گروه اقتصادی مشرق- پاسخ غیرمستقیم وزیر نفت به اکبر ترکان مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است. در حالی که مدتی پیش اکبر ترکان مدعی شده بود 35 میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی به شرکت نیکو داده شده و سرنوشت آن معلوم نیست، بیژن زنگنه در این باره شفاف‌سازی کرده و از سرمایه‌گذاری این پول در پارس جنوبی خبر داده است.
 
 
* آرمانانتقاد از فرافکنی رئیس بورس/ چرا زنگنه درباره فساد کرسنت سکوت کرده است؟/ رد توهم 35 ميليارد دلاري تركان توسط زنگنه/ بودجه عمرانی صفر شد، رکود تشدید می‌شود

- برنامه‌ریزی دولت با نگاه توام با آمال و آرزو


دکتر جمشید پژویان علل کسری بودجه امسال را اینطور بیان کرده است: به نظر مي‌رسد دولت در تدوين برنامه بودجه سال جاري بيشتر به اين اميد بوده كه تحريم‌ها در شرایط پس از توافق لغو و در نتيجه بخش قابل توجهي از طلب‌هاي ايران وصول خواهد شد.

در واقع دولت يازدهم در برنامه‌ريزي‌هاي خود داراي نگاه توام با آمال و آرزو بوده و نگاهش به درآمدهاي دولت در سال جاري بر اساس يك نگاه بلندپروازانه‌ شكل گرفت.

بديهي است كه در اين مرحله از اجرايي شدن برنامه بودجه به نيمه سال كه رسيد از نظر منابع مالي كمبودهاي زيادي احساس مي‌شود. البته هنوزهم شفاف نيست كه آيا طلب‌هاي خارجي به كشور بازگردانده خواهد شد يا خير و مهم‌تر اينكه مقدار آن مشخص نيست تا بتوان از آن براي برنامه‌ريزي‌هاي آینده دولت استفاده شود.

 به همين دليل سخنگوي دولت حدس زده نسبت به برنامه‌هاي بودجه‌اي كه در سال گذشته ارائه كرده‌اند تا حدودي عقب‌ماندگی وجود دارد و اينگونه مطرح كرده‌اند كه براي شش‌ماهه اول سال تحقق منابع در حد 53درصد است ودولت با نيمي از بودجه پيش‌بيني شده كشور را اداره مي‌كند. نكته‌اي كه در اين ميان بسيار اهميت دارد اينكه دولت يازدهم در ارائه برنامه بودجه براي سال 94 مقداري شتاب كرد. برنامه‌ريزان دولتي اگر تامل بيشتري مي‌كردند و در آن زمان كه فرصت داشتند حداكثر استفاده را از زمان مي‌بردند بهتر و دقيق‌تر مي‌توانستند وضعيت سال94 را پيش‌بيني كنند و اكنون در اجرای برنامه با مشكل مواجه نمي‌شدند.
 
 
* اعتمادانتقاد از فرافکنی رئیس بورس/ چرا زنگنه درباره فساد کرسنت سکوت کرده است؟/ رد توهم 35 ميليارد دلاري تركان توسط زنگنه/ بودجه عمرانی صفر شد، رکود تشدید می‌شود

- انتقاد از فرافکنی رئیس بورس


این روزنامه حامی دولت از اظهارات رئیس بورس انتقاد کرده است: دومين نشست خبري رييس سازمان بورس ديروز در حالي برگزار شد كه فطانت فرد نتوانست پاسخ قانع‌كننده‌اي به سوالات خبرنگاران درباره چرايي افت بورس بعد از توافق هسته‌اي ارايه دهد و مشكل اين روزهاي بورس را كم‌واكنشي اعلام كرد.

 او بازهم مانند گذشته از پاسخ به سوالات مهم و كليدي درباره مشكلات بازار سرمايه طفره رفت و به صحبت‌هاي تكراري پرداخت كه دغدغه اين روزهاي هيچ كدام از فعالان بازار سرمايه نيست. به گزارش خبرنگار «اعتماد»، در اين نشست در حالي كه بارها خبرنگاران نسبت به بي‌نظمي جلسه اعتراض كردند، بيشتر وقت جلسه به صحبت‌ها و كلياتي گذشت كه بارهاو بارها در گذشته به آنها اشاره شده بود و در زمان پرسش و پاسخ خبرنگاران بايد چند بار سوال خود را تكرار مي‌كردند تا بتوانند پاسخي بگيرند. اما پاسخي كه مي‌توانست در چند جمله كوتاه گفته شود و با صحبت‌هاي كلي و به كار بردن اصطلاحات نامانوس و آكادميك بين ٥ تا ١٠ دقيقه طول مي‌كشيد.
 
- پاسخ غیرمستقیم زنگنه به ترکان


در حالی که مدتی پیش اکبر ترکان مدعی شده بود 35 میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی به شرکت نیکو داده شده و سرنوشت آن معلوم نیست، بیژن زنگنه در این باره شفاف‌سازی کرده است: بخشي از اين پول‌ها از سوي بانك مركزي در سال ٩٠ و ٩١ در حساب شركت نيكو براي طرح‌هاي اولــويـت‌دار پارس جنوبي سپرده‌گذاري شد كه عمده اين پول‌ها در اين بخش هزينه شده است و بخشي ديگر نيز در نزد بابك زنجاني باقي مانده و وي اين هزينه را كه متعلق به پيمانكاران بوده به آنان پرداخت نكرده است.

سپرده‌گذاري پول بانك مركزي نزد شركت نيكو تخلف نيست و طبق مقررات، بانك مركزي مي‌تواند در اين شركت سپرده‌گذاري كند و اين امر حركتي در جهت توسعه صنعت نفت بوده است.
 

* جام جمانتقاد از فرافکنی رئیس بورس/ چرا زنگنه درباره فساد کرسنت سکوت کرده است؟/ رد توهم 35 ميليارد دلاري تركان توسط زنگنه/ بودجه عمرانی صفر شد، رکود تشدید می‌شود

- کارشکنی بانک‌ها علت اصلی سقوط بورس


 رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با جام جم مهم‌ترین عوامل کاهش شاخص‌های بورس پس از اعلام بیانیه هسته‌ای وین را کارشکنی بانک‌ها در اجرای نرخ سود بانکی و سیاست‌های نادرست پولی بانک مرکزی اعلام کرده است.

محمد فطانت پاسخ به خبرنگار جام‌جم درباره علت افت شاخص بورس پس از اعلام بیانیه مشترک وین اظهار کرده است: یکی از آثار مثبت اقتصادی انتشار بیانیه مشترک هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 را می‌توان در پوست‌اندازی اقتصاد ایران در جهت مثبت با توجه به افق‌های تازه‌ای که پدیدار شده، عنوان کرد، اما با وجود آمادگی ذهنی برخی مسئولان و فعالان بازار سرمایه درباره این پوست‌اندازی، کاهش ناگهانی چندهزار واحدی شاخص بورس همه را شوکه کرد.

وی با اشاره به برگزاری 58 درصد از مجامع عمومی شرکت‌ها همزمان با اعلام نتایج مثبت مذاکرات هسته‌ای افزود: اکنون سهامداران و شرکت‌کنندگان در بازار پولی سرمایه ایران به بلوغ رفتاری رسیده‌اند و همه می‌دانیم یک عامل یا دو عامل نمی‌تواند باعث چنین اتفاق‌هایی باشد. بنابراین مجموعه‌ای از عوامل توانستند روند شاخص‌ها را نزولی کرده و نتیجه‌ای که همه را شوکه کرد، رقم خورد، در حالی که بانک‌ها و سیاست‌های پولی و مالی آنها تاثیر قابل ملاحظه‌ای در این اتفاق داشته ‌است.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت و جایگاه تاثیرگذاری بانک‌ها و تصمیم‌گیری‌های بانک مرکزی در بازار سرمایه گفت: اگر امروز به سودآوری دیگر بازارها نسبت به بازار سرمایه توجه کنیم، درخواهیم یافت، سودآورترین راهکار برای جذب سرمایه، سپرده‌گذاری در بانک‌هاست، اما با این که اکنون و براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، سود سپرده‌های بانکی کاهش یافته است، بسیاری از بانک‌ها نه‌تنها به دستورالعمل‌های بانک مرکزی مبنی بر حداکثر سود 20 درصدی برای سپرده‌های یک ساله عمل نمی‌کنند، بلکه برای جذب منابع مالی اقدام به ارائه شرایط ویژه‌ای نیز کرده، در نتیجه توانسته‌اند با سودهای بالا روند حرکت سرمایه‌ها را از بازار سرمایه به سمت سپرده‌های بانکی سوق دهند. این به عنوان اولین عامل موثر در ریزش شاخص‌های بورس مطرح است.
 

* تعادلانتقاد از فرافکنی رئیس بورس/ چرا زنگنه درباره فساد کرسنت سکوت کرده است؟/ رد توهم 35 ميليارد دلاري تركان توسط زنگنه/ بودجه عمرانی صفر شد، رکود تشدید می‌شود

- صف‌بندي مالياتي اصناف عليه دولت


«تعادل» از سخنان رييس سازمان امور مالياتي و واكنش اصناف گزارش داده است: در شرايط حاضر اصناف ايراني كه بخش اعظم فعالان و شاغلان را تشكيل مي‌دهند از روش‌ها و نوع برخورد سازمان امور مالياتي و درك اين سازمان از شرايط ركودي انتقاد شديد دارند و در طرف ديگر ماجرا دولت است كه مي‌گويد ماليات‌دهندگان شفاف عمل نمي‌كنند و فرار مالياتي وجود دارد...

همواره رييس اتاق اصناف با افزايش ماليات بر اصناف انتقاد داشته و بر اين باور است كه سازمان امور مالياتي به جاي افزايش ماليات اصناف از فرار‌هاي مالياتي جلوگيري كند كه از يارانه نقدي پرداختي دولت بيشتر است زيرا زماني كه توليدات اصناف فروش نرفته باشد، آنان نمي‌توانند ماليات‌ها را به خوبي پرداخت كنند.

البته پيش از اين نيز با تصميم دولت براي افزايش درآمدهاي مالياتي و جبران كسري منابع نفتي با درآمدهاي مالياتي، برخي از فعالان بخش خصوصي بارها عنوان كردند كه در شرايط كنوني و فضاي ركودي، بخش خصوصي توان پرداخت ماليات بيشتر را ندارد.

در همين خصوص علي فاضلي رييس اتاق اصناف ضمن تاكيد بر اينكه ماليات در تمام كشورهاي دنيا ابزاري براي تحقق درآمدهاي دولتي است و بر همين اساس افزايش ميزان ماليات‌ها بايد ساختاري منطقي داشته باشد، توضيح داد: افزايش درآمدهاي مالياتي در صورتي قابل قبول است كه دولت ابزار كافي براي جلوگيري از فرار مالياتي را در دست داشته باشد. متاسفانه در كشور ما همه‌ساله بار مالياتي تنها روي دوش عده‌يي قرار مي‌گيرد كه راه فرار كردن از پرداخت ماليات را بلد نبوده يا از رانت بي‌بهره بوده‌اند.

همچنين رييس اتاق اصناف در هفته گذشته در نامه‌يي شديداللحن به رييس‌كل سازمان مالياتي نوشت: بهتر است در متدولوژي استنتاج خود احتياط بفرماييد و رشد اعلام‌شده را فقط براي دريافت ماليات به اصناف نسبت ندهيد. زيرا شرايط اقتصادي براي بنگاه‌هاي كوچك و اصناف از سال گذشته تاكنون بهبود نيافته است و لذا نبايد براي دريافت ماليات به اصناف فشار بيشتري وارد كرد، رشد اقتصادي 3درصدي سال گذشته به طور عمده مربوط به واحدهاي صنعتي بزرگ بوده و از ۲۴گروه عمده كارگاه‌هاي بزرگ صنعتي، شاخص ۱۴گروه نسبت به سال قبل رشد مثبتي داشته‌اند.
 

* جوانانتقاد از فرافکنی رئیس بورس/ چرا زنگنه درباره فساد کرسنت سکوت کرده است؟/ رد توهم 35 ميليارد دلاري تركان توسط زنگنه/ بودجه عمرانی صفر شد، رکود تشدید می‌شود

- چرا زنگنه درباره فساد کرسنت سکوت کرده است؟


جوان در واکنش به سخنان زنگنه نوشته است: كساني كه ماجراهاي بابك زنجاني را دنبال مي‌كنند به خوبي آگاهند در جغرافياي سياسي و دوقطبي اصولگرايان- اصلاح‌طلبان، اين اصولگرايان بودند كه براي نخستين بار از پرونده بابك زنجاني خبر دادند و پس از آن، سكان بهره‌برداري سياسي از اين ماجرا را به دست دولت يازدهم سپردند. حال كه «افسار» اين پرونده در دست دولت يازدهم بوده و دولتمردان و رسانه‌هاي وابسته به كابينه «وا اسفا» گويان به پيش مي‌روند، خود مجال ديگري را مي‌طلبد كه چرا اينگونه است اما چه كسي در جلسات خصوصي با نماينده رسانه‌ها خواستار مانور بيشتر بر پرونده بابك مي‌شد؟

تخلف و دزدي و فساد بد است، در هر دولت و هر منصبي كه مي‌خواهد باشد و اراده عمومي بر آن است كه با لكه‌هاي سياه برخورد شود. قصد طي مسير در بيراهه را نداريم اما بدون ترديد بزرگنمايي پرونده بابك زنجاني و سانسور بخش‌هاي بزرگي از حقيقت ماجرا مانند نقد‌كردن نيمي از بدهي‌هاي وي، خروجي جلسات خصوصي است كه سياسي‌كاري در آن موج مي‌زند.

قبح فساد اقتصادي زنجاني با نگراني رسانه‌ها از تكرار «افسانه بابك» كم نمي‌شود زيرا هيچ يك از شهروندان ايران اسلامي و دستگاه‌هاي زير نظر حاكميت، آن را رها نمي‌كنند اما چه شد كه بابك زنجاني سرپوشي شد براي انحراف افكار عمومي از فساد كرسنت و «قبح زدايي» از آن. خبرهاي جديدي از كرسنت شنيده مي‌شود كه چندان نمي‌توان به آن اشاره كرد و قطعاً اگر قبحي بايد در ميان باشد، قبح كرسنت ارجح‌تر از قبح بابك است؛ پرونده‌اي كه حالا توپ آن در زمين لغوكنندگان قرارداد «شوت» مي‌شود در حالي كه رئيس‌جمهور فعلي اشكالات زيادي بر آن وارد كرده است.

از كرسنت حرفي نمي‌شود حتي در دقايقي كه وزير نفت به موضوع دكل جنجالي 87 ميليون دلاري مي‌پردازد. مهندس زنگنه چنان با آب و تاب از اين فساد نفتي سخن مي‌گويد كه گويي «صيدي تازه» است و وزارت نفت طي دو سال گذشته به جد پيگير آن بوده است. وزير نفت مي‌گويد، پول به حساب نامعلومي واريز شده است در حالي كه به خوبي مي‌دانند اين پول در حسابي جز حساب رضا مصطفوي طباطبايي واريز نشده است؛ فردي كه يكي از سرحلقه‌هاي اصلي كرسنت شناخته مي‌شود، به اين حد گنگ و مبهم است كه حتي اسناد موجود و سفر اخيرتان به چين شما را از نام بردن از ايشان بر حذر مي‌دارد؟

به گواه بسياري از همراهي‌كنندگان رستم قاسمي در سفر به چين، به محض ورود «قمار باز كرسنتي» به جلسه ميان هيئت ايراني و چيني، وزير وقت نفت خواستار اخراج طباطبايي از جلسه مي‌شود در حالي كه يكي از منصوبان شما همكار رسمي طباطبايي در پرونده دكل جنجالي است. قطعاً آقاي زنگنه به خوبي مي‌دانند كه يكي از مديران منصوب شده به حكم ايشان، نقش بي‌بديلي در «روان سازي» فعاليت‌هاي طباطبايي در نفت داشته و امروز در مقام «شكاربان»، شكار كرده و پرونده را طور ديگري پرزنت مي‌كند.

دزدي، دزدي است، چه يك ريال چه 8/2 ميليارد دلار؛ چطور است كه بابك زنجاني ترجيع بند اظهارات وزير مي‌شود و متخلفان كرسنتي به «نامعلوم» تغيير واژه مي‌دهند؟
 
- رد توهم 35 ميليارد دلاري تركان توسط زنگنه


روزنامه جوان هم از پاسخ غیرمستقیم زنگنه به جوسازی‌های ترکان گزارش داده است: پس از مطرح شدن ادعاي اكبر تركان مبني بر گم شدن 35 ميليارد دلار از سپرده‌هاي بانك مركزي توسط شركت نيكو در دولت گذشته، روزنامه «جوان» با تهيه گزارشي در اين باره اسنادي را ارائه كرد كه بر اساس آن، 2/20 ميليارد دلار از سپرده‌هاي بانك مركزي در قالب چهار قرارداد به شركت نفت پرداخت شد كه وزير نفت نيز در برنامه نگاه يك پس از مدت‌ها سكوت، آن را تأييد كرد...

 بر اساس مصوبه شوراي عالي امنيت ملي، 2/20 ميليارد دلار از سپرده‌هاي بانك مركزي به شركت نيكو وام داده شد تا در پروژه‌هاي نفتي سرمايه‌گذاري شود كه بخش اعظم آن در پارس جنوبي سرمايه‌گذاري شد. بر اساس گزارش ياد شده، ادعاي اكبرتركان و داستان 35 ميليارد دلار معروف به صورت شفاف رد شد.

وزير نفت هم با تأييد اين گزارش در برنامه نگاه يك شنبه شب شبكه اول سيما گفت: حدود 21 ميليارد دلار از سوي بانك مركزي در سال ۹۰ و ۹۱ در حساب شركت نيكو براي طرح‌هاي اولويت‌دار پارس جنوبي سپرده‌گذاري شد كه عمده اين پول‌ها در اين بخش هزينه شده است و بخشي ديگر نيز نزد بابك زنجاني باقي مانده و وي اين هزينه را كه متعلق به پيمانكاران بوده به آنان پرداخت نكرده است.

بيژن نامدار زنگنه افزود: سپرده‌گذاري پول بانك مركزي نزد شركت نيكو تخلف نيست و طبق مقررات، بانك مركزي مي‌تواند در اين شركت سپرده‌گذاري كند و اين امر حركتي در جهت توسعه صنعت نفت بوده است.
 

* شرقانتقاد از فرافکنی رئیس بورس/ چرا زنگنه درباره فساد کرسنت سکوت کرده است؟/ رد توهم 35 ميليارد دلاري تركان توسط زنگنه/ بودجه عمرانی صفر شد، رکود تشدید می‌شود

- بودجه عمرانی صفر شد، رکود تشدید می‌شود


روزنامه شرق درباره تبعات کسری بودجه دولت نوشته است: بودجه در دو بخش تملک دارایی‌ها یا همان بودجه عمرانی و بخش بودجه جاری و هزینه‌ای تعریف می‌شود. برآوردها نشان می‌دهد از ٥٠ درصد بودجه جاری، که برای شش ماهه ابتدایی سال باید تخصیص پیدا کند، بین ٢٥ تا ٣٥ درصد تخصیص پیدا خواهد کرد و در بخش عمرانی نیز هنوز هزینه قابل‌ملاحظه‌ای نشده و بودجه‌ای تخصیص پیدا نکرده است.

این دو معیار نشان می‌دهد گفته‌های رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درست است. گرچه دولت توانسته است با تخصیص‌ندادن بودجه عمرانی، بخشی از کسری بودجه خود را مرتفع کند اما این مسئله، تبعاتی مانند تشدید رکود اقتصادی را در پی خواهد داشت.

 در سال گذشته ٦٠ درصد از بودجه عمرانی تخصیص پیدا کرد، امسال نیز در بهترین شرایط دولت می‌تواند در شش ماهه دوم، بخشی از بودجه عمرانی، کمتر از ٥٠ درصد را تخصیص بدهد. این وضعیت در حالی است که کشور با یک چالش حدود هشت میلیون نفری در حوزه بیکاری مواجه است و عدم تخصیص بودجه عمرانی می‌تواند این وضعیت را بدتر کند.

دولت بین ١٦ تا ١٨ هزار میلیارد تومان کسری منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها دارد و با احتساب کسری حاصل دیگر منابع درآمدی، امسال احتمالا با کسری بودجه ٥٠ تا ٦٠ هزار میلیارد تومانی مواجه خواهد شد.

برای مقابله با این کسری، دولت می‌توانست چند کار انجام دهد؛ یا می‌بایست قیمت حامل‌های انرژی و از جمله بنزین را افزایش معناداری می‌داد که هم منابع حاصل از آن قابل قبول باشد و هم از معضل قاچاق جلوگیری شود یا می‌توانست به حذف قابل ملاحظه یارانه‌بگیران از دهک‌های بالا بپردازد؛ کاری که عملا دولت در انجام آن موفق نبوده است. راهکار سوم هم به رسم همه دولت‌های گذشته، استقراض از بانک مرکزی است.
 
 
* کیهانانتقاد از فرافکنی رئیس بورس/ چرا زنگنه درباره فساد کرسنت سکوت کرده است؟/ رد توهم 35 ميليارد دلاري تركان توسط زنگنه/ بودجه عمرانی صفر شد، رکود تشدید می‌شود

- توافق هسته‌ای برای بازار سرمایه بسیار مثبت است اما موجب سقوط آن شد


کیهان از پرسش و پاسخ خبرنگارش با رئیس بورس اینطور گزارش داده است: رئیس سازمان بورس افت بازار سرمایه پس از توافق هسته‌ای را ناشی از واقعیت اقتصاد کشور دانست.

محمد فطانت در نشست خبری دیروز خود ابتدا به حمایت از توافق هسته‌ای پرداخت و مدعی شد که این توافق برای بازار سرمایه بسیار مثبت است! این ادعای وی بلافاصله با واکنش خبرنگار اقتصادی کیهان مواجه شد که خطاب به او یادآور شد اگر این توافق برای بازار مثبت است پس چرا شاخص افت کرد و سهامداران بیچاره شدند؟

فطانت در پاسخ ابراز کرد که افت بورس پس از توافق واقعیت اقتصاد کشور را نشان داد و این بزرگترین دستاورد است...

در ادامه این نشست، خبرنگار کیهان مجدداً خطاب به فطانت گفت: اگر توافق مثبت است چرا شاخص برعکس عمل کرد و از روز توافق ریزش کرد؟ مسئولان دولت یازدهم طی 2 سال اخیر در مقابل انتقادات نسبت به سقوط بورس همگان را به حصول توافق حواله می‌دادند پس چرا با حصول توافق باز هم شاخص افت کرد؟ آیا وزرای دولت حاضرند در این بورس سرمایه‌گذاری کنند؟

رئيس سازمان بورس در پاسخ اظهار داشت: هر کدام از عوامل می‌تواند بر روی بازار اثر بگذارد هیچ وقت نمی‌توان ادعا کرد که یک عامل می‌تواند بر روی بازار اثر بگذارد اما معتقدم آثار عملی این توافق در صورت اجرا می‌تواند بر بازار اثر مثبت بگذارد...

گفتنی است شاخص بورس تهران پس از توافق هسته‌ای دولت روحانی با غرب 3 هزار واحد سقوط کرد.
 

* وطن امروزانتقاد از فرافکنی رئیس بورس/ چرا زنگنه درباره فساد کرسنت سکوت کرده است؟/ رد توهم 35 ميليارد دلاري تركان توسط زنگنه/ بودجه عمرانی صفر شد، رکود تشدید می‌شود

- حاشیه‌سازی دولت علیه مخابرات


این روزنامه درباره رفتار دولت با شرکت مخابرات نوشته است: فشار وزارت ارتباطات بر شرکت مخابرات برای پرداخت بدهی در حالی صورت می‌گیرد که شرکت مخابرات 75 درصد بدهی‌های مخابراتی دولت را نتوانسته وصول کند.

فشارهای وزارت ارتباطات به شرکت مخابرات علنی شده و مسؤولان دولتی در حال محدود کردن شرکت مخابرات هستند و حتی به صورت آشکار بحث واگذاری شرکت مخابرات را مطرح کرده‌اند.

خیلی‌ها می‌گویند فشار دولت به شرکت مخابرات برای تسلیم شدن مسؤولان بخش خصوصی و واگذاری آن به دولت است. روند برخورد وزارت ارتباطات با بدهی این شرکت نشان می‌دهد دولت به جای حل مشکل قصد حاشیه‌سازی برای مخابراتی‌ها دارد؛ موضوعی که سخنگوی شرکت مخابرات هم به آن اشاره کرده است.
 

* همشهریانتقاد از فرافکنی رئیس بورس/ چرا زنگنه درباره فساد کرسنت سکوت کرده است؟/ رد توهم 35 ميليارد دلاري تركان توسط زنگنه/ بودجه عمرانی صفر شد، رکود تشدید می‌شود

- پیگیری شیوه حذف یارانه نقدی در مجلس


جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره حذف یارانه اقشار پولدار به روزنامه همشهری گفته است: با درنظر گرفتن آمارهاي ارائه شده از تعداد افراد ثروتمندي كه يارانه آنها حذف شده است مي‌توان گفت، متأسفانه اين تعداد قابل ملاحظه نبوده، دولت به كندي براي حذف يارانه ثروتمندان گام برداشته و بيشتر نگران تبعات سياسي حذف يارانه ثروتمندان است.

منطقي آن است كه شاخص‌هاي حذف يارانه نقدي خانوارها اعلام شود تا خانوارهايي كه واقعا در فهرست مشمولين دريافت يارانه قرار داشته اما يارانه آنها به اشتباه حذف مي‌شود، قادر به ارائه درخواست بررسي مجدد باشند. همچنين اعلام دقيق و شفاف ضوابط حذف يارانه ثروتمندان، زمينه اعتراض بسياري از افراد واقعا ثروتمند كه يارانه آنها حذف شده را از بين مي‌برد. اينكه دولت بدون اعلام دقيق و شفاف‌سازي‌ شاخص‌ها و ضوابط نسبت به حذف يارانه برخي افراد اقدام كند چندان منطقي نيست.

با اتمام تعطيلات مجلس در هفته آينده شايد نياز باشد كه مجلس به موضوع ضوابط و شاخص‌هاي حذف يارانه ثروتمندان ورود پيدا كرده و از دولت در اين زمينه توضيح بخواهد. كميسيون برنامه و بودجه اجرايي‌شدن تكليف دولت در زمينه اعلام شاخص‌هاي حذف يارانه نقدي ثروتمندان را دنبال خواهد كرد.

دولت براساس اطلاعاتي كه از سرپرستان خانوار به‌دست آورده نسبت به حذف يارانه ثروتمندان اقدام مي‌كند، به‌نظر مي‌رسد مسير انجام اين كار درست بوده و طبيعي است كه يارانه برخي افراد نيازمند با قرار گرفتن نام آنها به اشتباه در فهرست افراد ثروتمند حذف شود كه البته قابل رفع است.

مثلا وقتي به نام فردي كه تحت پوشش نهادهاي حمايتي (مثلا كميته امداد) است واردات صورت گيرد اين امر مي‌تواند به اشتباه در حذف يارانه افراد نيازمند منجر شود.مجلس به اين موضوع كه دولت بر چه مبنايي و با ملاك قرار دادن چه عدد و رقمي خانوارهاي ثروتمند را شناسايي يا از چه منبعي اطلاعات مورد نياز براي حذف يارانه آنها را كسب مي‌كند، ورود نخواهد كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    عجب...
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    پاسخ غیرمستقیم زنگنه به ترکان؟؟؟؟ بالاخره کی راست میگه؟؟؟؟ ما که گیج شدیم به
  • ثاقب ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    من که پولی ندارم از تو مشرق انتظار دارم به دولت کمک کنی. دولت نیاز به کمک شما مردم دارد. ...
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    کرسنت را نمیگن فقط از بابک حرف میزنن. حداقل جواب بدید کرسنت و استات اویل و ... این چی بود.
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    عجب ببب!!1
  • مسی خطر! ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    گیج شدی واقعا؟!!؟
  • محسن ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    اینا چیه وجدانن!؟
  • مسی خطر! ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    اشکم درومد ینی... :)))
  • مسی خطر! ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    شیب؟ بام عجببب؟؟
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    گیج نبودی قبل از خوندن این مطلب احیانا!؟!؟
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    :((((((((
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    اینا واژه هستن، شما باید جمله بسازی محسن دلبندم
  • سوسن ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    هه هه هه پول مملکت معلوم نیست کجا رفته تو مسخره بازیت گل کرده!؟
  • جناب خان ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    هه هه هه و...
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    آدم می مونه چی بگه! خدا عاقبت همه رو به خیر کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس