کد خبر 405489
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۴

شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ۲۲۱۶ درباره یمن را ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد تصویب کرد.

به گزارش مشرق، شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست علنی صبح سه شنبه خود، قطعنامه 2216 درباره یمن را ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد تصویب کرد.

این قطعنامه را دو هفته قبل اردن به نمایندگی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ارائه کرده بود. روسیه تنها عضو از پانزده عضو شورای امنیت بود که به این قطنامه رای ممتنع داد. روسیه قبلاً در پیش نویس قطعنامه ای آتش بس فوری در یمن و تحریم تسلیحاتی را پیشنهاد کرده بود ولی با این درخواست روسیه موافقت نشد.

ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل در توضیح رای خود گفت: از آنجا که این قطعنامه شامل همه دغدغه های جامعه جهانی نبود، ما به آن رای ممتنع دادیم. طبق قطعنامه 2216 نام احمد صالح پسر رئیس جمهور سابق یمن و رئیس سابق گارد جمهوری و عبدالملک الحوثی از رهبران جنبش انصارالله در فهرست سیاه به معنی منع سفر و مسدودشدن اموال قرار گرفته است.

تحریم تسلیحاتی یمن به ویژه جنبش انصارالله دیگر بند این قطعنامه است. این قطعنامه بدون کوچکترین اشاره به تجاوز آشکار عربستان و متحدانش به یمن، فقط از نیروهای مردمی و جنبش حوثی ها خواسته است به جنگ کنونی خاتمه دهند و از مواضع خود عقب نشینی کنند و از نهادها و ادارات دولتی و شهرهای تحت کنترل آنها خارج شوند. نماینده یمن بعد از تصویب این قطعنامه ضمن تشکر ویژه از عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس، ایران را به دخالت در امور یمن و دامن زدن به افراط گرائی مذهبی متهم کرد.
نماینده عربستان نیز بعد از تشکر ویژه و حضوری از یکایک پانزده عضو شورای امنیت برای تصویب این قطعنامه، در جمع خبرنگاران مدعی شد تصویب این قطعنامه، مهر تائیدی بر حمله نظامی ریاض و متحدانش به یمن است.

این درحالیست که تحلیلگران بر این باورند قطعنامه پیشنهادی اردن درباره یمن کاملا جانبدارانه و ضعیف است.

این قعطنامه توقف بمباران عربستان سعودی را خواستار نشده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    ببینم بازم میگید عربستان در حمله به یمن تنها مانده و به شکست نزدیک می شه؟ وقتی سعی میکنید به مخاطبین خود عکس اتفاقات و حقایق موجود رو القا کنید نتيجش میشه بی اعتباري و شوکه شدن مخاطب از اتفاقات علنی آتی. حالا دیدید قدرت سیاسی چه کارهایی که نميکنه؟ قدرتی که تو ایران ۸ سال به سمت نابودی رفت. در واقع از لحاظ سیاسی ما صفر شدیم در زمان رای گیری برای تحریمها در سازمان ملل هیچکس به نفع ما رای نداد. ترکیه و برزیل هم از طرف مقابلدعصباني بودن و دلیل رای منفيشون لجبازی بود. حتی لبنان هم به نفع ما رای نداد!!!!
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    خداوند ا بفریاد زنان وکودکان بیگناه یمنی برس.
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    برای روسیه و چین متاسفم. ذره ای مقاومت و مرادانگی در اینها باقی نمونده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس