کد خبر 407433
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶

مزایده سوم باشگاه پرسپولیس درراه است و خیلی از هواداران و حتی مسئولان ورزشی چشم انتظار بازگشایی پاکت ها هستند.

به گزارش مشرق، شمارش معکوس برای برگزاری سومین مزایده باشگاه پرسپولیس آغاز شده و آنگونه که رئیس سازمان خصوصی‌سازی به تازگی اعلام کرده، قرار است نهم اردیبهشت ماه، مزایده سوم برگزار شود. او البته خبر از تسهیل شرایط مزایده می‌گوید و البته تاکید می‌کند که قیمت‌های پایه کاهش پیدا نکرده است.

این در حالی است که تاکنون دوبار مزایده این باشگاه برگزار شده و در دو مرحله قبلی، به دلیل بالا بودن قیمت پایه، هیچ مشتری پای ارایه درخواست برای حضور و خرید باشگاه، نیامده است؛ در حالیکه اکنون گفته می‌شود که چند مشتری حاضر شده‌اند که تقاضای خود را در این رابطه مطرح کرده و به رقابت مزایده‌ای بپردازند.

عبدالله پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مصاحبه‌ اخیر خود، از اعمال اصلاحات مختصر در شرایط واگذاری پرسپولیس گفته و اعلام کرده که در نوبت اول آگهی، روز چهارشنبه 26 فروردین ماه در روزنامه‌های کثیر الانتشار اعلام شد و نوبت دوم 2 اردیبهشت ماه اعلام خواهد شد و آخرین فرصت برای گرفتن پاکت‌های پیشنهادی خریداران تا آخر وقت اداری روز سه شنبه 8 اردیبهشت خواهد بود.

بر این اساس قرار است که خریدار، به جای 25 درصد به صورت نقدی و الباقی در 4 سال اقساط، 20 درصد به صورت نقدی را تقبل کرده و مابقی را ظرف 5 سال پرداخت کند؛ اما قیمت پایه، همان 290 میلیارد تومان است و دولت قصد ندارد در این زمینه کوتاه بیاید.

اما آنچه که موضوع واگذاری پرسپولیس در مرحله سوم مزایده را متفاوت تر از دوره های قبلی کرده است، موضوع اعلام حضور برخی از مالکان باشگاههای موجود در لیگ برتر است که البته این موضوع با صراحت لهجه رئیس سازمان خصوصی‌سازی ختم به خیر شد؛ چراکه او اعلام کرده که مالکان باشگاه موجود اجازه حضور در مزایده را ندارند؛ مگر اینکه باشگاهشان در لیگ برتر نباشد و همزمان مالک دو باشگاه نشوند.

بر این اساس اگرچه اکنون مشتریان جدیدی هم برای خرید پرسپولیس وجود دارد، اما شاید کم‌حاشیه ترین خریداری که برای این باشگاه ورزشی، اعلام حضور کرده و البته زیرساختها و توان مالی و مدیریتی مناسبی هم دارد، فروشگاه زنجیره ای رفاه است که مدیرعاملش به تازگی خبر از این داده که این مجموعه اقتصادی نیز، یکی از مشتریان خرید این باشگاه ورزشی به شمار می رود.

در واقع، واپسین روزهای کاری سال قبل بود که زمزمه های واگذاری پرسپولیس به شرکت فروشگاه های زنجیره ای رفاه بر سر زبان‌ها افتاد، خریداری که برخی در توانایی باشگاه داری و تمکن مالی آن تردیدهایی داشتند و آن را یک خریدار دولتی می‌دانستند؛ اما فرشید گل زاده، مدیرعامل شرکت فروشگاه های زنجیره ای رفاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می گوید که این فروشگاه زنجیره‌‎ای هنوز هم عزم جدی برای خریداری باشگاه پرسپولیس را دارد و در مزایده سوم هم حتما حضور خواهد یافت.

وی می افزاید: در مذاکره با سازمان خصوصی‌سازی، عزم و التزام مدیران سازمان مذکور مبنی بر ایجاد شرایط برابر برای متقاضیان و فروش باشگاه از طریق مزایده جدی به شمار می‌رود، این در حالی است که شرکت رفاه، به عنوان یک بنگاه اقتصادی، توانایی لازم برای پشتیبانی از باشگاه پرسپولیس را دارد.

به گفته گلزاده، رفاه نیز همانند سایر مشتریان، به عنوان یک مجموعه خصوصی، در شرایط کاملا یکسان با دیگر متقاضیان، در حال بررسی و طراحی طرح تجاری جهت خرید این باشگاه است.

گلزاده با بیان اینکه با توجه به ساختار سهامداری، فروشگاه رفاه یک شرکت دولتی محسوب نمی‌شود و هیچگونه وابستگی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارد؛ خاطرنشان می کند که این فروشگاه به عنوان یک بنگاه اقتصادی خصوصی، تحت قوانین صنعت خرده‌فروشی فعالیت می‌کند.
وی مهمترین دلیل ورود رفاه به خرید باشگاه پرسپولیس را ظرفیت بالای شبکه فروشگاهی دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه رفاه در تمامی شهرهای بزرگ کشور، امکان ارائه محصولات و خدمات به مردم را دارد و به دلیل در اختیار داشتن سطح فروش گسترده از یک طرف و شبکه بزرگ تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان ایرانی از سوی دیگر، بیشترین توان ایجاد یک بنگاه اقتصادی را برای پشتیبانی از باشگاه پرسپولیس دارا است.

گلزاده، این اقدام را مبتنی بر انجام مطالعات چندماه گذشته شرکت و طراحی یک طرح تجاری حساب‌شده مبتنی بر ایجاد بیشترین هم‌افزایی ممکن بین باشگاه مشتریان شرکت و باشگاه هواداران پرسپولیس و شبکه اجتماعی مخاطبان دانست که در صورت حصول نتیجه نهایی در مزایده سوم خرید باشگاه شرکت خواهد کرد.

اما نکته ای که شاید بیش از هر چیز از سوی دولت به عنوان فروشنده و هواداران به عنوان ذی نفعان مطرح است، اهلیت فردی یا گروهی است که این باشگاه را خریداری می‌کنند.در واقع، اهلیت داشتن سهامدار آتی هر یک از دو باشگاه پرسپولیس و استقلال منوط به توانمندی ایجاد یک سازمان اقتصادی گسترده و پایداری آن است، لذا با توجه به شبکه گسترده رفاه در سراسر کشور و نیز تجربه بیش از دو دهه این شرکت، در صورت خرید سهام پرسپولیس، این شرکت می‌تواند با هم‌‌افزایی بین تولیدکنندگان ایرانی و شبکه فروش گسترده، به هواداران برای حفظ و ارتقای ارزش برند باشگاه پرسپولیس و حفظ جایگاه این باشگاه پرطرفدار ورزشی، به هواداران اطمینان دهد.

اما در مقابل، خریداران هم نگران بدهی‌های این دو شرکت هستند، به نحوی که می گویند که این باشگاه را نباید با بدهی هایش تحویل بگیرند، موضوعی که البته رئیس سازمان خصوصی سازی آن را رد کرده و گفته که خریداران استقلال و پرسپولیس سهم شرکت های موجود استقلال و پرسپولیس را خریداری نمی کنند که متکفل و متعهد بدهی های این دو شرکت باشند. این دو شرکت موجود استقلال و پرسپولیس هم صاحب باقیمانده دارایی‌ها هستند هم متعهد بدهی ها هستند هیچ بدهی به خریدار جدید منتقل نمی شود فقط دارایی منتقل می شود.

البته او به این نکته هم ورود می کند سازمان خصوصی سازی به موجب قوانین و مقررات تا 5 سال بعد از واگذاری که تصادفا در مورد استقلال و پرسپولیس چون حصه غیر نقدی هم 5 ساله پرداخت خواهد شد حق نظارت بر خودش را باقی می گذارد و این نظارت به موجب قرار دادی که باخریداران انجام می دهد اعمال می کند.

پوری حسینی افزود: دستور العمل، آیین نامه و مقررات داریم. در این زمینه ها بر کار همه نظارت خواهیم کرد. خریداران استقلال وپرسپولیس هم جزئی از آنها لذا تا 5 سال سازمان خصوصی به موجب دستور العمل ها و آیین نامه های موجود حق نظارت بر خودش را باقی می گذارد.
وی گفت: اما در خصوص هیئت مدیره یک نکته انحرافی اعلام شده وآن هم اینکه خریداران موظفند مدیران عامل را با نظر وزارت ورزش تعیین کنند که چنین چیزی از اول وجود نداشته وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ می تواند ضوابطی را تعیین کند که برای اعضای هیئت مدیره داشتن آن شرایط و ضوابط الزامی باشد برای همه باشگاه‌ها نه فقط برای استقلال و پرسپولیس.

به هرحال نهم اردیبهشت ماه تمام این دغدغه ها پایان می یابد و بالاخره باشگاه پرسپولیس نیز صاحب یک خریدار جدید می شود، خریداری که می‌تواند موفقیت هایی را در صورت مدیریت بهینه، برای این باشگاه ورزشی و هوادارانش رقم زند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس