امیر قلعه‌نویی که پیش‌تر در انتخاب بازیکنان کارآمد و نتیجه گرفتن در نیم فصل دوم شهره بود، در سه فصل اخیر نتوانسته از خریدهای میان فصل بهره لازم را ببرد.

استقلال و خریدهای وارونه
گروه ورزشی مشرق - امیر قلعه‌نویی نشان داده روش خاص خود را برای تیمداری دارد. یکی از فرق‌های بزرگ سرمربی استقلال که موفق‌ترین مربی همه ادوار لیگ برتر به حساب می‌آید، با بقیه هم‌سلفانش، انتخاب بازیکنان کارآمد است.

او در سال 83 که نخستین سال مربیگری‌اش در استقلال محسوب می‌شد بسیاری از بازیکنان قدیمی را کنار گذاشت و با خریدهای جدید مثل عنایتی و اکبرپور توانست یک تیم کاملا مدعی بسازد. تیمی که در سال نخست نایب‌قهرمان شد و البته در سال دوم به رتبه سوم تنزل پیدا کرد . هر چند که در نهایت اندیشه های قلعه نویی و تیمی که ساخته بود -در سال سوم - جواب داد و  استقلال با اقتدار قهرمان لیگ برتر شد.

امیر قلعه نویی کنار سپاهان و تراکتورسازی هم نشان داد در انتخاب بازیکن تبحر ویژه‌ای دارد. او در اصفهان یکی از پرمهره‌ترین تیم‌های تاریخ لیگ برتر را بست و در 2 سال متوالی بهترین نتایج ممکن را گرفت اما از زمان بازگشت مجددش به استقلال ورق به‌گونه‌ای دیگر برگشته است.

امیر قلعه‌نویی سرمربی آبی‌های پایتخت در انتهای لیگ هشتم حرفه‌ای فوتبال ایران استقلال را ترک کرد و راهی دیار زاینده‌رود شد تا با سپاهان دو فصل پی‌درپی قهرمان لیگ برتر شود. ژنرال آبی‌ها پس از نایب قهرمانی با تراکتورسازی و دوری سه ساله مجدداً به اردوگاه آبی برگشت و اگرچه در لیگ دوازدهم موفق شد استقلال را طی یک رقابت میلیمتری با سپاهان، قهرمان کند اما در لیگ سیزدهم با پنجم کردن آبی‌ها مشخص شد استقلال آن تیم سال‌های گذشته نیست.

آسمان ژنرال استقلال بعد از قهرمانی در لیگ دوازدهم دیگر آبی نبود. امیر قلعه‌نویی که همیشه بیان می‌شد تیم‌هایش در نیم‌فصل‌های دوم، به شرایط ایده‌آل می‌رسند نه در نیم‌فصل دوم لیگ سیزدهم با استقلال موفق بود و نه در نیم‌فصل دوم فصل جاری توانسته نظر هواداران تیمش را جلب کند.

استقلال و خریدهای وارونه

وقتی ژنرال خریدهای خودش را نمی‌پسندد
بررسی لیست خریدهای امیر قلعه‌نویی و استقلال در نیم‌فصل دوم سه‌فصل اخیر نشان می‌دهد، ژنرال آبی‌ها در اکثر موارد از خریدهای خودش هم راضی نبوده است.
استقلال قلعه‌نویی حتی در لیگ دوازدهم نیز به خریدهای نیم‌فصل دوم خود وابسته نبود و شاید اگر بازگشت مجتبی جباری از بند مصدومیت و رجوع مجدد فرهاد مجیدی به تیم نبود، سرنوشت لیگ 12 هم به کام استقلالی‌ها نمی‌شد.

لیگ دوازدهم
امیر قلعه‌نویی در نیم‌فصل دوم لیگ 12 ایمان موسوی، فرزاد حاتمی و عباس محمدرضایی را به عنوان سه مهاجم تازه‌نفس به لیست آبی‌ها اضافه کرد. هرچند که در این میان عملکرد فرزاد حاتمی که 5 گل طی 15 دیدار زد بد نبود اما در نهایت هیچ کدام از نفرات یاد شده نتوانستند ژنرال را به تمدید قراردادشان مجاب کنند.
استقلال آن سال فرهاد مجیدی و آرزه کاماچو را هم در فاز تهاجمی به لیست خود افزود. هرچند که بازیکن اول بیشتر به خاطر دل هواداران و جلب نظر سکوها جذب شد!
در این میان هرچه مجیدی کار کشته با حضورش در نیمه دوم بازی‌ها کارساز بود، آرزه کم‌اثر می‌نمود و آخر فصل هم عذرش خواسته شد.

ژنرال برای پوشش ضعف تیمش در پست دفاع چپ حسن اشجاری را هم از اصفهان و سپاهان به اردوی خود فرا خواند. اتفاقا حسن عملکردی قابل تقدیر داشت و در 9 بازی به انتخاب شماره یک ژنرال به پست دفاع چپ تبدیل شد اما معلوم نشد چرا آخر فصل اشجاری هم از ژنرال نمره مردودی گرفت و رفت؟!

لیگ سیزدهم
خریدهای نیم‌فصل دوم قلعه‌نویی در لیگ سیزدهم نیز چنگی به دل نزد؛ تیمی که آخر فصل پنجم شد تا سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را از دست بدهد، نیم‌فصل دوم روی دیوار مهرداد اولادی و بوبکر کبه در خط حمله یادگاری نوشت.
جالب این‌که نفر اول نه تنها گلی در لیگ به ثمر نرساند که وقتی از اردوی آبی‌ها خارج شد طی مصاحبه‌ای هرچه خواست علیه قلعه‌نویی گفت و بعد نماد هواداران تیم رقیب (پرسپولیس) را با نشان دادن عدد 6 مقابل دوربین‌های تلویزیونی به رخ ژنرال کشید.

البته شرایط کبه تا حدودی متفاوت بود؛ این مهاجم سرجمع 64 دقیقه در سه دیدار به عنوان بازیکن ذخیره مقابل سایپا، ملوان و نفت به زمین آمد و یک گل به خودروسازان زد.

استقلال مدل 92 نیم‌فصل دوم در فاز دفاعی مجید غلام‌نژاد را با نظر قلعه‌نویی خرید. مدافع هافبک سابقا ملی‌پوش که در سایپا کارنامه روشنی نداشت. غلام‌نژاد در استقلال هم به کار آبی‌ها نیامد تا ژنرال آخر فصل راضی به تمدید قراردادش نشود. این اتفاق در مورد ایمان باصفای جوان هم روی داد. باصفا که قرار بود در خط هافبک‌ جای خالی مجتبی جباری را پر کند هرگز نتوانست اعتماد امیر قلعه‌نویی را جلب کند. بدترین قسمت داستان باصفا خروجش از زمین در دقیقه 30 بازی با داماش (هفته 20) بود. ایمان آن روز هرچه بیشتر تلاش کرد کمتر نظر سرمربی تیم را برآورده کرد.

استقلال و خریدهای وارونه

لیگ چهاردهم

به گزارش مشرق، در فصل جاری دوباره داستان خریدهایی که ژنرال را راضی نمی‌کنند تقریبا ادامه یافته است.
استقلال در تعطیلات میان فصل پنج خرید انجام داد در شرایطی که سه نفر از تازه‌واردین هیچ جایی در تفکرات امیر قلعه‌نویی ندارند.
وحید طالب‌لو دروازه‌بان اسبق آبی‌ها فقط یک مرتبه مقابل پیکان وارد دروازه استقلال شد و کلین‌شیت کرد. با تمام این اوصاف وحید دیگر به چارچوب بازنگشت تا برخی بگویند وحید با نظر قلعه‌نویی به استقلال برگشت تا در مصاف با مهدی رحمتی به میدان بیاید و بعد نیمکت‌نشین شود. به عبارت ساده‌تر عنوان شد طالب‌لو در جهت کل‌کل سرمربی و دروازه‌بان سابق تیم خریداری شد و به همین دلیل فقط در مصاف مستقیم با سیدمهدی رحمتی وارد ترکیب استقلال شد!

کادر فنی آبی‌ها میلاد سلیمان‌فلاح و بهنام برزای را هم در فاز تهاجمی وارد لیست خود کرد اما هیچ کدام از این بازیکنان جایی در ترکیب اصلی استقلال ندارند. خصوصا نفر دوم که فقط 4 دقیقه در روز پیروزی برابر نفت مسجد سلیمان جهت اتلاف وقت بازی وارد زمین شد.

استقلال نیم‌فصل دوم لیگ جاری میلاد نوری و رضا عنایتی را هم برای افزایش قدرت هجومی‌اش خرید که نفر اول بازدهی نداشت و دومی باتجربه زیادش سه گل زد. سه گلی که یکی از آنها مقابل نفت مسجد سلیمان سه امتیازی بود.

به گزارش مشرق، شرایط فعلی آبی پوشان به گونه ای نیست که هواداران این تیم در ابتدای فصل تصورش را می کردند. از دست دادن ستاره های محبوب با وعده ترمیم تیم و تبدیل آن به یک تیم جدید و تازه نفس تا اینجای کار نه تنها صورت نگرفته بلکه حالت برعکس بر خود گرفته است. وعده جوان گرایی و قهرمانی تنها راه کم کردن فشار از روی استقلالی بود که آسیا را از دست داده و در مکان پنجم لیگ برتر قرار گرفته بود ولی حال در این فصل بار دیگر همان تفکر سال پیش و همان رتبه در حال تکرار است و هیچ تغییر خاصی در تیم استقلال به جز از دست دادن ستاره هایش ایجاد نشده است.

اتفاقات اخیر استقلال تحت هدایت امیر قلعه نویی، به گونه ای نیست که بتوان انتظار شگفتی از این تیم داشت. این تیم چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ کیفیت و کمیت مهره هایش در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و باید دید وعده ای که سرمربی این تیم در مقاطع مختلف این فصل با قاطعیت از آن صحبت کرده بود تا چه اندازه عملی خواهد شد؟


جدول عملکرد خریدهای نیم‌فصل دوم استقلال و قلعه‌نویی در 3 فصل اخیر

لیگ

بازیکن

پست

تعداد بازی

حضور در ترکیب اصلی

مجموع دقایق بازی

گل زده

توضیح

دوازدهم

عباس محمدرضایی

هافبک- مهاجم

12

10

779

-

به‌رغم موفقیت‌هایش در فجر در استقلال موفق نبود

فرزاد حاتمی

مهاجم

15

12

965

5

دقیقه 37 برابر نفت آبادان اخراج شد

فرهاد مجیدی

مهاجم

11

4

477

3

به راه‌آهن و نفت آبادان گل 3 امتیازی زد

حسن اشجاری

مدافع

11

9

755

1

هفته آخر لیگ به داماش گل زد

ایمان موسوی

مهاجم

11

7

1150

1

مقابل سپاهان (هفته 32) اخراج شد

ویسنته آرزه

هافبک-مهاجم

7

5

359

2

مقابل پیکان و ‌گهر گل به ثمر رساند

سیزدهم

مهرداد اولادی

مهاجم

10

2

279

-

در داربی وارد ترکیب اصلی استقلال شد

مجید غلام‌نژاد

مدافع- هافبک

8

6

504

-

برابر صبا و ملوان پاس گل داد

ایمان باصفا

هافبک

6

3

141

-

برابر داماش دقیقه 30 از زمین بیرون کشیده شد

آنتونیو کاروالیو

هافبک

8

4

379

-

فقط هفته آخر لیگ 90 دقیقه مقابل تراکتور حضور کامل داشت

بوبکر کبه

مهاجم

3

-

64

1

در اولین بازی‌اش برای استقلال به سایپا گل زد

چهاردهم

میلاد سلیمان‌فلاح

هافبک-مهاجم

3

1

100

-

برابر استقلال صنعتی دقیقه 59 وارد شد دقیقه 81 خارج

رضا عنایتی

مهاجم

8

8

720

3

به نفت مسجدسلیمان گل 3 امتیازی زد

میلاد نوری

هافبک

7

4

386

-

هنوز نتوانسته خلاء یک هافبک طراح را برای استقلال پر کند

بهنام برزای

مهاجم

1

-

4

-

کاپیتان تیم‌ملی امید 4 دقیقه مقابل نفت مسجدسلیمان بازی کرد

وحید طالب‌لو

دروازه‌بان

1

1

90

-

هفته 20 مقابل پیکان بازی کرد و کلین‌شیت داشت


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مقدم ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    با تشکر از مشرق بخاطر این مقاله, امسال اقای قلعه نویی با خرید عنایتی کمر استقلالو شکست!!! رونالدو و مسی با 28 سال تعویض میشوند ولی عنایتی 38 ساله حتی یک دقیقه هم نه!!!! شما نگاه کنید که شهباززاده قبل از امدن عنایتی چه عملکردی داشته و حالا چه؟؟ شهباززاده با ادینهو در کورس اقای گلی بود حالا از دروازه دور شده و کاراییشو از دست داده !! حساب ارش هم که بر همگان معلومه آرش چند ساله که با لجبازیهای این اقا میسوزه و میسازه !!!اعصابمون خرد شده از رفتارهای اقای قلعه نویی,,, البته نتیجه ی رفتارهاشو هم داره میبینه امیدواریم دیگه بره و برنگرده , و در تیمهای دیگری برایش ارزوی موفقیت داریم
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    دوره قلعه نویی مدتهاست تموم شده
  • حسین ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    واقعا یه کم انصافم خوبه نتایج قلعه نویی با تیم استقلال طوری نبوده که سزاوار اینگونه نظر دادن باشه ولی در این چندسال مشکلات مالی استقلال به حدی بود که استقلال در نقل وانتقالات اول فصل وبه ویژه وسط فصل موفق به جذب مهره های مورد نظر مربی خود نشده به طور مثال امسال قلعه نویی محسن مسلمان رو می خواست که به دلیل درخواست مالی ذوب اهن موفق به جذبش نشد بعد از او کاوه رضایی رو می خواست که بازهم توانایی پرداخت درخواست مالی سایپا رو نداشت با نگاهی به عملکرد این دو مهره در تیمهای مطبوعاشان میشه متوجه شد که ایراد کار مربی نبوده .چه خوبه ادم یه ذره قدرشناس باشه و قدر زحمات دیگران رو بدونه یا حداقل منصف باشه چون با این اظهار نظر ها ارزش افرادی که با کیفیت کار می کنن رو زیر سئوال می بریم و باعث دلسردی افراد دلسوز می شیم که ضررش مستقیما به خودمون وجامعه برمیگرده کاش در همه زمینه ها منصف وقدردان زحمات ریگران باشیم.
  • محسن ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    برو فقط برو قلعه نوعی
  • محمد ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    باسلام امیرقلعه نوعی مربی خوبیه ولی باید قبول کنیم ادمهاپیرمیشن مثل فرگوسن وخیلیهای دیگه الان باید نسل جوان وکارامدبیادروی کارمنصوریان روبیارن واگه نشد یک مربی خارجی خوب استقلال متاسفانه ترکیبشو به نام بازیکنها میچینه نه به کیفیت اونا که البته کیفیت هم ندارن چون پیرشدن امیدوارم مسئولانش به فکربیفتن ویک تعمیرات اساسی بدن
  • محمد ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    هرآمدني را رفتني هست مهم آنكه در اين رفت و آمد حق كسي را پايمال نكني حال ميخواهي قهرمان بشوي يا نشوي و اين را هم بدانيم درست است كه پول هر كاري ميتواند بكند ولي در مقابل اراده باري تعالي چيزي نيست اين همه خريد بازيكن اين همه وعده و وعيد همه اش كشك بايد تيم را از نو ساخت نه با رابطه و پول و هياهو
  • محمد ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    ژنرال امیر فرگوسن ایرانه تمام
  • ehia ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    خرید هر بازیکن مساویست با پول 50.50

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس