شاید با حسن ظن بگوییم که صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، سهواً تاریخ را تحریف‌شده و ناقص به آیندگان منتقل کرده و می‌بایست برای جلوگیری از سواستفاده بدخواهان نقل روایت انتخاب رهبر انقلاب بعد از امام را به صورت کامل به مردم نشان دهد تا اشتباه خود را جبران کند.

گروه سیاسی مشرق - مجلس خبرگان رهبری در خرداد سال 1368، آیت‌الله خامنه‌ای را به رهبری نظام جمهوری اسلامی انتخاب کردند. این جلسه که بارها قسمت‌هایی از آن از صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شده است، هنوز به‌صورت کامل و مشروح، مذاکرات آن منتشرنشده و فیلم آن نیز به‌صورت کامل در اختیار عموم قرار نگرفته است.

همین امر باعث شده تا روایت‌های زیادی دراین‌باره در افکار عمومی و فضای مجازی شکل بگیرد و صداوسیما نیز به یک قرائت خاص از این جلسه دامن زده است؛ قرائتی که با گفتن خاطره آقای هاشمی رفسنجانی، خبرگان به این نتیجه رسیدند که آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انتخاب کنند و خاطره آقای هاشمی بود که باعث رهبری ایشان شد، وگرنه اتفاق دیگری در حال رخ دادن بود و اگر این خاطره نبود، ممکن بود فرد دیگری به رهبری انتخاب شود؛ این نوع روایت توسط طرفداران و حامیان آقای هاشمی نیز تبلیغ و ترویج می‌شود.

در این مطلب،‌ روایتی از جلسه تاریخی خبرگان در سال 1368 ارائه خواهد شد که با توجه به اسناد و خاطرات حاضران در آن جلسه است.

روایت آقای هاشمی از جلسه خبرگان

چرا رسانه ملی در نقل تاریخ آقای هاشمی رفسنجانی در کتاب خاطرات خود، حوادث این جلسه را این‌گونه تعریف می‌کند: «بحث‌های زیادی شد. بعضی‌ها طرفدار رهبری شورایی و بعضی خواهان رهبری فردی بودند. بعضی آیت‌الله خامنه‌ای و بعضی‌ها آیت‌الله [سید محمدرضا] گلپایگانی را مطرح کردند و برای شورا هم اسم‌هایی برده شد.

قبلاً در مشورت‌های سران قوا و جمعی دیگر از بزرگان به این نتیجه رسیده بودیم که شورایی مرکب از آیات خامنه‌ای، موسوی اردبیلی و مشکینی رهبری را به عهده بگیرند ولی در مذاکرات، رهبری فردی رأی بیشتری آورد. آیت‌الله خامنه‌ای با رهبری فردی مخالفت کردند. من هم مخالف بودم. نوبت نرسید.

ابتدا به پیشنهاد اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که عضو مجلس خبرگان بودند، آیت‌الله گلپایگانی مطرح شد. حدود 14 نفر به ایشان رأی دادند. سپس پیشنهاد رهبری آیت‌الله خامنه‌ای مطرح شد. خود ایشان پشت تریبون رفتند و گفتند: من با رهبری شورایی مطابق قانون اساسی موافقم و با رهبری فردی مخالفم. پس چگونه نامزد شوم؟ من که جلسه را اداره می‌کردم، گفتم اکنون با رأی خبرگان، رهبری فردی قانون شده و چاره‌ای نیست. سرانجام آقای خامنه‌ای با 60 رأی از 74 عضو حاضر رأی آوردند و مسئله به این مهمی به این خوبی حل شد. من هم در چند مورد صحبت کوتاهی کردم و نظرات امام را درباره صلاحیت رهبری آقای خامنه‌ای نقل کردم. از قول حاج احمد آقا و آیت‌الله موسوی اردبیلی هم که در جلسه حاضر بودند، همین مضامین تأیید شد.»[1]

در این نقل‌قول که به‌صورت دقیق و کامل نیز نوشته‌نشده است، مشخص است که آقای هاشمی در ابتدا به دنبال شورایی شدن رهبری بوده و پس‌ازاینکه رهبری شورایی رأی کافی نمی‌آورد، بازهم ایشان خاطره مربوط به جلسه با حضرت امام را مطرح نمی‌کنند و اجازه می‌دهند که درباره آیت‌الله گلپایگانی رأی‌گیری انجام شود و سپس خاطره را از حضرت امام نقل می‌کنند. این روایت که در مصاحبه‌های دیگری نیز از سوی هاشمی مطرح‌شده است که یکی از آن‌ها را بیان می‌کنیم:

«وقتی‌که امام رحلت کردند، اولین تصمیمی که همان شب در جماران گرفته شد، این بود که کشور نمی‌توانست بدون رهبر بماند. جانشین ایشان هم عزل شده بود. آقایان و رفقا جمع بودند، آنجا تصمیم گرفتند که طبق قانون اساسی شورایی تشکیل بدهیم. شورا را هم سه نفر تعیین کردیم. مرحوم آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله موسوی اردبیلی و آیت‌الله خامنه‌ای که این سه نفر شورا باشند. قرارمان این بود که فردا در جلسه خبرگان به این نتیجه برسیم، اما در عمل این‌گونه نشد؛ یعنی شورا را نپذیرفتند و سی‌وپنج نفر از اعضای خبرگان رأی به شورا دادند و 45 نفر به فرد رأی دادند و آن طرح منتفی شد. بعد سراغ فرد رفتند. بعضی‌ها از آیت‌الله گلپایگانی حمایت می‌کردند که ایشان هم‌رأی نیاورد. سراغ آیت‌الله خامنه‌ای رفتیم که ایشان رأی آورد که من هم بعدازآنکه شورا رأی نیاورد دنبال همین بودم که شد.»[2]

روایت آیت‌الله حائری شیرازی از بحث رهبری شورایی و فردی

آیت‌الله حائری شیرازی، نماینده استان فارس در مجلس خبرگان که در اجلاسیه فوق‌العاده ۱۴ خرداد به‌عنوان اولین مخالف شورای رهبری صحبت کرد، درباره نطق مخالفت خود این‌گونه توضیح می‌دهد: «من به‌عنوان اولین مخالف شورایی شدن رهبری صحبت کردم. گفتم شورای عالی قضایی را برداشتید و مسئولیت به رئیس قوه قضائیه واگذارشده است، شورا قدرت ندارد. نخست‌وزیر را حذف و قدرت را به رئیس‌جمهور واگذار کردید، پس شرایط به تمرکز نزدیک است. وقتی رهبری شورایی کنید به‌صورت مسلم ناکارآمدی خود را در جامعه نشان می‌دهد، چون خودتان تجربه کردید که باید یک نفر مسئول باشد. صحبت من تمام شد. یک نفر آمد و گفت ما می‌توانیم با شورا اختلافاتی را که در جامعه است، هرکدام از این افراد را عضو شورا کنیم و به‌وسیله این چند تا وحدت را ایجاد کنیم. بیاییم این کار را بکنیم تا وحدت حفظ شود. فرد مخالف بعدی آقای جنتی بودند. آقای جنتی [گفت] اگر می‌گویید این شورا یکی شجاع‌تر، یکی سیاستمدارتر است و... اگر می‌توانست آنچه بهتر است به دیگران تزریق کنند، خوب بود. منظورشان این بود یک مجموعه وقتی بخواهند با یکدیگر حرکت کنند، ضعیف نمی‌تواند همراه با قوی گام بردارد. به‌ناچار قوی آهسته حرکت می‌کند تا ضعیف با او همگام شود. باز [موافقین شورای رهبری] آمدند قسم و آیه که این کار را بکنید.»[3]

پس از شور و مشورت‌هایی که درباره شورایی یا فردی شدن رهبری مطرح می‌شود، در زمان رأی‌گیری روالی در پیش‌گرفته می‌شود که به هر نحو که شده، بحث شورایی رأی بیاورد. این روال این‌گونه بوده که مدیر جلسه، آقای هاشمی، اعلام می‌کنند که مخالفین قیام کنند تا وزن آرای ممتنع به نفع موافقین شورایی سنگینی کند، درصورتی‌که روال این‌گونه بوده که برای موافقت رأی‌گیری می‌شده است، نکته دیگری که در خاطرات آیت‌الله حائری نیز وجود دارد این است که سه بار رأی خبرگان به نفع رهبری فردی شمرده می‌شود و هیئت‌رئیسه و موافقین شورایی اصلاً باور نداشته‌اند که اکثریت خبرگان به رهبری فردی رأی دهند.

این روایت در خاطرات آیت‌الله حائری این‌گونه بیان‌شده است: «قانوناً این‌طور است که موضوع شورایی را که به رأی گذاشتند موافقین شورا قیام کنند. یکی از بزرگان که مرحوم شده، آمد مقابل هیئت‌رئیسه و گفت: بگویید مخالفین شورا قیام کنند. می‌گویند چرا؟ دلیل این بود که ممتنع‌ها اضافه بشوند به موافقین و از مخالفین شورا کم بشوند. ۳۰ نفر موافق، ۳۰ نفر مخالف، ۱۵ نفر ممتنع: اگر بگویند مخالفین شورا قیام کنند، ۳۰ نفر می‌ایستند و ۴۵ نفر می‌نشینند و می‌گویند رأی نیاورد و اگر بگویند موافقین شورا قیام کنند، ۳۰ نفر می‌ایستند و ۴۵ نفر می‌نشینند و می‌گویند موافقت نشد. خیلی تأثیر دارد بگویند موافقین شورا یا مخالفین شورا. خود آقا هم‌نظرش بر شورایی بود ولی نظر من بر رهبری فردی بود. آمدند گفتند مخالفین شورا قیام کنند، یقین هم داشتند ۳۰ نفر بلند می‌شوند و بیشتر می‌نشینند. نگاه کردند دیدند به خواست خدا خیلی جمعیت ایستادند. شمردند دیدند اکثریت است، دوباره شمردند، بازگفتند یک‌بار دیگر بشمریم، دیدند اکثریت است و دیگر کاری نمی‌توانستند بکنند و اعلام کردند نظر خبرگان رهبری فردی است[4]

روایت آیت‌الله مجتهد شبستری از نقل خاطره توسط آقای هاشمی

چرا رسانه ملی در نقل تاریخ آیت‌الله مجتهد شبستری درباره نقل خاطره از سوی آقای هاشمی در پایان جلسه و بی‌میلی وی از نقل خاطره درباره آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید: «بعدازظهر جلسه تشکیل شد. ابتدا راجع به شورایی شدن رهبری صحبت شد زیرا آن موقع در قانون اساسی، رهبر یا شورای رهبری قیدشده بود. در آن جلسه چنین مطرح شد که اگر شورای رهبری رأی بیاورد، کشور به‌واسطه شورا اداره شود. من بر اساس این صحبت‌ها فهمیدم که کار به درازا می‌انجامد. لذا یادداشتی نوشته و به هیئت‌رئیسه فرستادم و نوشتم این بحث را کوتاه کنید و مطالبی را که امام در مورد آیت‌الله خامنه‌ای فرموده بودند، مطرح شود. من یادداشت را به آقای طاهری خرم‌آبادی [منشی جلسه] فرستاده بودم و او هم نوشته مرا به آقای رفسنجانی داده بود. آقای رفسنجانی گفته بود فعلاً صبر کنید بحث شورا به‌جایی برسد و اگر شورا رأی نیاورد و افراد مطرح شدند، این موضوع را مطرح می‌کنیم.

من ساکت نشستم تا بحث شورا به اتمام برسد. شورا بالاخره رأی نیاورد، البته عده‌ای در اقلیت مایل به رهبری شورا بودند، اما من از همان ابتدا با رهبری شورا موافق نبودم و با مخالفان بحث کردم و عوارض رهبری شورا را برایشان توضیح دادم که با اختلاف‌نظر بین شورا مملکت فلج می‌شود؛ پس بهتر است رهبری واحد حاکم باشد.

پس از روشن شدن تکلیف بحث شورا افراد را مطرح کردند. عده‌ای آیت‌الله گلپایگانی را پیشنهاد کردند و من دوباره از جا برخاستم و با صدای بلند به آقای هاشمی اعتراض کردم و گفتم من یادداشتی را به شما داده‌ام و الآن وقت قرائت آن رسیده، پس آن را بخوانید. آقای رفسنجانی نوشته مرا خواندند و گفتند آقای شبستری می‌خواهد من که حضور داشتم و جز شهود بودم توصیه‌های امام را در مورد آیت‌الله خامنه‌ای نقل کنم.

من شنیده بودم که وقتی آیت‌الله خامنه‌ای به کره رفته و آنجا سخنرانی کرده بودند، تلویزیون پخش می‌کرد و حاج احمد آقا نیز در خدمت امام بود. حاج احمد آقا گفته بود ماشاءالله آیت‌الله خامنه‌ای خوب صحبت می‌کند و جلسه را خوب قبضه کرده است. پس‌ازاین حرف حاج احمد آقا، امام فرموده بود آقای خامنه‌ای شایستگی رهبری را دارد. علاوه بر این، زمانی که آقای منتظری از قائم‌مقامی رهبری عزل شد، به امام گفته بودند حال که او را عزل کردید بعداً ما گرفتار خواهیم شد. امام در جواب این حرف فرموده بود: باوجود آقای خامنه‌ای شما غصه‌ای نداشته باشید. من این دو مورد را شنیده بودم و می‌دانستم که آقای رفسنجانی (به همراه آقای موسوی اردبیلی) جزو شاهدان است. لذا در آن یادداشت از آقای رفسنجانی خواستم که شهادت بدهید امام چنین مطلبی را بیان کرده بودند.

آقای رفسنجانی رو به اعضای خبرگان کرد و گفت آقای شبستری از من می‌خواهند سخنان امام را به شما بگویم، آیا شما موافق هستید؟ همه اعضا گفتند «بله بگویید، اگر الآن نگویید، پس کی می‌خواهید بگویید!» آقای رفسنجانی موضوع را مطرح کردند و شهادت دادند و گفتند که آن موقع آقای موسوی اردبیلی نیز شاهد بود، البته اگر شهادت آن‌ها هم نبود و اگر توصیه امام هم نبود، خواه‌ناخواه ما نمی‌توانستیم فردی اصلح‌ از آیت‌الله خامنه‌ای پیدا کنیم؛ یعنی اگر توصیه امام هم مطرح نمی‌شد بالاخره آقای خامنه‌ای رأی می‌آورد منتها با مطرح کردن این امر، انتخاب ایشان به رهبری با سرعت و با رأی اکثریت قاطع اعضا انجام گرفت[5]

روایتی دیگر شبیه روایت آیت‌الله شبستری

چرا رسانه ملی در نقل تاریخ آیت‌الله سید علی‌اکبر قریشی، نماینده آذربایجان غربی در مجلس خبرگان، در تأیید خاطرات آیت‌الله شبستری می‌نویسد: «به آیت‌الله محسن شبستری، امام‌جمعه فعلی تبریز و نماینده مقام معظم رهبری در آذربایجان شرقی که در طرف راست من نشسته بود، گفتم: «من شنیده‌ام که امام فرمودند اگر من از دنیا رفتم، بهترین کسی که می‌تواند جانشین من باشد، آقای خامنه‌ای است. آیا شما درباره آقای خامنه‌ای چیزی شنیده‌اید؟» گفت: «من نیز شنیده‌ام که امام گفته اگر من از دنیا رفتم، آقای خامنه‌ای بهترین کسی است که می‌تواند رهبر نظام باشد.» وقتی آقای شبستری این مطلب را گفت، من بی‌درنگ به ایشان گفتم: «پس برخیزیم و باهم فریاد بکشیم و این مطلب را به همه نمایندگان حاضر بگوییم!» آنگاه بنده و آقای شبستری چنان فریاد کشیدیم که همه نمایندگان و رئیس مجلس خبرگان متوجه ما دو نفر شدند. ما گفتیم: «آقایان! اگر امام درباره شایستگی رهبری آقای خامنه‌ای سخنی گفته‌اند، بگویید تا همه آقایان بدانند، بالاخره سخن امام برای ما خیلی مهم است.»

ابتدا آقای طاهری خرم‌آبادی کمی صحبت کرد و اشاره نمود به نظر و سخن امام که در خصوص صلاحیت آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود. در این حال آقای هاشمی حرف را از دهان آقای طاهری خرم‌آبادی گرفت و گفت: «بله من و آقای خامنه‌ای و آقای موسوی اردبیلی و آقای میرحسین موسوی یک روز در محضر امام بودیم و حاج احمد آقا هم حضور داشت. سخن از رهبری می‌رفت و ما نگرانی خود را در محضر امام مطرح می‌کردیم. امام فرمود اگر من از دنیا رفتم، صلاح است آقای خامنه‌ای رهبر جامعه باشد.» (قریب به این مضمون) بعد آقای هاشمی اضافه کرد روزی من تنها در محضر امام بودم. بازهم از رهبری آینده سؤال کردم، امام فرمود آقای خامنه‌ای از همه اصلح است.»[6]

آنچه می‌توان از بیان خاطرات فوق برداشت کرد؛

چرا رسانه ملی در نقل تاریخ از روایت‌های گفته‌شده می‌توان به دو نکته اشاره کرد: اول اینکه آقای هاشمی از ابتدا قصد مطرح کردن این خاطره را نداشته و نظر خود را مقدم بر نظر امام می‌دانسته و معتقد بوده است که رهبری باید توسط شورا اداره شود و احتمال بسیار پایینی می‌داده که شورای رهبری رأی نیاورد و هنگامی‌که شورای رهبری از دستور خارج می‌شود، بازهم خاطره را مطرح نمی‌کنند تا اینکه فضای خبرگان به سمت مطرح کردن نام آیت‌الله خامنه‌ای می‌رود و ایشان در نوعی فشار و اجبار قرار می‌گیرند و سپس تصمیم به نقل خاطره می‌گیرند و می‌توان گفت که تا حد زیادی رهبری آیت‌الله خامنه‌ای قطعی شده بود و خبرگان اغلب به ایشان تمایل داشته‌اند.

دوم اینکه در سال‌های گذشته صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بارها قسمت‌هایی از جلسه فوق‌العاده خبرگان در روز 14 خرداد را پخش نموده، اما این بخش‌ها به‌گونه‌ای انتخاب و تدوین‌شده است که مهم‌ترین و مؤثرترین علت رهبری آیت‌الله خامنه‌ای نقل خاطره آقای هاشمی است، درصورتی‌که همان‌گونه که بیان شد، این خاطره بعد از ساعت‌ها بحث درباره رهبری شورایی و فردی و بعدازاینکه آیت‌الله گلپایگانی آرای لازم را کسب نمی‌کنند و با فشار دیگر اعضای خبرگان مطرح‌شده است.

صداوسیما باید توجه داشته باشد که روایتی را که از روز انتخاب رهبری بیان می‌کند، نباید محدود به چند دقیقه از جلسه خبرگان و بخش‌هایی باشد که آقای هاشمی خاطره‌شان را مطرح می‌کنند، زیرا روایت اصلی چیزی غیرازاین است و این خاطره در انتهای جلسه خبرگان مطرح‌شده است و باید با حسن ظن بگوییم که صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، سهواً تاریخ را تحریف‌شده و ناقص به آیندگان منتقل کرده است و می‌بایست برای جلوگیری از سواستفاده بدخواهان نقل روایت انتخاب رهبر انقلاب بعد از امام را به صورت کامل به مردم نشان دهد تا اشتباه خود را جبران کند.



[1] -http://didban.ir/fa/news-details/3484/

[2]- http://www.khabaronline.ir/detail/276404/

[3] -http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930809000484

[4] -http://www.mehrnews.com/news/2068765

[5] -http://www.mehrnews.com/news/2068765

[6]- همان


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 135
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 75
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    ملت ایران مواظب باشید ریزش های انقلاب و روشنفکران باسمه ای وابسته به آنها یک جمهوری اسلامی قلابی نسازند و به شما حقنه کنند
  • تاریخ نگار ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    رسانه ملی باید این حقایق تصویری نشون بده و به نظر میرسه اگر اینکارو نکنه خیانت محسوب بشه چون تاریخ واقعا غیر حرفه ای روایت کرده
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه‌ی سالوسی و اسلام‌نمایی بعضی افراد، ذکری از آنان کرده و تمجیدی نموده‌ام که بعد فهمیدم از دغلبازی آنان اغفال شده‌ام. آن تمجیدها در حالی بود که خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار می‌نمایاندند و نباید از آن مسائل سوء‌ استفاده شود؛ و میزان در هر کس حال فعلی او است. روح‌الله الموسوی الخمینی
  • ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه‌ی سالوسی و اسلام‌نمایی بعضی افراد، ذکری از آنان کرده و تمجیدی نموده‌ام که بعد فهمیدم از دغلبازی آنان اغفال شده‌ام. آن تمجیدها در حالی بود که خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار می‌نمایاندند و نباید از آن مسائل سوء‌ استفاده شود؛ و میزان در هر کس حال فعلی او است. روح‌الله الموسوی الخمینی
  • یامهدی عج ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    حرف نداشت گزارشتون ولی یه سوال ساده.چرا خودتون فیلم کامل را قرار ندادید؟اگر کسی لینک کامل مجلس خبرگان را داره لطفا قرار بده.یا علی
  • فرزند شهید ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    دقت کنید به این موضوع که صحبتهای آقای هاشمی در مورد آیت الله خامنه ای بعد از طرح همه موضوعات و در اواخر جلسه مطرح شده اما در فیلم پخش شده توسط صدا و سیما طوری بنظر میرسد که گویی سخنان هاشمی در ابتدای جلسه مطرح شده . و نکته مهم آنکه : ولی فقیه توسط اعضای مجلس خبرگان انتصاب نشده است بلکه فقط انتخاب شده است . انتصاب از جانب خالق بی همتا و امام زمان (عج) است.
  • طلبه ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    3 0
    در سال 1368 وقتی مقام معظم رهبری برای رهبری انتخاب شدند عده ای به آیت آلله بهجت گفتند: آقای خامنه ای جوان است برای رهبر شدن! آیت الله بهجت در جواب آن عده فرمودند: همان یکبار که گفتند حضرت علی (ع) جوان است و ایشان را از خلافت منع کردند برای هفت پشتمان کافی است....
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    عشق من مولای من سید علی
  • ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    2 0
    چرا جو می دید؟ فقط یک درصد فرض کنید از همان ابتدا هاشمی نظر امام را مطرح می کرد....فردا صد تا انگ جدید شروع می شد که اینها ساخت و پاخت کرده اند از طرف دیگر تشکیل یک مجلس خبرگان برای بحث و بررسی و تصمیم گیری و نه اینکه چون امام گفته حتما باید اجرا شود....کمی به دموکراسی و اصولش پایبند باشید و از طرف دیگر برای تخریب هاشمی به هرچیزی چنگ نزنید...
  • ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    انقلاب ها فرزندان خود را می خورند. بعد از سی سال تازه فهمیدین یا تازه نیت کردین یه نفر دیگه رو حذف کنید؟!! می دونم منتشر نمیشه ولی نوشتم ک ما رو خر فرض نکنید در ضمن "تا هاشمی زنده است انقلاب زنده است" . اینو ک دیگه نمی تونید تحریف کنید.
  • سید ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    باید بعضی اوقات از کنکاش در گذشته پرهیز نمود زیرا در این جستجوها دردی از ملت دوا نمی شود بلکه خوراکی می شود برای رسانه های معاند در ترویج این فکر مسموم جنگ قدرت در ایران که اساساً اگر کوچکترین شناختی نسبت به ساختار حکومت اسلامی و جایگاه ولایت فقیه داشته باشیم هیچ نگران این مواضع نخواهیم شد .
  • بسیجی ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    اینم یه دروغه قدیمیه حضرت امام خمینی(س) در ۰۵ خرداد طی پیامی به آیت الله هاشمی رفسنجانی، به افرادی که چشم دیدن این «مجاهد متعهد» را ندارند، فرمودند: بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است. تحریف امام ممنوع ملاک حال فعلیه افراد هست
  • علی ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    اگر لازم نبود بیان شود اصلا اقای خود امام هیچ وقت نمی فرمودند بهتر است آقای خامنه ای رهبر شوند. تخریب هاشمی کجاست جناب؟ یه گوشه ابهامی که صدا و سیما در پخش یک جلسه داشته رو باز کردند. شما جو گیر نشوید.
  • ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    واقعا آسمان ریسمان کرده اید. هاشمی تنها در جلسه به قرار شب قبلش پایبند بوده و شما جوری القا می کنید که می خواسته خلاف نظر امام و برای مخالفت با رهبری آیه الله خامنه ای اقدام کند. خوب خودتان تصریح دارید که خود رهبری هم موافق رهبری شورایی بودند. در ضمن حتی اگر رهبری شورایی رای داشت باز یکی از اعضا خود آقا بود و نه هاشمی. روشن است که اقدام آن ذوز هاشمی قابل دفاع و مطابق تدبیر بوده است. لطفا خودتان را به در و دیوار نکوبید. مرد باشید و منتشر کنید.
  • جعفر ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    3 0
    مشرق جان شاید آقای هاشمی میخواستند روند طبیعی انتخاب رهبر طی بشه تا جای حرف و حدیثی باقی نمونه. به نظرم اینجور تحلیل هارو خود آقا هم نپسندند. ولی در مورد مستند صدا و سیما با شما موافقم. جوری این وقایع رو کنار هم چیده بودن که من فک میکردم اقای خامنه ای با حمایت و پادرمیانی اقای رفسنجانی رهبر شده اند.
  • عادل ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 1
    روشنگری خوبی بود و نشان داد که نقش آقای هاشمی در انتخابات رهبری آن زمان ، اگر منفی نباشد قطعا مثبت نبوده است. اما صرف نظر از هاشمی و نقش وی در آن روز ، خبرگان با بحث جامع و مشورت جامع الاطراف حول رهبریت نظام ، بهترین گزینه را انتخاب کردند و خود آن مباحث و مشورت های جامع الاطراف بهترین حجت بر اینکه انتخاب آنان عجولانه و تحت تاثیر شرایط بعد از رحلت امام(ره) نبوده است. الحق و الانصاف ، این رهبری یک هدیه الهی است برای این مرز و بوم است. خدا را ش
  • ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    از پیام امام به مناسبت ترور نافرجام آقای هاشمی رفسنجانی: "هاشمی زنده است چون نهضت زنده است"!! امان از عمروعاص ها...
  • ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    جنگ قدرت نیست، تحریف بی امان و بی سابقه ای برای مخدوش و معکوس نمایاندن اهداف و شعارهای انقلاب از سوی عده ای ورشکسته سیاسی آغاز شده که نیاز به پاسخ مستند وقاطع دارد
  • ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    در نوشته شما پیداست خودمقام معظم رهبری (آیت‌الله خامنه‌ای) هم نظر موافق شورای رهبری داشته اند و سخنرانی در جلسه خبرگان کردند .
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    برادر من اتفاقا این جمله شما کاملا تحریف شده و سالها به مردم تحمیل شده است امام فرمودند : "هاشمی زنده است چون نهضت زنده است " نه آن چیزی که شما نوشتید
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    سید گیج نباش
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    درود بر فرزندان شهدا
  • حسین ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    ابن جمله از کجا اومده که " هیچ کسی برای من هاشمی نمیشود"
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    آقای ضد جو هرکی پشت تریبون مجلس هر حرفی بزنه بالاخره رای اکثریت مهمه خبرگان بهتر از شما ساخت و پاخت رو تشخیص میدهند چرا دلیل ... میاری ؟؟
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    سید جان پس بگو تاریخ رو فراموش کنیم دیگه و گذشته هارو بریزیم دور تا نتونیم کنکاش کنیم
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    هاشمی عزیز ماست و دوستش داریم
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    نکته انتصاب و انتخاب بسیار مهم است و عده بسیاری به این مهم توجه نمیکنند
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 1
    همتون سر و ته یه کرباسید. چه حالی میده خودشون خودشون رو لو میدن.
  • نوید ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    احسنت! نکته بسیار دقیق و مهمی را اشاره کردید.
  • محمد ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    پس معلوم شد آقاي هاشمي از همون اول هم دموكراتيك فكر ميكرده، ابتدأ ايستاده همه بحث ها انجام شده، حجت تموم شده ، بعد وارد عمل شده كه فردا روز نگويند ، خاطره الكي بود و ساختگي بود و چه و چه.. شما فهم سياسيه هاشمي رو با چه كسايي مقايسه ميكنيد؟! مرحوم عسكر أولادي چقدر بجا گفت آيت الله هاشمي مجتهد سياسي است.
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 1
    ادم بعضی وقت هااز کار هایی که کرده پشیمون میشه ملاک حال امروز شماست
  • سحر ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    در آن زمان صدا و سیما در دست برادر هاشمی بود و این فیلم واقعیت را سانسور کرده و به خورد مردم داده
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    این حرف مفت را قطب زاده عبدالرضاحجازی کودتا چی و منافقین هم بارها زدند اما حقیقت این است که اگرماهیت وی از اول کج نبوده باشدهم ممکن است انسان سالم هم بر اثر بی دقتی در رعایت بهداشت در تماس با انواع میکربهای بیماری زا مریض وحتی گرفتاربیماری لاعلاج شود و عاقبت بمیرد پس خیلی عجیب نیست فرزندان انقلاب هم سرطان گرفته و بمیرند مشکل از انقلاب نیست بلکه مشکل عدم رعایت بهداشت فردی و زیاده روی در مصرف نعمتهای انقلاب باعث بیماری نابود کننده فرزندان پر مصرف انقلاب شده ! اگر از قبل آلودگی وجود نداشته حد اقل زمینه بیماری وجود داشته بسیجی هوشیار
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    خدائیش کارهای هاشمی قابل دفاعه که شما ازش دفاع میکنید ؟ یک عمره خود را نزدیکترین یار امام میدانست با امام چه کرد کجا از امام اطاعت کرد ؟
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    اشرافیگری و خانواده سالاری در مکتب امام نبود ...
  • جانبازطلبه ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    میخواهید چه رو ثابت کنیدبعداز این همه سال ارزش داره بیایید تمام فکرتان بذارید برای توسعه این کشورلااقل شماحکومت وحاکمیت دارید
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    داعشی عزیز که ملت ایران رو ... فرض میکنی. همه میدونن که ایرانی هستی و ادا اطفار در میاری. این اطلاعات و ادبیات تو رو حتی اساتید دانشگاه هم خیلی کم دارن. کاملا مشخصه که کهنه کاری. پس لطفا به شعور مردم توهین نکن و ادای نروژی تازه داعشی شده رو برای ما در نیار!
  • حمید ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    با این وجود باید باور کنیم که زور زدن برای گرفتن ریاست خبرگان و ریاست جمهوری در عین ناشایستگی از سوی هاشمی و همینطور طرح شورایی کردن رهبری برای خدا بوده !!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    اتفاقا الان باید بیشتر کنکاش بشه تا واقعیت را مردم بدانند و بعضی ها فریب خاطرات هاشمی را نخورند
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    فعلا که خوراک رسانه های معاند شده خاطرات بی سند ایشون ... باز هم اصرار دارید که نباید واقعیتها گفته بشه ؟
  • snow ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    اشتباه مثبت دادم .
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    یعنی حرف امام رو با وقاحت تمام تحریف میکنید و بعد میگید اینو که دیکه نمیتونید تحریف کنید؟
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    مشرق چی شده امروز بدون هیچ مناسبتی به جان هاشمی و احمدی نژاد افتادی ؟ در ضمن چهار سال هاشمی رو کوبوندین آخر سر شاگردش رای آورد حالام می خواید احمدی نژاد رو پیش طرفدارای میلیونیش خراب کنید بازم سرتون به سنگ می خوره .
  • ناشناس ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    هاشمی تا زمانی که در مسیر انقلاب و ولایت فقیه حرکت کند زنده است اما افسوس که در جریان فتنه 88 از مسیر حق خارج شد .
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    جل الخالق !!!! چطوری حقایق را با ذکر خاطره پنهان کرده ..... هاشمی همیشه ماه پشت ابر نمی ماند
  • گل محمد ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    بابا دست از سر این بدبخت بردارید،انسان ممکن الخطاست،اگر هاشمی اشتباه و یا گناهی مرتکب نمی شد که نعوذبالله می شد معصوم پانزدهم.آقاجان ول کنید این بحثهای بیخودی را من واقعا نمی فهمم هدف شما از نوشتن این مطالب چیست؟دلتان برای نظام سوخته یا می خواهید ریشه هاشمی رفسنجانی را بزنید.بخدا دشمنی و کینه توزی مشکلی از دنیا و اخرت مردم حل نمی کند.نیاز کنونی جامعه ایران وحدت،همدلی و انسجام ملی است.
  • ناشناس ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    هاشمی در ابتدا بدنبال رهبری شورایی بوده است و بعد از رای نیاوردن شورایی و رای نیاوردن آقای گلپایگانی و تحت فشار 4 عضو خبرگان خاطره امام رو تعریف کرده پس اکنون نباید اینطور وانمود شود که ایشان باعث شد آیت الله خامنه ای رای بیاورند !
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    آقاي هاشمي بهترين کار ممکن را کردند اگر ابتدا نظر امام رو مي گفتند امروز شما چه دفاعي از کارکرد قانوني و نهادينه مجلس خبرگان داشتيد؟
  • ناشناس ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    در هر صورت باید خداوند را شکر گذار باشیم که به خبرگان ملت این بصیرت رو داد که با رهبری شورایی مخالفت کردند و به آیت الله خامنه ای رای دادند و گرنه معلوم نبود چه بر سر انقلاب و آرمانهای امام می آوردند .
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    هی آمریکا چه خبر ؟ والیبالو دیدی ؟
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    2 0
    آیت الله بهجت : شما بهتر از ایشان ( آقای خامنه ای) سراغ دارید؟ من که بهتر از ایشان سراغ ندارم
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    مثلا که چی که اینوعلم کردی کار مشرق فقط همینه یادمان نرفته که طیف اذری قمی چکار کرد با امام حلا همین طیف شده سینه چاک دفاع از ولایت چرا این موضوعات را برای نسل امروزی بیان نمکنی که این جریان خزنده در پوشش دفاع از ولایت دارد چکار میکند با این مملکت چرا هم غم شما شده اقای هاشمی
  • ناشناس ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    این جمله از کجا اومده که : ملاک حال فعلی افراد است .
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    راست ميگي ، هاشمي كه به رحمت حق بره ،‌ديگه انقلاب از هم ميپاشه و پهلوي دوباره مياد سر كار !!!!
  • ناشناس ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    این جمله از کجا اومده که : ملاک حال فعلی افراد است .
  • ناشناس ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    انشاءالله باهم محشور شوید .
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    در کشوری که ولی فقیه حرف آخر را میزند مطرح کردن طرح شورایی توسط هاشمی چه معنی داشته جز منحرف کردن اذهان مجلس خبرگان ؟ اگر رای می آورد چه؟
  • مهدی س ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    اولا امام خمینی در سال 61 و موقعی که آقای هاشمی ترور شدند این سخن را در باره ایشان گفتند. ثانیا امام خمینی در وصیتنامه شان ذکر کرده اند که اگر تعریف یا تمجید از کسی کرده اند از دغلبازی یا سالوسی آنان بوده و میزان حال فعلی آنان است. ثالثا صدا و سیما زمانی این خاطرات آقای هاشمی را منتشر کرده که برادرشان محمد هاشمی رئیس صدا و سیما بوده و به نفع ایشان خاطرات را اینگونه پخش کردند.
  • قاسم ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    ببینید چطور دست و پا می زنند ...! مشخصه می خواستند باز هم علی را خانه نشین کنند اما به فضل خدا این را به گور می برند
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    داستان سرایی و آسمان و ریسمان بافی جالبی بود !!!!!!!!!!! آخرت خودت را برای دنیای دیگران خراب نکن
  • بسیجی ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    تلاش شماها برای خانه نشین کردن مجدد علی بی فایده هست بروید و پنهان شوید که اگر دستمان به شما برسد...!
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    شما متن را درست نخوندید و گرنه میفهمیدی دمکراتیک نبوده بلکه فرصت طلب بوده
  • حمید ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    خوب رهبری هم با شورا موافق بودند بنده هدف از این مقاله را نفهمید ولی این را می دانم افرادی که فعالیت سیاسی میکنند دوپهلو گفتمان دارند وهاشمی از شما نسبت به انقلاب دلسوز تر نباشد کمتر نیست
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    این خیلی واضحه یعنی هیچکس برای من مثل هاشمی خاطرات به روز تعریف نمیکنه
  • بسیجی ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    التماس می کنم منتشر کن امروز اشرار می خواهند به هر قیمتی به قدرت بازگردند باید روشنگری کنیم! عزیزان اگر رهبری شورایی می شد مشکل زیر بوجود می آمد: "یک مجموعه وقتی بخواهند با یکدیگر حرکت کنند، ضعیف نمی‌تواند همراه با قوی گام بردارد. به‌ناچار قوی آهسته حرکت می‌کند تا ضعیف با او همگام شود. باز [موافقین شورای رهبری] آمدند قسم و آیه که این کار را بکنید." عزیزان هدف این بود راحت تر فتنه ها را هدایت کنند و حکومت را مثل خلافت علی غصب کنند. در رهبری شورایی دست اعضای قوی بسته میشد. در ضمن اینقدر نگویید امام خامنه ای با رهبری فردی مخالف بودند ایشان بسیار متواضعانه رفتار کردند زیرا امام روح الله ره گفته بودند فقط امام خامنه ای مناسب رهبری اند. یک طرف دیگر هم اینست یک آزمایشی برای مشخص شدن یاران صدیق امام روح الله ره فراهم آوردند تا نسل آینده مسیر درست را تشخیص دهند. و شما امروز دروغ گو ها و تحریف کنندگان امام ره را میشناسید ...!به گوش باشید که رهبری راجع به خطر این افراد هشدار داده اند!
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    جرا میگید شما حکومت و حاکمیت دارید؟؟؟ یعنی خود را در این دایره نمیبینی ؟؟ یعنی تو الان ناراحتی ؟ وقتی هاشمی از خاطرات زیر خاکیش میگه هم همین نظر را داری ؟
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    چهره دموکراتیکش در سال 88 دیدنی بود
  • بسیجی ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    کوته فکر نباشید حرف پیامبر ص هم همینطوری زمین گذاشتند. چرا همیشه افرادی پیدا می شوند تا با تمام قدرت بر حقیقت را پنهان کنند. امان از تزویر
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    بابا رسانه ملی اون موقع در قبضه عموی م.ه بوده
  • بیدار ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    حرفت مسخرس اگه دفاع از رهبری فردی می کرد که الان شماها تهمت می زدید دنبال قدرت و ... بوده نفاق نفاق نفاق
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    آیت الله خزعلی : هاشمی را هنوز نشناختید
  • بسیجی ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    ملاک حال فعلیه افراد هست از م ه چه خبر!وثیقه نذاشتن هنوز!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    وای خدا من دقت کنید به زیرکی هاشمی در این که میگوید "مخالفین شورایی قیام کنند" یعنی ممتنع ها هم جز موافقین شورا محسوب شوند
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    هاشمی خیلی خیلی باهوش است اما ...
  • بسیجی ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    بو گند شماها که کل عالم گرفته ...
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    احتمالا از خود شما و گرنه ما جایی ندیدیم
  • بسیجی ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    دقیقا
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    صدا و سیما باید واقعیات را برای مردم بگوید تا ساده دلان فریب خاطرات هاشمی را نخورند
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    ما هم با شما هم عقیده ایم ایشون خطا بسیار داره خطاهایی که قابل پنهان کردن نیست حتی با خاطرات بی سند ... اما کاش به خطاهایش ادامه نمیداد و واقعیات را با جعل خاطرات عوض نمیکرد
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    آنچه مظلوم مانده امام و انقلاب و شهدا و اسلام است و بس . هر کسی بفکر منافع دنیوی خود و خانواده و اطرافیان خود است . این را همه مردم اعم از دل سوز انقلاب و مخالف فهمیده اند . مردم را برای مدتی می شود فریب داد ولی برای همیشه نمی توان فریب داد .
  • مروارید ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    چرا تا کسی از هاشمی و انحراف و خانواده اش میخواد حرفی بزنه متهم به کینه توزی میشه ؟چرا وقتی مهدی بابا اختلاس میکنه رشوه میگیره شماها خفه میشید ؟وقتی حاج آقا خاطره تقلبی به خورد مردم میده و هر بار که خودش یا درو دستهاش رای نیارند نظام را به تقلب متهم مینکه کینه توزی نیست ؟اگر بخواهیم سند واقعی از خاطرات ایشون رو نشون مردم بدیم میشه کینه توزی ؟
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    از كجا بيارن
  • ميثم قمي ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    ايت الله حائري انساني بسار وارسته وزاهد هستند ايشان با وجودي هنوز ميتوانستند به اقامه نماز جمعه بپردازند ولي سنگر امامت جمعه ونمايندگي ولي فقيه دراستان فارس را رها كرده و در يك منزل ساده در يكي از محلات قديمي قم مشغول و درس و بحث خود شدند. بنابر اين علاوه بر بقيه اعضاي خبرگان نقل قول ايشان باارزش است خداوند ايشان را حفظ كند
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    دوستان عزیز توجه کنند موضوع (((( شورای موقت رهبری )))) بوده که در قانون اساسی اول و دوم نیز دقیق از این عبارت استفاده شده است. ضمنا" آقای هاشمی از نزدیک ترین افراد به حضرت آیت الله خامنه ای هستند که هنوز جایگاه مجمع تشخیص مصلحت را به ایشان سپرده اند
  • سلمان ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    شرایط و زمان بیان این سخن مقام معظم رهبری رو هم در نظر بگیرید که در سال 76 این سخن رو بیان فرمودند ، اگه خاطرتون باشه معظم له در نماز جمعه 29 خرداد 88 هم فرمودند که نظر شون در مورد عدالت با نظر آقای احمدی نژاد نزدیکتره تا عدالت مدّ نظر آقای هاشمی ، خب این به معنای تایید ابدی احمدی نژاد هم نبود که در ماجرای قهر یازده روزه مخالفت حضرت آقا با خواست احمدی نژاد رو دیدیم و البته اون مساله هم به معنای طرد ایشان نبود چنانکه در حکم انتصاب آقای احمدی نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم شاهد بودیم حضرت آقا ایشان رو با عنوان دام تاییداته خطاب قرار دادند
  • عماد ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    تا هاشمی هست باید مردم تاوان رای ندادن به پیشنهاد ایشون در شورایی شدن رهبری در مجلس خبرکان رهبری و انتخاب شایسته امام خامنه ای و عدم رای ملت به هاشمی در انتخابات 84 و مردود شدن ایشون در تبعیت از رهبری در انتخابات 88 و رای نیاوردن ریاست در خبرگان رهبری و محکومیت مهدی بابا و خسارت کرسنت را بدهند
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    پرونده سی سال پیش مردم رو در میارند بعد یه موضوعی به این مهمی رو دسترسی ندارند بهش .
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    1- دوستان عزیز توجه کنند موضوع (((( شورای موقت رهبری )))) بوده که در قانون اساسی اول و دوم نیز دقیق از این عبارت استفاده شده است مفهوم شورای موقت با شورایی کردن رهبری متفاوت می باشد. 2- آقای هاشمی از نزدیک ترین افراد به حضرت آیت الله خامنه ای هستند که هنوز جایگاه مجمع تشخیص مصلحت را به ایشان سپرده اند 3- آقای هاشمی هم به عنوان عضو و هم رییس مجلس خبرگان وظیفه داشته اند شورای موقت رهبری را هم به رای بگذارند چون بالاخره تعدادی پیشنهاد داده و موافق تشکیل شورا بوده اند و نمی توانسته خود سرانه آن را از دستور کار خارج کند. 4- اگر شورای موقت رهبری به رای گذاشته نمی شد در خصوص اداره جلسه ضعیف عمل کرده بودند. 5- آقای هاشمی بیش از سایرین در خصوص شورای رهبری اطلاع داشته زیرا کلیه نظرات به ایشان منتقل می شده حالا آیا معقول است خود ایشان به صفی بپیوندد که مخالف زیادی داشته است. ==========
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    به نظر من کار آقای هاشمی با فلسفه تشکیل مجلس خبرگان و اصول دموکراسی تطابق بالایی داشته است. از ابتدا قرار بر این بوده است که انتخاب رهبر بر عهده این مجلس باشد و انتخاب دستوری رهبر وجود این شورا را زیر سوال می برد از طرف دیگر انتخاب آقای خامنه ای پیش از بیان خاطره نشان می دهد که ایشان علاوه بر نظر امام خمینی مورد نظر خبرگان رهبری نیز قرار گرفته اند.
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    شاید هاشمی در آن موقع بیشتر بفکر ریاست جمهوری بوده و حذف نخست وزیری هم تاثیر داشته است
  • مرتضیsk ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    در کجایِ عملکرد جناب هاشمی ، عدالت وجود دارد ؟
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    خوب اولش گفت که فیلم کاملش رو در اختیار نمیذارن
  • هادی ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    مشرق زمین بری بالا بیای ایت اله هاشمی شناسنامه این انقلابه پس رنج بیهوده می بری
  • ناشناس ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    دلسوزیش برای انقلاب در فتنه 88 مشخص شد
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    ناشناس09:41 کافر همه را به کیش خود پندارد تهمت دروغگویی به مردم نزن نروژی هر کی که هست مهم نیست حرفاش مهمه که اعلب درسته
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    خب اون موقع محمد هاشمی رئیس صدا و سیما بوده و اینطور تدوین کردن و صدا و سیمای تنبل هم تو این همه سال نکرده یه تصویر و فیلم جدید بده تو دوره ی لاریجانی ابدا تو دوره ی ضرغامی هم فیلمایی پخش شد اما نه در این باره
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    سال 88 دیدیم چقدر دموکراتیک بود! هم خودش هم عیالش هم اولادش
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    چه طلبه ای هستی تو خدا رحم کنه طلبه ی بی بصیرت ضررش برای دین مردم جبران ناپذیره
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    آره از اعمال بچه هاش معلومه چقدر دلسوز مملکت و انقلابن
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    از دستور آشوب خانموش علیه نظام هم خیلی معلومه که دلسوز انقلابن
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    ببنم آقایون مشرقی تازه بعداز26سال به یک همچین کشفی رسیدید.ازخدانمی ترسید.آخه تاچه حدعناددارید.اینکه به آقای هاشمی ایراداتی واردهست درست.اماحقایق تاریخ راباعناد انکارمی کنید.اگرواقعاآقای هاشمی اینقدرمسئله داره پس چرا رهبری عزیز انقلاب درمقاطع مختلف ازایشان حمایتهای بزرگ می کنند.خواهش می کنم نمونه زیر راعنایت کنید:بحمداللَّه، مديريّت كشور، در دست يك شخصيت موجّه و آزموده و شناخته شده قرار گرفته كه بنده از سال 36 تا به حال، يعنى قريب چهل سال است، ايشان را از نزديك مى‌شناسم و در ميدانهاى مختلف، با هم و در كنار هم بوده‌ايم؛ با هم كار و با هم فكر كرده‌ايم. يك آزمايش چهل ساله، براى ايجاد اعتماد در انسان، كافى است. من در همه‌ى اين مدّت، ايشان را در راه خدا، در راه حقيقت، در راه اعلاى كلمه دين و پيشبرد اهداف اسلامى مشاهده كردم و هرگز ايشان را از اين راه، جدا و منحرف نديدم.72/12/9
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    شناسنامه ی این انقلاب بزرگانی چون آیت الله مهدوی کنی شهید مطهری بهشتی و ... هستند
  • یاعلی ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    به قول ایت...امامی کاشانی درتاییدهاشمی روزی خواهدآمدکه همه می فهمیم کی ازهمه بیشتربه انقلاب وامام زمان خدمت کرده است.
  • افشین تهران ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    ناشناس 09.41 این دیگه چه مدل حرف زدنه که تازه مد شده؟شما خودت الان به داعشیها بیشتر شبیهی.وناشناس 11.41این موضوع شورای موقت را از کجا دراوردی که اینهمه اعضای شورای خبرگان نمیدونن و شما میدونی؟؟؟در توجیح کردن مسائل لطف کنید به شعور مخاطب هم توجه کنید و اما در مورد جایگاه فعلی ایشان باید گفت که رهبری بواقع صبور هستند چرا که فتنه88و همچنین عمل کرد خانواده ه برای همه ملت روشن است و دلایل ان هم بر هیچکس پوشیده نیست اما احسن به این ملت که پشت رهبری ایستاده اند و خدا را شکر که جلوتر از ایشان هم نیستند وگرنه خیلیها امروز مستحق مجازات هستند که تا رهبری اشاره نفرمایند ملت صبر خواهند کرد.
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    شما هم بی طرف نیستی
  • افشین تهران ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    در مورد ایت الله بحجت همه مردم ایران میتوانند به صداقت و اینده نگری و پاکی ایشان شهادت بدهند.
  • افشین تهران ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    باید دلیل ان را درک و یا سوال کنید.اما مهم اینه که شورا رهبری رو انتخاب کرده نه شخصی که ادعا داره.
  • افشین تهران ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    از مفاد قرارداد کرسنت که نیست؟؟
  • افشین تهران ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    حتما با م ه از یه جا میخورید؟
  • افشین تهران ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    اما شما سرو ته یه چلوارید.ببینید منافقین هم سروکله شان پیدا شد.
  • افشین تهران ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    این چهره دموکراتیک رو شاید سن شما قد نمیده اما ما خوب یادمون هستکه در ابتدای راه و ریاست جمهوری چه خفقانی راه انداخته بود و شما البته حرف اقای عسکر اولادی رو تعریف میبینی؟؟؟اونم برای کسیکه ادعای اجتهاد دینی داره؟؟؟؟؟حتما یادت نمیاد یا ندیدی که این مرد دموکراتیک چجوری حتی به نمایندگان مجلس هم اجازه نفس کشیدن نمیداد و حتما برو دنبال دلیل اینکه چرا اصلاح طلبانی که امروز شدن یار ایشون چرا دیروز میگفتن عالیجناب سرخ پوش.مشرق مدیونی تایید نکنی.
  • افشین تهران ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    مثل اینکه شما تو باغ نیستی؟؟؟اینکه کی گفته مهم نیست اینکه حالا دروغ میگه که من گفتم مهمه.
  • افشین تهران ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    شاید از درد کرسنت و استات اویل و شل هست؟؟؟
  • افشین تهران ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    این دلسوزیها شامل کرسنت و .....و فتنه 88هم میشه؟؟؟اما اینکه هدف مقاله رو نفهمیدی مشکل خودته ولی فقط اینو در نظر بگیر که افرادی مثل تو که امروز خودشونو بدون هیچ منطقی طرفدار ایشون میدونن اصرار بر این دارن که اقای هاشمی باعث انتخاب رهبری شدن و حالا مثل اینکه سهم میخوان در صورتیکه ایجوری نبوده و نیست.
  • سلام ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    واااااااااااااااااااااااای بازم هاشمی
  • منتقم ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    عمویی شاگردش با رای خیلی خیلی خفیفی رای آورد تازه اونم بدلیل وعده وعید هایی بودک هنوز سرانجام واسشون پیدا نشده و دلیل دیگرشم شکسته شدن رای سایرنامزد ها بخاطرنزدیک بودن اصول فکریشون بهم.از قدیم گفتن گلوچهل پله داره حرف ک میخوادخارج بشه وسط راه ی فکری هم میکنه.توی انقلاب ما شخص مهم نیست تفکر که مهمه نیازی نیست شما از کسی نام ببریدتفکرش رو بیان کنید اکثریت قاطع مردم خودشان باهوش وبابصیرتند.
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    مشرق نظراتو منتشر کن تنبلی نکن دیر نشر میدی بیات میشه
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    اگه توسط خبرگان انتخاب میشه و نه انتصاب پس چطور خبرگان حق دارند که عزلش کنن ؟
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    احسنت
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    و اگر شورایی رای میآورد اونوقت چه جوابی داشت به مردم بده با پنهان کردن واقعیت
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    خوب معلومه که بیطرف نیست خود شما مگر بیطرفید؟ یعنی کسی حق نداره اسمی از هاشمی بیاره تا شما بیطرف حسابش کنید و بهتون برنخوره ؟
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    ما که نفهمیدیم حالا ناراحتی یا خوشحال که در باره هاشمی مطلب نوشتند؟
  • علی ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    آقای هاشمی در همان سخنانی که در جلسه خبرگان داشتند و تلویزیون پخش کردند تاکید دارند که خود آیت الله خامنه ای تاکید داشتند این مطالب بازگو نشود با این وجود آقای هاشمی وقتی زمان تصمیم گیری خبرگان رسید خاطره ها و مطالب را بازگو می کند. نباید مخالفت عده ای به هاشمی باعث شود واقعیت های تاریخی هم وارونه جلوه داده شوند. بحث شورایی هم که نظر آقای هاشمی و آیت الله خامنه ای یکی بوده است. آقای هاشمی نقش تاریخی اش و امانت داری و نقل قول درست از حضرت امام را بخوبی انجام دادند. خوب است این آقایان لطف کنند اسامی آن اعضایی که در جلسه نظرشان بر رهبری حضرت آقا نبوده را منتشر کنند تا خیلی از مسایل روشن شود
  • فردریک ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    مشرق حالم از تخریب هات بهم میخوره نظر منو سانسور نکن اگه مردی
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    با تمام آسمان و ریسمانی که نویسنده بافته، هیچ قسمتی از خاطره هاشمی نه نقض شده و نه جابجا شده. هاشمی با صداقت همه چیز را گفته است . فقط شما آمده اید تحلیل و نیت خوانی خود را به آن اضافه کرده اید
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    حب و بغض شما باعث کوریتان شده است. حب شما در دورانی به نفع احمدی نژاد باعث شد تا تمام عیوب آشکار او را حسن ببینید. و بغض شما نسبت به هاشمی باعث شده تا همه کارهای او را حتی کارهای خوبش را بد ببینید
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    این نروژیه عالمی داره واسه خودش!! یه کلماتی به کار میبره که توی هیچ عطاری پیدا نمیشه!!
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    این مقاله شما دقیقا مصداق " پـــــــــــــدر سوختــــــــه بازی " هست .
  • ناشناس ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    منم حالم از تو بهم میخوره ! ناراحتی برو عصر ایران . اونجا امثال توی جیره خوار دولت ریختن تا دلت بخواد .
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    اشتباه منفی شد
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    اشتباهی منفی زدم
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    نکته جالبي که آقاي هاشمي در خاطره گويي نقل مي کنه اينه که حضرت امام با رهبري شورايي موافق نبوده اند.
  • MRP ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    اینا هم یا بلدن خواب ببینن یا خاطره تعریف کنن یاد نگرفتن که باید نوکر مردم باشن
  • فرهاد ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
    0 0
    احسنت نه ، اَه سنت
  • عماد IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    0 0
    جانم فدای سید علی عمرش پاینده باد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس