وزیر اسبق بازرگانی در دولت سازندگی افزود: شرایط بعد از تحریم‌ها به درستی مدیریت نشود کشور با دردسرهای زیادی مواجه خواهد شد.

به گزارش مشرق، یحیی آل اسحاق عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با «نسیم» در خصوص اداره کشور در صورت تداوم تحریمها اظها کرد: تداوم تحریمها مشکلی را به وجود نخواهد آورد، زیرا ما دفعه اولمان نیست که تحریم شده ایم و سی سال است با این مشکلات به حیات خود ادامه داده ایم.

وی افزود: اگر برداشته شدن تحریمها مدیریت شود، گشایش بهتری انجام می شود و تکنولوژی های بهتری به کشور می آید، همچنین درآمدهای فریز شده ما که چیزی در حدود 100 میلیارد دلار است، آزاد می شود، اما خطر سو مدیریت در صورت برداشته شدن تحریمها کمتر از خود تحریمها نیست.

تحریمها تا 30 درصد برای اقتصاد ما مشکل آفرین هستند

این عضو اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: در خصوص تحریمها حداکثر هزینه ای که می دهیم بین 15 تا 30 درصد است و 70 درصد مشکلات ما مربوط به نظام مدیریتی و تدبیر ماست، بنابراین می توان گفت برداشتن تحریمها اول مصیبت است.

آل اسحاق گفت: اگر شرایط بعد از تحریمها به درستی مدیریت نشود کشور با دردسر رو به رو خواهد شد، زیرا در حال حاضر اقتصاد ما و حتی انبارهای ذخایر استراتژیک ما براساس تحریمها شکل گرفته است، یعنی حجم نفت و گازی که تولید می کنیم نسبت به رقبایمان کمتر بوده و قیمت تمام شده آن بیشتر است.

وی با بیان این مطلب که " اگر تحریمها برداشته شود به بازار ایران هجمه وارد خواهد شد " به نسیم بیان کرد: بازارهای جهان و منطقه در حال حاضر تشنه هستند و بازار ایران با توجه به قیمت تمام شده بالایی که برای تولیدات خودش دارد بهترین پیشنهاد برای تولید کنندگان خارجی است که در این صورت محصولات داخلی ما به سمت ورشکستگی خواهند رفت.

تحریمها برداشته شود اقتصاد ما گل و بلبل نمی شود

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: اگر تحریمها برداشته شود اقتصاد ما گل و بلبل نمی شود و اگر مدیریت نشود اتفاق برعکس آن اتفاق خواهد افتاد.

آل اسحاق در خصوص راهکارهای دولت برای جبران کمبود منابع خود نیز به نسیم بیان کرد: دولت باید برای کم کردن هزینه های غیر ضرور خود و استفاده از منابع جدید برنامه ریزی کند تا مشکل کمبود منابع را پشت سر بگذارد.

وی در تشریح درآمدهای دولت بیان کرد: بخشی از درآمدها مربوط به حوزه نفت و گاز،برخی از آنها مربوط به صادرات است و بخشی از آن هم مربوط به تولید ناخالص داخلی است که بر این اساس اگر تولید بالا برود کل اقتصاد حرکت می کند و در ازای آن درآمدهای دولت در قالب مالیاتها در قالب عوارض افزایش پیدا خواهد کرد.

وزیر اسبق یازرگانی با انتقاد از شرکتهای فراوانی که به دولت وابسته هستند، کاهش آنها راهکاری برای جبران کمبود منابع دولت داسنت و گفت: منابعی که در اختیارشرکتهای دولتی هستند کم نیست و دولت باید از این ظرفیت به طور بهینه استفاده کند.

برای دستیابی به درآمدهای نفتی از درآمدهای تهاتری استفاده شود

آل اسحاق در خصوص امکان دستیابی به درآمدهای نفتی با وجود تداوم تحریمها بیان کرد: در این بخش بازنگری در طرفها و نوع معاملات می تواند راهگشا باشد زیرا ما در مورد معاملات ا دولتهای دیگر روشهای مختلفی را داریم که در شرایط جنگ من به عنوان وزیر بازرگانی خودم مجری این روشها بودم.

وی افزود: یکی از این روشها معملات تهاتری یعنی کالا در برابر کالاست که در آن نیاز به ارز نیست، و در زمان جنگ ما خیلی از معاملاتمان معاملات تهاتری بودکه اساسا سیستم و نظام خاص خودش را داشت و بانک مرکزی دستورالعملها، روشها و متخصینی را برای این کار داشت و در حال حاضر هم به خوبی می توان از این سیستم استفاده کرد.

رئیس سابق اتاق تهران تصریح کرد: ما خیلی از نیازهای خودمان را از طریق تهاتر با کشورهای طرف معامله و بدون نیاز به رد و بدل شدن دلار و ارز می توانیم تامین کنیم و یک راه دیگر هم مسئله توسعه صادرات است، یعنی برداشتن مشکلات موجود سر راه صادرات که در دهه های مختلف بعد از انقلاب در خصوص توسعه صادرات بسیار صحبت شده ولی در حوزه عمل کاری در این خصوص انجام نشده است.

دولت موانع تولید را مرتفع کند

آل اسحاق حمایت از تولید را مسئله ای مهم ارزیابی و به نسیم تاکید کرد: باید موانع را از سر راه تولید برداریم و آن را به عنوان مسئله اصلی مورد حمایت قرار دهیم تا تولید کننده بتواند اقتصادی تولیدکند و اشتغال و درآمد تولید ناخالص را بالا ببرد و در ازای آن هم دولت به درآمدها به مالیات و سودش برسد.

وی افزود: یکی از راههای عملیاتی کردن آن اصلاح رابطه بخش تولید و نظام بانکی است زیرا رابطه آنها هنوز عادی نیست، یعنی واحدهای تولیدی چه در حوزه سرمایه در گردش و چه در حوزه واحدهای تولیدی و پرداخت بدهی، مشکلات عدیده ای دارند.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    حداقل بدتر نمی شود
  • بدبخت ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    اتفاقا گل و بلبل میشود اگه امثال زنجانی و اختلاس گران دیگر دست از سر مردم بردارند .
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    دولت احمدی نژاد کاری کرده که حالا حالاها مشکل داریم.
  • ملت ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    اقای ال اسحقاق پول بلوکه شده اگر ازاد بشه به هر کدام از ملت ما 200 میلیون میرسه چرا انتظار نداشته باشیم باید حق مردم را بدهیم پول اب و برق گاز را حذف کنید به جوانان وام بلعوض بدهید -کارگر موقت
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    اتفاقا با ازاد شدن چند صد میلیارد دلار باید باید باید وضع رفاهی مردم خوب خوب شود وگرنه توافقی که بدرد مردم نخورد به لعنت شیطان هم نمی ارزد
  • سیروس ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    سی و خورده ایی از عمر چهل وچهار سالم رو یاد گرفتم از اینجور توقعها نداشته باشم این چندسال باقیمونده هم روششششش!!!!
  • ناشناس ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    حرفهای آقای آل اسحاق مورد تاییدهستند. مدیریت وعدالت شرط است
  • حبیبی ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    درود بر احمدی نژاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس