف کرد
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    ما گلخانه نمی زنیم که فضا را صرفا گرم کنیم گلخانه امکان کشت فشرده در فضا را فراهم می کند ولی در زمین شما می توانید صرفا روی خاک محصول برداشت کنید در ضمن با احداث گلخانه می توان در مصرف آب ضرفه جویی کرد به نظرم منطق ما در موردرگلخانه باید عوض شود
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    متاسفانه خیلی مقایسه بیخودیست و اینجا هم که محل اظهار نظر جمعی که حتی یک بار هم وارد گلخونه نشدن و نمی دونن گلخونه داری تو ایران چقدر سخته...
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    دقیقا حرف شما درسته گلخانه را احداث نمی کنند که داخلش را گرم کنند می زنند که تبخیر و تعرق را کتترل کنند و با این راه می تواند چند صد برابر مزارع با آب کمتر محصول تولید کرد.
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    2 0
    اسپانیا یکی از مراکز کشاورزی مهم جهان است
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    1 0
    اصلا اینطور نیست اینا رو عده ای می زنند برای جلوگیری از اقدام عملی
  • omid2 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    خبر رو درست بخونید. متاسفانه یکی از عادات بد ما ایرانی ها سطحی نگریست.در خبر گفته شده که به ازای واحد مساحت تولید آن شصت برابر واحد مساحت ایران است.نه این که شصت برابر ایران تولید کشاورزی دارن.
  • سلمان ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    1 1
    دولت اسپانیا حتی در بازاریابی هم به گلخانه داران خود کمک میکنه طوری که در زمستان بالای سه چهارم محصولات گلخانه ای اتحادیه اروپا از اسپانیا تامین میشه و این فقط به منطقه آلمریا هم محدود نیست البته ذکر این نکته هم ضروریه که مهاجران غیر قانونی در این گلخانه ها با شرایط بد کاری فعالیت می کنن و دولت هم علیرغم اطلاع از این مورد به علت نیروی کار ارزان و کاهش هزینه تولید برخورد جدی نمیکنه
  • سلمان ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    2/5 میلیارد دلار صادرات
  • سلمان ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    حتی در خیلی مناطق شمال میشه زمین کشاورزی با بهترین امکانات یک بیستم این مبلغ پیدا کرد
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    1 0
    اینا بهانست. ما ایدئولوژی تولید نداریم. ایدئولوژی ما مصرف است.
  • ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    1 4
    خدا وکیلی 6 ماه پیش استاد رائفی پور در سخنرانی صنعت کشاورزی و رو کردن دست کسانی که دنبال زدن خود کفایی هستن با گوگل ارث آلمریا رو نشون داد و کلی در باره اش توضیح داد این سخنرانی رو حتما گوش کنید
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    میشه اسم یه شهر رو ببرید که جاده نداره؟؟؟؟!! فقط یکی رو اسم ببرید.
  • ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    آقای برادر ول کن این حرفا رو کار ببر جلو !!!! یچیزی نوشته بازار گرمی باشه
  • ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    1 0
    تیم فوتبالشونم لالیگا بازی می کنه
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    1 0
    وقتی گلخونه ها فشرده و در کنار هم باشن، گلخونه های وسط از بادهای جانبی مصون میشن و فقط برای تقویت سازه گلخانه های کنار باید هزینه کرد . یعنی تمام ساختارها باید با هم هماهنگ باشن. تو ایران اراضی کوچک شخصی و کارهای انفرادی راندمان رو پایین میاره.
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 1
    نوار ساحلی ما بهترین مکان برای گسترش گلخانه هاست
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    معذرت می خوام ولی یه مقدار تنبل هستیم
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    با مجوز ساخت میشه مسکونی عزیزم نه کشاورزی
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    1 1
    آره گوش دادم ایشان هم انصافاً اشرافشون خوبه رو مسائل
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    2 1
    واقعا این سخنرانی ارزش گوش دادن داره
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    با این کمبود منابع آب اگه به سمت گلخانه ای نرویم ادامه کشاورزی دیگر مقدور نیست.باید دولت کم کند هزینه های کشت گلخانه ای کاهش یابد و این صنعت در کشور گسترده شود.شاید محصول گلخانه ای کیفیت محصول طبیعی را نداشته باشد اما چاره دیگه ای نیست.
  • هادی ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 2
    سخنرانی های استاد رائفی پور در مورد کشاورزی را گوش کنید بسیار مفید و کارآمد است/
  • ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    به مسوولین متخصص و با علم بخش کشاورزی کشور تبریک می گویم به خاطر این خبر . واقعا خارجیها باید بیان از شما نابغه ها ی پر تلاش یاد بگیرند. خدا در اخرت مزد تان دهد به خاط این همه خدمت.
  • ناشناس ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    جنوب استان کرمان مشخصاٌ شهرستان جیرفت به گلخانه طبیعی معروف است که در تولید شش محصول کشاورزی عنوان اول را دارد ولی به دلیل سوءمدیریت مسولین هرسال خسارت هنگفت کشاورزان موجه است سالانه چهارونیم میلیون تن محصولات کشاورزی راهی بازار می کند.......
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    1 0
    کی پولشو توایران بیاره گلخانه بزنه یاازتسهیلاتی که الان بازپرداختش دوساله شده بگیره ،که بعدش هرچی هی حمالی کنی بدی پول گاز واب وسود تسهیلات و... گیر میفتی که هرچی دست وپابزنی بیشتر توش گیر میفتی .باسه یه دوره گشت باسه سه ماهش باسه من نزدیک بیست وپنج میلیون پول گاز اومده باسه هشت هزار متر گلخانه دیگه حساب کار دستتون بیاد
  • parsa ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    این نشان یک کار گروهی شرکتی نیست حتما دولت اسپانیا هم در این مورد بیشترین فعالیت رو کرده
  • جانباز ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    1 0
    اگر می دانستم که گرقتن زمین از جهاد و اب از وزارت نیرو این همه دوندگی و اذیت و ازار دارد و باعث می شود 8 سال از عمرم با سرمایه ای که جمع کرده بودن بهدر برود . بخدا قسم طرف وزارت جهاد هم نمی رفتم . الان هم نه انگیزه دارم و نه سرمایه و نه حامی اگر جهاد پولی را که هزینه کرده ام بدهد می روم و پشت سرم را هم نگاه نمی کنم .
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    آلمریا یکی از خشک‌ترین مناطق در اروپا است که دارای حداقل متوسط بارش سالانه، دسترسی به مقدار آب کم و میزان زیادی تبخیر و تعرق است ولی نگفتی این میزان بارش در برابر ایران چقدره؟میزان خشکی اون شاید برابر جای پربارش ما باشه
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    فقط شما نیستید برادر خیلی ها بیش از شما نباشه ولی قدر شما در این راه عذاب کشیدند
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    سخته بخاطر اینه که + مشکلات فنی طرف باید درگیر هزار تا دغدغه دیگر هم باشه
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    لازمه مدیریت جهادی توجه به طرفیت های کشور بخصوص سواحله
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    آره واقعا خیلی بیخوده مزش مرده شور برده ها معلوم نیست چی کار میکنن میوه رو
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    شما فکر کن بالای 400 میلیون نفر اطراف ما بازار مصرف داره که ما با کار نکردنمون داریم میدون رو برای کشورهای دیگه باز می ذاریم
  • کارشناس ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    1.5 میلیون تن فقط داریم کود فسفاته نامناسب برای خاکهای آهکی ایران وارد می کنیم!!1 بعد دم از خودکفایی هم می زنیم کود اوره در ایران 10 درصد راندمان دارد. مافیای واردات و برخی از دوستانشون در ایران اجازه پا گرفتن تولید نهاده ها رو نمیدهد
  • ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    برای گسترش گلخانه ها دولت باید برای اراضی که درجه پایین تری دارد مجوز رایگان ساخت گلخانه دهد با ایم کار هزینه زمین برای تولید کننده صفر خواهد شد...
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    دولت بجای تصدی گری در بخش کشاورزی باید فضای بازار را با استفاده از فناوری اطلاعات شفاف کند تولید کننده نه از فضای بازار مصرف اطلاع دارد و ن بالعکس این چه وضعی است
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    چی میییگی ؟؟؟ مگه کشاورزی هم بلده دمش گرم
  • مهدی ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    1 0
    سلام من خودم بوشهری هستم و کارشناس کشاورزی ، در تکمیل فرمایشات دوستان باید چند نکته رو خاطر نشان کنم ، ما امسال واسه زمینایه خودمون که تو منطقه دشتی هست و به اصطلاح منطقه قوی هست از لحاظ کشاورزی آنالیز خاک و آب گرفتیم ، بعد از دیدن نتیجه فقط برام سوال بود که ما چجوری داریم تو این زمین محصول عمل میاریم ، خاک با شوری فوق العاده بالا و آب هم به همین صورت ، تاکید میکنم که این زمین ها تازه زمینهای به اصطلاح مرغوب منطقه هستند ، این عوامل و مشکلات به دلیل کوتاهی مسئولین ایجاد شده ، به کشاورز اطلاع رسانی صحیح نشده و به همین دلیل کشاورز هم استفاده به شدت نابجایی از نهاده هایی مثل کودهای ازته و ...... داشته که همین امر باعث شده که کیفیت خاک منطقه به شدت و با سرعت پایین بیاد ، دوستان من به عنوان کسی که در جنوب مشغول به کشاورزی هستم یه مژده دارم براتون!!!!!! اگر به همین رویه پیش بره کشاورزی ما در 10 سال آینده تو جنوب نابود خواهد شد ، که البته بدلیل نبود زیر ساختهای اصلاحی به زودی به این وضعیت خجسته میرسیم ، ما اینجوری از داشته هامون استفاده میکنیم و اسپانیا هم به این صورت از پتانسیلهای خودش بهره برداری میکنه
  • ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    آقای omid2 شما بد نیست به تیتر هم یه نگاه بندازی
  • توت فرنگی کار کرجی ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    وقتی برق منطقه نوسان دارد و نوبر محصولی مثل توت فرنگی که 10 سال قبل از امروز گرانتر بود و توت فرنگی زمینی بهتر از گلخانه ای است مگر خر هستم با قیمت های سرسام اور نایلون و مواد و بذر و گلخانه به کارم ادامه بدهم . دولت هم دلش برای ما نمی سوزد
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    برو بگرد پیدا می کنی
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    خوب شما اینطوری همه که ازاین مشکلات ندارن
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    پ ن پ مگه بدون حمایت دولتی هم امکان این پیشرفت وجود دارد؟ مثال نقض بیاورید
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    کمبود آبی درکار نیست اطلاعات غلط بهت دادن ما مشکل مدیریت منابع آب داریم. این حرفا رو هم از دولت سازندگی می زدند تا سد سازی و واردات خودشان رو توجیح کنند، شما بد نیست یه نگاهی به 294 میلیارد متر مکعب آبی بیاندازید که داره الکی از سطح کشور تبخیر میشه اگه آقایان خیلی بلدن بیان کار آبخیزداری انجام بدن...
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    شما کدوم خط مشغول به کار هستید به امید خدا ؟
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    اینا رو مشرق میزنه ک بهانه رو از دست خیلیا بگیره
  • محمد ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    1 1
    من چند تا گلخانه های المریا به اتفاق دوستان رفتم دیدم طرحهای انجا کاملا متفاوت هستند برق وگازی درکارنبود شرایط اقلیمی منطقه انهاجالب بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس