کد خبر 429663
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱

درحالی که مقامات دولتی پاکستان بر عدم حضور گروه تروریستی داعش در این کشور تاکید می‌کنند، بیشتر مردم و کارشناسان پاکستانی معتقدند که گروه‌های تکفیری بدلیل عملیات جاری نظامی ارتش، بدنبال جایگزینی داعش برای بقای خود هستند.

به گزارش مشرق، گروه تروریستی داعش به رهبری «ابوبکر البغدادی» مدتی پیش با اعلام برپایی «خلافت اسلامی» بویژه در کشورهای آسیایی اعلام کرد که یکی از اهداف مهم این گروه گسترش خلافت به خوراسان است جایی که جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، پاکستان، هند و کشورهای آسیای میانه قرار دارد.

کارشناسان پاکستانی پس از انتشار اخبار ضد و نقیض از آغاز فعالیت گروه تروریستی داعش در پاکستان بر این باورند که گروه‌های افراطی این کشور همزمان با عملیات جاری ارتش پاکستان در مناطق «وزیرستان» و «خیبر ایجنسی» تصمیم گرفته‌اند تا برای بقا گروه تروریستی داعش را در این کشور فعال کنند.

به نظر می‌رسد که مقامات دولتی پاکستان مانند گذشته از حقیقتی چشم پوشی می‌کنند که پیش از این نیز به شکل طالبان پنجابی مشاهده شده بود، این مقامات که بارها وجود طالبان پنجابی را رد کرده بودند سرانجام به حضور آن‌ها در پاکستان اعتراف کردند.

طالبان پنجابی

روزنامۀ «تایمز» چندی قبل در گزارشی با پرداختن به موضوع گروه‌های القاعده، داعش و طالبان نوشت که داعش با اعلام یک ولایت در افغانستان و پاکستان در صدد درگیری با طالبان و دیگر گروه‌های تندرو در این منطقه است.

گروه تروریستی داعش معتقد است که حکومتی شامل ایران، پاکستان، افغانستان و هند را با نام خوراسان در منطقه تشکیل خواهد داد.

با این حال، در ابتدای این موضوع برخی رسانه‌های پاکستان از حضور و فعالیت برخی عناصر وابسته به گروه تروریستی داعش در مناطق قبایلی پاکستان به ویژه در کمپ‌های مربوط به مهاجران افغان خبر داده بودند.

«حزب التحریر» یکی از گروه‌های تروریستی در صف نخست حمایت از گروه تروریستی در پاکستان قرار دارد زیرا این گروه پیش از این نیز بدنبال مسائل مربوط به خلافت اسلامی همچون داعش بوده است.

نخستین اقدام گروه تروریستی داعش پخش جزوه تبلیغاتی این گروه در دی ماه سال گذشته در رابطه با آغاز فعالیت در پاکستان در بخش‌های جنوب غربی پاکستان دیده شد که پس از آن، حداقل پنج فرمانده طالبان پاکستان و سه عضو دیگر با درجه‌های پایین‌تر از طالبان افغانستان بیعت خودشان با این گروه تروریستی را اعلام کردند.

«ژنرال جان کمپبل» فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان در 27 دی ماه سال گذشته اعلام کرد: براساس اسناد موجود، گروه تروریستی داعش برای گسترش فعالیت‌ها و افزایش توان صفوف خود در حال عضو گیری و جذب نیرو از افغانستان و پاکستان است.

وی در مصاحبه با «آرمی‌تایمز» گفت: گزارش‌هایی وجود دارند که تعدادی در افغانستان و پاکستان به طور آشکار به تبلیغات و پخش شب‌نامه برای گروه تروریستی داعش پرداخته و تلاش می‌کنند تا مردم را به صفوف این گروه تروریستی جذب نمایند.

جان کمپبل فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان اعلام کرد که گروه تروریستی داعش به صورت فعال در افغانستان سربازگیری می‌کند اما هنوز عملیات در این کشور انجام نداده است.

وی  گفت: تبلیغات پیچیده رسانه‌ای گروه تروریستی داعش جنگجویان ناراضی طالبان در افغانستان و پاکستان را جذب می‌کند.

جان کمپبل فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان

با این حال، گروه ترویستی جندالله پاکستان با اعلام برادری با گروه داعش گفته بود که از داعش در هر زمینه‌ای اعلام حمایت می‌کند.

جندالله یکی از گروه های افراطی تحریک طالبان پاکستان در عملیات علیه اقلیت‌های این کشور معروف است.

کارشناسان براین باورند که حمایت داعش در پاکستان بجای گروه‌های ضد دولتی، گروه‌های فرقه گرا را دنبال می‌کند.

جندالله مدتی قبل ادعا کرده بود که هیئتی از سوی داعش تحت نظارت «الزبیر الکویتی» به رهبری آن‌ها در ایالت «بلوچستان» پاکستان ملاقات کرده و به تبادل نظر و برنامه‌ریزی عملیات در این کشور پرداخته‌اند.

علاوه براین، اطلاعاتی در رابطه با ارتباط «لشکرجهنگوی» گروه تروریستی پاکستان با داعش نیز در این کشور فاش شده است.

برخی منابع آگاه چندی پیش فاش کردند که رهبر لشکرجهنگوی یک سال پیش در محدوده مرزهای عربستان سعودی و سوریه با رهبران داعش ملاقات کرده بود.

ملک اسحاق رهبر گروه تروریستی لشکر جهنگوی

همچنین گفته می‌شد برخی گروهک تروریستی منزوی در خاک پاکستان حضور گروه تروریستی داعش را مغتنم شمرده و برای مطرح کردن خود در جامعه امنیتی پاکستان به اعلام حمایت از این گروه پرداخته بودند.

همزمان با تحولات ذکر شده، «شاهدالله شاهد» سخنگوی گروه تحریک طالبان پاکستان اعلام کرد که این گروه فقط به ملا محمد عمر رهبر طالبان افغانستان وفادار بوده و بر این وفاداری خود پایبند خواهد بود.

شاهد الله شاهد سخنگوی سابق تحریک طالبان پاکستان

ابوبکر البغدادی و ملا عمر

وی در رابطه با انتشار اخبار مرتبط به اعلام بیعت تحریک طالبان با گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) نیز گفت: ما فقط از تحرکات این گروه ستایش کرده و از آن‌ها خواسته بودیم تا اختلافات را کنار گذاشته و وحدت داشته باشند.

این سخنان در حالی مطرح شد که «رویترز» با انتشار اخباری مدعی شد که تحریک طالبان پاکستان با گروه داعش بیعت کرده است.

«ملا فضل‌الله» رهبر تحریک طالبان پاکستان در پیامی ضمن تمجید از حملات گروه داعش اعلام کرده بود که حاضر است برای کمک به این گروه جنگجویان خود را به عراق و سوریه اعزام کند.

با گذشت زمان، دیوار نویسی، پرچم افراشتن و فعالیت‌های تبلیغاتی حامیان گروه تروریستی داعش از مناطق قبایلی به شهرهای بزرگ پاکستان افزایش یافت و ده‌ها نفر نیز به همین دلیل در این کشور بازداشت شدند.

«رحمان ملک» وزیرکشور سابق پاکستان ضمن ارائه مدارک مستندی از آغاز فعالیت گروه تروریستی داعش در این کشور، شهر گوجرانواله در ایالت پنجاب را مرکز فعالیت داعش در این کشور اعلام کرده بود.

رحمان ملک وزیر کشور سابق پاکستان

وی گفته بود که گروه تروریستی «القاعده» از فعالیت‌های داعش حمایت می‌کند.

«یوسف سلفی» رهبر گروه تروریستی داعش در پاکستان پس از افشاگری وزیر کشور سابق این کشور در بهمن ماه سال گذشته بازداشت شد و در تحقیقات توسط نیروی امنیتی پاکستان اعتراف کرد که وی با مقامات آمریکایی ارتباط داشته و چندین بار از این کشور کمک مالی دریافت کرده است.

یوسف سلفی اظهار داشت: وی مبالغ زیادی در رابطه با اداره گروه تروریستی داعش در پاکستان و استخدام جوانان این کشور برای اعزام به «سوریه» و کمک به داعش از مقامات آمریکایی دریافت کرده است.

وی افزود: حدود پنج ماه پیش از مسیر ترکیه وارد پاکستان شده است.

سلفی گفت: با همکاری یک امام جماعت‌ مسجد در عوض 600 دلار، جوانان پاکستانی را برای کمک به داعش به سوریه اعزام می‌کرده است.

وی تاکید کرد که آمریکا در ظاهر گروه تروریستی داعش را محکوم می‌کند اما کمک مالی در پشت پرده به این گروه کمک مالی می‌کند.

رهبر گروه تروریستی داعش در پاکستان گفت: گروه تروریستی داعش علاوه بر پاکستان از افغانستان، «لیبی» و «هند» نیز جوانانی را استخدام می‌کند تا علیه دولت بشار اسد بجنگند.

چندی بعد، «شاهدالله شاهد» سخنگوی سابق تحریک طالبان پاکستان با اعلام بیعت رسمی با «ابوبکر البغدادی» رهبر گروه تروریستی داعش، «حافظ سعید خان» را رهبر جدید این گروه در افغانستان و پاکستان معرفی کرد، که وی نیز چندی قبل همراه با دو نفر دیگر در یک انفجار بمب در «توره دره» در منطقه تیراه در ایالت «خیبرپختونخواه» در این کشور کشته شد.

موضع دولت و سایر احزاب سیاسی و مذهبی پاکستان در مورد حضور گروه تروریستی داعش در این کشور تاکنون ضد و نقیض بوده که در ادامه می‌آید:

ژنرال راحیل شریف رئیس ستاد ارتش پاکستان

در حالی که «راحیل شریف» رئیس ستاد ارتش پاکستان در سفری به واشنگتن گفته بود که پدیده موسوم به «دولت اسلامی» اجازه ندارد در پاکستان و افغانستان فعالیت کند اما ژنرال «حمید گل» رئیس سابق سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان (آی.اس.آی) چندی قبل در کنفرانسی با عنوان «اتحاد امت» اعلام کرده بود که  آمریکا بدنبال گسترش نفوذ گروه تروریستی داعش است و به همین بهانه در منطقه مداخله می‌کند.

ژنرال حمید گل رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی اس آی)

«تسنیم اسلم» سخنگوی سابق وزارت امور خارجه پاکستان نیز در واکنش به گزارش‌هایی مبنی بر حضور و فعالیت عناصر گروه تروریستی داعش در خاک پاکستان بارها اعلام کرد که گزارش فعالیت «داعش» در پاکستان صحت ندارد.

همچنین «سرتاج عزیز» مشاور امنیت ملی و امور بین‌الملل نخست وزیر پاکستان چندی قبل نیز با اشاره به احتمال وجود داعش در این کشور اظهار داشت که گروه تروریستی داعش تهدیدی برای پاکستان نیست و چندان اهمیتی برای این کشور ندارد.

تسنیم اسلم سخنگوی سابق وزارت امور خارجه پاکستان

سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و امور بین المللی

مقامات پاکستانی بارها وجود گروه تروریستی داعش را در این کشور رد کرده‌اند درحالی که این گروه تروریستی بطور رسمی از آغاز فعالیت خود در پاکستان خبر داده‌ است.

مقامات پاکستانی در حالی حضور گروه تروریستی داعش در این کشور را رد می‌کردند که این گروه قبل از این، «حافظ سعید خان» عضو مهم سابق تحریک طالبان پاکستان را به عنوان رهبر در پاکستان و افغانستان و همچنین «ملا عبدالرئوف خادم» را نیز به عنوان معاونش انتخاب کرده بود که ملا خادم و 45 نفر از حامیان داعش نیز توسط طالبان افغانستان دستگیر شدند و پس از مدتی خادم در حمله هوایی کشته شد.

در واقع گروه تروریستی داعش بدنبال جذب گروه‌های تضعیف شده در پاکستان است بنابراین، عده‌ای در شهرهای مختلف این کشور بویژه در کراچی با حمایت از داعش، علاوه بر دیوارنویسی و برافراشتن پرچم این گروه تروریستی، جزوه‌هایی منتشر کردند.

«چوهدری نثار علی خان» وزیر کشور پاکستان از ابتدا تاکنون بر عدم حضور داعش در این کشور تاکید می‌ورزد و روزهای گذشته نیز در واکنش به حمله تروریستی علیه شیعیان در شهر کراچی اعلام کرد که برخی از عناصر خارجی در چنین حملاتی در پاکستان دست دارند و این گروه تروریستی نیز در پاکستان حضور ندارد.

«قاضی خلیل الله» سخنگوی جدید وزارت امور خارجه پاکستان نیز روزهای گذشته حضور گروه تروریستی داعش را در این کشور رد کرد.

چوهدری نثار علی خان وزیر کشور پاکستان

قاضی خلیل الله سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان

این در حالی است که سناتور «چوهدری اعتزاز احسن» عضو ارشد حزب مردم که بزرگترین حزب اپوزیسیون پاکستان است، چندی پیش در نشست «اتحاد خبرنگاران فدرال پاکستان»  (PFUJ)، گفت: گروه تروریستی داعش در پاکستان وجود دارد و حضور امروز این گروه نیز در نتیجه تعصبی است که ضیاء الحق دیکتاتور سابق این کشور در پاکستان گسترش داد.

وی افزود: وجود گروه تروریستی داعش در پاکستان یکی از ثمرات ضیاء الحق است که منجر به بدبختی و قتل عام مردم این کشور شده است.

سناتور پاکستانی خاطرنشان کرد: جنگی که در گذشته در پاکستان ایجاد شده بود، اکنون به شکل گروه تروریستی داعش ظاهر می‌شود و این امر نیز توسط ضیاء الحق دیکتاتور سابق این کشور زمینه سازی شده بود.

عضو ارشد حزب مردم پاکستان اذعان کرد: اعضای گروه تروریستی داعش از خاک «عراق» و «سوریه» وارد پاکستان نخواهند شد بلکه در شکل دیگری در این کشور ظاهر خواهند شد که احتمال آن نیز نزدیک است.

سناتور چوهدری اعتزاز احسن عضو ارشد حزب مردم پاکستان

همچنین «شهلا رضا» معاون سخنگوی پارلمان ایالت «سند» و عضو ارشد حزب «مردم پاکستان» نیز با انتشار بیانیه‌ای در مورد حضور داعش در این کشور اعلام کرد که فعالیت داعش در پاکستان محرز شده است، زیرا تصاویر و دیوارنویسی‌هایی در حمایت از این گروه تروریستی در برخی نقاط این کشور منتشر شده و به چشم می‌خورد.

وی افزود: این وظیفه دولت است که از فعالیت داعش در پاکستان جلوگیری به عمل آورد.

معاون رئیس پارلمان ایالت سند، حزب حاکم پاکستان را متهم به ارتباط با گروه‌های تروریستی کرد و گفت که حزب «مسلم لیگ» شاخه نوازشریف باید کسانی را که از «لشکر جهنگوی» و دیگر گروه‌های تروریستی به این حزب ملحق شده‌اند را اخراج و از پیوستن اینگونه افراد به این حزب جلوگیری کند.

شهلا رضا معاون پارلمان ایالت «سند»

بحث حضور گروه تروریستی داعش در پاکستان در مقطع زمانی باوجود پرداختن برخی رسانه‌ها تازمانی کمرنگ شدکه تلاش‌های عربستان مانند دیدار امام جماعت مکه از پاکستان پس از آغاز جنگ یمن، موج جدید فرقه‌گرایی و سناریوی حضور گروه تروریستی داعش در این کشور را بار دیگر کلید زد.

شیخ خالد الغامدی امام جماعت کعبه در اظهارات خود در پاکستان برای جلب حمایت مردم این کشور، فتوا داد که گروه‌های تروریستی داعش و طالبان از دایره اسلام خارج‌اند.

«مفتی بشیر القادری نورانی» عالم برجسته سنی بریلوی و دبیر مرکزی حزب جمعیت علمای پاکستان در واکنش به اظهارات امام جماعت مکه گفت که اظهارات شیخ خالد الغامدی علیه داعش و طالبان سیاسی بوده است.

وی افزود: امام جماعت مکه با اظهارات سیاسی علیه داعش و طالبان بدنبال جلب حمایت مردم پاکستان است.

دبیر مرکزی حزب جمعیت علمای پاکستان برای کراچی گفت: مردم پاکستان اظهارات امام الغامدی را قبول ندارند زیرا آن‌ها می‌دانند که عربستان بزرگترین حامی تحریک طالبان است.

همچنین سایر رهبران سیاسی و مذهبی پاکستان دیدار با امام جماعت مکه از این کشور را مورد انتقاد قرار دادند زیرا آن‌ها می‌دانستند که دیدار وی تهدیدات زیادی در رابطه با گسترش فرقه‌گرایی را برای مردم پاکستان درپی خواهد داشت.

همان طور که گفته شد، حمله‌ به اتوبوس شیعیان در کراچی بزرگترین شهر پاکستان زمانی صورت گرفت که از دیدار امام جماعت مکه بیش از 10 روز نگذشته بود و گروه‌های مختلف تروریستی مسئولیت این حمله را به عهده گرفتند.

گروهی موسوم به «جندالله» که در پی چند دستگی تحریک طالبان پاکستان جدا شده است، اولین گروهی بود که مسئولیت این حادثه و عملیات تروریستی را به عهده گرفت.

این آخر ماجرا نبود، گروهی دیگری که خود را از ارکان گروه تروریستی داعش معرفی می‌کند نیز قد علم کرد و خود را عامل به شهادت رساندن شیعیان مظلوم پاکستانی معرفی کرد.

با این حال با توجه به سابقه چنین عملیات‌هایی، تاکنون حملات به شیعیان از سوی گروه‌های تکفیری - وهابی پاکستان از جمله لشکر طیبه و لشکر جهنگوی که رابطه عمیقی با عربستان سعودی دارند، صورت پذیرفته است که بعید به نظر نمی‌رسد که این گروه‌نیز مدعی انجام چنین عملیاتی شوند.

عربستان سعودی بار دیگر تحرکات خود را در پاکستان شدت داده و پس از عصبانیت از عدم مشارکت پاکستان در جنگ یمن قصد دارد آتش جنگ مذهبی و فرقه‌ای در این کشور را شعله‌ور سازد.

این در حالی است که مقامات دولتی پاکستان پس از این حادثه، بارها اعلام کردند که سازمان اطلاعات هند (راو) در عملیات تروریستی از جمله حادثه اخیر علیه شیعیان در این کشور دست دارد.

«خواجه آصف» وزیر دفاع پاکستان در این خصوص اعلام کرد که سازمان اطلاعات هند (راو) با یکی از احزاب سیاسی پاکستان که در حال حاضر نام آن را فاش نخواهیم کرد در ارتباط است و این حزب در انجام عملیات‌های تروریستی در این کشور کمک می‌کند.

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان

پیش از این نیز، «عاصم سلیم باجوه» سخنگو و مدیر کل روابط عمومی داخلی ارتش پاکستان با انتشار بیانه‌ای اعلام کرده بود که مقامات نظامی این کشور در واکنش به فعالیت سازمان اطلاعات هند در عملیات‌های تروریستی در پاکستان تصمیم گرفتند تا عملیات نظامی علیه تروریست‌ها را بیش از پیش افزایش دهند.

محمد عاصم سلیم باجوه سخنگوی و مدیر کل روابط عمومی داخلی ارتش پاکستان

درحالی که مقامات دولتی پاکستان بر حمایت سازمان اطلاعات هند از حمله اخیر به اتوبوس شیعیان این کشور تاکید می‌کنند، «غلام قادر تهیبو» بازرس کل پلیس شهر کراچی پس از دستگیری چهار نفر اعلام کرد که این حمله فرقه‌ای بوده است.

بازرس کل پلیس شهر کراچی پاکستان ضمن رد اتهامات مقامات دولتی پاکستان مبنی بر نقش سازمان اطلاعات هند(راو) در عملیات تروریستی حمله به اتوبوس شیعیان این کشور، گفت: تیم تحقیقاتی حادثه صفورا پس از بررسی از بازداشت شدگان به این نتیجه رسیده که عاملان این حمله به طور کلی 11 نفر بودند که پیش از این نیز در حملات مختلف این شهر نقش داشته‌اند.

اما حقیقت آن است که آمریکا و متحدانش سعی در افزایش وحشت و نگرانی مسلمانان دارند تا آن‌ها از اسلام متنفر شوند و از اجرای دین محمدی(ص) و دستورات اسلامی ابراز نگرانی کنند که نمونه آن را در عراق، سوریه و پاکستان بوضوح می‌توان مشاهده کرد و گروه‌های حمایت شده توسط کشورهایی مانند عربستان سعودی و غربی چگونه با عملیات وحشیانه مردم بی‌گناه را قتل و عام می‌کنند.

بنابراین با توجه به موقعیت کنونی در سطح بین‌المللی برخی معتقدند که آمریکا، اسرائیل و متحدانش همچون عربستان سعودی و برخی از کشورهای غربی و عربی، گروه تروریستی داعش را بخاطر تضعیف اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشورهای مسلمان از جمله پاکستان و افغانستان زنده نگه داشته‌ و آن را تقویت می‌کنند.

هوشیاری مردم پاکستان و عدم بازیچه شدن آن‌ها توسط سیاستمداران این کشور که از جامعه جهانی نیز پنهان نیست همچنین توقف کمک‌های مالی، رسانه‌ای و جلب و جذب افراد، به برخی احزاب و اجتماعات در پاکستان برای شکست آینده گروه‌های افراطی بویژه داعش تاثیرگذار است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    دارن کمکم جنگ رابه مرزهای ایران میکشانند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس