کد خبر 403997
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲

به نوشته عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم تصمیم پارلمان پاکستان مبنی بر در پیش گرفتن موضع بی طرفی در حمله عربستان سعودی به یمن، مقامات ریاض را که همواره روی اسلام آباد به عنوان یک قدرت نظامی متحد حساب می کردند به شدت غافلگیر کرد.

به گزارش مشرق، جدی ترین بحران برای عربستان سعودی در نظر ما، بحران یمن است که سعودی ها خود را در آن درگیر کرده یا دیگران آنها را درگیر کرده اند همانطور که صدام حسین، رئیس جمهور سابق عراق در دام جنگ کویت گرفتار شد.

این تصمیم پارلمان پاکستان به اتفاق آرا گرفته شد ، به این معنا که تمام اعضای پارلمان مخالف اعزام نیروی زمینی، دریایی وهوایی به یمن بودند . چنین جلسه ای در پارلمان پاکستان به ندرت برگزار می شود یعنی اینکه تمامی گزارشهایی که حاکی از فروش احتمالی بمب هسته ای آماده از سوی پاکستان به عربستان بود اغراق آمیز است، هر چند عربستان ، حامی اصلی برنامه هسته ای پاکستان بود و کمک های مالی قابل توجهی به این کشور نمود.

این بی طرفی پاکستان که شیعیان حدود بیست درصد از کل جمعیت آن را تشکیل می دهند، ممکن است کشورهای دیگر مانند ترکیه و مصر را تشویق کند همین موضع یعنی عدم دخالت نظامی در بحران یمن را اتخاذ کنند.

رئیس جمهور ترکیه تاکنون هیچ هواپیمایی به یمن ارسال نکرده وتعهدی برای شرکت در جنگ یمن نداده است، اما بارها بر ضرورت توسل به گفت و گو برای رسیدن به یک راه حل سیاسی برای بحران یمن سخن گفته است که البته این حرفها کلی است وعملا هیچ تاثیری ندارد.

شاید موضع مصر، ابهام کمتری از موضع ترکیه نداشته باشد، البته مقداری از این ابهام با اعلام مشارکت هواپیماهای جنگی مصر برای اولین بار در حمله به مواضع حوثی ها برطرف شده است.

عربستان سعودی نیازی به جنگنده ندارد زیرا نیروی هوایی آن در جهان در رده سوم است، بلکه بیشتر به نیروی زمینی و کشتی های جنگی برای مقابله با همتای ایرانی خود نیاز دارد که تحت پوشش مبارزه با دزدان دریایی، باب المندب را تحت کنترل گرفته است.

در مورد موضع مصر نسبت به جنگ در یمن، اختلاف نظراتی وجود دارد برخی می گویند رئیس جمهور این کشور هفته گذشته با فرماندهان ارتش واعضای شورای نظامی دیدار وموافقت آنها را برای مشارکت در حمله زمینی به دست آورده است، اما برخی دیگر عقیده دارند که عبدالفتاح السیسی برای مشارکت در حمله زمینی به یمن مردد است زیرا کشورش با تهدیدات امنیتی در سینا ، هرج ومرج در لیبی و حملات تروریست ها در نزدیکی مرز با لیبی مواجه است و همینطور افکار عمومی مصر با این دخالت زمینی موافق نیست.

عطوان در پایان نوشت: زمان می گذرد اما طوفان قاطع هنوز نتوانسته است کاری از پیش ببرد واوضاع یمن و منطقه هر لحظه پیچیده تر می شود که این امر فایده ای جز ادامه خونریزی و اتلاف توانایی ها و ثروت های مالی وانسانی اعراب ندارد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس